Är det egentligen så farligt att ha en temp på runt 70-80? (i7 2600k)

Permalänk
Medlem

Är det egentligen så farligt att ha en temp på runt 70-80? (i7 2600k)

Hej!

Har försökt att läsa runt lite i ärendet och sett att de flesta verkar tycka att detta är en ganska hög temperatur? Processorn idlar vid ca 30 och ligger mellan 70-80 när jag spelar f.ex. Rage. Maxar jag den men INtelBurn toppar den ut på 97! Kylaren är stock och den sitter som den ska.

Har haft en Macbook Pro som enda dator ett tag nu och den ligger vid dessa teperaturer mest hela tiden när jag gör något som är det minsta krävande. Spelar jag SCII på den så ligger den rund 80-90 utan större problem. När jag hade Macbook Air hade jag den runt 90-100, med 120 som topp! (tempskydd urkopplat...).

Är det så att det ligger prestige i att få ner temperaturen? eller finns det seriösa risker med att ligga runt dessa temperaturer? För att fråga det rakt ut; Är det någon som har bränt söder sin processor genom att ligga runt 70-80? Då menar jag fysiskt sönder, inte systemkrasch.

Ser fram mot åsikter och erfarenheter!

Permalänk
Hedersmedlem

Det råder generellt en temperaturhysteri bland medlemmarna. Det är inte bara på detta forumet, utan på alla liknande forum där man mest sysslar med och diskuterar 24/7-överklockning. Processorerna tål mycket mer än de flesta verkar tro. Hög spänning är betydligt farligare än höga temperaturer, eftersom det inte finns några skydd mot höga spänningar såsom det finns mot överhettning.

Du kan lugnt köra din CPU i 70-80 grader. Att köra den dygnet runt i den temperaturen kanske är lite onödigt, men när det handlar om att t ex spela så är det ingen fara.

Det finns också ett väldigt tydligt tävlingsmoment när det gäller att ha låga temperaturer på sina processorer. Det är mycket roligare att tävla i överklockning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det råder generellt en temperaturhysteri bland medlemmarna. Det är inte bara på detta forumet, utan på alla liknande forum där man mest sysslar med och diskuterar 24/7-överklockning. Processorerna tål mycket mer än de flesta verkar tro. Hög spänning är betydligt farligare än höga temperaturer, eftersom det inte finns några skydd mot höga spänningar såsom det finns mot överhettning.

Du kan lugnt köra din CPU i 70-80 grader. Att köra den dygnet runt i den temperaturen kanske är lite onödigt, men när det handlar om att t ex spela så är det ingen fara.

Det finns också ett väldigt tydligt tävlingsmoment när det gäller att ha låga temperaturer på sina processorer. Det är mycket roligare att tävla i överklockning!

Tack för svar!

Det var lite det jag tänkte mig, att det var lite av en tävling och inte på liv och död för processorn.

Jag plågade den lite till med prime95 och den krashar faktiskt! Jag tror dock inte at det är just processorn som bidrar till det, då tempen "bara" är ca 85 och att den krashar på samma ställe varje gång jag kör testet. Ska se om jag kan ta reda på vad det är. Vid normal användning har den dock aldrig krashat, trots timmar med BF3 och andra ganska tungdrivna spel.

Tanken är att köpa in vattenkylning lite senare och börja att trixa lite. Må bäste man vinna!

Permalänk
Medlem

Går den upp till och över 100 är det skadligt i alla fall, dessutom går prestandan åt helvete eftersom den kommer klocka ner sig. Går man över intels rekommendationer för TjCASE osv gör man fel och försämrar säkert både livslängd och prestanda, har inget med tävling att göra.

Är det "CPU" och inte en specifik kärna som kommer upp i 85 grader kan jag tänka mig att det kraschar...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

jag skulle ge dig som tips att försöka få ner den under minst 70 grader

Permalänk

Har du överklockat processorn? Även om det inte är någon direkt fara just nu så skulle jag vara lite orolig om man ligger på gränsen, 97 grader under stress test låter verkligen inte bra. Om du har överklockat processorn skulle jag rekomdendera att gå tillbaka till stock. I spel behövs verkligen inte överklockningen, och en sak är säker, din processor mår helt klart sämre av de höga temperaturerna. Över huvudtaget så är det rätt dumt att överklocka med stockkylare, speciellt med en så pass dyr processor så bör man spendera dom lapparna som det kostar för en åtminstone duglig kylare om man vill överklocka.

Om du inte har överklockat processorn borde du se över luftflödet i burken, för även om det inte är ett direkt problem nu så kan dåligt luftflöde störa ditt grafikkort också, samt resten av komponenterna som är känsliga för värme för den delen. Men eftersom du ligger en bra bit över vad de flesta har i temp i stock så är det något som strular, så om inte annat skulle jag verkligen rekomendera att försöka hitta vad det är.

Permalänk
Skrivet av mr.onoz:

jag skulle ge dig som tips att försöka få ner den under minst 70 grader

Varför då? att ligga över 70C är ingen som är farligt, bara något som alla tror.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Kan ju testa underklocka den och se om du kan få den stabil på lägre vcore så kanske du får ner temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr.onoz:

jag skulle ge dig som tips att försöka få ner den under minst 70 grader

Jag kan inte riktigt förstå varför? Som jag skriver i första inlägget har jag andra datorer som jag kör i högre temperaturer, och de har fungerat i flera år utan problem. Om man har heavy load på 24/7 kan jag förstå hur du tänker men inte ens då tror jag att det är speciellt skadligt för processorn. Kanske har jag fel i det och det var lite därför jag skapade den här tråden, för att se om någon hade konkreta fakta eller bevis i form av erfarenhet och inte bara gissningar.

Skrivet av whiskerer:

Har du överklockat processorn? Även om det inte är någon direkt fara just nu så skulle jag vara lite orolig om man ligger på gränsen, 97 grader under stress test låter verkligen inte bra. Om du har överklockat processorn skulle jag rekomdendera att gå tillbaka till stock. I spel behövs verkligen inte överklockningen, och en sak är säker, din processor mår helt klart sämre av de höga temperaturerna. Över huvudtaget så är det rätt dumt att överklocka med stockkylare, speciellt med en så pass dyr processor så bör man spendera dom lapparna som det kostar för en åtminstone duglig kylare om man vill överklocka.

Om du inte har överklockat processorn borde du se över luftflödet i burken, för även om det inte är ett direkt problem nu så kan dåligt luftflöde störa ditt grafikkort också, samt resten av komponenterna som är känsliga för värme för den delen. Men eftersom du ligger en bra bit över vad de flesta har i temp i stock så är det något som strular, så om inte annat skulle jag verkligen rekomendera att försöka hitta vad det är.

Den är helt stock, jag har gjort nada med den är så länge. Luftslödet i burken är antagligen katastrof då burken är helt full med ljudisolering och kabeldragningen lämnar nästan allt att önska...

Hur som helst, jag har inga planer på att ändra varken luftföde eller temperaturen på processorn, utan jag kommer att "exprimentera" genom att låta den gå i dessa temperaturer ett tag.

Kankse är jag en idiot, kanske inte, vi får se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Kan ju testa underklocka den och se om du kan få den stabil på lägre vcore så kanske du får ner temperaturen.

Den är stabil när jag använder den på ett normalt vis. Det är bara när jag tokpressar den i prime95 som den krashar. Inget annat jag gör har hittils fått den att krasha.

Jag kan förstå glädjen i att föröka att optimera sitt bygge till att bli så stabilt som möjligt, även under löjligt hög påfrestning, men för mig som vanlig användare spelar det nog ingen roll. Det är i alla fall min gissning

Permalänk

WidL har helt rätt

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kyla:

Den är stabil när jag använder den på ett normalt vis. Det är bara när jag tokpressar den i prime95 som den krashar. Inget annat jag gör har hittils fått den att krasha.

