Permalänk
Medlem

gick från 4:3 till 16:9 för flera år sedan, så är van och nöjd med 16:9

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

16:10 - det är bara att du manuellt skruvar upp FOV:en 11% så får du samma bredd på synfältet men högre höjd än 16:9! Dock är U3011 svindyr, så jag kände inte att priset var motiverat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kol:

Ja, den motorn ser ju verkligen modern ut!

http://en.wikipedia.org/wiki/Trinigy

Skrivet av highspeed:

Ser ut att vara mer information på 16:10 än 16:9 och ännu mer på 4:3 och minst på 3:1. Så är nog en gammal motor dem använder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_Selection_2

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Hade en 19" 4:3 skärm som dog, fick en 22" 16:9 istället som jag såg som ett nerköp från första sekund, och nu har jag uppgraderat till en 27" 16:10 skärm. Kan verkligen inte förstå någon skulle vilja ha en widescreen skärm under 24" (större i 16:9..) över huvudtaget då de är 2 skit höga och bara känns små, tillbaka med 4:3 formatet till mindre skärmar!

Permalänk

CRT 4:3 är bäst

Visa signatur

i3 540, hd5570, 4gb, 60gb ssd, ga-p55-usb3
Sony Fw900
razer salmosa
6gv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Hade en 19" 4:3 skärm som dog, fick en 22" 16:9 istället som jag såg som ett nerköp från första sekund, och nu har jag uppgraderat till en 27" 16:10 skärm. Kan verkligen inte förstå någon skulle vilja ha en widescreen skärm under 24" (större i 16:9..) över huvudtaget då de är 2 skit höga och bara känns små, tillbaka med 4:3 formatet till mindre skärmar!

Vilken 27" 16:10 har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Ja, den motorn ser ju verkligen modern ut!

Vad vill du komma med det? Det är somsagt ett splitternytt spel och då spelar det väl ingen roll om motorn är från 18oo talet?

Här är ännu ett splitter nytt spel som stödjer alla bildformat i full screen --->

http://widescreengamingforum.com/dr/nba-2k12/en

Somsagt 99,9 procent av alla nya spel och kommande stödjer både 5:4 och 4:3 i fullscreen och det betyder att spel kommer att stödja 16:10 i åtskilliga år framöver.

Permalänk

Bygger på Source? Som bygger på motorn från 2004? Eller läste jag fel. Vilket fall man kan ju tycka att om en motor visar mer på gamla 4:3 formatet än eyefiniity setup så måste den anses gammalmodig eller vad tycker du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av highspeed:

Bygger på Source? Som bygger på motorn från 2004? Eller läste jag fel.

Du läste fel.

Citat:

In Q3 2008 the team announced a switch to a custom game engine named Spark, dropping Source

Citat:

Vilket fall man kan ju tycka att om en motor visar mer på gamla 4:3 formatet än eyefiniity setup så måste den anses gammalmodig eller vad tycker du?

Jag tycker det har med med utvecklarna och mindre med motorns ålder att göra.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Du läste fel.Jag tycker det har med med utvecklarna och mindre med motorns ålder att göra.

Fatiskt inte.

För 10 år sedan var spelen anpassade för 5:4 eller 4:3.
För 5 år sedan var de flesta spel anpassade för 16:10.
Nu är de flesta spel anpassade för 16:9.

Utvecklingen är tydlig och kan bland annat ses genom att studera
http://widescreengamingforum.com/mgl

Att jämföra Battlefield 1942 från 2002 med Battlefield 3 visar det ganska bra.

Battlefield 1942

4:3

16:9 (notera stretch)

BF3

4:3

16:9

Permalänk
Medlem

Hoppas skärmtillverkarna ser denna poll. Det är solklart att vi föredrar 16:10 ändå är de flesta skärmar idag 16:9
Det enda skälet jag kan tänka mig att köra 16:9 är att man slipper ändra tillbaks upplösningen när man haft TVn som skärm

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Kör just nu på alla dom flesta spel med 16:9 och 1920x1080 i upplösning! Får väl se senare om jag skaffar större skärm vad jag kommer köra på!

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Medlem

Skärmtillverkare tittar på detta, kolla bara på asus som nyligen gjorde reklam för en 16:10 skärm här på sidan. Alla kan se att de flesta föredrar 16:10 även för spel.

Permalänk

Det går ju inte komma från att de flesta föredrar 16:10 med de upplösningar vi väljer spela med idag. 16:9 dominerar helt enkelt på budgetskärmar pga de är billigare att tillverka.
Finns inget som tyder på att 16:9 ökar bland professionella användare tex. 16:9 skärmarna är ofta helt enkelt för dåliga.
Det finns inget som tyder heller på 16:9 som framtidsformat. Inom hembio tex. där man prioriterar kvalité går de flesta sakta men säkert mot lösningar i 2:35:1 när man sett fördelarna. Speciellt på projektor sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ett utav världens bästa spel helt enkelt.

http://www.openttd.org/en/

Fruktansvärt beroendeframkallande om man gillar det.

Ser ut som Sim City eller vad fan spelet hette som jag spelade som en dåre för 10 år sedan

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Ser ut som Sim City eller vad fan spelet hette som jag spelade som en dåre för 10 år sedan

Transport Tychoon Deluxe är (enl. min enkla mening) ÄN bättre än Sim City.. SJUKT beroendeframkallande.. Går även att lira i linux Testat!

F.ö. 16:10. 16:9 kommer inte i närheten av någon av mina burkar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Det går ju inte komma från att de flesta föredrar 16:10 med de upplösningar vi väljer spela med idag. 16:9 dominerar helt enkelt på budgetskärmar pga de är billigare att tillverka.
Finns inget som tyder på att 16:9 ökar bland professionella användare tex. 16:9 skärmarna är ofta helt enkelt för dåliga.
Det finns inget som tyder heller på 16:9 som framtidsformat. Inom hembio tex. där man prioriterar kvalité går de flesta sakta men säkert mot lösningar i 2:35:1 när man sett fördelarna. Speciellt på projektor sidan.

2:35:1 är det 21:9 formatet eller? Kol här på forumet vill ha det formatet på datorskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

2:35:1 är det 21:9 formatet eller? Kol här på forumet vill ha det formatet på datorskärmar.

Det är nästan samma format, 2.35:1 är marginellt smalare. Men å andra sidan är det ju bara absurt att ha en sådan som datorskärm.

Permalänk
Medlem

Här är en ny omröstning på hard forum. Intressant att de flesta fortfarande föredrar 16:10 för spel.

Länk: http://hardforum.com/showthread.php?t=1674419

Efter att jag har jämfört ordentligt mellan att spela hor+ spel (som de flesta spelen är) på min hp 27 (16:9) respektive Dell 30 så är det en mycket underbarare känsla att spela på 30 tummaren jämfört med 27 tummaren. Dels är ju bilden mycket större men jag tycker även att det är en mycket skönare känsla med 16:10 formatet för spel.
Jag var inne på Widescreen gaming forum och diskuterade detta med en spelutvecklare som håller på att utveckla Borderlands 2. Han sa att hor+ är det bästa sättet att skala spel på eftersom det stödjer eye finity fullt ut + att det stödjer alla andra aspect ratios. Anamorfic sa han varr dumt eftersom när man spelar med flera monitorer så renderas cut scener endast på en skärm och de resterande skärmarna är svarta.
När Witcher 2 kom ut så var det Anamorfic och när man körde med 3 skärmar så blev det bara en bild på mittenskärmen. Sedan i uppdateringen så blev det hor+ och man fick bild på alla tre skärmar.

Permalänk
Medlem

Har alla ni som förespråkar för 16:9 kört 4:3 ganska nyligen? Just för spel så tycker jag att 4:3 är den ultimata lösningen helst med ganska hög Fov och sä skall det köras på en högupplöst CRT av bra kvalité!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

Nej ush 4:3 är alldeles för fyrkantigt. Måste va 16/10 eller 16/9

Permalänk
Medlem

Det går ett rykte om att 16:10 kommer göra en ganska stor comeback eftersom väldigt många eftersöker fler sådana skärmar. Min källa är en som jobbar på Dell med just datorskärmar. Han säger att deras bäst säljande skärm är U2412M vilket är en 16:10 skärm.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte den här tråden gjort sitt nu?

*tråd låst*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||