Permalänk
Medlem

Asus P8P67 Pro B3 problem

Hej.

Jag har lite problem med (troligtvis) mitt moderkort Asus P8P67 Pro B3. Mina datordelar ser ni i signaturen.

Jag började med att köpa ny dator för 2 månader sedan ungefär. Datorn hängde sig titt som tätt, skärmen blir svart jag hör fortfarande spelljuden och kan ibland fortfarande prata i Skype med polarna. Trodde då det var grafikkortets fel speciellt eftersom det inte hänger sig när jag kör mitt gamla grafikkort (HD4890) i datorn. Men jag har haft kortet på lagning där de inte hittar några fel plus jag har haft kortet i polarens dator och spelat där det inte hänger sig.

Temperaturerna ligger bra, CPU aldrig över 60 grader och GPU aldrig över 70 grader. Även andra temperaturer ser bra ut.

Jag börjar tro det är moderkortet då det blev lite bättre efter uppdaterat till senaste BIOS (innan hängde det sig ca 4-6 ggr per kväll, nu "bara" 1-2 ggr per kväll). Så fort jag ändrar något från defaultvärdena i BIOS blir det sämre. T.ex. så hamnar minnet default på 1300 Mhz fastän det är 1600 Mhz minnen. Sätter jag de till 1600 Mhz så börjar det hänga sig oftare. Likadant blir det om jag t.ex. stänger av "turbo mode".

Vad tror ni ska jag skicka in det på lagning/utbyte?

Provade diverse saker:

-Kört med bara ena minnesmodulen, sedan med bara andra på olika platser i moderkortet
-Kört MEM-test i flera timmar inga fel
-Uppdaterat BIOS
-Formaterat om och lagt in Windows 7 igen
-Senaste drivrutinerna till allt i datorn
-Haft grafikkortet på lagning (enligt rapport från komplett körde de furmark i 6 timmar, 3dmark i 2 timmar, spelade i 30 min och inga problem)
-Provat grafikkortet i polares dator - inga hängningar
-Kört med olika skärmar
-Kopplat ur alla fläktar, hårddiskar och allt som går utom det nödvändigaste DVS CPU-fläkt, 1 hårddisk, tangentbord o mus (temperaturer fortfarande bra) och det hänger sig ändå
-Försökt stänga av "smarta funktioner" i BIOS så som någon automatiskt nedklockning när datorn inte används intensivt (men som sagt ändrar jag något från defaultvärdena så hänger det sig oftare)

Hjälp!

Löst problemet
Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Det att BIOS sätter minnena på 1333MHz som default är inget konstigt då moderkortets default är 1333MHz, spelar ingen roll om minnena är 1600MHz.

Men det du beskriver skulle kunna vara moderkortet men det skulle även kunna vara nätagget, sitter båda 4pins från nätagget i moderkortet? Har du möjlighet att testa ett annat nätagg?

Hänger den sig alltid på samma sätt? Aldrig blåskärm?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det att BIOS sätter minnena på 1333MHz som default är inget konstigt då moderkortets default är 1333MHz, spelar ingen roll om minnena är 1600MHz.

Men det du beskriver skulle kunna vara moderkortet men det skulle även kunna vara nätagget, sitter båda 4pins från nätagget i moderkortet? Har du möjlighet att testa ett annat nätagg?

Hänger den sig alltid på samma sätt? Aldrig blåskärm?

Ah, okej.

Menar du de här som jag markerat på bilden som har 8 pinnar, den är 2-delad eller? Är 90 % säker på det men är på jobbet just nu så jag kan inte kolla, ska se när jag kommer hem

Det hänger sig alltid på samma sätt, ingen blåskärm. Ibland så verkar spelet rulla på i bakgrunden med ljud och så och ibland så verkar det senaste ljudet loopas. Men alltid svart skärm och jag måste stänga av datorn helt. Datorn verkar rulla på i bakgrunden med alla fläktar igång osv.

Det borde inte vara nätagget men jag vet inte. Har kollat den där uträkningssidan för nätagg och dragit på rejält mer grejjer med förbrukning än vad jag egentligen har och då ska det räcka med det nätagget jag har. Det har ju 80 plus brons också? Mina gamla grafikkort är 2 st HD4890 och då är det inga problem.

Jag ska se om min kompis är snäll och kan låna ut sitt nätagg, det är samma modell och märke fast 750 W istället.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Det är de kontakterna jag menar ja, ibland är det 2x 4-pins från nätagget och ibland är det 1x 8-pin.
Absolut ska ditt nätagg räcka för att driva burken, tänkte mest att det kan vara defekt

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Låter lite som att grafikkortet flippar ur och om det inte gör det i deras stresstester och inte hos din polare så låter TiasE resonemang inte helt märkligt. Grundat på att datorn faktiskt verkar fortsätta "jobba" men skärmen blir svart.

Jag har likadant moderkort och aldrig upplevt liknande problem

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har ett liknande problem med min dator. Den hänger sig då och då...

Från börja var det minnerna som jag köpte med i QVL-filen (Qualified Vendor List), men nu har de reducerat antalet minnen som är godkänna. Antagligen så har de upptäckt att det inte fungerar till 100%...

Är dina minnen med i QVL?

/ Stefan.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Hej

Jag har ett liknande problem med min dator. Den hänger sig då och då...

Från börja var det minnerna som jag köpte med i QVL-filen (Qualified Vendor List), men nu har de reducerat antalet minnen som är godkänna. Antagligen så har de upptäckt att det inte fungerar till 100%...

Är dina minnen med i QVL?

/ Stefan.

Jag har googlat runt lite. Det är en del som har liknande problem med detta moderkortet och det verkar som att man ska köra en CMOS återställning efter man flashat BIOS, det gjorde aldrig jag. Ska prova det när jag kommer hem.

Jag har kollat igenom listorna här för QVL men där finns tyvärr inte mina stickor med, däremot har de med en jäkla massa andra corsair minnen där nån enstaka ser ut att ha samma specs men inte rätt modellbeteckning. Är det jättekänsligt med sånt nu för tiden? Innan var det mest viktigt att moderkortet stödde PC- 12800 o.s.v eller har jag bara haft tur förr?
http://www.asus.com/Motherboards/Int...P8P67_PRO/#MSL

@S2 - har du samma moderkort som jag eller?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Jag har googlat runt lite. Det är en del som har liknande problem med detta moderkortet och det verkar som att man ska köra en CMOS återställning efter man flashat BIOS, det gjorde aldrig jag. Ska prova det när jag kommer hem.

Jag har kollat igenom listorna här för QVL men där finns tyvärr inte mina stickor med, däremot har de med en jäkla massa andra corsair minnen där nån enstaka ser ut att ha samma specs men inte rätt modellbeteckning. Är det jättekänsligt med sånt nu för tiden? Innan var det mest viktigt att moderkortet stödde PC- 12800 o.s.v eller har jag bara haft tur förr?
http://www.asus.com/Motherboards/Int...P8P67_PRO/#MSL

@S2 - har du samma moderkort som jag eller?

Både ja och nej på den frågan.

Satte ihop en dator till min kompis med bla. följande komponenter (Lusläste QVL för att vara 100% säker att minnerna skulle fungera).
ASUS P8P67 PRO B3 P67 S-1155 ATX
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (4X2GB)

På frågan om det är viktigt att minnerna skall vara med i QVL, så får jag säga, JA - Det är väldigt viktigt!!!
DDR2 minnen är inte alls lika känsliga.

Själv har jag ett P5E3 Deluxe, med CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9 (2X2GB).

Köpte även ett par till för jag ville ha 8 GB, men mixa minnen som inte är matchade av Corsair är inte att rekommendera. Har ett par över om någon är intresserad.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Både ja och nej på den frågan.

Satte ihop en dator till min kompis med bla. följande komponenter (Lusläste QVL för att vara 100% säker att minnerna skulle fungera).
ASUS P8P67 PRO B3 P67 S-1155 ATX
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (4X2GB)

På frågan om det är viktigt att minnerna skall vara med i QVL, så får jag säga, JA - Det är väldigt viktigt!!!
DDR2 minnen är inte alls lika känsliga.

Själv har jag ett P5E3 Deluxe, med CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9 (2X2GB).

Köpte även ett par till för jag ville ha 8 GB, men mixa minnen som inte är matchade av Corsair är inte att rekommendera. Har ett par över om någon är intresserad.

Har nu kollat på Corsairs hemsida istället där det står "Guaranteed functionality blablabla" i deras listor och där är mitt moderkort med så enligt Corsair så ska det minnet fungera fint med det moderkortet. Phu

Men är det din kompis dator med P8P67 som hänger sig eller är det din?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Okej, kollade igårkväll så att de två 4-pins kontakterna satt i moderkortet riktigt. Provade även att köra clear CMOS och höll sedan tummarna men det hjälpte tyvärr inte. På onsdag kväll åker polarn iväg så då får jag låna hans nätagg. Om även det skiter sig så kommer jag skicka in moderkortet (men då blir jag lite ledsen för då blir det inget BF3 på ett tag ).