Jag kan förstå glädjen i att föröka att optimera sitt bygge till att bli så stabilt som möjligt, även under löjligt hög påfrestning, men för mig som vanlig användare spelar det nog ingen roll. Det är i alla fall min gissning

Du tänker nästan helt rätt. Problemet är att om datorn inte är helt stabil så kan du få jobbiga mjukvaruproblem. Om någon länk i kedjan inte fungerar så är det risk att korrupt data skrivs till hårddisken, och då får du problem. Program som inte startar, filer som saknas, Windows vill inte starta osv...

Det beror på att om något i länken mellan CPU-RAM-HDD inte är som det ska kommer förr eller senare korrupt data att skrivas till disken. Jag rekommenderar att du försöker ta reda på varför datorn inte klarar Prime95. Börja med att felsöka RAM, lämpligast med Memtest86 (googla).

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Du tänker nästan helt rätt. Problemet är att om datorn inte är helt stabil så kan du få jobbiga mjukvaruproblem. Om någon länk i kedjan inte fungerar så är det risk att korrupt data skrivs till hårddisken, och då får du problem. Program som inte startar, filer som saknas, Windows vill inte starta osv...

Det beror på att om något i länken mellan CPU-RAM-HDD inte är som det ska kommer förr eller senare korrupt data att skrivas till disken. Jag rekommenderar att du försöker ta reda på varför datorn inte klarar Prime95. Börja med att felsöka RAM, lämpligast med Memtest86 (googla).

Jag gillar hur du skriver. Ska ta reda på vad det är som får hela kalaset att krasha. Har kört Mac OS i över 5 år nu, finns det någon krashlog att återfinna i W7?Ska försöka att googla lite sjävl..

Permalänk

Ligger på 65 °C på varmast kärnan när jag foldar med standardklock och standardkylare. Är detta okej att ligga på 24/7 eller? Måste vänta på nästa löning innan annan kylare skaffas

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Kyla:

Jag kan inte riktigt förstå varför? Som jag skriver i första inlägget har jag andra datorer som jag kör i högre temperaturer, och de har fungerat i flera år utan problem. Om man har heavy load på 24/7 kan jag förstå hur du tänker men inte ens då tror jag att det är speciellt skadligt för processorn. Kanske har jag fel i det och det var lite därför jag skapade den här tråden, för att se om någon hade konkreta fakta eller bevis i form av erfarenhet och inte bara gissningar.

Den är helt stock, jag har gjort nada med den är så länge. Luftslödet i burken är antagligen katastrof då burken är helt full med ljudisolering och kabeldragningen lämnar nästan allt att önska...

Hur som helst, jag har inga planer på att ändra varken luftföde eller temperaturen på processorn, utan jag kommer att "exprimentera" genom att låta den gå i dessa temperaturer ett tag.

Kankse är jag en idiot, kanske inte, vi får se!

Inte för att vara överdrivet aggro men vad är poängen med att starta en tråd och fråga ifall det är ett problem bara för att konstatera att du inte har några planer på att göra något åt saken vilket som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Inte för att vara överdrivet aggro men vad är poängen med att starta en tråd och fråga ifall det är ett problem bara för att konstatera att du inte har några planer på att göra något åt saken vilket som?

Poängen är att ta reda på om någon sitter med hårda fakta i ämnet. Det verkar som att många på diverse forum "vet sanningar". Sanningar som sedan inte kan backas upp med några som helst bevis och oftast inte ens med en förklaring. "Det bara är så...", verkar vara belägget.

Poängen med tråden är inte att dumförklara eller attackera någon. Det är svårt att i text förmedla vilket tonläge man håller och om någon har tagit illa upp ber jag om ursäkt, det var inte det som var meningen!

Permalänk
Medlem

Kör min processor så att jag maxxar ut 85 grader i IBT och det känns helt lugnt, hade kunnat dra den lite till vilket jag ska testa någon gång också, över 90 hade jag dock inte velat gå i IBT.
Så jag håller med, folk är överförsiktiga med temperaturerna, speciellt har jag märkt det när det kommer till grafikkort där folk gör fläktkurvor för att hålla dem under ~75 grader när de tåler mer än processorerna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Kyla:

Hej!

Har försökt att läsa runt lite i ärendet och sett att de flesta verkar tycka att detta är en ganska hög temperatur? Processorn idlar vid ca 30 och ligger mellan 70-80 när jag spelar f.ex. Rage. Maxar jag den men INtelBurn toppar den ut på 97! Kylaren är stock och den sitter som den ska.

Har haft en Macbook Pro som enda dator ett tag nu och den ligger vid dessa teperaturer mest hela tiden när jag gör något som är det minsta krävande. Spelar jag SCII på den så ligger den rund 80-90 utan större problem. När jag hade Macbook Air hade jag den runt 90-100, med 120 som topp! (tempskydd urkopplat...).

Är det så att det ligger prestige i att få ner temperaturen? eller finns det seriösa risker med att ligga runt dessa temperaturer? För att fråga det rakt ut; Är det någon som har bränt söder sin processor genom att ligga runt 70-80? Då menar jag fysiskt sönder, inte systemkrasch.

Ser fram mot åsikter och erfarenheter!

Antar att du har överklockat processorn!? En rekommendation jag läste tidigare är att alltid ligga cirka 20 grader under TJ-max (temperaturen då processorn automatiskt klockar ner sig / stänger av sig för att inte skadas) om man vill att processorn ska överleva länge; för 2600k ligger TJ-max på cirka 98° C. Så 70-80 grader borde vara lugnt, men 80-90 som du får när du spelar SCII låter mycket. Jag skulle i alla fall klocka ner något om jag var du.

Visa signatur

| Cooler Master CM 690 II Advanced | Corsair HX 750 W | ASUS Sabertooth P67 | Intel Core i7-2600K | Corsair H100 | Corsair Force Series GT 120 GB × 2 | 16 GB Corsair Vengeance DDR3 | Sapphire Radeon HD 7970 | DELL U2412M Ultrasharp | Logitech G502, G510s & G35 | Creative Gigaworks T40 Series II |

Permalänk
Medlem

En processor klarar 90 grader, det sliter dock. Om du vill ha "bevis" så kan du ju kolla på äldre filmer innan processorerna kunde stänga av sig när dom blev för varma. Kan säga att det ryker på ganska friskt

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Brukar själv försöka ligga under 90c när jag klockar min i5 760, är ju dock en gammal 45nm cpu också. Hysterin är EXTREMT hög angående temps till processorer.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Kyla:

Den är stabil när jag använder den på ett normalt vis. Det är bara när jag tokpressar den i prime95 som den krashar. Inget annat jag gör har hittils fått den att krasha.

Jag kan förstå glädjen i att föröka att optimera sitt bygge till att bli så stabilt som möjligt, även under löjligt hög påfrestning, men för mig som vanlig användare spelar det nog ingen roll. Det är i alla fall min gissning

Jag brukar låta prime95 gå i minst ett halvt dygn, ofta ett dygn då jag har klockat innan jag kallar det stabilt. I övrigt tycker jag precis som några andra här att det är lite temperaturhysteri. Samtidigt tycker jag det är lite onödigt att ha ett högpresterande system i kombination med en stock-kylare. Det är så billigt att köpa en hyfsad tornkylare. Exempelvis. Hyper 212+ men kan tänka mig att det finns flera riktigt prisvärda kylare där ute. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445829

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Till OP

Hur mäter du temperaturerna?

