Vilken hörlur? AIAIAI TMA-1 eller Fanny Wang on-ear

Permalänk
Medlem

Vilken hörlur? AIAIAI TMA-1 eller Fanny Wang on-ear

Jag behöver hjälp med att fatta ett beslut! Jag kan inte bestämma mig vilken hörlur som är bäst. Fick ett par "Fanny Wang" som present, vet dock inte om jag ska behålla dem och skaffa AIAIAI TMA-1 istället. Har bara hört hur Fanny Wang låter, så det är svårt att avgöra vilken som är bäst. Det jag lyssnar på är väldigt blandat. Jag vet att AIAIAI är dj hörlurar, men utifrån det jag har läst så passar de bra till det mesta. Jag gillar designen på båda.
Finns det någon vis medlem här på SWECLOCKERS som kan hjälpa mig?:)

Permalänk
Skrivet av JKey:

Jag behöver hjälp med att fatta ett beslut! Jag kan inte bestämma mig vilken hörlur som är bäst. Fick ett par "Fanny Wang" som present, vet dock inte om jag ska behålla dem och skaffa AIAIAI TMA-1 istället. Har bara hört hur Fanny Wang låter, så det är svårt att avgöra vilken som är bäst. Det jag lyssnar på är väldigt blandat. Jag vet att AIAIAI är dj hörlurar, men utifrån det jag har läst så passar de bra till det mesta. Jag gillar designen på båda.
Finns det någon vis medlem här på SWECLOCKERS som kan hjälpa mig?:)

Har inte lyssnat på just de lurarna... Men det finns många andra bra lurar i den prisklassen. Varför enbart begränsa sig mot just de lurarna? Någon speciell anledning?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Har inte lyssnat på just de lurarna... Men det finns många andra bra lurar i den prisklassen. Varför enbart begränsa sig mot just de lurarna? Någon speciell anledning?

Jo, det finns en hel del. Jag har tittat på många olika men jag fastnade för dessa två. Eftersom jag inte hört hur de låter hade jag bara recensioner och designen att gå på..
Om du har några bra förslag så tittar jag gärna!:) Jag har redan tittat endel på AKG, Sennheiser och Grado. Min budget är max 2000krtz

Permalänk
Medlem

Nu kommer väl alla hata mig. Far och lyssna på ett par audio-technica ath-m50 har ett par själv och är väldigt nöjd med dom

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

Nu kommer väl alla hata mig. Far och lyssna på ett par audio-technica ath-m50 har ett par själv och är väldigt nöjd med dom

Varför skulle alla hata dig? Dom där hörlurarna du har verkar riktigt bra faktiskt, tycker att TS ska ha de i åtanke när han väljer hörlurar.

Tycker TS ska lyssna på hörlurarna han/hon funderar på innan ett köp.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

jo dom är bra flera på sweC som har köpt dom

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Ja de verkar bra! dock är de nog lite stora. Först och främst är jag ute efter ett par "on-ear" som man kan ha på resande fot såväl som hemma.

Permalänk
Medlem

finns mycket större. om du köper med rak kabel så ser jag inga problem att resa med m50's du kan ju vika i hop dom

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Fanny Wang hörlurarna är åtminstone utseendemässigt baserade på Monster Beats by Dr Dre men från vad jag läst så ska de tydligen dock låta bättre än Beats. Hur de faktiskt jämför sig mot TMA-1 kan jag inte säga, vet bara att TMA-1 har en ganska mörk ljudsignatur.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Köpte AIAIAI TMA-1 för en vecka sedan och dom är så brutalt bra. Låter bra redan out of the box och börjar låta bättre och bättre nu när dom är inspelade ca 40 timmar.

Men som sagt, dom har en ganska mörk ljudbild med mycket bas och lite mindre diskant, detta har jag inte märkt av så himla mycket faktiskt. Lyssnat på elektronisk musik, indie/rock, metal, hip hop och klassiskt och det låter superbt i alla lägen. Dom klarar av den tunga basen i elektronisk musik och hip hop, dom riviga gitarrerna i metal och "varmheten" i indie.

I början tyckte jag verkligen att "fan, vart är diskanten? måste jag lämna tillbaka dom nu...?" för jag saknade den verkligen. Men med tiden har den kommit fram mer och mer, precis som basen och mellanregistret. Allt har blivit så mycket tydligare och ljudbilden har bara blivit fylligare och fylligare. I vissa låtar har jag faktiskt märkt vissa saker som jag inte hört innan.

