Ljuddämpare till en 22:a?

Permalänk
Medlem

Ljuddämpare till en 22:a?

Mmm

Jag har en 22:a som mest används för jakt av bisam m.m. Men jag tänkte höra hur det är med ljuddämpare här i Sverige, visst måste man ha tillstånd för det?

Vad är det som gäller, var kan man köpa dom m.m.?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Har för mig att man måste söka tillstånd, svårt att få om man inte har hörselskada el dyl.

Har jag för mig

Permalänk
Medlem

att fejka tinutus kan väl inte vara så svårt

Permalänk
Glömsk

Tråd flyttad.
Kolla blocket?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Du måste ha någon form av hörselskada för att få dispensen som behövs... men som jag förstod det skulle det inom några år bli enklare att få använda ljuddämpare pga att det bara är dumt att springa i skogen och leva om.. det tjänar inget direkt syfte...

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Ska du bli hitman åt Umeå maffian?

Visa signatur

Hey babe, I've got a black belt in Kama Sutra.

Permalänk
Medlem

spelat lite mycket Hitman - Silent Assassin kanske?

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Tycker alla borde få ha ljuddämpare om de vill. Var och sköt med ett av morfars gevär för en tid sedan. Var ju halft döv efter det, och då hade jag så klart hörselskydd.

Men jag har också hört att det är svårt att få tillstånd, men jag är ju ingen jägare eller nåt heller. Fråga Hallon vet jag...

Permalänk
Medlem

Ring Polisen och fråga. De om några borde veta vad som gäller. Det bör inte vara helt omöjligt att få för hörselrelaterade problem.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

är i stort sett omöjligt om du inte har läkares intyg på att du har en hörselskada. även då kan det vara svårt, speciellt i umeå då "damen" som har hand om sådana ärenden är lite speciell.

Visa signatur

[size="1"]Tbred B 1700+@240 X 10 | Abit NF7 rev 2.0 |2X256 twinmos @ 240mhz dual channel | Radeon 9700 @ 375/330 | Truepower 430w
Vattenkyld med | Dangerden Maze3 | Dangerden Geforce4 block | Dangerden Z-chipset block | Eheim 1048 | Dangerden Heatercore.
3dmark 2001[/size]

Permalänk

Bara gå till läkaren och låtsas att man har rätt taskigt ;D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Vafan, jag vill ha ljuddämpare

Jag har en hos familjen men jag tänkte höra mig för lite innan jag gängar pipan & skjuter lite

Hmm...

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd

trodde det var störtolagligt jag.
men jag tycker alla vapen borde ha en slags ljuddämpare som åtminstånde säkner ljudet ner till typ 90db , tänk om en snut måste markera nån nisse sen hör inte den snuten så bra efter det, hur bra kan det vara?

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.

Permalänk

tejpa fast en potatis på mynningen av vapnet

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Enligt en tillverkare av ljuddämpare för jaktvapen så kan man genom att endast fylla i några papper där man säger att man har någon form av hörselnedsättning få använda ljuddämpare.
Han drev också frågan om man inte borde få använda ljuddämpare i "förebyggande" syfte men det vet jag inte hur det har gått med.

Permalänk
Medlem

Har fått för mig att vem som helst får använda ljuddämpare till jaktvapen....med en viss decibel. Vill man ha bättre dämpande saker måste man dock skaffa tillstånd. Tycker det låter rimligt att man får ha en ljuddämpare som ser till att hörselnivån inte är skadlig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Enligt en tillverkare av ljuddämpare för jaktvapen så kan man genom att endast fylla i några papper där man säger att man har någon form av hörselnedsättning få använda ljuddämpare.
Han drev också frågan om man inte borde få använda ljuddämpare i "förebyggande" syfte men det vet jag inte hur det har gått med.

KAn man ju koppla till en polares kusin som inte ville göra lumpen. Han fakeade syntestet. Och visst fan slapp han lumpen men en vecka efter möstringen så drog länsstyrelsen in hans körkort

Visa signatur

Intel P4 Willamette 2020Mhz | Asus P4B | 512MB RAM | Seagate Barracuda IV 160GB | IBM 60GB 120GXP | GeForce 2 Titanium 64 MB DDR 260/420 | Soundblaster Live 5:1 Live! Player | Cambridge Soundworks DTT2200 | Memorex DVD | Memorex CD/RW 32X12X40 | Hansol 900P 19" | Onkyo TX-8211 | ((:: In Trance We Trust ::))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acidphreak

KAn man ju koppla till en polares kusin som inte ville göra lumpen. Han fakeade syntestet. Och visst fan slapp han lumpen men en vecka efter möstringen så drog länsstyrelsen in hans körkort

Hahahahaha så kan det gå ibland

Som många skrev innan, vill man ha tillstånd för att få använda ljuddämpare så måste man ha jägarlicens och nedsatt hörsel. Är inte lätt att få tillstånd idag och de får bara användas på jaktvapen, ej pisoler osv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acidphreak

KAn man ju koppla till en polares kusin som inte ville göra lumpen. Han fakeade syntestet. Och visst fan slapp han lumpen men en vecka efter möstringen så drog länsstyrelsen in hans körkort

ROFLAMO
hahahah fyfan det måste vara den grymmaste på hela veckan.
hur gick det med stackarn då ?

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.

Permalänk
Medlem

det finns dom som har hamnat på psyket efttersom att dom drev med psykologen, t.ex. rullade in sig i en matta och skrek att han var en koldolme. han slapp lumpen, men fick brev hem där det stog att han skulle på en psyk undersökning. så passa er för psykologer, dom är faliga

Visa signatur

<TOMT>

Permalänk
Medlem

Eller gör lumpen kan va ganska nyttigt för vissa

Visa signatur

Säg inte att AMD är billigare än P4 för det är det inte.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid åka till åland & köpa en ljuddämpare. Där är dom lagliga. Annars så kan du ju bygga en själv

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mapex
Du kan ju alltid åka till åland & köpa en ljuddämpare. Där är dom lagliga. Annars så kan du ju bygga en själv

haha vad är påängen med att köpa en ljuddämpare lagligt när han ändå inte får använda den :D. Har själv en "olaglig" ljudämpare på min luftpistol :D. Byggde den själv och den funkar utmärkt

Permalänk
Medlem

Jag har hört rykten om att man kan få en terrorist stämpel på sig om man blir funnen med en ljuddämpare på sitt skjutvapen, stämmer detta?.

kanske gamla regler vad vet jag.

Edit: hehe snacka om rykten...... http://www.jagareforbundet.se/juridik/faqjaktenochlagen/ljudd...

Permalänk
Medlem

Det rekommenderas nog inte att sätta ut en annons i Washington Post.

"Silencer wanted, must fit rifle XXX"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheArt

haha vad är påängen med att köpa en ljuddämpare lagligt när han ändå inte får använda den :D. Har själv en "olaglig" ljudämpare på min luftpistol :D. Byggde den själv och den funkar utmärkt

Hur pass mkt låter din luftpistol egentligen? Och vem ska du skjuta

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K