Priserna på hårddiskar mot extrema höjder

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Vi får helt enkelt vänta och se vem som har rätt. Med min nuvarande erfarenhet med kinesisk produktion så kan det vara knappat och klart redo att producera inom ett par veckor inte månader. Så vi får vänta och se.

Jag pratar om att det du säger är helt uppåt väggarna, och det fortsätter du med.
Att prata om att det går att dra igång storskalig, modern NAND-tillverkning på ett par veckor är liksom skogstokigt.

Så jag vet inte vad det är du menar att vi ska vänta och se.
Jag påstår framförallt 2 saker.
1. Ditt uttalande om att ökad efterfrågan kortsiktigt ger billigare varor enligt simpel matematik är urdumt.
2. NAND-tillverkning är lite mer komplicerat och argument kring antalet SSD-tillverkare och kinesisk produktion är inte riktigt relevant.

Permalänk
Medlem

Nä ingen fara, jag tolkade det inte som ett hån.
Bara undrade var du gör av dina filmer när du sett dom. Får man fråga vad det är för filmer du sparar på? XviD eller? Då räcker ju utrymmet lite längre, men ISO och 1080p filmer då springer det fort ifrån en!![/QUOTE]

Ah majoriteten av mina filmer/serier är XviD, har dock en liten fin samling godbitar i 720/1080p. Självklart vill man hellre ha 720/1080p men de brukar ligga mellan 4-12GB om inte högre (ibland lägre) personligen svider det lite, då med XviD kan jag ha flera filmer. Kan dock ta och erkänna att jag har en extern HDD på 2TB med filmer men den har polarn haft ett år :/

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk
Medlem

Har inte behövt en ny hårddisk på fyra år så jag klarar mig nog ett halvår till.

Permalänk
Medlem

HOLY MOTHER OF GOD priserna är ju käpprätt åt helvete

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10096

min HDD ligger på 3300:-

köpte den för 700-800 om jag inte har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Vi får helt enkelt vänta och se vem som har rätt. Med min nuvarande erfarenhet med kinesisk produktion så kan det vara knappat och klart redo att producera inom ett par veckor inte månader. Så vi får vänta och se.

Det tar tid innan ökad produktionstakt av kiselkretsar märks av i slutet av produktionsbandet. Även om du verkar tro det så inte finns det stora lager av styrkretsar och flashminnen som bara väntar på att monteras samman på ett kretskort.

Skrivet av waghead:

MEN helvete vad alla blev bajsnödiga nu då!

Själv påverkades jag väl med att göra ett något snabbare köp än planerat i och med mitt att jag länge tänkt att skaffa ny HDD och inte kan vänta ett halvår.
Köpte 2st 2TB 3.5 för 649 kr på CDON. Har inte inte gått upp mer än 20kr.

Kanske CDON har en pall eller två, men troligast är väl att de värnar om sina kunder och sitt ryckte.

Att butiker höjer priser som Komplett gjort kan inte mer än ses som oseriöst.

Själv tror jag inte gigantiska fabriker behövs byggas. Om det lönar sig jobbas det nog nattskift och kanske att priserna lägger sig något högre i följd av detta.

Som det förslagits tidigare i tråden. Komplett behöver diskarna till datorerna de bygger. De vill egentligen inte sälja diskarna lösa i dagsläget, då det kan innebära att de står där med datorer som inte kan levereras pga saknad hårddisk. Komplett värnar alltså om sina kunder som köper en hel dator. Dessutom är det dyrt att ha lagret fullt med nästan färdigbyggda datorer som ej kan levereras.
De som bara vill köpa en hårddisk kan vända sig till någon annan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det tar tid innan ökad produktionstakt av kiselkretsar märks av i slutet av produktionsbandet. Även om du verkar tro det så inte finns det stora lager av styrkretsar och flashminnen som bara väntar på att monteras samman på ett kretskort.

Som det förslagits tidigare i tråden. Komplett behöver diskarna till datorerna de bygger. De vill egentligen inte sälja diskarna lösa i dagsläget, då det kan innebära att de står där med datorer som inte kan levereras pga saknad hårddisk. Komplett värnar alltså om sina kunder som köper en hel dator. Dessutom är det dyrt att ha lagret fullt med nästan färdigbyggda datorer som ej kan levereras.
De som bara vill köpa en hårddisk kan vända sig till någon annan.

Värnar dom om sina kunder? Lägg av. Ifall de värnade om sina kunder, såsom du påstår, skulle de sluta säljarna diskarna helt. Det dom gjort nu är att höja priserna för att ta igen pengarna som man ev. förlorar på uteblivna datorbyggen, om man utgår ifrån att det är som du säger.

Det här handlar inte om att värna om sina kunder, det handlar ENDAST om att maximera vinsten...

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Hahahahahaha.... komplett vansinne...

8800 spänn för en 600 Gb Velociraptor..... pffffft.... kommer nog aldrig mer att handla av Komplett idioti.... köper annars grejjer av dom for 50tkr/år...
Deras prissätning är en ren spekulation... Dustin tar 1745 för samma velociraptor...

Permalänk

Tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Tråkigt men måste säga att det kliar lite i köparfingrarna nu bara för att "tänk om priset inte går ner igen inom en kort framtid".
Men det får jag skita i, behöver inte fler diskar

I lol'd

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Det här handlar inte om att värna om sina kunder, det handlar ENDAST om att maximera vinsten...

De är trots allt ett företag - de vill tjäna pengar, de sätter alltid priser för att maximera vinsten.

Jag förstår inte hur man kan klaga på att priserna går upp i takt med att utbudet går ner, det är ju så det fungerar

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Köpte precis en 1 TB WD Black för 799:- hos Inet. Var det ett dumt köp?