Sedan går det inte rakt av att jämföra laptop och desktop-temperaturer, laptops är konstruerade för att köras i betydligt högre temperaturer.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Kyla:

Poängen är att ta reda på om någon sitter med hårda fakta i ämnet. Det verkar som att många på diverse forum "vet sanningar". Sanningar som sedan inte kan backas upp med några som helst bevis och oftast inte ens med en förklaring. "Det bara är så...", verkar vara belägget.

Poängen med tråden är inte att dumförklara eller attackera någon. Det är svårt att i text förmedla vilket tonläge man håller och om någon har tagit illa upp ber jag om ursäkt, det var inte det som var meningen!

I och med att din processor går upp i så pass höga temperaturer, att den ska stänga av sig själv för att inte skadas (96 grader har jag för mig att det är för SB), under stress test så skulle jag direkt tolka det som ett bevis för att något är fel. Sedan kan du ju helt ifrånse officiella rekomendationer och de svar du får från personerna du har frågat. Men att lägga extra 30 min på att fixa kabeldragningen eller ett par hundra på en ny kylare eller några fläktar känns inte direkt extremt då du redan sitter på en processor för 2500. En processor behöver inte brinna för att ta skada, det handlar om förkortad livslängd och eventuellt minskad prestanda.

Permalänk
Entusiast

Moderna processorer och grafikkort är kända att gå varma. Temperaturer runt 60-80 grader, och för grafikkort ända uppemot 90-100 grader är inte helt ovanligt.
Frågan uppstår: Hur länge vill du att hårdvaran håller? 3-5 år? I det fallet är det rätt lungt.
Vill du ha över 5 års livslängd är det dags att satsa på bättre kylning.

Kort och gott: Ju högre temperatur, desto kortare livslängd.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyla:

Hej!

Har försökt att läsa runt lite i ärendet och sett att de flesta verkar tycka att detta är en ganska hög temperatur? Processorn idlar vid ca 30 och ligger mellan 70-80 när jag spelar f.ex. Rage. Maxar jag den men INtelBurn toppar den ut på 97! Kylaren är stock och den sitter som den ska.

Har haft en Macbook Pro som enda dator ett tag nu och den ligger vid dessa teperaturer mest hela tiden när jag gör något som är det minsta krävande. Spelar jag SCII på den så ligger den rund 80-90 utan större problem. När jag hade Macbook Air hade jag den runt 90-100, med 120 som topp! (tempskydd urkopplat...).

Är det så att det ligger prestige i att få ner temperaturen? eller finns det seriösa risker med att ligga runt dessa temperaturer? För att fråga det rakt ut; Är det någon som har bränt söder sin processor genom att ligga runt 70-80? Då menar jag fysiskt sönder, inte systemkrasch.

Ser fram mot åsikter och erfarenheter!

Kör man folding och kör 100% last 24/7 månad ut och månad in så är det inte lämpligt att ligga så högt - det ökar riskerna för fel att köra elektronik för vamt. Sen att de TÅL det en kortare tid är givetvis sant, men om du maxar nära 100 grader så är kylningen för dålig - åtgärda kylningen så att du hamnar på en vettig nivå iaf - och oc kan man givetvis bara glömma om man har så pass dåligt fungerande kylare.

Vill man inte förbättra så ser jag inte meningen med tråden om jag skall vara ärlig. Din propp går lite för varmt för att må bra i längden...

Skrivet av widL:

Det råder generellt en temperaturhysteri bland medlemmarna. Det är inte bara på detta forumet, utan på alla liknande forum där man mest sysslar med och diskuterar 24/7-överklockning. Processorerna tål mycket mer än de flesta verkar tro. Hög spänning är betydligt farligare än höga temperaturer, eftersom det inte finns några skydd mot höga spänningar såsom det finns mot överhettning.

Du kan lugnt köra din CPU i 70-80 grader. Att köra den dygnet runt i den temperaturen kanske är lite onödigt, men när det handlar om att t ex spela så är det ingen fara.