Tack för alla svar och er hjälp!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Har nu kollat på Corsairs hemsida istället där det står "Guaranteed functionality blablabla" i deras listor och där är mitt moderkort med så enligt Corsair så ska det minnet fungera fint med det moderkortet. Phu

Men är det din kompis dator med P8P67 som hänger sig eller är det din?

Det är min dator med ASUS P5Q3 Deluxe kortet som hänger sig.

Min kompis har inga som helst problem, har endast starta om sig pga av windows update, de senaste 6 månaderna.

Tyvärr skall du inte kolla p Corsair hemsidan. Vill du ha 100% kompatibilitet så måste minnerna vara med i ASUS QVL lista.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

byt ljudkort! i nuläget fungerar inte realtek med Punkbuster, köp ett USB headset eller nytt ljudkort, eller vänta på patch

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

byt ljudkort! i nuläget fungerar inte realtek med Punkbuster, köp ett USB headset eller nytt ljudkort, eller vänta på patch

Fast det är inte bara i BF3 som det hänger sig utan det kan även hänga sig i windows när jag idlar. Sen så har jag ett annat ljudkort - Asus Xonar X1. Men allt är värt att testa, jag provar disabla det interna ljudkortet i BIOS ikväll.

Tack för tipset.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

byt ljudkort! i nuläget fungerar inte realtek med Punkbuster, köp ett USB headset eller nytt ljudkort, eller vänta på patch

Mitt funkar alldeles utmärkt med BF3/Punkbuster. Tack ändå

Permalänk
Medlem

Jag har ett lika dant moderkort som dig Asus P8P67 Pro B3 och har haft liknande om inte samma problem.

Plötsligt (gärna efter lite spelande) blev skärmen svart för att återigen tändas om och om igen. Misstänkte först att grafikkortet (5770) blev överhettat eftersom jag kört datorn i ett skåp men det verkade hålla sig på en okej temp.

Det löste sig för mig med ett nytt nätaggregat.
Köpte ett Antec på 900W och vips fungerar allt som det ska.
Tidigare hade jag ett Ace 480W.

Kanske inte är samma i ditt fall men gör ett försök med polarens agg som du sa.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kacz:

Jag har ett lika dant moderkort som dig Asus P8P67 Pro B3 och har haft liknande om inte samma problem.

Plötsligt (gärna efter lite spelande) blev skärmen svart för att återigen tändas om och om igen. Misstänkte först att grafikkortet (5770) blev överhettat eftersom jag kört datorn i ett skåp men det verkade hålla sig på en okej temp.

Det löste sig för mig med ett nytt nätaggregat.
Köpte ett Antec på 900W och vips fungerar allt som det ska.
Tidigare hade jag ett Ace 480W.

Kanske inte är samma i ditt fall men gör ett försök med polarens agg som du sa.
Lycka till!

Tack för tipset!

Tänkte uppdatera och berätta att jag nu testat med min kompis nätaggregat som är fetare än mitt men ingen skillnad, samma problem. Jag har även provat disabla ljudkortet i BIOS - no luck.

Det är lite tråkigt för jag har ingen lust att skicka iväg mitt moderkort och inte kunna använda min dator i flera veckor men det verkar som jag inte har något val

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av kacz:

Jag har ett lika dant moderkort som dig Asus P8P67 Pro B3 och har haft liknande om inte samma problem.

Plötsligt (gärna efter lite spelande) blev skärmen svart för att återigen tändas om och om igen. Misstänkte först att grafikkortet (5770) blev överhettat eftersom jag kört datorn i ett skåp men det verkade hålla sig på en okej temp.

Det löste sig för mig med ett nytt nätaggregat.
Köpte ett Antec på 900W och vips fungerar allt som det ska.
Tidigare hade jag ett Ace 480W.

Kanske inte är samma i ditt fall men gör ett försök med polarens agg som du sa.
Lycka till!

Jag har precis samma fel. Samma grafikort också.
Dock har jag ett helt nytt xfx 750w nätaggregat. Är iof ingen garanti att det ska vara helt men ändå.
Har TS testat att plocka bort batterierna från moderkoret och försökt igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr EmCom:

Jag har precis samma fel. Samma grafikort också.
Dock har jag ett helt nytt xfx 750w nätaggregat. Är iof ingen garanti att det ska vara helt men ändå.
Har TS testat att plocka bort batterierna från moderkoret och försökt igen?

