Bästa webläsaren idagsläget ?

Permalänk
Medlem

Bästa webläsaren idagsläget ?

Kör med Google Chrome idag.

Använder den med 20-25 öppna flikar samtidigt varav en del med video i flash.

Tycker dock att den segnar till på eftermiddagarna och kräver omstart.

Någon som kan rekommendera en bättre webläsare idagsläget ?

Visa signatur

CPU:Intel Core i7, MB: Asus P6T-SE, RAM: 12GB DDR3 1333Mhz, HD: 1 TB GPU: Asus 4850 OP:Windows 7 Home Premium 64-bit PU: 750W Corsair CMPSU-450VXEU Cab: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodski:

Kör med Google Chrome idag.

Använder den med 20-25 öppna flikar samtidigt varav en del med video i flash.

Tycker dock att den segnar till på eftermiddagarna och kräver omstart.

Någon som kan rekommendera en bättre webläsare idagsläget ?

Någon bättre OMG!

Sorry är Chrome fan men^^

20-25 flikar på den datorn tror jag helt enkelt blir för tungt

Permalänk
Medlem

Tycker Firefox är bra.... Förstår inte vad som gör Chrome så bra när den inte ens har en korrekt färgkorrigering

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av amius:

Tycker Firefox är bra.... Förstår inte vad som gör Chrome så bra när den inte ens har en korrekt färgkorrigering

Varför tycker du FF är bra då?

Förstår inte varför FF är så bra... Ingen vill ju ha en räv som webbläsare.

Permalänk

Firefox kör jag på och tycker rullar på fint

Har testat andra men tycker dom är lite knäppa, det finns alltid något man ogillar! Nu kom jag dock på en grej som någon kanske vet, lite offtopic men hoppas det går bra. Vet någon hur man ändrar nedladdningsbaren i Google Chrome? Först och främst är den alldeles för stor och tar upp typ halva skärmen när man surfar. Sen sparas alla torrent-filer på skrivbordet vilket leder till att man måste sitta och rensa hela natten. Kan man ställa in så vissa filtyper sparas på ett speciellt ställe och sen öppnas automatiskt?

Sen en annan grej som jag tycker är jobbigt med Chrome är när man öppnar en ny flik, exempelvis youtube och börjar skriva. Då tar det typ en halvtimme innan Chrome registrerar tryckningarna så då har man redan hunnit skriva massa innan man upptäcker att det man skriver inte registreras. I Firefox kan man öppna en flik och börja skriva på en gång utan väntetider.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 45-50 flikar i crome och upplever inte att det blir segt men har en kraftfullare dator så tyvärr måste du nog uppgradera eller minska antalet öppna flikar crome drar ju nästan 4GB RAM med 50flikar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Varför ha 25-50 flikar uppe? Jag kör chrome, Kör max 10 flikar med dock streaming. Och inget lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Har testat andra men tycker dom är lite knäppa, det finns alltid något man ogillar! Nu kom jag dock på en grej som någon kanske vet, lite offtopic men hoppas det går bra. Vet någon hur man ändrar nedladdningsbaren i Google Chrome? Först och främst är den alldeles för stor och tar upp typ halva skärmen när man surfar. Sen sparas alla torrent-filer på skrivbordet vilket leder till att man måste sitta och rensa hela natten. Kan man ställa in så vissa filtyper sparas på ett speciellt ställe och sen öppnas automatiskt?

Sen en annan grej som jag tycker är jobbigt med Chrome är när man öppnar en ny flik, exempelvis youtube och börjar skriva. Då tar det typ en halvtimme innan Chrome registrerar tryckningarna så då har man redan hunnit skriva massa innan man upptäcker att det man skriver inte registreras. I Firefox kan man öppna en flik och börja skriva på en gång utan väntetider.

Jag har inget av de där problemen, mina filer jag laddar ner hamnar i "hämtade filer" och alla knapptryck etc registreras direkt. Nedladdningsbaren är lika stor som "windowsbaren" och man kan gömma den genom att klicka på X:et längst till höger på den (ctrl+j visar det du laddar ner igen).

Testa att installera om chrome och om inte det hjälper så installera om ditt os

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Vet inte om det går att ändra så att olika typer lägger sig på olika ställen... Går det i FF?

Sen är det där med öppning av tab etc förmodligen något på din dator, min registrerar i alla fall direkt, så när som på 0,05 sekunder kanske

Sen TS: Det är väl bara att testa sig runt, testa FF och opera

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag kör på FF, Tycker personligen den startar snabbare och hittar till sidor snabbare än Chrome.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Själv kör jag med opera och chrome:-) tycker opera är något att testa... Enda är att efter förra uppdateringen blev det lite segare tyvärr... Men dom fixar nog det!...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

Kör FF. Men beror på att jag har en maskin med linux som jag inte orkar byta till Chrome på och jag uppdaterar regelbundet favoriter etc mellan båda datorerna, för del med samma browser på bege maskinerna då.

Permalänk
Hedersmedlem

Chrome duger säkerligen bra för uppgiften.
Hur mycket ledigt minne har du när datorn börjar kännas seg?

Ett tips för att göra firefox lite kvickare är flash block:
https://chrome.google.com/webstore/detail/gofhjkjmkpinhpoiabj...

Dödar all flash som man inte tänkt använda vilket lämnar resurser åt de flikar där man vill ha flash. Kan kanske lätta en del på trycket och det är väldigt enkelt att kicka igång enskilda flashrutor om så önskas.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd

Internet Explorer kör jag och är grymt nöjd.

Permalänk
Medlem

Internet explorer 9, riktigt snyggt! Det är också lika snabbt some chrome men fler funktioner

Man kan testa hastigheten på sin webbläsare på google, internet explorer 9 tar hem priset

Permalänk
Medlem

Maxthon 2...finns inget att inte gilla, smarta funktioner och snygg med alla skal.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

Kör google chrome, tycker att det är perfekt för html etc. Sedan har den ju inbyggd översättning av sidor. Kanske inte den bästa, men någonting iaf :). Tycker faktiskt att chrome är den snabbaste webbläsaren (Ja jag har testat Alla!)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där är en smak sak kör själv med firefox och gilla den skarpt man kan modda in den som man vill ha den och göra backup på favoriterna sen kunna återställa det som de var efter en om installation är underbart.

Tur att det finns så många webbläsare så alla kan hitta sin favorit

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av D00mbr0s:

Internet explorer 9, riktigt snyggt! Det är också lika snabbt some chrome men fler funktioner

Man kan testa hastigheten på sin webbläsare på google, internet explorer 9 tar hem priset

Problemet är väl att internet inte går att använda nu för tiden utan ordentlig adblock. Personlig åsikt.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av D00mbr0s:

Varför länkar du inte direkt till källa och/eller test direkt? I ämnen som dessa om prestanda är det generalfel att påstå något utan belägg. Google är ingen argument och ännu mindre en testplattform för webbläsare, det är en sökmotor.

Använder IE8 i arbetet eftersom den buggar betydligt mindre än IE9 och fungerar med de sidor jag besöker. Hemma kör jag Chrome för att... tja, dess spartanska framtoning?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Misstänker att jag får en smäll på käften snart . men jag använder safari HELT klart snabbast !

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Medlem

Jag kör Firefox rullar på fint och finns bra addon.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Mja att det blir segt med alla dina flikar uppe samtidigt, det beror nog snarare på datorn det tror jag. Att chrome på något vis skulle vara segt om man öppnar ny flik eller inte reagerar rappt på knapptryck har jag då aldrig varit med om.

Något jag dock har märkt och som jag också fick bekräftat efter lite googlande är att chrome ibland kan visa färger i bilder lite knasigt. Det kan bli lite dassigt och färglöst.
Bilderna på min hemsida såg så mycket värre ut uppladdade än när de var på datorn. Prövade istället FF och där såg de bra ut. Lösningen var att spara med "save for web" i photoshop, efter det ser bilderna också bra ut i chrome. Om man bara sparar till jpeg, ser det skit ut.
Detta var dock några månader sedan så detta kan ju ha rättats till.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Jag brukar testa runt på lite olika, ibland när jag känner, att jag måste se om jag hittar något som är bättre än firefox aurora. Tyvärr hittar jag inte det, orkar inte skriva ett långt inlägg, utan du får ett kort svarför den här gången.

"Allt jag kommer skriva här, är mina synpunkter".
OS=Windows 7 SP1 home premium

Opera 11.5: Snabb, UI som är lika enkel som att hitta en nål i en höstack, få addons, finns adblock.
IE9: Seg på vissa sidor, vissa sidor är den snabb på, en browser om man struntar i snabbhet och vil ha en som är snygg och flashig.
Safari 5: hastighet är den likvärdig som IE, även en browser om man söker efter flashighet.
Chrome: var det länge sedan jag tstade, sist var det chrome canary X någon ting, tyckte den gjorde allt fel när den laddar sidorna, UI ser ut som en amatör har gjort det hela, när man vill ändra inställningar, varför i hela friden görs det som en flik, många addons som är tagna från firefox, javist att den är snabb, däremot tycker jag den renderar sidor helt knasigt.

Firefox aurora är den jag använder dagligen. Mycket på grund av att den har allt jag behöver, och det är jag själv som bestämmer hur den skall se ut. Deras bookmark är nog den som är bäst av alla, glad över att Mozilla än så länge inte har gått samma väg när man öppnar nya flikar, det kommer upp en helt tom sida, fy fasiken med flik funktionerna på dem andra browsers. Firefox står för open source, och dem har väldigt många nya projekt på gång som kommer bli bra. Snabb är den, tillräckligt för att hänga med dem andra i matchen. Addons finns i överflöd. (det är den jag använder dagligen)

Tydligen blev det ett långt inlägg.I slut ändan använd det som passar dig.

Permalänk
Medlem

Tack för uppmärksammad gamla signatur, nu uppdaterad datorspec.

Med 6GB RAM visade datorn på 70-80% användning av minnet.

Har ikväll pluggat i 6GB till (nu totalt 12GB).

Verkar vara delade meningar om vilken webläsare som är "bäst".

Jag skall försöka prova Chrome, IE9, Firefox och Opera under ett par veckor.

Återkommer med mina erfarenheter.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7, MB: Asus P6T-SE, RAM: 12GB DDR3 1333Mhz, HD: 1 TB GPU: Asus 4850 OP:Windows 7 Home Premium 64-bit PU: 750W Corsair CMPSU-450VXEU Cab: Antec Three Hundred

Permalänk
Skrivet av sandbergoskar:

Misstänker att jag får en smäll på käften snart . men jag använder safari HELT klart snabbast !

*BANG*

Skämt åsido.
Jag gillar skarpt Chrome, tycker det är grymt mycket snabbare än firefox.
Litet och snabbt helt enkelt.

Opera har jag inte testat på väldigt länge, så ska nog testa det igen någon gång!

Permalänk
Skrivet av Sephinator:

*BANG*

Skämt åsido.
Jag gillar skarpt Chrome, tycker det är grymt mycket snabbare än firefox.
Litet och snabbt helt enkelt.

Opera har jag inte testat på väldigt länge, så ska nog testa det igen någon gång!

Jag hade opera installerat herromdagen för att testa dom olika webläsarna hade även chrome som hamnar på andra plats enligt mig för safari är fan ta mig snabbt.

men opera är ingen höjdare massa jobbiga särkerhets fråga så fort man ska byta sida en nog med det man får klicka två hundra gånger för dom olika "certiferkaten" ska försvinna jag blev irriterad avinstallera det igen .

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Medlem

jag har inget problem med att ha några hundra flikar uppe på Chrome. Ett femtiotal per fönster så går det att hålla reda på dem någorlunda. Ramminnet kan minnas alla flikar men den laddar upp från SSDn ganska så snabbt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Det finns belastningstest some google har lakt upp, jag menade att du kunde söka på det själv :D.

Testet: http://ie.microsoft.com/testdrive/performance/fishbowl/defaul...

Får runt 45 fps med allt påslaget och 2000 fiskar

Permalänk
Medlem

Opera!

Brukar ha 30-40 flikar igång samtidigt på en gammal single-core med 2gb ram utan att det segar nämnvärt.

Visa signatur

Mjo