Permalänk

VIDEO PC till Biograf

Ska sätta i hop en dator som ska kopplas ihop med en projektor Barco DP-2000.
Den ska stå i ett maskinrum så det gör inget om den väsnas (fläkt).
Den ska kunna streama från nätet, typ Svt play (högsta kvalite).
Den ska kunna spela upp alla format som man kan lägga in på hårdisken, typ divx, 1080p mm.
Ska man ha Windows 7 eller XP eller något annat?
Det jag har tänkt mig är en stabil, billig, men inte billigast kanske med ett grafikkort mellan 1000 - 2000.
Gör grafikkortet någon nytta???
DVI kontakter ska användas.

Alla tips är välkomna!

Mvh,
Johan

Permalänk
Rekordmedlem

Det går nog med i stort sett vilken modern pc som helst om du inte har några mer avancerade krav
projektorn har sdi ingångar också och de kräver ju annat om de ska användas, men ska ni köra digitalbio eller vad ska den användas till då? svt play är väl inte seriöst eller ? 2k digitalbioproj till det verkar inte riktigt sunt så ni har väl annat ni ska köra?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför använda en så bra projektor till SVT Play eller vanliga 1080p filmer!?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marcusk:

Varför använda en så bra projektor till SVT Play eller vanliga 1080p filmer!?

Nått är konstigt med det, men projektorn är främst tänkt för stor bild, en hem projektor blir ofta tråkig över 3m bildbredd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Han kanske kom över den väldigt billigt? om dom nu äns finns att köpa för en privatperson överhuvudtaget.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

äsch kaffe pengar

Permalänk
Medlem

"maskinrum"

Kanske är för ett företag eller i studiesyfte?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Jag var kanske lite otydlig...

Jag har hand om ett maskinrum i biograf på landsbyggden (ideellt).
Har skaffat internet dit nu och ska köpa en dator som ska vara typ en mediadator som ska kunna spela upp saker från internet. Jag vet, det behövs väl inte något monster till det men jag tänkte att den ska kunna spela andra format och vara kanske lite framtidskompatibel. Kanske kommer något 3d format som blir standard frammöver, vem vet.
Då kanske det är bra med ett sjyst grafikkort och en snabb hårddisk.
Så, en ok dator ca 5 - 6000:- vill jag bygga! Någon som har ett förslag?

För övrigt så kommer filmerna som vi visar på små hårdiskar med ett format som heter Digital Cinema Package (DCP) till en Doremi server (DCP-2K4).
(Våran projektor finns kvar!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av shoreside:

Jag har hand om ett maskinrum i biograf på landsbyggden (ideellt).
Har skaffat internet dit nu och ska köpa en dator som ska vara typ en mediadator som ska kunna spela upp saker från internet. Jag vet, det behövs väl inte något monster till det men jag tänkte att den ska kunna spela andra format och vara kanske lite framtidskompatibel. Kanske kommer något 3d format som blir standard frammöver, vem vet.
Då kanske det är bra med ett sjyst grafikkort och en snabb hårddisk.
Så, en ok dator ca 5 - 6000:- vill jag bygga! Någon som har ett förslag?

För övrigt så kommer filmerna som vi visar på små hårdiskar med ett format som heter Digital Cinema Package (DCP) till en Doremi server (DCP-2K4).
(Våran projektor finns kvar!).

DCP format är inte i närheten av 1080P.
om du dessutom jobbar som maskinist borde du ha koll på att videvox löser detta åt dig ifall du ber dem.

varför du sen inte kör Rosetta är för mig oförståbart eftersom rosetta både är enklare och bättre än att köra på ett W7/XP system

du måste dessutom ha tillstånd att streama SVT play i offentliga sammanhang, samt ifall du skall visa 1080P filmer (alltså INTE DCP filmer som kommer med nyckel) så behöver du tillstådnd där med.

det låter mer som att du vill uttnyttja projektorn för privat bruk vilket är helt ok, men skulle biografen få reda på det så får du ju foten snabbare än att du hinner dra ut sladden.

kom på en sak till..om du nu är maskinist. så borde du ha bra koll på att DP-2000 klarar av USB minnen och dra filmer därifrån (DCP-codecs) det GÅR att köra andra filer men detta kräver en någorlunda omkodning i systemet, någonting som är lätt gjort med Rosetta. i mina öron låter detta som bullshit, såvida du inte kan bevisa vart och hur projektorn finns. och varför er biograf inte ansöker om bidrag ifrån folkets hus och parker (som jag antar att ni har kontakt med eftersom ni är ideel) och ber om ett system för rosetta.

