Permalänk

Som jag sagt innan(Även Swedish Berzerk har hojtat)

AMD bör
Krympa Phenom till 32nm, sälja både till FM1(Behålla L3 Cache) och AM3+. Kanske kalla dem för G(-aming)-series
Skrota BD iden till kommande Trinity, alla har redan vittnat hur den funkar.
Fixa marknadsförningen för FX att det är 4c med 8 threads inkl. biosuppdateringar som lurar programvaror att det är 4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Som jag sagt innan(Även Swedish Berzerk har hojtat)

AMD bör
Krympa Phenom till 32nm, sälja både till FM1(Behålla L3 Cache) och AM3+. Kanske kalla dem för G(-aming)-series

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Fusion#.22Llano.22_.2832.C2....
"Llano" (32 nm)
All models feature upgraded Stars (Mobile Phenom II architecture) CPU cores (Husky) with no L3 cache, and with Evergreen family graphics, specifically Redwood-class integrated graphics on die (WinterPark for the dual-core variants and BeaverCreek for the quad-core variants).

Permalänk
Medlem

Varför det hände:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20111013232215_Ex_AM...

Som vanligt inget konkret utan bara spekulation, som iofs kan stämma, men ändå ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Fusion#.22Llano.22_.2832.C2....
"Llano" (32 nm)
All models feature upgraded Stars (Mobile Phenom II architecture) CPU cores (Husky) with no L3 cache, and with Evergreen family graphics, specifically Redwood-class integrated graphics on die (WinterPark for the dual-core variants and BeaverCreek for the quad-core variants).

Dem menar inte mobile versionen utan desktop versionen med bibehållen L3-cache..

Undrar var 2good4you håller hus??

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Varför det hände:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20111013232215_Ex_AM...

Som vanligt inget konkret utan bara spekulation, som iofs kan stämma, men ändå ...

Efter att ha läst lite på anandtechforumen är jag inte lika säker på att det är så dåligt med automatiserad design som han säger. Brazos är byggd på samma sätt, och där är det ju inga problem! Kan ni gissa vem det var som blev ersatt av automatiserad design? Just denna ingenjören!

Det är nästan omöjligt för någon som inte jobbar för AMD att veta vad som gick fel. Kanske var det automatiserad design, kanske var det något annat. I vilket fall som helst borde AMD inte marknadsfört den som de gjorde, det är ett som är säkert...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Dem menar inte mobile versionen utan desktop versionen med bibehållen L3-cache..

Här är en längre artikel om Llano: http://semiaccurate.com/2011/06/20/a-llook-at-the-llano-archi...
Om det kommer en reklamsida så backa tillbaka

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Som jag sagt innan(Även Swedish Berzerk har hojtat)

AMD bör
Krympa Phenom till 32nm, sälja både till FM1(Behålla L3 Cache) och AM3+. Kanske kalla dem för G(-aming)-series
Skrota BD iden till kommande Trinity, alla har redan vittnat hur den funkar.
Fixa marknadsförningen för FX att det är 4c med 8 threads inkl. biosuppdateringar som lurar programvaror att det är 4 kärnor.

Ja jag håller med dig. Hade varit bättre och billigare för AMD att ta fram. Dessutom kunde vi antagligen fått den på marknaden tidigare än Bulldozer. Sen kan jag erkänna att Bulldozer har stor potential när den fungerar som den ska. Men det verkar vara något fel med cache minnet som klk skrev verkar det onekligen vara något konstigt med cachen. Frågan är hur lätt det är att åtgärda och hur mycket bättre den kan bli med bättre cache?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

En fråga vet inte om den hör hemma här men det gäller Bulldozer så det gör den antagligen.

Har ett Asus M4A89TD/USB3 som jag fått från en vän, såg att det gick att via en bios uppdatering få det att funka med bulldozer arkiteturen.

Men om man då skall uppdatera bios ska det då göras med en am3 processor i och man gör en biosuppdatering eller kan man plugga in am3+ processorn för att sedan uppdatera. Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av minibite3:

Antingen blir det ett pris/prestanda/watt monster, men tar inte hem prestandakronan.
Eller så tar det hem prestandakronan och ger ett helvetes försprång till AMD.

Jag tror mer på teori #1, men någon gång kommer AMD ha tronen som de hade back in the days (P4 perioden).

Haha, det blev inget av dem xD

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Här är en längre artikel om Llano: http://semiaccurate.com/2011/06/20/a-llook-at-the-llano-archi...
Om det kommer en reklamsida så backa tillbaka

Jag förstår inte eftersom jag är trög när det kommer till sådant men har även Phenom II för desktop en intergrerad GPU som Llano?

Det som bla. Oldvikingschool vill ha sagt att krymp nuvarande Phenom II för desktop till 32nm, om jag förstår dig rätt så vill du ha sagt att det finns en 32nm amd propp redan? eller?

Förklara är du snäll!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Jag förstår inte eftersom jag är trög när det kommer till sådant men har även Phenom II för desktop en intergrerad GPU som Llano?

Det som bla. Oldvikingschool vill ha sagt att krymp nuvarande Phenom II för desktop till 32nm, om jag förstår dig rätt så vill du ha sagt att det finns en 32nm amd propp redan? eller?

Förklara är du snäll!

Phenom II tillverkas i 45nm utan integrerad GPU.
Llano tillverkas i 32nm med integrerad GPU.
Bulldozer tillverkas i 32nm utan integrerad GPU.

Det man skulle vilja är att AMD hade gjort en 32nm CPU baserad på Phenom II. Men detta finns inte tyvärr.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Jag har surfat runt lite och hittat info från tidigare i år och förra året.

"All else being the same, it should give you more threaded performance than a single SMT (Hyper Threaded) core but less than two dedicated cores. The savings are obviously on the die side. AMD tells us that the second integer core increases the Bulldozer module die by around 12%, despite significantly increasing performance in threaded integer applications"

Artikel: http://www.anandtech.com/show/3863/amd-discloses-bobcat-bulld...

"The firm claims a Bulldozer module can achieve 80% of the performance of two complete cores of the same capability. Yet McKinney told us AMD has estimated that including the second integer core adds only 12% to the chip area occupied by a Bulldozer module"

Artikel: http://techreport.com/articles.x/19514

De menade alltså att den andra kärnan i en Bulldozer modul ökade kretsens storlek med endast 12%. Samt att en Bulldozer modul skulle ha 80% av prestandan gentemot en traditionell dubbelkärnig processor.

Istället presterar dagens åttakärniga Bulldozer snarare som en fyrkärnig. Alltså ger en Bulldozer modul 50% av prestandan gentemot en vanlig dubbelkärnig processor? Om vi läser testerna som släppts.

Har jag fattat rätt eller vad säger ni?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Phenom II tillverkas i 45nm utan integrerad GPU.
Llano tillverkas i 32nm med integrerad GPU.
Bulldozer tillverkas i 32nm utan integrerad GPU.

Det man skulle vilja är att AMD hade gjort en 32nm CPU baserad på Phenom II. Men detta finns inte tyvärr.

Llano ÄR en _förbättrad_ Phenom II, på 32nm, men utan L3-cache och med lägre klock. Det man skulle kunna tänkt sig är en LLano med L3 istället för grafikdel, och högre klock. Kanske med fler kärnor än 4. Alltså en Fusion utan Fusion för dem som inte behöver Fusion.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Llano ÄR en _förbättrad_ Phenom II, på 32nm, men utan L3-cache och med lägre klock. Det man skulle kunna tänkt sig är en LLano med L3 istället för grafikdel, och högre klock. Kanske med fler kärnor än 4. Alltså en Fusion utan Fusion för dem som inte behöver Fusion.

Jo jag vet att den är baserad på K10. Jo det är också ett alternativ med tanke på att Llano har högst IPC av AMD produkter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har surfat runt lite och hittat info från tidigare i år och förra året.

"All else being the same, it should give you more threaded performance than a single SMT (Hyper Threaded) core but less than two dedicated cores. The savings are obviously on the die side. AMD tells us that the second integer core increases the Bulldozer module die by around 12%, despite significantly increasing performance in threaded integer applications"

Artikel: http://www.anandtech.com/show/3863/amd-discloses-bobcat-bulld...

