Varför skulle jag behöva uppgradera mina Komponenter?

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag behöva uppgradera mina Komponenter?

Hejsan, det är dags för mig att uppgradera min dator på många håll, Jag är 17 år, så det är fortfarande mina föräldrar som försörjer mig ekonomiskt. Då min far ska stå för kostnaderna till nya delar till datorn så vill han även veta, varför behöver jag uppgradera dessa delar och vad äre som gör att mina nuvarande delar inte klarar av denna generationens spel. De delar jag har tänkt uppgradera är, Grafik kort, Processor och Moderkort. De delar jag har just nu är;
Grafik kort; Gtx 260
Moderkort;MSI p45 NEO-F, p45, sockey-775
Processor; Intel Core # 2 Quad q9550.
frågeställningar;
*Varför behöver jag uppgradera dessa delar för att klara av dagens spel.
*Är alla delar viktiga att uppgradera, varför?
Uppskattar alla svar! Tack.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit din far hade jag gått med på att uppgradera datorn med en SSD samt kanske 8GB ramminne beroende på hur mycket som sitter i. Ett nytt grafikkort är tveksamt då det nuvarande är helt ok även i dagens mått, visst kanske du inte kan lira BF3 på högsta men funkar gör det nog på Medium inställningarna.

Varför SSD och mer ramminne? Du får en riktigt bra prestandaboost med SSD'n och med 8GB ram kan du stänga av växlingsfilen som annars segar ner burken.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av stetlan:

Hejsan, det är dags för mig att uppgradera min dator på många håll, Jag är 17 år, så det är fortfarande mina föräldrar som försörjer mig ekonomiskt. Då min far ska stå för kostnaderna till nya delar till datorn så vill han även veta, varför behöver jag uppgradera dessa delar och vad äre som gör att mina nuvarande delar inte klarar av denna generationens spel. De delar jag har tänkt uppgradera är, Grafik kort, Processor och Moderkort. De delar jag har just nu är;
Grafik kort; Gtx 260
Moderkort;MSI p45 NEO-F, p45, sockey-775
Processor; Intel Core # 2 Quad q9550.
frågeställningar;
*Varför behöver jag uppgradera dessa delar för att klara av dagens spel.
*Är alla delar viktiga att uppgradera, varför?
Uppskattar alla svar! Tack.

Jag är inte bäst på detta men ska försöka så gott som det går. För det först ditt grafikkort ''gtx 260'' är det gammalt grafikkort, som är långsamt, ditt grafikkort hinner inte arbeta så snabbt och läsa in allt i spel och du får låg FPS vilket gör att spelen inte flyter på bra vilket gör att man blir tvungen att ställa ner inställningarna/upplösningarna och spelet ser ut som skit. Dessutom har ditt grafikkort inte ''directx11'' det är liksom vet inte hur jag ska förklara det. Om vi tar det gamla ''directx9'' och jämför med ''directx11'' så kan man klart se att spel med directx11 ser mycket bättre ut fler detaljer t.ex om en bomb sprängs flyger det upp mycket mer detaljer och det ser bättre ut, däremot ''directx9'' ser det mycket fulare ut och den klarar liksom inte att leverera. Nästan alla nya spel har stöd för ''directx11'' däremot ditt nuvarande grafikkort har inte.

Ditt moderkort är gammalt med socket 775 och du kan inte uppgradera till dem nya processorerna med det moderkortet så som socket 1155 där intel har sina processor som Intel core i5 2500k som är en väldigt bra processor för ett inte för högt eller inte för lågt pris. Det är en processor som många gamers väljer den klarar alla spel utan minsta problem och klarar att leverera och kommer göra det länge. Processorn är datorns hjärna kan man säga och beräknar det mesta. Dock i spel vill man ha ett starkt grafikkort. Din processor är rätt gammal vill man hänga med i dagens spel och applikationer rekommenderar man en ny processor som minsta är 4 kärnig. Tror dock din är 4kärning. Men allt hänger inte på kärnorna din processor har en gammal arktitektur och gammal tillverkningsteknik från intels förra generationer.

Jag rekommenderar dig att uppgradera allt, vill du spela nya spel och kunna köra applikationer med flytt, och ha hög FPS(frames per second) och höga grafikinställingar borde du uppgradera. Allt hänger inte på siffror, det handlar om tillverkingsteknik osv och en hel del annat.

Hoppas jag förklarade någorlunda bra, jag är rätt kass på det men försökte. Någon annan kommer säkert skriva ett långt inlägg som är lite mer kunnig. Men ja lita på mig, en uppgradering skulle inte sitta fel.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Tack, uppskattar det verkligen!

Permalänk
Medlem

Grafik kortet är ett måste, den är ut daterad, mao dålig prestanda, den har dessutom inte stöd för DX11. Q9550 är fortfarande en duglig processor i mina ögon fast även den är rätt gammal, men du kan klocka den en aning, så en ny kylare till den skulle nog sitta fint, tänk dock på att om du ska byta processor måste du byta RAM och moderkort DVS priset skjuter i höjden. Hur många GB RAM har du och vad har du för nätagg? Vilka spel ska du spela?

Permalänk
Medlem

Var har du för nätaggregat? Vilka minnen har du? Hastighet et.c..
Du klarar dig rätt bra på nuvarande prolle men som sagt grafik-kortet kan behövas bytas ut, sen om du byter moderkort och prolle så kan du även behöva byta minnena och nätagget beroende på vilket agg och vilka minnen du har..