Det finns också ett väldigt tydligt tävlingsmoment när det gäller att ha låga temperaturer på sina processorer. Det är mycket roligare att tävla i överklockning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Brukar själv försöka ligga under 90c när jag klockar min i5 760, är ju dock en gammal 45nm cpu också. Hysterin är EXTREMT hög angående temps till processorer.

jag försöker ligga under 72c med min i5 750 då detta är TCASE för dessa. kör den på 4ghz (200x20 1.34v) med idlar ca 50c och en load på ca 65c.
skulle rekommendera att inte överstiga TCASE och Max Recommended Voltage vilket är 1.4 på i5 750-760.

laptops är gjorda för högre temperaturer dom har ofta en TCASE på 105c eller mer, så 90c i load är att räkna som en bra temperatur på en laptop.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedarion:

jag försöker ligga under 72c med min i5 750 då detta är TCASE för dessa. kör den på 4ghz (200x20 1.34v) med idlar ca 50c och en load på ca 65c.
skulle rekommendera att inte överstiga TCASE och Max Recommended Voltage vilket är 1.4 på i5 750-760.

laptops är gjorda för högre temperaturer dom har ofta en TCASE på 105c eller mer, så 90c i load är att räkna som en bra temperatur på en laptop.

Nu har jag inte direkt en load på 90c, snarare en bit över 80. Ligger över 72c alla dagar i veckan när jag spelar eller belastar min processor och har gjort det större delen av den tid jag haft den här processorn. 1.4V har jag aldrig överstigit dock. Det som jag tror är boven till mina höga temps är att jag kör 4 minnen och en IMC spänning på ca 1.37V. Den dagen den här processorn dör så kanske jag börjar kolla på intels rekomendationer.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Tänkte jag kunde återkomma med lite erfarenheter så här långt.

Lite mer än ett par månader har gått sedan sist och processorn mår fortfarande fint! Den har legat runt runt 70-80 grader när jag har spelat eller gjort något som är lite krävande. Som sagt, inga problem.

En annan lite skojig sak; jag fick plötsligt behovet av att konvertera lite filmer, så jag satte igång en helg för inte så länge sedan. Temperaturen sköt direkt upp i 97-98 grader och låg 'stabilt' där i nästan 12 timmar! Förvisso med en lite paus mellan filmerna, men ändå. Inget gnäll, ingen krash och inga problem.

Det här är mina erfarenheter än så länge, jag lovar dock inte att dina blir liknande men jag tänkte i alla fall dela med mig av dem. Jag har köpt en ny fläkt nu i alla fall och kan konstatera att den som följer med från fabrik är ett litet(!) skämt. Tänkte att jag skulle börja klocka lite. Lite försiktigt till att börja med men när jag känner mig lite varm i kläderna, tänkte jag prova lite mer extrema värden.

Kanske blir nästa trådtitel: "Är en vcore på 1.7 så farligt egentligen?"

Permalänk

Meh, full load rund 95 är nog inga större problem... Brorsans bärbara ligger på runt 100 idle och... ptja, den klarar inte Prime utan att dö av överhettning, så vet inte riktigt max load temp. Men hade en max temp på 127 grader efter en 3DMark06 runda... Roliga är att den har varit så i ca 4 år snart, men den tuffar vidare Den throttlar ju sig något enormt, men den lever

Har sagt åt han hundratals gånger att göra ren den alt byta kylpasta. (mest p.g.a värmen stannar kvar i chassit och tangentbordet blir varmt) Men han verkar inte bry sig.

Datorn är en gammal bärbar Compaq från... Gissar på 2005-2006 någon gång.

Permalänk
Medlem

Nu talar jag för mig själv. Jag gillar när värmen är låg på komponenterna för det känns iaf bättre för mig.

Sen tål dom säker 10 gånger så mycket som man utsätter dom för. Men det skadar ju knappast att hålla det svalt bland sakerna.

Jag personligen skulle aldrig låta min processor ens gå upp över 65 grader, vilket den aldrig har. Men det är ju min personliga åsikt. Jag gillar att veta att mina saker är svala och mår bra.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|