"The firm claims a Bulldozer module can achieve 80% of the performance of two complete cores of the same capability. Yet McKinney told us AMD has estimated that including the second integer core adds only 12% to the chip area occupied by a Bulldozer module"

Artikel: http://techreport.com/articles.x/19514

De menade alltså att den andra kärnan i en Bulldozer modul ökade kretsens storlek med endast 12%. Samt att en Bulldozer modul skulle ha 80% av prestandan gentemot en traditionell dubbelkärnig processor.

Istället presterar dagens åttakärniga Bulldozer snarare som en fyrkärnig. Alltså ger en Bulldozer modul 50% av prestandan gentemot en vanlig dubbelkärnig processor? Om vi läser testerna som släppts.

Har jag fattat rätt eller vad säger ni?

Det låter nog som om du har rätt, tyvärr. Angående din teori om att de borde ha lanserat Phenom III på 32nm så vet jag inte om det vore en bra idè. Kortsiktigt så vore väl svaret ja, det skulle väl ha varit bättre än BD i dagens läge. Men vi har ju redan sett att Phenom II inte har räckt till för att konkurrera med Intel annat än i pris/prestanda så varför skulle då Phenom III räcka till?

Om vi då ser långsiktigt på det så tror jag AMD gjorde rätt val när de bestämde sig för att designa en ny arkitektur från grunden som de nu kan tweaka och bygga vidare på i många år. Men om Bulldozer är den arkitekturen, det vet vi inte ännu.
IMHO så är det uppenbarligen något som är fel med den eftersom den ger blåskärmar i vissa spel, vidare så läste jag någonstans (tror det var Anandtech) att det var meningen att den skulle ha lika bra IPC som Phenom II men att det är någonting som gått snett, om det då är en "bugg" i kislet eller om problemet sitter någon annanstans vette fasen. Kan bara hoppas de får fixat allting så snart som möjligt. Om inte med en ny stepping så med Piledriver.

EDIT: För att klargöra så tror jag inte det är rätt väg att gå när man fokuserar på att nå höga klockfrekvenser, speciellt för oss entusiaster som klockar själva. Vi ser ju hur bra det gick med Netburst, höga klocks men den drog mycket ström också.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har surfat runt lite och hittat info från tidigare i år och förra året.

"All else being the same, it should give you more threaded performance than a single SMT (Hyper Threaded) core but less than two dedicated cores. The savings are obviously on the die side. AMD tells us that the second integer core increases the Bulldozer module die by around 12%, despite significantly increasing performance in threaded integer applications"

Artikel: http://www.anandtech.com/show/3863/amd-discloses-bobcat-bulld...

"The firm claims a Bulldozer module can achieve 80% of the performance of two complete cores of the same capability. Yet McKinney told us AMD has estimated that including the second integer core adds only 12% to the chip area occupied by a Bulldozer module"

Artikel: http://techreport.com/articles.x/19514

De menade alltså att den andra kärnan i en Bulldozer modul ökade kretsens storlek med endast 12%. Samt att en Bulldozer modul skulle ha 80% av prestandan gentemot en traditionell dubbelkärnig processor.

Istället presterar dagens åttakärniga Bulldozer snarare som en fyrkärnig. Alltså ger en Bulldozer modul 50% av prestandan gentemot en vanlig dubbelkärnig processor? Om vi läser testerna som släppts.

Har jag fattat rätt eller vad säger ni?

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?275873-AMD....

Enligt det testet verkar 80% stämma rätt bra, så är nog inget fel där.

Skulle gissa på att den största flaskhalsen i Bulldozer kommer från cachet (inte L1 writes).

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Jag förstår inte eftersom jag är trög när det kommer till sådant men har även Phenom II för desktop en intergrerad GPU som Llano?

Det som bla. Oldvikingschool vill ha sagt att krymp nuvarande Phenom II för desktop till 32nm, om jag förstår dig rätt så vill du ha sagt att det finns en 32nm amd propp redan? eller?