Visa signatur

Intel Core i5 4670K
770 GTX
ASRock Z87E-ITX mITX
Minne 16 GB @1600 Mhz

Permalänk
Medlem

Det räcker o bara gradera uppgrafikkortet då resten duger för dagens spel.
Tex ett Geforce GTX560ti alt Radeon 6950 då klarar du dagen spel på /medium/High
Alt Geforce GTX570 eller Radeon 6970 då klarar du dagen spel på high ink BF3

Permalänk
Medlem

Räcker med att uppgradera grafikkortet. Kör på ett HD6950 för runt 2000-2500.

Permalänk
Medlem

Du har skapat tre exakt likadana trådar...

Permalänk
Sötast

Smäck in ett GTX580 och vid behov så byter du även nätagg sen ligger du på den gröna sidan igen

Permalänk
Medlem

I recensionen av bulldozer hade de med din cpu som referens. Om du spelar i full hd med ett ati radeon hd 6970 klarar du fig bra med den cpun du har idag. Är du intresserad av att pressa ut lite extra prestanda så köp en cpu kylare och överklocka. Det är grafikkortet som du behöver uppgradera. Gör det efter budget.
http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Anledningen till att du vill uppgradera är ju att du vill få en bättre spelupplevelse med bättre flyt(fps) och kunna dra på med bättre grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för:

Nätagg (Modell, effekt, ålder)
Skärm
Förväntingar (Max på allting eller nöjer dig med bra flyt utan högsta upplösning/inställningar AA/AF med mera)
Hårddisk (Modell, storlek, ålder. Hur mycket du just nu använder utrymmet)
Chassi (Modell, antal fläktar osv)

Besvara dessa så går det lättare att avgöra vad man kan tänkas uppgradera förutom just det uppenbara.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stetlan:

Tack, uppskattar det verkligen!

Säg till om jag ska förklara lite mer detaljerat. Kul att kunna hjälpa till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Det beror helt på vilka spel du kommer att spela. På grund av konsollerna så ökar inte hårdvarukraven på spel så mycket längre. Btw, upgraderar du till en annan socket så måste du byta ut ram-minnet också.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Varför SSD och mer ramminne? Du får en riktigt bra prestandaboost med SSD'n och med 8GB ram kan du stänga av växlingsfilen som annars segar ner burken.

Håller helt med, men förstår inte varför detta med att stänga av växlingsfilen fortfarande lever kvar. Orkar inte gå in djupare på hur växlingsiflen fungerar i Windows 7 (som jag antar att TS använder) men man tjänar ingenting på att stänga av den. Här är en bra artikel: http://lifehacker.com/5426041/understanding-the-windows-pagef...

Nu lite OT.

Jag skulle faktiskt uppgradera Grafikkortet om jag satt på ett 260. Dock inte CPU:n, den ligger inte speciellt långt efter tex Phenom II 955 eller i5 750. I högre upplösningar så är det garanterat grafikkortet som är flaskhalsen i de där systemet.

Så lägg pengarna på att skaffa ett bra grafikkort beroende på budget. T.ex. GTX570 eller GTX580 alt. HD6950/6970. Sen om typ 2år byta hela systemet. Sälja av det som fortfarande är värt någonting.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Jag skulle bara byta ut grafikkortet, eventuellt till 8GB ram om det inte är för dyrt.

SSD behövs inte och vissa modeller har en hel del problem, plus att man får betala mycket för lite utrymme.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ja varför skulle du behöva uppgradera det där? Det där kommer du kunna spela bf3 med och till och med Arma III med när det kommer så ingen mening att uppgradera egentligen. Har du inte redan köpt bf3 så köp något directcu med bundlat bf3 när den kampanjen drar igång, önska dig det i julklapp vet jag, bara 68 dagar kvar till jul vet du.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14561-butiksforpackat-battle...

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Bara grafikkort, antar att du har 4gb ddr2 800mhz eller 1066?, och det räcker iaf för allt spelande i princip.
Säg gärna ditt nätagg också så att vi inte rekomenderar dig att köpa ett bra grafikkort som är "för" bra.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av stetlan:

*Varför behöver jag uppgradera dessa delar för att klara av dagens spel.
*Är alla delar viktiga att uppgradera, varför?
Uppskattar alla svar! Tack.

Du behöver möjligtvis uppgradera grafikkortet och överklocka processorn lite (skaffa en bättre kylare om din nuvarande inte klarar det).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Din processor är faktiskt riktigt bra fortfarande så att köpa en ny sådan skulle vara slöseri, samma sak med SSD. Det enda jag tycker du behöver är ett nytt grafikkort och 4gb extra RAM.

Permalänk
Medlem

tjena jag har en fråga om jag har ett crosshair v formula och en Intel core i7 860 processor och två GTX 260 och ett obsidian 650d skulle dom passa ihop (srry jag är noob )

Permalänk

http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx... på high klarar sig processorn bra.......medium blir det skillnad.....själv har jag Q9550 och XfX GTX 260..Funderar bara på nytt grafikkort och lite överklockning på processorn..

Permalänk
Medlem

Skulle nog också säga att det räcker med ett nytt grafikkort, du sitter ju redan med ett quad cpu som duger nåt år till.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Du korspostade inte bara en gång, utan två. Korspostning är strängeligen förbjudet! Detta är första och enda varningen, nästa gång är jag inte så snäll.

Permalänk
Medlem