Jag har provat ta bort batteriet och även kört clear CMOS med jumpern. NO LUCK

Igår läste jag om tips från annat forum där de nämner stänga av C6 och C3 funktionen i BIOS, provade det igår kväll och det hängde sig inte under ca 4 timmars spelande. Jag ska fortsätta prova ikväll, återkommer med resultat.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Kör minnena i X.M.P profil, det är det bästa, och sen stäng som sagt av c6 och c3 är också bra råd på detta kort som man haft problem med av nån konstig anledning
Kör själv exakt detta moderkort och jag har haft lite problem då jag kört trådlöst nätverkskort, så fort det är aktiverat och används så fryser datorskrället i 10-15 sek åt gången, provat 6 olika tillverkare nu, från pci (tur jag har jobbet att låna från!) till pci-e och usb..enbart usbkort fungerar det felfritt med..udda..stängde av c3 och voila, sen dess har det trådlösa pci-e kortet funkat^^
Någon kombo av min hårdvara och nätverkskort gör detta tydligen..otroligt svårt att felsöka, precis som ditt
Annars är kortet tokstabilt och bra, så jag tror inte det är ditt moderkort som spökar utan snarare kombon av dina delar

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Kör minnena i X.M.P profil, det är det bästa, och sen stäng som sagt av c6 och c3 är också bra råd på detta kort som man haft problem med av nån konstig anledning
Kör själv exakt detta moderkort och jag har haft lite problem då jag kört trådlöst nätverkskort, så fort det är aktiverat och används så fryser datorskrället i 10-15 sek åt gången, provat 6 olika tillverkare nu, från pci (tur jag har jobbet att låna från!) till pci-e och usb..enbart usbkort fungerar det felfritt med..udda..stängde av c3 och voila, sen dess har det trådlösa pci-e kortet funkat^^
Någon kombo av min hårdvara och nätverkskort gör detta tydligen..otroligt svårt att felsöka, precis som ditt
Annars är kortet tokstabilt och bra, så jag tror inte det är ditt moderkort som spökar utan snarare kombon av dina delar

När jag inte kör de i XMP-profil så hänger sig datorn mer sällan. Sätter jag på XMP-profil blir den mer ostabil. Men vi får se nu när jag stänger av C6 och C3 så kan jag kanske sätta på XMP och sen även klocka processorn lite om det blir stabilt.

Skumt som fan! Men sammanfattningsvis är ju den gemensamma nämnaren moderkortet. Vad är förresten C6 och C3?

Tacksam för alla svar och tips här i tråden förresten! Gillar sweclockers, väldigt aktivt och bra forum!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

När jag inte kör de i XMP-profil så hänger sig datorn mer sällan. Sätter jag på XMP-profil blir den mer ostabil. Men vi får se nu när jag stänger av C6 och C3 så kan jag kanske sätta på XMP och sen även klocka processorn lite om det blir stabilt.

Skumt som fan! Men sammanfattningsvis är ju den gemensamma nämnaren moderkortet. Vad är förresten C6 och C3?

Tacksam för alla svar och tips här i tråden förresten! Gillar sweclockers, väldigt aktivt och bra forum!

Det undrar jag med, och hur stänger man av det?

Permalänk
Medlem

Det är tydligen något med sleep/standby/suspended mode. C1E är intelpåhitt där de gör så att datorn drar lite mindre ström verkar det som.
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power...

Jag trodde det hjälpte först, spelade BF3 en hel kväll 4-5 timmar utan hängningar, tänkte "YES! nu jävlar funkar det". Sen igår kväll så började det hänga sig igen

Nu är det bara hårddisken kvar att testa. Ska ta någon av mina andra diskar, skapa partition och köra windows på den istället för min SSD. Fungerar inte det så kommer jag skicka in moderkortet.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Jag har nu också testat med att köra med en av mina gamla diskar som windowsdisk, dragit ur allt annat. Ingen framgång, samma hängningar. Jag kommer testa ta ur moderkortet ur chassit, ta bort CPU rensa bort gammal kylpasta och lägga dit ny. SEN jävlar skickar jag iväg skiten på reparation

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Har nästan samma specs som du och har problem med att datorn hänger sig/bilden blir svart fast det finns ljud. Har inte uppdaterat bios då jag inte fattar vad jag ska göra med .rom filen dock, någon som har en lösning?

Visa signatur

Sann livsglädje är att få göra så lite som möjligt, på så lång tid som möjligt. För så mycket pengar som möjligt. Åtta timmar varje vardag, med ledig helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flass:

Har nästan samma specs som du och har problem med att datorn hänger sig/bilden blir svart fast det finns ljud. Har inte uppdaterat bios då jag inte fattar vad jag ska göra med .rom filen dock, någon som har en lösning?

