Football Manager 2012

Permalänk
Avstängd

Football Manager 2012

Här har man planerat att köpa FM 2012 då det känns rätt. Var ett flertal år sen jag lirade serien men testade FM 2011 för några veckor sen och insåg direkt hur mycket jag saknat detta. Förutom detta spel har jag Skyrim i tankarna att också inhandla.

Nu läser jag (hade sett det innan men inte tänkt på det) att FM 2012 kräver Steam installerat på min dator. Aldrig att ett företag ska tvinga mig att använda tredje parts program för att kunna njuta av ett spel. Läser en massa på SI:s forum och deras tanke är att bekämpa "piratindustrin". Det känns mer som de skjuter sig själva i foten och får flera köpare att nu istället bojkotta en laglig kopia och istället helt struntar i spelet eller kör en piratversion.

Egentligen bryr jag mig inte då jag kommer njuta av spelet utan Steam men det är ju så förbannat korkat att bara ge fingret till sina mer eller mindre trogna användare (som köper deras spel). Nu hoppas jag - även om det inte kommer inträffa - att deras försäljning rasar och att hela företaget går omkull. Kanske de skulle vakna upp och inse att man inte bekämpar piratverksamhet genom att knulla sina kunder i röven.

Nu tänker många, ja men Steam är ingen fara och bla bla bla. Det handlar _enbart_ om att jag inte vill bli tvingad till att använda andra program för att kunna spela FM.

Och nu verkar det som att Skyrim kommer att ha exakt samma lösning. Så istället för att köpa två spel och vara glad samt visa uppskattning så kommer de få två mer piratkopior spelade istället. jag funderar helt på att sluta köpa spel som en protest - och även om de ändrar sig helt en dag kommer min protest att kvarstå. Så hände med musik- och filmindustrin. Men jag har försökt vara någorlunda lojal mot spelbranschen - men nu är det kanske nog där också.

Hur tänker ni andra SC över detta?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Har Steam installerat så det spelar ingen roll för min del, kan bli irriterad på en del grejer som DRMs som inte fungerar etc men det här är inget konstigt.

Hur resonerar du när du måste ha Windows för att spela spelet? Du måste ha DirectX för att spela många spel? Förstår inte riktigt ditt resonemang.

Är spelet bra så är jag nöjd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Har Steam installerat så det spelar ingen roll för min del, kan bli irriterad på en del grejer som DRMs som inte fungerar etc men det här är inget konstigt.

Hur resonerar du när du måste ha Windows för att spela spelet? Du måste ha DirectX för att spela många spel? Förstår inte riktigt ditt resonemang.

Är spelet bra så är jag nöjd

Windows har jag valt att ha som operativsystem tillsammans med Ubuntu. Vidare har jag valt att ha ett grafikkort och även en massa drivrutiner, tillika DirectX. Samtliga saker här för för att få ut maximal prestanda ur spelen. De programmeras för att fungera i Windows - eller ngt annat OS.

Men Steam tillför ingenting. Tycker det är väldigt enkelt att förklara.

EDIT: Tillägger också att vissa saker måste man ha för att spel ska fungera. Då kan jag välja, vill jag ha detta eller inte. Steam är inte ett måste för att spelet ska fungera helt enkelt. Förutom att de försöker tvinga en till det. De skulle kunna säga att du måste ha 150 andra program installerade på din dator också för att det ska fungera på laglig väg. Men de försöker balansera det hela men gör ett misstag - ett stort sådant! Att jävlas med sina kunder är inte en lyckad väg. Precis som du nämner med DRM.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Tycker faktiskt det är skitsmidigt med Steam. Jag kommer alltid ha mina FM-spel där för nedladdning. Och spelen patchas automagiskt. Skulle Steam börja störa mig så vet jag att jag behöver starta FM2012 bara en gång med Steam igång. Sen behövs det inte mer. (Om du inte råkar ta bort spelet och behöver ta ner det igen)

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Avstängd

Huruvida det är smidigt eller inte, är inte det jag diskuterar. Låt kunden få välja om han vill ha Steam eller inte. När de tvingar på mig något som inte behövs blir jag sur.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

???

Citat:

Hur tänker ni andra SC över detta?

Jag svarade, sen får jag skit över det?

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ColinZeal:

???

Jag svarade, sen får jag skit över det?

Njae, så ska du inte se det, men svarade du verkligen på min frågeställning? Tycker du tog ut en del fakta och sen svarade på en helt annan fråga? För jag var väl tydlig med att inte diskutera huruvida Steam var farligt, bekvämt, coolt eller något nnat?

Citat:

Det handlar _enbart_ om att jag inte vill bli tvingad till att använda andra program för att kunna spela FM.

Och förtydligande på det är andra program som inte är nödvändiga i sig. Windows och liknande innefattas ej här.

Så tanken var mer, tycker ni det är bra att blir tvingad att använda Steam? Jag är emot det på alla plan. Jag ser så klart fördelar med Steam också men det måste väl vara jag som konsument som avgör ifall jag vill ha ett tredje parts program eller inte - för att kunna spela FM 12 lagligt?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Jag kan delvis förstå din kritik. Min flickvän har samma synpunkter som dig. Själv var jag först ganska anti till Steam, men efter att ha inhandlat ett par spel som kräver Steam, så gillar jag det skarpt. Frågan gäller egentligen vilket som är det bästa sättet att skydda sin produkt från piratkopiering. De flesta använder någon form av DRM som SecuRom eller liknande, vilket kräver att du har DVDn för att starta spelet. Sedan finns ju Ubisofts (i min och många andras mening) horribla DRM som kräver att du alltid är uppkopplad medans du spelar spelet.

Jämför man med dessa system så tycker jag personligen Steam är det absolut bästa. Det är, precis som ColinZeal säger, väldigt smidigt. Jag slipper springa iväg till bokhyllan och hämta en DVD varje gång jag skall spela ett spel, om det inte var det senaste jag spelade. Istället klickar jag bara på spelet i Steams lista så är jag igång.

Så länge som det bara är Steam man behöver för att spela de flesta spelen är jag helt ok med det. Mina farhågor är snarare att det börjar poppa upp fler varianter av Steam från diverse spelutvecklare och att man i framtiden sitter med en hög olika liknande system installerade på datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baghera:

[---]

Mina farhågor är snarare att det börjar poppa upp fler varianter av Steam från diverse spelutvecklare och att man i framtiden sitter med en hög olika liknande system installerade på datorn.

Detta är väl anledning nog att inte ens acceptera Steam. Då hade företagen kommit fram till att kunderna gillar tydligen inte detta, men nu är det mer fritt fram för dem att ha ännu fler säkerhetssystem, kanske tio liknande tjänster på varje spel.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Det finns flera anledningar till att jag accepterar Steam. Första är att jag inte tänker låta ett DRM bestämma vilka spel jag skall spela. Jag spelar de spel jag tycker är kul. Jag har samtidigt full förståelse att spelföretagen behöver använda någon form av DRM, och jämför man med de andra alternativen tycker jag att Steam är ett av de bättre.

Skulle det sedan bli inflation av olika DRM system som liknar Steam, så får jag ta ställning till det då. Bara dumt att göra det nu, eftersom jag är nöjd med hur Steam fungerar.

stavfel
Permalänk

Jag har köpt via steam och det har fungerat tills idag!
Men nu står det "detta spel är inte tillgängligt nu"
Va fan är det om? Trodde att när jag köpte spelat att det skulle vara tillgängligt 24/7.
Nån annan med samma problem?

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd