Kloning av systemdisk

Permalänk
Medlem

Kloning av systemdisk

Har en liten fråga ang diskkloning av en hårdisk (där windows är installerad).

Hjälpte min far att installera och överföra allt till hans nya Dell dator i helgen (ja, jag vet. Men han ville ha en billig surfdator och ville ha en Dell som han alltid haft. Så det fick bli en Dell).

Jag tyckte dock att hårdisken lät lite väl mycket, och betydligt mycket mer än någon hårdisk jag haft, så jag ringde och kollade med dom och dom vill byta hårdisken. Att skicka den på reparation innebär dock att jag får göra om allt installations och flyttjobb jag gjorde i helgen och det har jag ingen större lust med.

Alternativet dom gav var att dom skickar en ny hårdisk och att jag "kopierar över allt". Och det är här jag har lite frågor. I stället för kopiering som dom föreslog måste jag väl klona disken med en softvara som tex http://www.macrium.com/reflectfree.aspx (Norton Ghost lär väl också funka men den kostar ju lite).

Alla partitioner måste då klonas till den nya hårdisken med samma "enhetsbeteckning" som på den gamla hårdisken om jag förstår rätt.

Dvs jag klonar den dolda "Systempatitionen" utan enhetsbeteckning till den nya disken utan enhetsbeteckning, och startpartion C: till C:, D: till D: etc. (Kollade och man kan ange vilka enhetsbeteckningar man vill ha på klonen i Macrium, incl "none")

Sen är det bara att ta bort den gamla disken och flytta den nya disken till där den gamla disken satt och starta upp datorn.

Är det så här enkelt? Och har jag fattat allt rätt? Och är det nått jag bör tänka på? All hjälp uppskattas eftersom jag aldrig gjort det här och då kan man ju fråga folk "som vet" innan man gör bort sig

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte använt programmet du länkar till ,men med t.ex. Norton Ghost så kan man köra Disk till Disk. Så man slipper hålla på och klona varje partition för sig.

Det ska vara så enkelt, klona disken och sätt i den nya i datorn och kör.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Låter ju ruskigt enkelt då.
Man klonar hela disken på en gång i Macrium också, men man måste "markera dom" separat just för att kunna ange ny enhetsbeteckning.

Tack för hjälpen.