Permalänk
Medlem

Tv kort för DVB-C (Comhem)

Ska uppdatera min medieserver, då min befintliga är på väg att ge upp.

Idag sitter det ett gammalt analoga isa-kort i den. Har fungerat bra men fungerar inte i en ny server.

Vill kunna spela in både digitalt och analogt.
Skall fungera i linux.
Svt HD hade varit kul att få in (övriga hd-kanaler fungerar ju inte pga pairing )
Vad ska man då välja, PCI, PCIe eller USB?
Ett eller flera kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Undrar detsamma faktiskt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

jag behöver exakt samma sak...
DVB-C (Com Hem, funka i linux)

men pci går bort, har inga sådanna i maskinen de skall sitta i
så PCIe eller USB gäller för mig

/Daniel

Permalänk
Medlem

Jag köpte någon usb sticka på onoff för en typ 2 år sedan, men kunde inte tuna in några signaler då man inte kunde slå in sin regionkod någonstans.

en sån här ungefär http://www.hauppauge.se/site/products/data_hvr930c.html Fast min hade bara DVB-C stöd.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Kan säga såhär, undvik terratec, usla drivare och fungerar ganska dåligt rent allmänt
Jag körde förr i tiden med digital everywheres lösning firedtv, puligt men fungerade
I dagsläget använder jag mig utav ett kort me läsare från Anysee, funkar KLOCKUS RENUS från dag 1!:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Kan säga såhär, undvik terratec, usla drivare och fungerar ganska dåligt rent allmänt
Jag körde förr i tiden med digital everywheres lösning firedtv, puligt men fungerade
I dagsläget använder jag mig utav ett kort me läsare från Anysee, funkar KLOCKUS RENUS från dag 1!:)

Har du någon fungerande länk till Anysee läsaren? Såg att det finns ett antal olika läsare.

Någon som funderat på eller testa Sundtek, http://sundtek.com/shop/Digital-TV-Sticks-oxid/Sundtek-MediaT...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Sundtek sticka och den fungerar riktigt bra i linux.
Har till och med beställt en till så jag kan spela in samtidigt.
Rekommenderar dom varmt.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Jag kör med en Sundtek sticka och den fungerar riktigt bra i linux.
Har till och med beställt en till så jag kan spela in samtidigt.
Rekommenderar dom varmt.

Har beställt ett Sundtek MediaTV Pro. Hoppas jag blir nöjd och att det kommer att fungera bra.

Permalänk
Medlem

Det kommer du att bli. Du ska dock tänka på att drivrutinerna laddas i userspace så om din tvserver startar som root så måste du senarelägg den starten.
Annars hittar den inte kortet.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk

Jag har anysee tc combo plus. Fungerar utmärkt i vmc, mediaportal och linux.

Den inbyggda kortläsaren funkar direkt i vmc och i mediaportal med den nyaste versionen av acamd. I linux fungerar vad jag vet inte läsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Hade ett Anysee kort förut och det fungerade fint. Fick lite problem med svt 1,2 och fyran efter några månader men jag antar att det kan vara något fel på kortet. När jag skulle köpa ett nytt så hittade jag inte någon som fortfarande sålde det så jag tog ett Sundtek och blev minst lika nöjd.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem

Detta kör jag med, funkar bra med SVT1HD och SVT2HD!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Oxygen: Har haft ett sådant också men fick en massa skräp i systemloggen i Linux.
Vad kör du detta på för version?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Oxygen: Har haft ett sådant också men fick en massa skräp i systemloggen i Linux.
Vad kör du detta på för version?

Har inte noterat nåt i loggarna, kör Mythbuntu 10.10 med 2 separata mythtv-frontends.

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Jag kör med TVHeadnend. Kanske den gör något skumt. Jaja. Har ett sådant till salu iaf då jag köpt ett annat kort.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk

Jag söker själv ett kort som helst har dual tuners och som klarar HD. Det ska även vara möjligt att sätta i sitt programkort. Finns det några kort som klarar detta?

Permalänk
Skrivet av Kalaspuffar:

Jag söker själv ett kort som helst har dual tuners och som klarar HD. Det ska även vara möjligt att sätta i sitt programkort. Finns det några kort som klarar detta?