Permalänk
Medlem

Men tänk att köpa en monster (monster och monster, men två 560 ti elr två 6950 till 1080 räcker) dator och sitta o spela crisis 2 i en biosalong Säkert många som skulle komma o testspela.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Killen är reggad Sept 2011, en precis likadan projektor försvann 14-15e Aug. Det lär ju inte krylla av 800-tusen kronors projektorer där ute, men

.........de är nog bara jag som har livlig fantasi.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Killen är reggad Sept 2011, en precis likadan projektor försvann 14-15e Aug. Det lär ju inte krylla av 800-tusen kronors projektorer där ute, men

.........de är nog bara jag som har livlig fantasi.

förvisso hade man ett överskott på större biografprojektorer under förra året så dem pressade ut en hel drös till folkets hus och parker. inte helt omöjligt att den kommer från dem, men jag är nästan övertygad om att den är stulen

Permalänk
Medlem

skulle tro att du kan köra någon billig athlon II x4 3.0 ghz och ett gtx 550ti (för lite mindre spel tillsammans på något liknande som den här
skrev inte prylarna utan kika in på länkarna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=534934&o=inkfrakt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339075&o=inkfrakt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=652548

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=614899
minne
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532351

och det här 560 kortet klarar av bra mycket det kan användas som gamingburk med detta kort och processor
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=893628

eller så tar du ett billigare som T ex

fusion e350 amds mini itx med plats för ett mindre grafikkort
eller gtx 550 ti om man så vill då jag tar med et modulärt agg på 500w
grafikkort
för lite mindre spel men klarar av det bra på lägre inställningar klarade ju av gta iv på min burk med ett hd 3650 med 512 mb grafikminne

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=944669

moderkort
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=888346

hårddisk 500 gb
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=466164

nätagg
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339075

chassie
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=599305

och minnen E 350 stöder max 1066 mhz ddr3 ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295610&o=inkfrakt

skulle helst ta den högre upp (första förslaget) och 560t och så köper ni till ratt och pedal och kör bilspel också

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Tack för ditt svar. Ska kolla igenom vad du länkat.
Har inte hunnit prova att spela ännu men kan vara bra att den klarar det oxå.
För vi har planer på "gaming nights", typ använda biografen för andra saker än bio. Vi har en ganska bred duk, 10m.
Vill ha en separat dator så man inte "strular" med Doremin (filmservern) som ska vara bara till dcp.

Videovox har ju installerat allt, det är en dator jag ska köpa.

Det var hemskt vad man spinner iväg här???
" tillstånd att streama SVT play i offentliga sammanhang", vi har tillstånd, en massa olika !!
Jag är visst maskinist, kanske inte den mest kunnige, men dock maskinist!

Och jag ska köpa en dator.

Permalänk
Medlem

Vart kommer ni att hålla till? Vore kul att komma och provspela på 10m duk.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Mycket störiga inlägg här... killen kanske sköter en liten biograf på landet (där det brukar visas en film åt gången en gång om dagen och ibland bara på helgerna, egen erfarenhet) där folk inte är så nogräknade och vill ordna lite privata filmkvällar med sina polare och kolla på bluray och spela spel på en 10-meters duk... inget moraliskt fel med det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Då borde man inte ha några problem att berätta vart man ska husera, om man enligt dig "inte är så nogräknade"

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

Om man är ett slutet sällskap(och litet typ 10) och inte tar betalt borde det inte vara några konstigheter att typ köra SVT Play för att kunna titta sport och liknande.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/944144/2011-10-02
Den här kombinationen har jag kommit fram till. Chassi har jag och Corsair 2GB är till en annan dator. Fjärrkontroll, tab väntar jag med.
Den ska väl kunna gå att spela enklare spel på oxå.
Synpunkter? Ska jag ändra något?

Permalänk
Medlem

Det var värst vilket liv det kan bli så fort folk blir lite suspekta, jag har själv ramlat i den fällan så jag vet.
Jag vet ingenting om det här specifika fallet men, vad jag vet är:

Jag har några polare på en lokal biograf/fokets hus som jobbar med bion.
De jobbar inte som anställda utan idéelt, de har i sig en egen filmförening.
Den filmföreningen får som ersättning för jobbet låna biografen och dess resurser för föreningens bruk.

De kan alltså spela Wii, Xbox 360, Pc eller anordna egna filmkvällar osv för sin förening i biografen.
Den biografen visar inte allt för ofta film eller föreställningar så den är ofta tom.

