Permalänk
Medlem

Asus P8Z68-V Pro?

tjena sweclocklare.

tänker beställa denna dator snart: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1011867/2011-10-19. som synes har jag valt http://www.inet.se/artikel/1901988/asus-p8z68-v-pro som moderkort och min fråga till er: är det något ni skulle rekommendera? är det hyfsat framtidssäkert?

är också rätt förvirrad vad det gäller kortplatserna; kommer alla komponenter få plats? ska få rum med ljudkort (http://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx) och ha möjlighet att dessutom klämma in två gtx 570 i SLI. är rätt säker på att det funkar med vill vara helt 100 när det rör sig om så pass dyra saker man lägger ut för... så lite bekräftelser skulle sitta fint! har till och med illustrerat hur jag tänker mig att korten kommer att sitta i en form av en fin bild: http://img829.imageshack.us/img829/4193/data2.png. min illustration kan ju såklart vara helt felaktig då jag aldrig byggt en datamaskin förut så snälla bekräfta om det ser bra ut och om inte, förklara gärna hur ni skulle göra istället!

tusen tack!!

Permalänk

Har för mig att den svarta PCI-E porten endast kör i 4x mode, så det optimala är att köra på den blåa (main) och den vita. Sen om ljudkortet fortfarande får plats vet jag inte, jag planerar själv att köpa ett sådant kort, mitt GTX 580 blockerar inte den översta sloten, men jag är fortf osäker på om ljudkortet skulle få plats, det beror på hur brett det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrospective:

Har för mig att den svarta PCI-E porten endast kör i 4x mode, så det optimala är att köra på den blåa (main) och den vita.

mm ok... tänkte också på det faktiskt. men fungerar det överhuvudtaget inte att sätta ett grafikkort i den svarta porten, eller presterar det bara sämre om man nu gör så? går det kanske att sätta ljudkortet i den svarta porten och grafikkorten i den blå respektive vita?

Permalänk

Som sagt beror på hur stort eller brett kortet är. Sen undrar jag varför ett separat ljudkort räcker inte mobos ljudkort till eller. Jag tycker att det funkar prima med ljudet ändå.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

tänker nog inte välja ett kort som tar upp mer än två platser i alla fall. ljudkortet är där därför att jag lyssnar på väldigt mkt musik dagligen vid datorn. skulle inte ha något emot att få en så bra ljudupplevelse som möjligt och xonar essence stx verkar vara ett väldigt bra kort efter att ha läst lite recensioner.

Permalänk
Medlem

Du kan ha grafikkorten på de övre två pci-e x16 slottarna
Jag har mitt ljudkort överst sen direkt under mitt översta grafikkort

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ohnoyo:

tänker nog inte välja ett kort som tar upp mer än två platser i alla fall. ljudkortet är där därför att jag lyssnar på väldigt mkt musik dagligen vid datorn. skulle inte ha något emot att få en så bra ljudupplevelse som möjligt och xonar essence stx verkar vara ett väldigt bra kort efter att ha läst lite recensioner.

Jag tror inte det är några problem att få in grafikkort samt ljudkort på det moderkortet.

Om du däremot inte känner behovet av 2st interna Firewire 400 kontakter, 2 extra Sata 6 kontakter samt möjligheten att klocka processorns interna GPU så skulle jag nog rekommendera P8Z68-V istället. I princip samma kort men med lite mindre funktioner och för 300 spänn mindre.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Jag skulle skaffa fläskigare högtalare istället med tanke på värmen som blir av 2 kort i cf/sli. Men det är vad jag tycker.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Du kan ha grafikkorten på de övre två pci-e x16 slottarna
Jag har mitt ljudkort överst sen direkt under mitt översta grafikkort

mm har kommit fram till det jag med. tack så mkt!

Skrivet av Casgar:

Jag tror inte det är några problem att få in grafikkort samt ljudkort på det moderkortet.

Om du däremot inte känner behovet av 2st interna Firewire 400 kontakter, 2 extra Sata 6 kontakter samt möjligheten att klocka processorns interna GPU så skulle jag nog rekommendera P8Z68-V istället. I princip samma kort men med lite mindre funktioner och för 300 spänn mindre.

tack för tipset men tänker nog beställa moderkortet från webhallen där det är ca 200 kr billigare, så det känns som ett rätt överkomligt pris.

Skrivet av Gunner357:

Jag skulle skaffa fläskigare högtalare istället med tanke på värmen som blir av 2 kort i cf/sli. Men det är vad jag tycker.

man måste ju kunna driva högtalarna med något också. sen använder jag hellre hörlurar; dels för att övriga familjemedlemmar ska slippa höra vad jag nu kan tänkas lyssna på, dessutom är det en relativt billig och smidig genväg till schysst ljud om man satsar på ett par kvalitativa hörlurar (i xonar essence stx ingår det även hörlursförstärkare!) jämfört med ett maffigt högtalarsystem - som känns mer aktuellt när man har egen bostad och mer stabil inkomst.

Permalänk

Ah har just hämtat ut P8Z68-v kortet, de bantade prylarna är inte något som man använder ändå så. Kollade runt i ett par timmar och det var så rörigt att jämföra mellan diverse le kort och alla konstiga modeller som finns men tyckte jag med att de större korten bara har onödiga prylar som aldrig kommer att användas.

Detta har Blåtand vilket verkar vara en väldigt trevlig grej ändå att ha (om det är smidigt eller om man måste dona med massa program vet ej) och detta är nytt för mig. Kortet har det i vilket fall och det är kul och den bättre ljudkrettsen än de ännu billigare korten. ja finns nog inte så mycket mer att säga...

För mig så är det lite problem för jag vill både spel och greja med musik och då pratar jag instrument med 8 ljudingångar och 8 ut och lite MIDIportar...

Kan säga att det blev lite problem med ett GTX580 Di CUII kort på det nuvarande... Detta är en liten chansning men återkommer om det blev problem... med Moderkortet

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

En sån här 10 ingångar och 10 ut!
lr liknande
http://www.amazon.com/M-Audio-Delta-1010-LT-Digital-System/dp...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.