Kolla in http://shop.digital-devices.de .

Du måste ha SMIT cam till kortläsaren.

Tv-kortet ska väl fungera i Linux finns i alla fall instruktioner på wikin på linuxtv.org. Kortläsarn vet jag inte om den funkar i linux dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk

Tror du att den här skulle kunna fungera? Jag hade tänkt att använda Tvheadend/MythTV.
http://www.anysee.com/eng/product/anyseeE30CPlus.php

Permalänk
Skrivet av Kalaspuffar:

Tror du att den här skulle kunna fungera? Jag hade tänkt att använda Tvheadend/MythTV.
http://www.anysee.com/eng/product/anyseeE30CPlus.php

Vad jag kommer ihåg från den tiden när jag införskaffade dvb-c kort så fanns det två versioner av detta kort varav det endast var generation 1 som fungerade i Linux - därför köpte jag kortet som jag nämnde ovan.

När det gäller HDTV förresten så förvänta deig inte att andra kanaler än SVT1HD och SVT2HD fungerar med comhem, detta helt oberoende av htpc-plattform. Det finns TV-kort som stöder ci+ men dessa är ej cerifierade av comhem (eller någon annan operatör) så pairing mellan camen och TV-kortet kommer ej fungera.

När det gäller Linux och abonnemangskort så är det nog bäst att köra med extern kortläsare och cs. Det enda dvb-c kort jag har hittat där ci ska fungera är Satelco EasyWatch PCI se http://linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-C_PCI_Cards

Kolla de förslag som har kommit här ovan så hittar du något som fungerar.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Oxygen: Har haft ett sådant också men fick en massa skräp i systemloggen i Linux.
Vad kör du detta på för version?

Skrivet av Oxygen:

Har inte noterat nåt i loggarna, kör Mythbuntu 10.10 med 2 separata mythtv-frontends.

Kan instämma att detta kort funkar perfekt i Linux, jag kör Debian Wheezy med Linux 3.0 samt TVHeadend.

Inget konstigt i loggarna (ingenting alls) under normal användning, dock exploderar det om man försöker använda kortet efter suspend. Jag ser till att modulen laddas ur innan suspend, och laddar i den efter wakeup

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Skrivet av ministerkrister:

Vad jag kommer ihåg från den tiden när jag införskaffade dvb-c kort så fanns det två versioner av detta kort varav det endast var generation 1 som fungerade i Linux - därför köpte jag kortet som jag nämnde ovan.

När det gäller HDTV förresten så förvänta deig inte att andra kanaler än SVT1HD och SVT2HD fungerar med comhem, detta helt oberoende av htpc-plattform. Det finns TV-kort som stöder ci+ men dessa är ej cerifierade av comhem (eller någon annan operatör) så pairing mellan camen och TV-kortet kommer ej fungera.

När det gäller Linux och abonnemangskort så är det nog bäst att köra med extern kortläsare och cs. Det enda dvb-c kort jag har hittat där ci ska fungera är Satelco EasyWatch PCI se http://linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-C_PCI_Cards

Kolla de förslag som har kommit här ovan så hittar du något som fungerar.

Tack för att du gjorde mig lite klokare! Dessvärre har jag ingen PCI-port på mitt moderkort utan endast PCI-E. Vilket TV-kort och kortläsare rekommenderar du? Jag får ursäkta för mina dumma frågor men jag är helt ny inom detta ämnet och det finns ju minst sagt en djungel av olika TV-kort att välja mellan!

Permalänk
Skrivet av Kalaspuffar:

Tack för att du gjorde mig lite klokare! Dessvärre har jag ingen PCI-port på mitt moderkort utan endast PCI-E. Vilket TV-kort och kortläsare rekommenderar du? Jag får ursäkta för mina dumma frågor men jag är helt ny inom detta ämnet och det finns ju minst sagt en djungel av olika TV-kort att välja mellan!

Sundtek-kortet som nämns ovan verkar ju fungera bra.

