Förstärka wireless signalen. Köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Förstärka wireless signalen. Köpa nytt?

Hejsan

Jag och en vän kom på att vi nog kunde dela internet. Han bor 2 våningar nedanför mig (Betonghus). Jag har en Netgear Wireless-N WNR3500L. Tyvärr så är routern är känns för sin väldigt dåliga wireless. Har även flashat in Kong Mod, ifall det gör någon skillnad. Testade lite och kollade, kunde dock inte få någon bättre uppkoppling mot routern än detta.

MAC-Address Interface Uptime TX Rate RX Rate Signal Noise SNR Signal Quality xxx.xxx eth1 N/A N/A N/A -85 -92 7 11% xxx.xxx eth1 N/A N/A N/A -78 -92 14 19%

Så, vad finns det för alternativ? Finns det någon väldig stark router som man kan köpa istället, eller 2 stycken starka repeters? Han sitter just nu på en bärbar, så antar att hans skickade signal är väldigt dålig. Vad finns det för alternativ? Har en budget på max 2000kr.

Bonus Ett: Ifall det är lätt konfigurerat
Bonus Två: Ifall det inte kostar skit mycket.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Rekordmedlem

Antenner är vad ni behöver skaffa ett nätverkskort som kan hantera en riktig antenn, typ ett alfa, räcker inte det så byt till en accespunkt som har bättre och kanske riktad antenn, tänk på att spridningen normalt är horisontell, men ni verkar vilja ha vertikal, så rikta om kan ge några dB till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Antenner är vad ni behöver skaffa ett nätverkskort som kan hantera en riktig antenn, typ ett alfa, räcker inte det så byt till en accespunkt som har bättre och kanske riktad antenn, tänk på att spridningen normalt är horisontell, men ni verkar vilja ha vertikal, så rikta om kan ge några dB till.

Hittade inget Alfa på Inet... Har du en liten länk? I ärlighetens namn hittade jag inga usb-nätverkskort som tillät extra antenn. Fanns som pci-express men blir svårt med en laptop.

Edit: Google är min vän...
En sån här: http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=169 ???
Alfa AWUS051NH a/b/g/n 300Mbit [AWUS051NH] (5dB) 595,00Kr

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Rekordmedlem

Ja, davido har prylar som ger längre räckvidd utan att det blir jättedyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, davido har prylar som ger längre räckvidd utan att det blir jättedyrt.

Så den är troligtvis bästa alternativet? Eller finns det något som är bättre ? Sitter med musen över "betala" knappen. Heh

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Rekordmedlem

För pengarna är det bra, men ja om du sätter upp en fast länk/brygga så blir det bättre, men dyrare och otympligare.
men en alfa och ev en Accespunkt med bra antenn ger betydligt bättre kapacitet än det ni har idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För pengarna är det bra, men ja om du sätter upp en fast länk/brygga så blir det bättre, men dyrare och otympligare.
men en alfa och ev en Accespunkt med bra antenn ger betydligt bättre kapacitet än det ni har idag.

Beställde Alfa AWUS051NH då. En accesspunkt också alltså? Något förslag? Kanske en sådan här Techniclan WAR150GN AP/Klient/Router/Repeater ? Avvaktar dock med köp tills jag testat hur det funkar med Alfa nätverkskortet. Vem vet, kanske löser alla våra problem!

Tar dock gärna emot fler tips. Har som sagt lite mer pengar att spendera!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Rekordmedlem

Testa först, du kan ladda hem
http://www.metageek.net/inssider_download/
http://www.xirrus.com/Products/Wi-Fi-Inspector.aspx
för att mäta signalstyrkor o dyl, och se hur det ändras om man flyttar antenner eller riktar om dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Den här routern är bra. Den ger 1 Watt, om du vill. http://www.dustinhome.se/ubiquiti-powerapn-indoor-ap/product/...

Jag kan även rekommendera den här http://www.dustinhome.se/ubiquiti-wifi-station-24ghz-advanced...
Även den ger 1 W.

Jag tycker det är bra kvalitet på dom.

Finns ju även en wireless ethernet extender http://www.dustinhome.se/ubiquiti-airwire5-wireless-ethernet-...

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har en neatgera så köp denna "http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-300-..." , ställ den hos din polare, gör om den till repater väldigt lätt i routern menyn. skulle tro att du inte kommer undan billigare, och det kommer fungera bra!

Visa signatur

love in him

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lasseboy:

Eftersom du redan har en neatgera så köp denna "http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-300-..." , ställ den hos din polare, gör om den till repater väldigt lätt i routern menyn. skulle tro att du inte kommer undan billigare, och det kommer fungera bra!

En repeater ska om man absolut måste använda sån bös, sitta mellan ändpunkterna, inte vid ena ändpunkten
De ger dessutom väldigt dålig prestanda och är det absolut sista men bör ta till, men i det här fallet är de dessutom troligen helt oanvändbara tekniskt sett om du inte kan montera den i en 3de lägenhet mellan ändpunkterna.
Jag har gjort en liknande "dela nät koppling" det blev en länk på 60-70m som funkade bra med antenner med högre förstärkning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du menar, men jag har en i det rum somm modemet är till signalen ner till garaget är ibland lika med noll, köpte till router som går att använda som förlängare av nätverket som en repater, nu har jag full styrka på signalen och inga problem, har mycket järn i vägarna som störde .
Tror att det kommer funger hur bra som helst, och 30 dagars öppet köp bara prova!

Skrivet av mrqaffe:

En repeater ska om man absolut måste använda sån bös, sitta mellan ändpunkterna, inte vid ena ändpunkten
De ger dessutom väldigt dålig prestanda och är det absolut sista men bör ta till, men i det här fallet är de dessutom troligen helt oanvändbara tekniskt sett om du inte kan montera den i en 3de lägenhet mellan ändpunkterna.
Jag har gjort en liknande "dela nät koppling" det blev en länk på 60-70m som funkade bra med antenner med högre förstärkning.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Rekordmedlem

Varför har du en repeater i samma rum, jag hoppas du menar att du kör den som accesspunkt i så fall, annars har du försämrat hastigheten på nätet rejäl helt i onödan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej den ligger inte i samma rum utan 1 våning ner.
Den ökar från 10% till nästan 100 % på trådlösa nätet till garaget.

Skrivet av mrqaffe:

Varför har du en repeater i samma rum, jag hoppas du menar att du kör den som accesspunkt i så fall, annars har du försämrat hastigheten på nätet rejäl helt i onödan.

Visa signatur

love in him