Förklara är du snäll!

Llano är baserad på PhenomII, dock saknar L3 cache som PhenomII normalt har dock ersatt med en grafikkrets identisk med HD5570.

Llano är AMDs starkaste processor när det kommer till IPC i dagsläget, skulle AMD göra om(och rätt) göra nya chip med Phenom II i 32nm med behållen L3 cache.

En A8-3850 blir inte varm, 300MHz CPU och 157MHz GPU överklockat den jag har ligger på 25c Idle, 42c i spel, 44c i PCMark. Ett nytt chip utan grafikkretsen skulle bli riktigt trevlig i överklockning om jag jämnför med dem temperaturer jag får.

Permalänk
Medlem

Får de bara fason på tillverkningen kommer väl de mest akuta problemen och tas bort.
Llano har lite under 1,5 miljarder transistorer, sandy bridge har strax under en miljard.
Trots att Llano har så mycket mer transistorer skiljer det nästan inget på storleken på chippet. 216 kvadratmillimeter för sandy bridge mot 228 kvadratmillimeter för Llano. Tydligen tar det tid och få till tillverkningen

Permalänk
Medlem

Nått jag funderar över är just hur allt detta med antal trådar / kärnor / moduler går ihop med bulldozer.
Hur bra funkar det egenterligen, om vi säger t.ex att vi har ett program som enbart stödjer 2 kärnor hur lägger den upp arbetet till processorn? Kommer den lägga båda trådarna på två kärnor i samma modul eller skickar den iväg andra delen till nästa modul?
För om den kör på bara en modul så lär du väll tappa ~20%(?) i prestanda (för att två kärnor delar på resurser i en modul) jämfört med att skicka över det till nästa modul.
Jag kanske är helt ute å cyklar och rätta mig gärna om jag har fel, var nått jag funderade på bara.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Är lite nyfiken på en kommentar från dig nu när det finns lite äkta prestandatester på Bulldozer?

AMD har misslyckats att leverera och få processorn att bli som tänkt. Som konsument så är lanseringen tyvärr en besvikelse på grund av lite olika problem. Situationen är klart den omvända från Netburst/K7/K8 tiden, men där Bulldozer förmodligen har betydligt mer potential inom kommande tid. Tanken bakom allt är uppbyggnaden och flexibiliteten och Bulldozer kommer gå snabbt att förbättra och förändra i raskt tempo. Det hjälper inte nu, men med tiden så kommer vi se klara förbättringar vilket gör det viktigt för AMD.

Mikroarkitekturen har enorm potential som sagt, men lider utav för långsamma cachenivåer, vilket är extremt viktigt för en arkitektur som Bulldozer med lång pipeline och delade resurser. Det är också ett för avancerat steg att tillverka en ny arkitektur på en ny tillverkningsprocess vilket gör att man inte nått önskvärd yield och prestanda/w. Det är på tok för mycket läckage och frekvensmarginalerna blir sämre också.

Detta är något AMD kan göra mycket åt med en ny lansering genom Piledriver som också kommer vara en förbättring på många punkter i arkitekturen. Dessa problem tillsammans med att Windows 7 inte kan dela ut trådar till rätt moduler i Bulldozer ger inte den prestandan som vi tänkt oss. Med Windows 8 så kommer prestanda i dom flesta spel öka ungefär 10% beroende på hur många trådar dom använder.

2500 och 2600 modellerna av Sandy Bridge är utmärka processorer och tills AMD lanserar en uppföljare så är det Intel's processorer som är intressant. Sandy Bridge är supereffektiv, medans Bulldozer är raka motsatsen, men har enormt mycket potential. I grevens tid så har AMD GF och förmodligen möjlighet till 22nm process snart också om det skulle visa sig att Piledriver får samma problem på nuvarande 32nm process.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av 2good4you:

AMD har misslyckats att leverera och få processorn att bli som tänkt. Som konsument så är lanseringen tyvärr en besvikelse på grund av lite olika problem. Situationen är klart den omvända från Netburst/K7/K8 tiden, men där Bulldozer förmodligen har betydligt mer potential inom kommande tid. Tanken bakom allt är uppbyggnaden och flexibiliteten och Bulldozer kommer gå snabbt att förbättra och förändra i raskt tempo. Det hjälper inte nu, men med tiden så kommer vi se klara förbättringar vilket gör det viktigt för AMD.