Jag har ingen större erfarenhet av kortläsare, en gammal dreambox fungerar som kortserver i vårt hushåll och dessutom så kör jag med Mediaportal-lösning hemma (windows alltså). Kolla med de andra här i tråden eller gå till ett annat forum tex MythTV delen av minhembio, comhit eller kanske nått tyskt forum (som man alltid av någon anledning hamnar på...). Dock så brukar väl phoenix läsare fungera och jag tror att i stort sätt alla i Sverige köper sina på AD-Teknik.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

För att köra med TVHeandend kan jag rekommendera OSCam och en Phoenix läsare från AD-Teknik. Lite trix att få till configfilerna men hör av dig när du är redo så kan du få mina. Som sagt så är det bara SVT1 och SVT2 som fungerar i HD. Jag använder också XBMC när jag är ute och reser. Har man internet på 3-4mbit kan du utan problem titta på kanalerna över internet.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem

Har som sagt beställt ett kort för Sundtek. Dock så gjorde jag beställningen för 2 veckor sedan och har fortfarande inte fått något kort. Enligt orderstatus så är den inte levererad ännu och jag har skickat 2 mail till dem utan svar.
Ni som beställt från Sundtek, för hur länge sedan var det och fungerade leveransen bra?

Permalänk
Medlem

Det tog ca 2 veckor innan jag fick mitt kort. Dom är lite sega på att svara på mail.
Det kommer nog till slut ska du se.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem

Snart 2 månader sedan jag beställde och jag har inte hört något, trots upprepade frågor om status

Permalänk
Medlem

Oj det var inte bra.
Prova att skriva på deras forum om det.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radhus:

Kan instämma att detta kort funkar perfekt i Linux, jag kör Debian Wheezy med Linux 3.0 samt TVHeadend.

Inget konstigt i loggarna (ingenting alls) under normal användning, dock exploderar det om man försöker använda kortet efter suspend. Jag ser till att modulen laddas ur innan suspend, och laddar i den efter wakeup

Jag kör med två stycken sådana Technotrend-budget PCI-kort i tvheadend plus ett FireDTV-C som är anslutet med firewire. Jag kör Arch Linux med senaste stabila Linux-kärna och det funkar bra. Nu ska jag också försöka få till det där med suspend och resume så att inspelningar går igång automatiskt även om datorn skulle varit avstängd. Hur ser scriptet ut som laddar ur och i modulerna månntro? Och vilka loggar är det som förväntas explodera om man inte gör det?

Dessutom tar jag tacksamt emot tips på hur man ställer in TVHeadend så att det vaknar automatiskt innan inspelning påbörjas. Jag har hittat ett plugin till xbmc-pvr som ska kunna sköta om detta men är osäker på om detta är rätt väg att gå. Just nu kör jag xbmc-pvr på samma burk som tvheadend men jag har inte alltid behov av att ha xbmc-pvr igång om jag bara ska spela in något när jag inte är hemma så det kanske vore bättre att ha en fristående kontroll av suspend/resume som inte är beroende av ett plugin i xbmc. Men å andra sidan vill jag inte att burken ska stängas ner efter inspelning om jag sitter och kollar på film i xbmc. Går detta att kombinera på något smart sätt?

Detta plugin är det jag funderar på: http://forum.xbmc.org/showthread.php?p=954272#post954272

EDIT: En tanke jag haft är att jag konfigurerar LIRC så att jag startar igång xbmc-pvr med autoinloggning till xbmc-kontot (som autostartar xbmc-pvr vid inloggning) vid tryck på powerknappen på min mceusb fjärrkontroll och sedan så länge xbmc är igång så går den aldrig i viloläge men om jag trycker powerknappen på fjärren ska den logga ur xbmc-kontot och återgå i konsol-läget där den stänger ner sig automatiskt om ingen ny inspelning är nära i tiden och sedan autoväckas till konsol-läget när inspelningstimern aktiveras för nästa inspelning. Egentligen skulle man ha en koll på om någon är inloggad via ssh eller om någon användarsession överhuvudtaget är igång så ska den förhinda nerstängning (funderar på att kunna köra fjärrsessioner av Xfce via FreeNX eller liknande). Nu har jag ju utdelat mappar via NFS och har anslutning till filservern via cifs och autofs så man vill kanske heller inte stänga ner den vid pågående filöverföringar. Men man får väl ta en sak i taget och bygga vidare steg för steg.