Det är en fett najs deal om man är ett stort gäng som gillar film.

Vad jag kan tänka mig är det inte är den enda förekomsten i Sverige av en sådan deal, så jag förstår ts fullt ut.
Har man aldrig kommit i kontakt med någon liknande verksamhet så kan det så klart vara främmande.

Men visst om ni vill tro att TS tattat/häleriat en Barco för 800kkr och byggt en 10m duk i sitt vardagsrum så tro det då, men förpesta inte tråden med era detektivarbeten utan hjälp ts med hans fråga. Så av med foliehatterna bara!

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Vill inte tala om vart vi befinner oss för att skydda våran verksamhet från stölder.
Vi förser samhället/landsbyggden med filmer och sverigepremiärer 2 gånger i veckan.
Jag tror vi går mot en framtid med mera streamade programtillfällen så en bra dator är nog nödvändigt.
Ett bra expempel var kungabrölloppet förra året som vi visade via svt-play. Besökarna fick lösa tillfälligt medlemskap på 90:-
Det kom 60 pensionärer, vi fick in ca 5000:- som jag nu ska investera i en dator.
Då använde jag en bärbar dator som jag kopplade vga ut till projektorn, blev hyffsat bra.
Fotbolls EM, tennis, opera, spelkvällar är andra tilfällen som vi siktar på.

Då tänker jag på hur man ska lösa det här med gaming. Ska man ha trådlösa tangentbord som man kan sitta om spela med som joystickar (är inte så insatt). Eller en lång USB hub som man kan ansluta sina tangentbord i. Datorn står ju i ett maskinrum 5 meter ifrån salen.
Kanske ska byta ut grafikkortet till ett mera gamingvänligt. Förslag!

Permalänk

Finputsning på min order. Kom gärna med förslag!

Film/stream/game Dator
(inet)

ASRock H55M-LE 610 kr 1 st 610 kr
Corsair CX 500W V2 80+
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3 443 kr 1 st 443 kr
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 488 kr 1 st 488 kr
Intel Core i3 2100 3,1GHz 1 046 kr 1 st 1 046 kr
XFX Radeon HD6570 1024MB Passivt 737 kr 1 st 737 kr

Har ett stort chassi, får duga. Gör inget om det låter eller vibrerar. Ska stå i ett annat rum. Måste även som jag tidigare nämt ha en lösning till "gaming". Skarv sladd USB till ett tangentbord + mus som man styr spelen med.

Om jag har 800:- att leka med, ska jag då ändra till en i5 eller ett bättre grafikkort ?? Behöver hjälp här!
Valde delar i stor sett på chans. Ska/kan inte överklocka eller något sådant.
Har kommit fram till Windows 7 och XBMC. Läste att det ska vara bättre på linux ??

Mvh,
Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av shoreside:

Finputsning på min order. Kom gärna med förslag!

Film/stream/game Dator
(inet)

ASRock H55M-LE 610 kr 1 st 610 kr
Corsair CX 500W V2 80+
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3 443 kr 1 st 443 kr
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 488 kr 1 st 488 kr
Intel Core i3 2100 3,1GHz 1 046 kr 1 st 1 046 kr
XFX Radeon HD6570 1024MB Passivt 737 kr 1 st 737 kr

Har ett stort chassi, får duga. Gör inget om det låter eller vibrerar. Ska stå i ett annat rum. Måste även som jag tidigare nämt ha en lösning till "gaming". Skarv sladd USB till ett tangentbord + mus som man styr spelen med.

Om jag har 800:- att leka med, ska jag då ändra till en i5 eller ett bättre grafikkort ?? Behöver hjälp här!
Valde delar i stor sett på chans. Ska/kan inte överklocka eller något sådant.
Har kommit fram till Windows 7 och XBMC. Läste att det ska vara bättre på linux ??

Mvh,
Johan

Till de flesta spel är Grafikkort mer värt att lägga pengar på än Processor men finns undantag. Så var du ska lägga de extra 800 på beror lite på vad du spelar. Jag skulle tro du klarar dig med 4gb ram föresten jag kör med det på min huvudburk och har inte behövt mer hittils. Fast de är ändå så billigt med ram ´så kanske dumt att inte ta 8gb

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har möjlighet blir det nog bäst att dra ut en usbhub, ni har nog väggar till maskinrummet som dämpar rf signalerna annars, och en hel del potentiella störkällor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.