Ni som har problem med BSOD(LÖSNING)

Permalänk

Ni som har problem med BSOD(LÖSNING)

Det är Punkbuster som spökar. Det har något med ljud drivrutinerna att göra. Ett känt problem. Men ladda ner denna http://www.evenbalance.com/index.php...upport-bf3.php VÄLJ BF3. Sen går du in på C:\Users\(Ert namn på datorn)\AppData\Local\PunkBuster och Ta Bort punkbuster mappen(Se till att aktivera visa dolda filer och mappar).

Så här gör du för att visa dolda filer och mappar
Starta ikonen Dator eller en helt vanlig mapp. Sen klickar du på Ordna fliken uppe i vänster hörna. Sen mapp och sökalternativ. Sedan visning. Och sedan klicka i visa dolda filer och mappar som ligger i listan.

Gå sedan in på C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 3 och ta bort PB mappen som ligger i BF3. Sedan startar du punkbuster programmet som du just laddade ner. Och sen väljer du BF3 i menyn i programmet och klickar sedan på BF3 när den är lagd i listan och uppdaterar punkbuster.

Gå sedan in på mappen C:\Windows\SysWOW64\ och hitta PnkBstrA.exe och PnkBstrB.exe. Sen ska ni ställa in att både PnkBstrA.exe och PnkBstrB.exe körs i XP service pack 3 och administratör. Se också still att båda inte blockas av brandväggen.

Se även till att uppdatera ljudkorts drivrutinerna.

Sen ska BSOD vara borta. Detta drabbade mig med. Blev förbannad! Men denna lösningen ska fixa allt

Vet ni inte hur ni ska göra eller det inte funkar bara skriv så återkommer jag

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem

Jag fick så mkt damp på att BF3 och AC: Brotherhood skapade BSOD så jag köpte ett nytt ljudkort istället... Man hade väl sparat lite pengar om den här fixen funkar... ^^

EDIT: Btw har inga problem med BSOD efter nytt ljudkort. Tror det är realtek som spökar.

Permalänk
Medlem

funkar inte i mitt fall...

Permalänk

Kan också vara bra att uppdatera ljudkortet. De säger att integrerade ljudkort inte går så bra ihop med punkbuster. Varför vet jag inte. Själv så hatar jag punkbuster.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk

Jag fattar inte vad äre jag laddar ner för det kommer bara en jväla massa text

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk

sen hittar jag inte mappen AppData

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

sen hittar jag inte mappen AppData

ställ in visning av dolda filer...

Permalänk
Medlem

Hah, fick inte BSOD. Däremot... hela skärmen blev svart med lite färgade pricklinjer här och där... feting crash. Inträffade efter ca 3 slag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Det funka inte...

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Mitt spel låser sig även fast jag kör low settings så kraschar spelet, kan inte vara något med överhettning att göra iaf, grafikkortet ligger på 77 gradet, ska prova detta nu får hoppas att det funkas >.>

// EDIT funkar inte :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JottaN:

Mitt spel låser sig även fast jag kör low settings så kraschar spelet, kan inte vara något med överhettning att göra iaf, grafikkortet ligger på 77 gradet, ska prova detta nu får hoppas att det funkas >.>

// EDIT funkar inte :/

Det är punkbuster + realtek som krockar med varandra på något sätt :S Jag köpte nytt ljudkort så har BSOD's försvunnit.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har också haft samma problem. Så här gjorde jag och fick det att fungera:

--------------------------------------------------------------------

1) Ladda ner senaste drivrutinerna till ljudkortet, installera och starta om datorn

2) Gå in på Kontrollpanelen --> Ljud --> [Ditt ljudkort] --> Egenskaper --> Avancerat och ändra till 16 bit, 44100 Hz (CD Quality)

3) Gå till C:\Users\användarnamn\AppData\Local\PunkBuster\BF3\ och radera mappen som heter pb

4) Gå till C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 3\ och radera mappen som heter pb

5) Gå till C:\Windows\SysWOW64\ och hitta PnkBstrA.exe och PnkBstrB.exe. Högerklicka på vardera av filerna och välj Egenskaper. Under fliken Kompatibilitet ändrar du till Windows XP med Service Pack 3 samt bockar i checkrutan så den körs som administratör

6) Gå till http://www.evenbalance.com/index.php?page=pbsetup.php och ladda ner pbsetup.exe. Kör programmet som administratör.

7) Lägg till Battlefield 3 och tryck på Check for Updates. Stäng ner programmet när det är färdiguppdaterat.

8) Tryck på Windows startknapp och skriv PowerShell i sökrutan. Högerklicka på PowerShell och välj Kör som Administratör

9) Väl inne i PoweShell så skriver du cd c:\windows\system32 och trycker Enter. Sen skriver du sfc /scannow och väntar tills den kört klart. Starta om datorn.

10) Ta fram PowerShell igen (glöm inte att köra som administratör!) och skriv denna gång in cd c:\windows\syswow64 och tryck Enter. Skriv än en gång in sfc /scannow och starta om datorn när den är klar.

11) Gå till http://www.evenbalance.com/index.php?page=dl-bf3.php och högerklicka på For Players och spara den filen (ska heta pbsec.htm). Lägg filen i C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 3\pb

12) Väl inne i Battlefield 3 ändrade jag till Headphones och tog bort surroundfunktionen under ljudinställningarna

--------------------------------------------------------------------

Jag har efter detta lyckats klara mitt första game (~ca 30 minuter) utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag hittade lösningen på mitt problem efter mycket funderande och felsökning..fick krash nästan varje gång jag skulle joina en match lösningen är att bara köra ett flash klipp typ youtube i bakgrunden som kloockar upp minnet lite medans du joinar sen är det bara att tabba ut och stänga av det..har hela tiden misstänkt att kortet får en för kraftig ansträning direkt vid starten så det ballar ut..alltså det ska klocka upp sig från 300 till 1.2ghz på nolltid då blir det krash..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muss3:

Jag fick så mkt damp på att BF3 och AC: Brotherhood skapade BSOD så jag köpte ett nytt ljudkort istället... Man hade väl sparat lite pengar om den här fixen funkar... ^^

EDIT: Btw har inga problem med BSOD efter nytt ljudkort. Tror det är realtek som spökar.

När kraschade ditt BF3? Vid laddning av multiplayer, byte av bana? Jag har en liknande setup som du och får det inte att funka. Däremot om jag kör med endast 1 grafikkort så går det rätt okej. Testade du nått med bara 1 av dina kort? Är också inne på att köpa nytt ljudkort då dom interna suger rent allmänt.

Peace

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1, PSU: Corsair SF600, MB: MSI B450I,CPU:AMD Ryzen 5 2600 Six-Core ProcessorGPU: MSI Vega 56, RAM: Corsair 16GB, HDD: 2x Samsung 840 Pro 256GB SSD OS: Win10 Pro, Skärm: AOC Agon 32"
Server: HPE Proliant Microserver Gen8, Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1265L V2 @ 2.50GHz ,2x 4TB, 2x 3TB, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Det är Punkbuster som spökar. Det har något med ljud drivrutinerna att göra. Ett känt problem. Men ladda ner denna http://www.evenbalance.com/index.php...upport-bf3.php VÄLJ BF3. Sen går du in på C:\Users\(Ert namn på datorn)\AppData\Local\PunkBuster och Ta Bort punkbuster mappen(Se till att aktivera visa dolda filer och mappar).

Så här gör du för att visa dolda filer och mappar
Starta ikonen Dator eller en helt vanlig mapp. Sen klickar du på Ordna fliken uppe i vänster hörna. Sen mapp och sökalternativ. Sedan visning. Och sedan klicka i visa dolda filer och mappar som ligger i listan.

Gå sedan in på C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 3 och ta bort PB mappen som ligger i BF3. Sedan startar du punkbuster programmet som du just laddade ner. Och sen väljer du BF3 i menyn i programmet och klickar sedan på BF3 när den är lagd i listan och uppdaterar punkbuster.

Gå sedan in på mappen C:\Windows\SysWOW64\ och hitta PnkBstrA.exe och PnkBstrB.exe. Sen ska ni ställa in att både PnkBstrA.exe och PnkBstrB.exe körs i XP service pack 3 och administratör. Se också still att båda inte blockas av brandväggen.

Se även till att uppdatera ljudkorts drivrutinerna.

Sen ska BSOD vara borta. Detta drabbade mig med. Blev förbannad! Men denna lösningen ska fixa allt

Vet ni inte hur ni ska göra eller det inte funkar bara skriv så återkommer jag

Fan, det här verkar ha löst min frysning. Ska väl inte ropa hej än, men lirat 2 rundor so far. Grymt! Tack!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design S2 Blackout Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Elite Processor: Ryzen 7 3800X Grafikkort: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse Minnen: Corsair 3600Mhz 16GB. SSD: Corsair Force MP600 500GB Lagringsenhet:Samsung Evo 500GB

Permalänk
Medlem

Något ni kan göra är ju att först och främst inaktivera det integrerade ljudkortet i bios innan ni gör er "besväret" att följa dessa guider (som för övrigt är välskrivna, bra jobbat!) för att utesluta om det är ljudkortet som spökar i just ditt fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av glidis:

...Text...

Tack! Din guide löste mina blåskärmar iallafall Men jag använder inte det inbyggda ljudkortet, så alla som gör det kan ju prova att uppdatera deras ljud drivrutiner.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Ursprungligen inskrivet av glidis

Tackar och bockar.

Äntligen

Visa signatur

Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough

Permalänk

För er som har problemet att spelet crashar efter varje runda så har jag en lösning på det problemet om du äger ett ASUS grafikkort, Nvidia/ATI. Om ni har Smart Doctor eller ASUS Gamer så avinstallera dessa och starta om datorn! Har fungerat perfekt efter jag gjorde detta Plus ett tack till PappyOdaniel tips som löste en kompis problem med crashar.

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |

Permalänk
Avstängd

Har funkat klockrent tills idag.. Körde lite gulf of oman och tänkte avsluta, tryckte på esc och exit.. spelet frös i 10 sek ungefär, sedan vart det helt svart ungefär 10 sek till.. Sedan blinkade det till med "myrornas krig" någon halv sek ungefär, Sedan fick jag BSOD 5 sek.. Sedan startades datorn om automatiskt...

Vad kan detta vara?!

Permalänk
Skrivet av glidis:

Hej!

Jag har också haft samma problem. Så här gjorde jag och fick det att fungera:

--------------------------------------------------------------------

1) Ladda ner senaste drivrutinerna till ljudkortet, installera och starta om datorn

2) Gå in på Kontrollpanelen --> Ljud --> [Ditt ljudkort] --> Egenskaper --> Avancerat och ändra till 16 bit, 44100 Hz (CD Quality)

3) Gå till C:\Users\användarnamn\AppData\Local\PunkBuster\BF3\ och radera mappen som heter pb

4) Gå till C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 3\ och radera mappen som heter pb

5) Gå till C:\Windows\SysWOW64\ och hitta PnkBstrA.exe och PnkBstrB.exe. Högerklicka på vardera av filerna och välj Egenskaper. Under fliken Kompatibilitet ändrar du till Windows XP med Service Pack 3 samt bockar i checkrutan så den körs som administratör

6) Gå till http://www.evenbalance.com/index.php?page=pbsetup.php och ladda ner pbsetup.exe. Kör programmet som administratör.

7) Lägg till Battlefield 3 och tryck på Check for Updates. Stäng ner programmet när det är färdiguppdaterat.

8) Tryck på Windows startknapp och skriv PowerShell i sökrutan. Högerklicka på PowerShell och välj Kör som Administratör

9) Väl inne i PoweShell så skriver du cd c:\windows\system32 och trycker Enter. Sen skriver du sfc /scannow och väntar tills den kört klart. Starta om datorn.

10) Ta fram PowerShell igen (glöm inte att köra som administratör!) och skriv denna gång in cd c:\windows\syswow64 och tryck Enter. Skriv än en gång in sfc /scannow och starta om datorn när den är klar.

11) Gå till http://www.evenbalance.com/index.php?page=dl-bf3.php och högerklicka på For Players och spara den filen (ska heta pbsec.htm). Lägg filen i C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 3\pb

12) Väl inne i Battlefield 3 ändrade jag till Headphones och tog bort surroundfunktionen under ljudinställningarna

--------------------------------------------------------------------

Jag har efter detta lyckats klara mitt första game (~ca 30 minuter) utan problem.

Funkar inte för mig iaf.. :/

Visa signatur

ASRock Z77 EXTREME4 | Intel Core i7 2700K | 16 GB Vengeance LP | Sapphire 6950>6970 CF | Corsair HX 750W | Silverstone Fortress FT02B | Samsung 830-Series 128GB | Corsair Force GT 120 Gb | Vattenkylt

Permalänk

Jag hittar inte PowerShell

Jag har problem med att hitta den där powershell vart hittar man den istället för att söka?

Permalänk
Skrivet av glidis:

Hej!

Jag har också haft samma problem. Så här gjorde jag och fick det att fungera:

--------------------------------------------------------------------

1) Ladda ner senaste drivrutinerna till ljudkortet, installera och starta om datorn

2) Gå in på Kontrollpanelen --> Ljud --> [Ditt ljudkort] --> Egenskaper --> Avancerat och ändra till 16 bit, 44100 Hz (CD Quality)

3) Gå till C:\Users\användarnamn\AppData\Local\PunkBuster\BF3\ och radera mappen som heter pb

4) Gå till C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 3\ och radera mappen som heter pb

5) Gå till C:\Windows\SysWOW64\ och hitta PnkBstrA.exe och PnkBstrB.exe. Högerklicka på vardera av filerna och välj Egenskaper. Under fliken Kompatibilitet ändrar du till Windows XP med Service Pack 3 samt bockar i checkrutan så den körs som administratör

6) Gå till http://www.evenbalance.com/index.php?page=pbsetup.php och ladda ner pbsetup.exe. Kör programmet som administratör.

7) Lägg till Battlefield 3 och tryck på Check for Updates. Stäng ner programmet när det är färdiguppdaterat.

8) Tryck på Windows startknapp och skriv PowerShell i sökrutan. Högerklicka på PowerShell och välj Kör som Administratör

9) Väl inne i PoweShell så skriver du cd c:\windows\system32 och trycker Enter. Sen skriver du sfc /scannow och väntar tills den kört klart. Starta om datorn.

10) Ta fram PowerShell igen (glöm inte att köra som administratör!) och skriv denna gång in cd c:\windows\syswow64 och tryck Enter. Skriv än en gång in sfc /scannow och starta om datorn när den är klar.

11) Gå till http://www.evenbalance.com/index.php?page=dl-bf3.php och högerklicka på For Players och spara den filen (ska heta pbsec.htm). Lägg filen i C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 3\pb

12) Väl inne i Battlefield 3 ändrade jag till Headphones och tog bort surroundfunktionen under ljudinställningarna

--------------------------------------------------------------------

Jag har efter detta lyckats klara mitt första game (~ca 30 minuter) utan problem.

Måste starta om datorn?

Permalänk
Medlem

Faktum är att allt detta står redan i BF3: Tekniska problem och lösningar Så det är bara att köra uteslutningsmetoden där om man har problem!

Bättre att samla alla problem och lösningar på ett ställe! (men det kräver ju en del timmar, men visst är det riktigt skön känsla när man fixat problemet)
Och allt jag har haft problem med, har den tråden fixat! Och jag menar verkligen allt!

En riktig guldtråd är vad det är (eller kalla den vad du vill, men svaren finns där) om man orkar felsöka?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Samma

Skrivet av IceDread:

Hah, fick inte BSOD. Däremot... hela skärmen blev svart med lite färgade pricklinjer här och där... feting crash. Inträffade efter ca 3 slag.

Det händer samma sak för mig också den laddar lite typ 7/5 sekunder sen blir det svartskärm och inget ljud