Du ska lägga in .rom filen på ett usb-minne. Sedan hoppar du in i BIOS och där väljer du filen genom att bläddra till den, tror att du kan bränna den på skiva med men har inte testat.

Uppdatering för mitt problem:
Jag skickade till slut in mitt moderkort efter låååång felsökning hemma Tyvärr fick jag detta svaret från Komplett.se.

Hej,

Vår tekniker har upptäckt en fysisk skada till följd av handhavandefel. Skadan består av skadade ledbanor vid
PCI-Express porten. Tyvärr täcks inte sådana skador av produktgarantin. Vi returnerar kostnadsfritt produkten
utan åtgärd.

Vänliga hälsningar
Pierre
Returavdelningen

Vad säger ni, är det bara att acceptera och köpa nytt? Vad jag vet så har jag inte gjort något som skadat moderkortet men jag är ju inte helt säker så klart. Mitt grafikkort är rätt långt och hänger ner lite grann eftersom det blir tungt där de 2 PCI-express strömkablarna går in i grafikkortet. Kan det vara detta som skaddat moderkortet?

Det var snällt av dem att inte ta betalt för detta i alla fall. Det gjorde de inte heller när jag skickat in grafikkortet som de inte hittade några fel på.

BTW - kan det hjälpa att "baka" kortet?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Du ska lägga in .rom filen på ett usb-minne. Sedan hoppar du in i BIOS och där väljer du filen genom att bläddra till den, tror att du kan bränna den på skiva med men har inte testat.

Uppdatering för mitt problem:
Jag skickade till slut in mitt moderkort efter låååång felsökning hemma Tyvärr fick jag detta svaret från Komplett.se.

Hej,

Vår tekniker har upptäckt en fysisk skada till följd av handhavandefel. Skadan består av skadade ledbanor vid
PCI-Express porten. Tyvärr täcks inte sådana skador av produktgarantin. Vi returnerar kostnadsfritt produkten
utan åtgärd.

Vänliga hälsningar
Pierre
Returavdelningen

Vad säger ni, är det bara att acceptera och köpa nytt? Vad jag vet så har jag inte gjort något som skadat moderkortet men jag är ju inte helt säker så klart. Mitt grafikkort är rätt långt och hänger ner lite grann eftersom det blir tungt där de 2 PCI-express strömkablarna går in i grafikkortet. Kan det vara detta som skaddat moderkortet?

Det var snällt av dem att inte ta betalt för detta i alla fall. Det gjorde de inte heller när jag skickat in grafikkortet som de inte hittade några fel på.

BTW - kan det hjälpa att "baka" kortet?

-----------------
Hm,hur exakt är det trasigt..tycker det låter lite märkligt, menar de att lödningen pajat i pci-e porten typ=avbrutet?
Skickade de med några bilder på det här till dig som vi kan få se?

Vet inte om bakning kan ordna biffen..beror nog lite på vad som är trasigt..

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------------
Hm,hur exakt är det trasigt..tycker det låter lite märkligt, menar de att lödningen pajat i pci-e porten typ=avbrutet?
Skickade de med några bilder på det här till dig som vi kan få se?

Vet inte om bakning kan ordna biffen..beror nog lite på vad som är trasigt..

Fick tyvärr inte med några bilder. Jag har skickat frågor om mer info om de kanske kan specifiera mer exakt vad som är trasigt.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Fick tyvärr inte med några bilder. Jag har skickat frågor om mer info om de kanske kan specifiera mer exakt vad som är trasigt.

----------------
Aha, då väntar jag tills du fått mer information så får vi se

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

----------------
Aha, då väntar jag tills du fått mer information så får vi se

Nu har jag fått svar, dock inte jättemycket mer info. Jag får väl ta och köpa ett nytt moderkort antar jag.

Hej,

De skador som produkten uppvisar är repor på ledbanorna på kretskortet.

Med vänliga hälsningar
Jimmy Andersson, Komplett.se

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Nu har jag fått svar, dock inte jättemycket mer info. Jag får väl ta och köpa ett nytt moderkort antar jag.

Hej,

De skador som produkten uppvisar är repor på ledbanorna på kretskortet.

Med vänliga hälsningar
Jimmy Andersson, Komplett.se

------------
Pah!
Men, skickar de tillbaka kortet till dig eller slänger de det?
Ifall du får tillbaka det vore det intressant att se om du hittar det som de talar och påstår

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(