Permalänk

Asus 580 DCII Oväsen

Hej, har lite småproblem med mitt nyinköpta Asus 580 DCII....ibland när den är äckligt tungt belastad (t ex BF3 och 3DMark) Så låter den något förbannat, ett högfrekvent klickande ljud, men bara i Load(har kontrollerat fläktkabeln) Det kan ju knappast vara Coil whine då grafikkortet har solida spolar.

Det måste ha något med strömförsörjningen att göra då det låter som värst när det är överklockat och övervoltat.

Tips på åtgård? Och är det skadligt?

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Avstängd

typ såhär?

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk

Exakt sådär!

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chipper9117:

Exakt sådär!

såg du hur jag löste det?

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Skrivet av Montalva:

såg du hur jag löste det?

ser tyvärr inget på filmen :S hör bara

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chipper9117:

ser tyvärr inget på filmen :S hör bara

hehe förlåt! tänkte inte så långt
jag löste det genom att byta till ett annat kort..
jag har testat allt för att få bort ljudet, tog bort kylaren fläktarna pastan och bak plåten.. inget hjälpte
vet inte om just ditt kort går att "fixa" tyvärr..

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Skrivet av Montalva:

hehe förlåt! tänkte inte så långt
jag löste det genom att byta till ett annat kort..
jag har testat allt för att få bort ljudet, tog bort kylaren fläktarna pastan och bak plåten.. inget hjälpte
vet inte om just ditt kort går att "fixa" tyvärr..

Okey, det verkar ju inte skadligt och det låter inte alltid men det stör mig lite. Men tack för hjälpen!

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chipper9117:

Okey, det verkar ju inte skadligt och det låter inte alltid men det stör mig lite. Men tack för hjälpen!

en sak du kan testa själv (har läst detta) är att trycka ihop datorburken på sidorna när den låter å se om ljudet försvinner, kan ju vara vibrationer bara som du hör, dock så var det inte så för min del
förstod du hur jag menade?

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Skrivet av Montalva:

en sak du kan testa själv (har läst detta) är att trycka ihop datorburken på sidorna när den låter å se om ljudet försvinner, kan ju vara vibrationer bara som du hör, dock så var det inte så för min del
förstod du hur jag menade?

gör ingen skillnad, det är någon komponent som låter i belastning(inte fläktarna)

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chipper9117:

gör ingen skillnad, det är någon komponent som låter i belastning(inte fläktarna)

okej, känner din smärta
lycka till iaf

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk

Tja, lånar tråden lite.

Fick hem mitt Asus 580 DCII idag och allt såg fint ut och funkade bra ända tills jag ville testa det i BF3.

När det laddar lite mer så kommer det något konstigt ljud från kortet. Det tjuter inte direkt utan låter mer som ett litet tickande som tickar jävligt fort. Lite svårt att beskriva. Det är inte någon hög ton. Utan sch ljud om ni fattar vad jag menar.

Vet ej vad detta är om det är Coil Whine? Då jag inte vet hur det låter så är det svårt för mig att förstå vad detta är.

Det låter ganska likt det konstiga ljudet i slutet av filmen men inte riktigt så skarpt och högt. Jag hör det inte igenom mitt headset.

Vad tycker ni man ska göra? Ska jag skicka tillbaka det till CDON?

Tack på förhand

//Baronen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bruna Baronen:

Tja, lånar tråden lite.

Fick hem mitt Asus 580 DCII idag och allt såg fint ut och funkade bra ända tills jag ville testa det i BF3.

När det laddar lite mer så kommer det något konstigt ljud från kortet. Det tjuter inte direkt utan låter mer som ett litet tickande som tickar jävligt fort. Lite svårt att beskriva. Det är inte någon hög ton. Utan sch ljud om ni fattar vad jag menar.

Vet ej vad detta är om det är Coil Whine? Då jag inte vet hur det låter så är det svårt för mig att förstå vad detta är.

Det låter ganska likt det konstiga ljudet i slutet av filmen men inte riktigt så skarpt och högt. Jag hör det inte igenom mitt headset.

Vad tycker ni man ska göra? Ska jag skicka tillbaka det till CDON?

Tack på förhand

//Baronen

kolla att inte fläkt sladden sitter i vägen för fläkten först.

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Skrivet av Montalva:

kolla att inte fläkt sladden sitter i vägen för fläkten först.

Var ser jag den? Och borde inte det låta hela tiden?

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt fråga i rätt tråd men har sökt på Google utan resultat.
Så om någon snäll själ skulle vilja vara snäll och förklara för mig vad DCII betyder?
Sett det överallt men aldrig fått svar.
Förlåt ts för jag snodde tråden lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thexps:

Kanske inte rätt fråga i rätt tråd men har sökt på Google utan resultat.
Så om någon snäll själ skulle vilja vara snäll och förklara för mig vad DCII betyder?
Sett det överallt men aldrig fått svar.
Förlåt ts för jag snodde tråden lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Det står för DirectCU2 tror det är Asus egna kylare som går under det namnet bara.

Permalänk

Lyssna från typ 45-54. Efter 54 så slutar det. Dock måste man nog ha ganska hög volym för att höra det.

Tyvärr försvann mkt av ljudet när jag ladda upp det på tuben

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Kanske inte rätt fråga i rätt tråd men har sökt på Google utan resultat.
Så om någon snäll själ skulle vilja vara snäll och förklara för mig vad DCII betyder?
Sett det överallt men aldrig fått svar.
Förlåt ts för jag snodde tråden lite.

Skickades från m.sweclockers.com

DirectCU II är ASUS egna kylare.

Den är tystare och kyler bättre.. men den tar upp större plats.
GTX 580 DirectCU II tar upp 3 platser mot vanliga 2...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jag har pratat med JME's Kundtjänst.....dom skylller på coilwhine på min nätdel.....den var så in i helvetes dyr och har ju ändå 80+ Silver. Ska kolla om det kan vara railsen som trilskas lite.

Kortet i sig kan omöjligt få coilwhine då den har solida spolar, samma med mitt moderkort

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Skrivet av Chipper9117:

Jag har pratat med JME's Kundtjänst.....dom skylller på coilwhine på min nätdel.....den var så in i helvetes dyr och har ju ändå 80+ Silver. Ska kolla om det kan vara railsen som trilskas lite.

Kortet i sig kan omöjligt få coilwhine då den har solida spolar, samma med mitt moderkort

Låter jobbigt. Men Coil whine hör man det hela tiden? Och är inte det ett väldigt högt ljud (hög ton)

Jag kör med ett XFX 750W Black Edition och hör inget från det utan det låter från graffekortet.

Kan även tillägga att jag varit i kontakt med CDON och dem värkar vara positiva till att ta emot min reklamation.

Permalänk

Köpte ett ASUS 570GTX DCII igår och har samma problem, dock så hjälpte det att trycka lite på baksidan kortet (där kontakterna finns) och då försvann det. Hoppas att det inte kommer tillbaka igen.