Kan min hårddisk börja bli dålig eller kan det vara något annat ?

Permalänk
Medlem

Kan min hårddisk börja bli dålig eller kan det vara något annat ?

Hej. Ska gå rakt på sak. Min dator börjar be te sig lustigt och ibland när jag skrivet måste jag vänta ca 1 sek på att texten ska komma. Och när jag skulle installera BF3 så började min hårddisk att typ låta "kra kra". Pausar installationen och då ge den ifrån sig det där högljuda installations ljudet om ni fattar vad jag menar och dator börjar flytta på bra igen. Startar installationen och nu funkar allt bra igen. Detta har aldrig hänt innan och börjar nu undra vad felet kan vara. Kan meddela att innan jag tog ut mitt 4th ram minne (8 gig till 6 gig) så fick jag blue screen typ var 6-14 timme och efter jag tog ut det så har det funkat nu i ca 18 timmar. Kan det verkligen har fixat mina blue screen ?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Disktillverkarna har program för hårddiskdiagnos, ladda ner & kör det så vet du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XybeX:

Disktillverkarna har program för hårddiskdiagnos, ladda ner & kör det så vet du.

Gör det just nu, tack för tipset Tror du det är fel på hårddisken eller tror det det är något annat som spökar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxiczx:

Gör det just nu, tack för tipset Tror du det är fel på hårddisken eller tror det det är något annat som spökar ?

Om muspekaren också stannar upp så har jag sett exakt det problemet med trasig hårddisk.

Blåskärm däremot kan ju vara allt möjligt. Om blåskärmen är borta efter att du plockade bort minnet så är ju det en fingervisning. Det finns dock minnesdiagnosprogram därute och ju längre du kör minnesdiagnostiken ju säkrare är du på om minnet är bra eller ej. Minnesdiagnostik är bra att köra.

Tror du att det är mjukvara så testa programmet "who crashed" som kan hjälpa dig identifiera blåskärm på ett enkelt sätt.

Om allt är grönt med HDD så skadar det inte att köra en felkontroll följt av defragmentering. Och sedan kanske städa bort lite skräp & onödiga program, köra viruskoll och köra en registercheck med till exempel ccleaner för att städa bort registerfel.

Efter det bör den vara grön men om du inga fel hittar och fortfarande har problem så kan en ominstallation vara på tapeten.

Hoppas du får ordning på det.

Permalänk
Medlem

Om man ändå ska installera om så bör man samtidigt passa på att ta bort och skapa nya partitioner eftersom det vid viss problem inte räcker att formatera och installera om.

FÖRST bör man kopiera allt man inte vill förlora när man misstänker trasig hårddisk. Jag och andra har varit med om att disken totalt havererat när disken belastats länge tex med tillverkarens verktyg eller långsam formatering. Jag hade tur som redan hade backup.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren Ska tänka på det ni skriver så tusen tack för hjälpen, datorn har nu varit igång ca 22 timmar utan BS och BF3 funkar nu fin fint. Vet inte varför datorn utan ledning blev super slö pga BF3 installation och funkar när jag pausar och sätter på installationen igen, värkar inte finnas någon förklaring mer än att den börjar kanske bli sliten som ni sa. Och att ta bort ett ram minne och det har förhindra BS är ju bara en på miljonen. Tackar åter igen för svaren