Beror väl på, köpte en på CDON nyss för under 500.
Inte för att jag egentligen behöver den men speldatorns disk är halvfull och tänk OM man får för sig att bygga en ny dator...

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaippen:

De är trots allt ett företag - de vill tjäna pengar, de sätter alltid priser för att maximera vinsten.

Ja?

Citat:

Jag förstår inte hur man kan klaga på att priserna går upp i takt med att utbudet går ner, det är ju så det fungerar

Man klagar när det finns femtioelva andra företag som saluför exakt samma produkt för 1/10 av priset. Och snälla, svara inte att jag istället kan gå och handla hos dom som så många andra gör, det är så fruktansvärt trist. Det är klart att man inte köper något för dessa löjliga priser, men varför ska man inte skriva om saken bara för det?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Då har man köpt ett gäng black och f4:) Mina re4 blev ännu dyrare nu hihi

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Åååh, nej vad jobbigt. Köpte ju två st 2TB WD Caviar Green från cdon för 650 kr/st för fem dar sen. Sjukt tråkigt. Stackars mig.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Jag pratar om att det du säger är helt uppåt väggarna, och det fortsätter du med.
Att prata om att det går att dra igång storskalig, modern NAND-tillverkning på ett par veckor är liksom skogstokigt.

Så jag vet inte vad det är du menar att vi ska vänta och se.
Jag påstår framförallt 2 saker.
1. Ditt uttalande om att ökad efterfrågan kortsiktigt ger billigare varor enligt simpel matematik är urdumt.
2. NAND-tillverkning är lite mer komplicerat och argument kring antalet SSD-tillverkare och kinesisk produktion är inte riktigt relevant.

Hmm... intressant... då håller jag väl käft och tar den smällen. Men som sagt tror vi får vänta och se.

Permalänk
Skrivet av Wedes:

Åh fyfan vilken tur xD Köpte en 2 TB då de rapporterade om 40% prishöjningar då min hårddisk börjar bli full och så ser man detta samma dag hårddisken kommer i posten!

haha precis lika som för mej, beställde 2st 2tb i fredags och fick hem dom idag

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem

Jäääävlarrrr! 5800 för en WD Black 2 TB som jag gav knappt 1100 för tidigare. O.o

Komplett är inte sena med att trissa upp priset, märker jag...

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av raldo94:

HOLY MOTHER OF GOD priserna är ju käpprätt åt helvete

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10096

min HDD ligger på 3300:-

köpte den för 700-800 om jag inte har fel

min ligger ~1600kr, köpte den för 460kr ungefär

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

min ligger ~1600kr, köpte den för 460kr ungefär

haha min 600gb raptor ligger på över 8k nu
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=594270

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Men morrhår och konkelbär... Oo

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Gillar komplett att sitta och trycka på sina diskar istället för att sälja dom till höga (inte idiotiskt höga) priser? 3200 är bara löjligt, finns ingen som kommer betala så mycket för dom även om det inte kommer några nya caviar green på flera månader

caviar black 1TB fortfarande 500kr på cdon...3259:- på komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Faktum är att då var det normala priser!

Och nu idag (nutid) så höjer dom priserna med otroliga%

Det är en stor skillnad.

Njae, 128mb låg på ca 1200kr när jag tittade runt och när jag väl skulle köpa var det jordbävning i asien och priset steg... Men visst var priserna helt andra då, bättre nu

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Det här känns bara efterblivet..

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ignostic:

Gillar komplett att sitta och trycka på sina diskar istället för att sälja dom till höga (inte idiotiskt höga) priser? 3200 är bara löjligt, finns ingen som kommer betala så mycket för dom även om det inte kommer några nya caviar green på flera månader

caviar black 1TB fortfarande 500kr på cdon...3259:- på komplett

Gissar på att de räknar med att bristen kommer hålla i sig och vill spara hårddiskarna till sina egna datorsystem istället. Är ju en ganska bra konkurrensfördel att kunna sälja datorer billigare än konkurrenterna i ett senare skede, och det ger större intäkter att sälja ett helt system än en enskild hårddisk.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Tror Komplett missade det där med 40% höjning och tryckte in 400% istället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Risken finns att SSD enheter följer med uppåt. Om det ej finns billigare alternativ så finns det ingen anledning för dem att pressa priser.

Permalänk
Avstängd

hittade denna är priset på denna normalt?

http://www.inet.se/artikel/4303989/1tb-western-digital-caviar...

eftersom jag tänker på att köpa den men jag har inte råd får se hur jag gör

Permalänk
Medlem

1. Komplett köper upp konkurenternas hdd-lager.
2. 400% prisökning.
3. ???
4. PROFIT

Synd att man missade Kompletts 599:- deal på WD 2TB Green, så fick ta smällen för 761:- från Inet på 2 diskar nu i veckan.

Riktigt drygt av Thailand att ställa till sånna här i-landsproblem för mig förövrigt.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk

Fick min WD CG 2T idag som jag beställde i söndags på CDON för 599 kr.

Visa signatur

Fractal design R3 | i7 930 @ 3,9 GHz | Noctua NH-U12P SE2 | ASRock X58 Extreme 3 | MSI GTX 770 | 6x2G Corsair DDR3 Dominator 1600MHz | Corsair HX 650W | Samsung 840 evo + 2 X OCZ Vertex 2 60GB RAID 0 | Benq 24" BL2400pt | Asus Xonar Xense + Sennheiser PC 350 | 10TB Synology DS1513+

Permalänk
Avstängd

Haha jag fattar inte vad ni ska ha alla extra hårddiskar till, hur många
är det här egentligen som PRIVATkopierar allt de äger egentligen?;)

/ Homer *Doh* Simpson.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |