Problem med hemgrupp Windows 7

Permalänk
Medlem

Problem med hemgrupp Windows 7

Hej!

Jag har sökt i gamla trådar men inte fått svar på "mitt" problem

Jag har för närvarande 3st datorer i ett nätverk. En speldator en laptop & en HTPC.
Speldatorn & laptopen har jag sen innan anslutit till min hemgrupp. För ett tag sen
knåpa jag ihop en HTPC men jag lyckas inte ansluta den till hemgruppen!

När jag ska ansluta den och skriver in hemgruppens lösenord så står det att lösenordet är felaktigt!
Jag har givetvis dubbelkollat att lösenordet är rätt (jag har även testat att byta lösenord).

Jag ser HTPC'n från de andra datorerna och ser de andra datorerna från HTPC'n.
Jag kan nå HTPC'n via IP men då vill den att jag ska logga in (har inget lösenord) men kommer ändå inte in på den.
Win 7 på alla datorer om det skulle spela någon roll.

Hur fan ska jag göra för att komma åt fildela mellan datorerna/ansluta HTPC'n till hemgruppen!

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Några tips/förslag:
-Skapa ett lösenord för användarkontot på HTPC:n.
-Skapa en ny "hemgrupp" på HTPC:n och anslut de andra till den.

Hur är datorerna kopplade i nätverket?

Permalänk
Medlem

Du får inaktivera lösenordsskyddad delning i Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Nätverks- och delningscenter\Avancerade delningsinställningar om du inte vill sätta ett lösenord på den. Hemgruppen vet jag inte hur fungerar brukar stänga av den tjänsten helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanel:

Några tips/förslag:
-Skapa ett lösenord för användarkontot på HTPC:n.
-Skapa en ny "hemgrupp" på HTPC:n och anslut de andra till den.

Hur är datorerna kopplade i nätverket?

Tack så väldigt mycket, fungerade utmärkt när jag skapade hemgruppen från HTPC:n.
Då reagerade Windows på att datorernas klockor var osynkade... av någon anledning kan man inte
ansluta till hemgruppen om så är fallet! Som sagt, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Tänkte fylla på lite som kan underlätta om någon mer får liknande problem som jag hade med hemgrupp som inte gick att lämna eller byta lösenord.

Startade felsökaren för hemgrupp i det läget och fick reda på att Peer Networking Group samt PNRP vägrade starta.
Felsökaren kunde inte heller starta tjänsterna och kunde inte starta dom manuellt heller.
Hittade lösningen efter lite googlande

Det här behöver man göra.

Ta bort filen C:\windows\serviceProfiles\LocalService\AppData\Roaming\PeerNetworking\idstore.sst
Sedan startade jag om datorn.
Källa: http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/w7network/th...

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Klockorna behöver synkas så den kan hålla reda på filversioner, brukar behövas i alla nätverk för att de ska funka bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klockorna behöver synkas så den kan hålla reda på filversioner, brukar behövas i alla nätverk för att de ska funka bra.

Skulle precis säga det med klockorna måste va helt synkade föratt homegroup ska funka hade en dator som bara vägrade va med på homegroup förens ja sökte och hittade tidsproblemet.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Jag lånar den här tråden för ett annat problem med hemgrupp i Windows 7:

Jag har nyligen satt upp ett nätverk hemma, bestående av två stationära och en bärbar dator. Dator 1 är ansluten med kabel, dator 2 och bärbara har trådlös anslutning. Alla tre är anslutna till samma arbetsgrupp och såvitt jag kan bedöma också samma hemgrupp. Från var och en av de tre datorerna får jag upp de båda andra datorerna när jag tittar på nätverket.

Problemet gäller att komma åt delade mappar. Dator 1 kan komma åt delade mappar från dator 2 och bärbar. Bärbar kan komma åt mappar från dator 1.

Däremot kan inte dator 2 komma åt mappar från dator 1 (har inte testat att försöka komma åt bärbar från dator 2, och inte heller dator 2 från bärbar).

Har detta att göra med någon form av inställning, eller var ligger felet? Det är alltså Windows 7 på alla datorerna. Alla tre datorerna kör dessutom Microsoft Security Essentials, om det har någon betydelse.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem

Har också problem med hemgrupper. Mitt upplägg ser ut ungefär som ditt Thobbs.

I mitt fall spökar den bärbara, dom stationära kommer åt hemgruppen och varandras filer, samt kommer åt den bärbara, fast den bärbara kommer inte åt dom stationära. (den bärbara kör trådlöst, dom stationära trådbundet)

Permalänk
Medlem

Även jag har svårigheter med att få hemgrupper fungera på ett önskvärt sätt. Har alltid upplevt att Windows inte varit någon bra miljö för nätverk. Ända sedan man började pyssla med det.

Mitt problem är till stor del ur världen efter att jag öppnade upp en hel del TCP/UDP-portar i brandväggen, då hemgrupps guiden tydligen inte är kapabel till att göra det själv. Kör en bärbar med Windows 7 och en stationär med Windows 7.

Den problematik som fortfarande existerar är mer av ett irritationsmoment, då jag måste köra felsökaren för hemgrupp varje gång för att datorerna ska hitta varandra. Därefter fungerar det helt strålande.

Hoppas det kan hjälpa någon och för att hitta portarna jag pratar om, är det bara rådfråga Google. Så har Microsoft ett dugligt svar. Samt har någon en lösning på mitt problem, tar jag tacksamt emot det.

Permalänk
Medlem

Norpar tråden och startar upp den igen...

Jag har precis flyttat till ny villa. Jag har installerat comhems modem/router och kopplat upp mina datorer/enheter till nätverket med val "Hemnätverk" Jag har bland annat TV + en stationär dator ansluten via kabel, så fel nätverkar är jag då inte ansluten till.

Nu tänker jag skapa en hemgrupp och ansluta mina enheter till. Men nu står jag inför problemet att det är nån klåpare vid namn "Thomas" som redan har startat en hemgrupp i mitt nätverk?! Hur kan det vara så?

Hjälp!

Med vänliga hälsningar
Mattias