Mikroarkitekturen har enorm potential som sagt, men lider utav för långsamma cachenivåer, vilket är extremt viktigt för en arkitektur som Bulldozer med lång pipeline och delade resurser. Det är också ett för avancerat steg att tillverka en ny arkitektur på en ny tillverkningsprocess vilket gör att man inte nått önskvärd yield och prestanda/w. Det är på tok för mycket läckage och frekvensmarginalerna blir sämre också.

Detta är något AMD kan göra mycket åt med en ny lansering genom Piledriver som också kommer vara en förbättring på många punkter i arkitekturen. Dessa problem tillsammans med att Windows 7 inte kan dela ut trådar till rätt moduler i Bulldozer ger inte den prestandan som vi tänkt oss. Med Windows 8 så kommer prestanda i dom flesta spel öka ungefär 10% beroende på hur många trådar dom använder.

2500 och 2600 modellerna av Sandy Bridge är utmärka processorer och tills AMD lanserar en uppföljare så är det Intel's processorer som är intressant. Sandy Bridge är supereffektiv, medans Bulldozer är raka motsatsen, men har enormt mycket potential. I grevens tid så har AMD GF och förmodligen möjlighet till 22nm process snart också om det skulle visa sig att Piledriver får samma problem på nuvarande 32nm process.

Lite offtopic..

Mycket cred till dig att du kan gå in i den här tråden och leverera en nykter åsikt om Bulldozer, trots att du innan helhjärtat försvarat den kommande lanseringen. Uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

AMD har misslyckats att leverera och få processorn att bli som tänkt. Som konsument så är lanseringen tyvärr en besvikelse på grund av lite olika problem. Situationen är klart den omvända från Netburst/K7/K8 tiden, men där Bulldozer förmodligen har betydligt mer potential inom kommande tid. Tanken bakom allt är uppbyggnaden och flexibiliteten och Bulldozer kommer gå snabbt att förbättra och förändra i raskt tempo. Det hjälper inte nu, men med tiden så kommer vi se klara förbättringar vilket gör det viktigt för AMD.

Mikroarkitekturen har enorm potential som sagt, men lider utav för långsamma cachenivåer, vilket är extremt viktigt för en arkitektur som Bulldozer med lång pipeline och delade resurser. Det är också ett för avancerat steg att tillverka en ny arkitektur på en ny tillverkningsprocess vilket gör att man inte nått önskvärd yield och prestanda/w. Det är på tok för mycket läckage och frekvensmarginalerna blir sämre också.

Detta är något AMD kan göra mycket åt med en ny lansering genom Piledriver som också kommer vara en förbättring på många punkter i arkitekturen. Dessa problem tillsammans med att Windows 7 inte kan dela ut trådar till rätt moduler i Bulldozer ger inte den prestandan som vi tänkt oss. Med Windows 8 så kommer prestanda i dom flesta spel öka ungefär 10% beroende på hur många trådar dom använder.

2500 och 2600 modellerna av Sandy Bridge är utmärka processorer och tills AMD lanserar en uppföljare så är det Intel's processorer som är intressant. Sandy Bridge är supereffektiv, medans Bulldozer är raka motsatsen, men har enormt mycket potential. I grevens tid så har AMD GF och förmodligen möjlighet till 22nm process snart också om det skulle visa sig att Piledriver får samma problem på nuvarande 32nm process.

Tack för ditt seriösa svar, det uppskattar jag!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Intressant - http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?p=394576...

Håller nästan med om allt här: http://crazyworldofchips.blogspot.com/2011/10/zambezi-2nd-loo...

Personligen tycker jag inte det är viktigt att öka prestanda på flytalsoperationer eftersom grafikkorten kommer ta över där

Permalänk
Avstängd

det stödjer teorin om att moderkortet spelar roll för vilket prestanda man får. bulldozer slog sandy bridge i i stort sett alla tester när hardwareheaven testade med asrock 990fx extreme4, i deras test var prestade fx 8150 maginellt bättre i 3dmark11 medan processorn presterade betydligt sämre när andra sidor testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

det stödjer teorin om att moderkortet spelar roll för vilket prestanda man får. bulldozer slog sandy bridge i i stort sett alla tester när hardwareheaven testade med asrock 990fx extreme4, i deras test var prestade fx 8150 maginellt bättre i 3dmark11 medan processorn presterade betydligt sämre när andra sidor testade.

Du missade väl att grafikkortet flaskade i i stort sett alla av hardwareheavens tester, 1-2 fps hit eller dit ligger inom felmarginalen. Inte mycket till cpu.-test där, du hade fått samma score med en gammal Phenom ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Du missade väl att grafikkortet flaskade i i stort sett alla av hardwareheavens tester, 1-2 fps hit eller dit ligger inom felmarginalen. Inte mycket till cpu.-test där, du hade fått samma score med en gammal Phenom ...

jo iof var det enbart speltesterna som fx8150 var snabbare vilket talar för att det handlar om ren slump. dock var det rätt stor skillnad i fps för f1 2011, behöver givetvis inte vara processorn det handlade om. prestandaskillnaden i 3dmark11 var försumbar och prestandan i cinebench var inget att hänga i granen så det verkar handla mycket om att bulldozer arkitekturen inte är helt färdig än.

en patch för att fixa till windows 7 schemaläggaren vore nog inte fel, sen är frågan om en sån nånsin kommer.

Permalänk
Hjälpsam

Charlie skriver lite om Bulldozer.
http://semiaccurate.com/2011/10/17/why-did-bulldozer-underwhe...
edit Jag tycker att han i alla fall borde nämna diskusionen om problem med automatiation, sant eller inte.
Likaså ser jag ingen kritik mot Dirk Meyer, men Charlie brukar vara ganska insatt så det finns nog ändå en hel del matnyttigt att hämta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om Charlie skriver att BD är fail, då är den verkligen fail, för större AMD-fanboi är det svårt att hitta på denna planet. Han måste vara i ett chocktillstånd just nu ... han verkar dock känna en hel del folk i branschen så det är ofta intressant att läsa hans alster.

Han nämner automation i del.2 av artikeln, eller snarare hur viktigt det är med manuell tuning av kretsarna. Det verkar inte ha skett med BD, den har rushats ut innan den var klar. Men även om den blir klar, så tycker även Charlie att en hel del designval i arkitekturen är minst sagt tveksamma.

Den där före detta kretsdeisgnern som citerats på många forum skrev att personalen på kretsdesign protesterade när man skulle gå över till 100% autodesign av kretsarna, Dirk hade då enligt uppgift sagt på ett möte att "passar det inte är det bara att gå". Dagen efter hade 60 av 100 ingenjörer sagt upp sig. Brain drain. Det verkar ha varit mindre bra stämning i företaget under Dirk.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Du missade väl att grafikkortet flaskade i i stort sett alla av hardwareheavens tester, 1-2 fps hit eller dit ligger inom felmarginalen. Inte mycket till cpu.-test där, du hade fått samma score med en gammal Phenom ...

Den typ av tester (där grafikkortet flaskar) är de mest värdefulla eftersom det filtrerar fram vilken processor som har högst lägstanivå. Personligen anser jag att bulldozer är en riktigt lyckad spelprocessor, enda smolket är att den drar för mycket ström än så länge men jag antar att det förbättras när tillverkningen blir bättre. Det är en lyckad spelprocessor för den levererar mycket bra resultat på de moderna spelen som är anpassade efter dx11 och behöver mycket processorkraft

Permalänk
Hjälpsam

Ofta är det de bästa som går först, sen hjälper de sitt nya företag, att handplocka duktigt folk från den gamla arbetsplatsen, inte mycket som blir kvar.
Nej jag tror att det är bra för AMD att slippa Dirk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |