Besvärliga problem med 6870

Permalänk

Besvärliga problem med 6870

Hej

Sedan en tid tillbaka har jag plågats av frekventa grafikkortskrascher, framför allt i Starcraft 2 som jag spelat en hel del på sistone. I vissa blir skärmen svart och spelet fryser för att sedan komma tillbaka efter ca 10-20 sekunder. Troligen är det drivrutinen som kraschar. Efter ytterligare ett par minuter kraschar SC2 oftast. Ibland "snyggt", alltså att spelet stängs av och jag möts av en "rapportera till Blizzard"-ruta, eller att hela datorn totalfryser där det enda som hjälper är en hard reset Spelade BF3 rätt länge men även där hängde sig datorn tillslut.
Idag har jag testat att köra Furmark för att om kortet går stabilt efter en stunds hårdbelastning vilket det så klart inte gör. Skärmen blir helt enkelt svart som om den inte får någon signal alls från kortet och hard reset är det enda som hjälper. Det jag inte riktigt begriper är att den nästan alltid kraschar vid samma temperatur någonstans mellan 71-72 grader. Om jag håller kortet under denna temp verkar det som att det puttrar på.

Det jag vill ha bekräftat är ju så klart om det är dags att skicka in kortet för utbyte eller om det kan vara nån annan komponent som strular. Jag har köprt memtest och mina minnen fungerar som de ska. Jag har även prövat att klocka ner kortet till standardfrekvenser utan resulutat.

Kortet är ett MSI Windforce 6870 https://www.inet.se/artikel/5409092/gigabyte-radeon-hd6870-1024mb-windforce-oc

Övriga komponenter är
Asus P8P67
SB 2500K (oklockad)
8GB Corsair
650W Fractal Design Testa