Fläkt setup till Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Fläkt setup till Fractal Design Define R3

Hello
Får alla grejorna på måndag till mitt Fractal Design Define R3 utom extra 120 fläktar, då jag inte riktigt vet än vad som kommer att krävas
För att hålla den sval med dubbla gtx 570 samt i7 2600 senare OC

R3 an kommer ju med 2 st 120 en bak o en fram. Kommer plocka bort den bakre o köra h80 till cpu.
så har en över men vad tycker ni? ska man fylla alla hålen eller? tror att det finns 7 hål minus h80 så 6 st kvar då.

Hålen är
2 fram
2 i toppen
1 under
1 bak
1 i sidoplåten

Vore osså bra o veta vilka som ska suga o blåsa tryck i burken?

Tack o Gonatt

Permalänk

Det finns inte plats för 200mm? Hade ju tagit sån istället för 120 där det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av machiavelli1337:

Det finns inte plats för 200mm? Hade ju tagit sån istället för 120 där det går

han har väl aldrig sagt att han skulle ha 200 mm? Om det är H80 du tänker på så är den 120

Jag hade kört 2 fram och 1 i sidan som inblås, sedan H80 bak som utblås samt minst en, eller alternativt två, fläktar i toppen som utblås.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av farcry:

Hello
Får alla grejorna på måndag till mitt Fractal Design Define R3 utom extra 120 fläktar, då jag inte riktigt vet än vad som kommer att krävas
För att hålla den sval med dubbla gtx 570 samt i7 2600 senare OC

R3 an kommer ju med 2 st 120 en bak o en fram. Kommer plocka bort den bakre o köra h80 till cpu.
så har en över men vad tycker ni? ska man fylla alla hålen eller? tror att det finns 7 hål minus h80 så 6 st kvar då.

Hålen är
2 fram
2 i toppen
1 under
1 bak
1 i sidoplåten

Vore osså bra o veta vilka som ska suga o blåsa tryck i burken?

Tack o Gonatt

Jag har fyllt alla platserna med de tysta fractal fläktarna. Den som gjorde mest nytta var den på sidan, fick ner tempen markant på grafikkorten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har 2st 120mm inblås framme i mitt och en 120mm som utblås bak.

Tycker inte fractals fläktar som ingår är särskilt tysta. Min ena fläkt är en nexus och den är mycket tystare. Möjligtvis flyttar fractalfläktarna mer luft, men de låter mkt mer. Dock ett ganska dovt ljud.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

skulle ha kört 2 andra än FD fläktar fram och en i botten som inblås
och en i toppen som utblås
har du H80'n som inblås också skulle jag ha satt 2 i toppen som utblås

Har själv ett R3 med 3 st Nanoxia fläktar som inblås med 2 fram och en i botten
samt 3 st som utblås
med 2 st i PnP på min H50 och en i toppen
billiga, flyttar gott med luft och är tysta

allt håller sig svalt och bra
med 1 eller 2 grader över rumstemp i idle
och gpu'n under 60 i full load
med systemet i sign

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Tack gubbs :=]

Permalänk

En annan variant är att ha två fläktar fram för inblås, H80 som utblås bak och en fläkt i sidan som utblås. Som visas här:
http://www.youtube.com/watch?v=c2gZ8er-3cs

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Blidde denna kombo
2 - 120 insug fram.
1 - 140 insug i sidan för sli
1 - 140 utsug i toppen
Kör H 80 som utsug bak men funtar på att vända dom till insug, vad tros?

Cpu ligger idle runt 30 på aut low på h80
Gpu ligger idle runt 42
Ska fixa en 140 i botten osså

Permalänk
Medlem
Skrivet av farcry:

Blidde denna kombo
2 - 120 insug fram.
1 - 140 insug i sidan för sli
1 - 140 utsug i toppen
Kör H 80 som utsug bak men funtar på att vända dom till insug, vad tros?

Cpu ligger idle runt 30 på aut low på h80
Gpu ligger idle runt 42
Ska fixa en 140 i botten osså

Hur blir detta ljudmässigt? vad kör du för fläktar?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av farcry:

Blidde denna kombo
2 - 120 insug fram.
1 - 140 insug i sidan för sli
1 - 140 utsug i toppen
Kör H 80 som utsug bak men funtar på att vända dom till insug, vad tros?

Cpu ligger idle runt 30 på aut low på h80
Gpu ligger idle runt 42
Ska fixa en 140 i botten osså

Du bör ha sido fläkten som utsug om du inte har referenskort, det kommer hjälpa mer med tempen

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Hur blir detta ljudmässigt? vad kör du för fläktar?

Fractals egna dom är mkt tysta. Det är inte helt tyst men ganska tyst. Tror att corsairs egna 120 fläktar låter mest, även på low utan belastning. Så om man orkar så byter man dom .-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Du bör ha sido fläkten som utsug om du inte har referenskort, det kommer hjälpa mer med tempen

Det är Gainwards referenskort med 2 fläktar per kort. Måste väl vara bättre o få in lite "ny" luft i mellan korten? än att köra sidofläkten som utsug? men har inte testat vilket jag kommer att göra med både sidofläkten samt att vända h80 till insug.
Tror lite på att övertrycka med så mkt luft som möjligt in, då kommer även insugs fläktarna att hjälpa utsugs fläkten att pressa ut den varma luften i toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farcry:

Det är Gainwards referenskort med 2 fläktar per kort. Måste väl vara bättre o få in lite "ny" luft i mellan korten? än att köra sidofläkten som utsug? men har inte testat vilket jag kommer att göra med både sidofläkten samt att vända h80 till insug.
Tror lite på att övertrycka med så mkt luft som möjligt in, då kommer även insugs fläktarna att hjälpa utsugs fläkten att pressa ut den varma luften i toppen.

Om du "trycker" på luft mellan korten kommer du bara stänga in varmluften där, bättre att suga ut skiten ur burken så det bildas en luftgenomströmning från andra fläktar till grafikkorten och sen ut genom sidan

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Om jag gör så så är det bara 2 x 120 fram som suger in och jag vill ha toppen som utsug då värmen stiger. Inte för det är så varmt men aldrig fel med bra kyla!
Ska prova lite varianter nån tråkig dag .-) hör av mig om resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av farcry:

Om jag gör så så är det bara 2 x 120 fram som suger in och jag vill ha toppen som utsug då värmen stiger. Inte för det är så varmt men aldrig fel med bra kyla!
Ska prova lite varianter nån tråkig dag .-) hör av mig om resultat

trodde du hade en i botten också? Sen om du har fler utsug än insug så kommer det in luft genom alla småhål och galler i datorn, så om man bara vill ha luftflöde så är det nästan bättre att ha fler utsug än insug

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Om du "trycker" på luft mellan korten kommer du bara stänga in varmluften där, bättre att suga ut skiten ur burken så det bildas en luftgenomströmning från andra fläktar till grafikkorten och sen ut genom sidan

Håller med. Bäst att ha fläkten vid sidan om grafikkorten som utsug.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte precis beställa en R3.

Har läst igenom tråden men förstod inte vilka fläktar ni köpte till extra.
Skulle ni kunna länka exakt vilka fläktar jag borde ha och hur många?

Tack.

//Mosik

Permalänk
Medlem

Följer bara med en 120 fram och en 120 bak!
Du kan ha upp till 7 st varav 5 st 140 tror jag om jag räknat rätt orkar inte öppna nu
Läs på fractals websida så vet du... Annars fyll alla hål med fläkt

Permalänk
Skrivet av Mosik:

Jag tänkte precis beställa en R3.

Har läst igenom tråden men förstod inte vilka fläktar ni köpte till extra.
Skulle ni kunna länka exakt vilka fläktar jag borde ha och hur många?

Tack.

//Mosik

Hur många fläktar du skall ha och vilken typ av fläkt, beror på vilken hårdvara du har och om ditt mål är en så tyst burk som möjligt eller en så välventilerad burk som möjligt.

Så du får nog ange lite mer information om du skall få vettiga råd.

Scythe Gentle Typhoon 120mm och Noctua NF-S12 är trevliga 120mm-fläktar. Vilket varvtal man kör på beror ju också på hårdvara och önskad tysthetsnivå. Där det finns möjlighet att sätta 140mm-fläkt, så sätter du hellre en 140mm än 120mm.

Cougar Vortex HDB CF-V14H, Noctua NF-P14 FLX och Scythe Slip Stream 140mm är trevliga 140mm-fläktar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

jag har själv i mitt R3 2x120 insug fram, 2x140 utsug topp, 1x140 insug sidan, 1xH60 cpu insug bak (enligt beskrivning skulle de va insug :/) alla är fractals egna fläktar.

lånar tråden lite, jag behöver nu mer kylning på en kyylfläns sommer ligger klämd bakom mitt stora Asus GTX 580, alltså tänkte jag mig en 140mm i botten som insug att spruta rakt upp på flänsen. Nu till frågan, fractala egna 140 har ju max RPM på 600, skulle en annan fläkt på tex 1800 RPM flytta mer luft och kyla bättre? Kan ju dra upp den vid spel och ner vid idle.

Vilken fläkt skulle ni isf rekomendera som har högt RPM och bra kylning, men ändå relativt tyst i idle när man drar ner RPM
MVH