Kör på TMA-1, det är verkligen bang for the buck. Men ha tålamod med ljudet, det kommer med tiden. Och se till att ha ljudfiler i 320kbps (om du ska använda dom till en portabel spelare) annars förstörs upplevelsen.

Filer för att "bränna in" hörlurarna: http://www.burninwave.com/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av melvins:

Köpte AIAIAI TMA-1 för en vecka sedan och dom är så brutalt bra. Låter bra redan out of the box och börjar låta bättre och bättre nu när dom är inspelade ca 40 timmar.

Men som sagt, dom har en ganska mörk ljudbild med mycket bas och lite mindre diskant, detta har jag inte märkt av så himla mycket faktiskt. Lyssnat på elektronisk musik, indie/rock, metal, hip hop och klassiskt och det låter superbt i alla lägen. Dom klarar av den tunga basen i elektronisk musik och hip hop, dom riviga gitarrerna i metal och "varmheten" i indie.

I början tyckte jag verkligen att "fan, vart är diskanten? måste jag lämna tillbaka dom nu...?" för jag saknade den verkligen. Men med tiden har den kommit fram mer och mer, precis som basen och mellanregistret. Allt har blivit så mycket tydligare och ljudbilden har bara blivit fylligare och fylligare. I vissa låtar har jag faktiskt märkt vissa saker som jag inte hört innan.

Kör på TMA-1, det är verkligen bang for the buck. Men ha tålamod med ljudet, det kommer med tiden. Och se till att ha ljudfiler i 320kbps (om du ska använda dom till en portabel spelare) annars förstörs upplevelsen.

Filer för att "bränna in" hörlurarna: http://www.burninwave.com/

Eller så har du börjat vänja dig vid det färgade ljudet, det är en troligare förklaring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av melvins:

Köpte AIAIAI TMA-1 för en vecka sedan och dom är så brutalt bra. Låter bra redan out of the box och börjar låta bättre och bättre nu när dom är inspelade ca 40 timmar.

Men som sagt, dom har en ganska mörk ljudbild med mycket bas och lite mindre diskant, detta har jag inte märkt av så himla mycket faktiskt. Lyssnat på elektronisk musik, indie/rock, metal, hip hop och klassiskt och det låter superbt i alla lägen. Dom klarar av den tunga basen i elektronisk musik och hip hop, dom riviga gitarrerna i metal och "varmheten" i indie.

I början tyckte jag verkligen att "fan, vart är diskanten? måste jag lämna tillbaka dom nu...?" för jag saknade den verkligen. Men med tiden har den kommit fram mer och mer, precis som basen och mellanregistret. Allt har blivit så mycket tydligare och ljudbilden har bara blivit fylligare och fylligare. I vissa låtar har jag faktiskt märkt vissa saker som jag inte hört innan.

Kör på TMA-1, det är verkligen bang for the buck. Men ha tålamod med ljudet, det kommer med tiden. Och se till att ha ljudfiler i 320kbps (om du ska använda dom till en portabel spelare) annars förstörs upplevelsen.

Filer för att "bränna in" hörlurarna: http://www.burninwave.com/

Låter trevligt! Hur känns de för övrigt, sitter de behagligt på huvudet? (beror ju på huvudet, men vill ändå höra:))
Har sprungit runt överallt, i borås, och letat efter någon butik som har dem. Men nej..
De flesta butiker kände inte till märket, förståeligt men synd.

Permalänk
Medlem

fråga angående mp3or ska man rippa dom till VBR eller CBR? vad är skillnaden igentligen?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKey:

Låter trevligt! Hur känns de för övrigt, sitter de behagligt på huvudet? (beror ju på huvudet, men vill ändå höra:))
Har sprungit runt överallt, i borås, och letat efter någon butik som har dem. Men nej..
De flesta butiker kände inte till märket, förståeligt men synd.

Dom sitter väldigt behagligt på mitt huvud i alla fall. Dom har ju ingen padding på bygeln men jag märker inte av det, har oftast mössa ändå. Men för den vane kanske det känns konsigt.

Jag köpte dom från DJ Service, hämtade dom dock i butik här i Stockholm men går även att beställa, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=637290&o=inkfrakt.

Skrivet av HaBBarN:

fråga angående mp3or ska man rippa dom till VBR eller CBR? vad är skillnaden igentligen?

Här kan du läsa om VBR samt CBR. Är inte så insatt själv men brukar köra på CBR då den kodar 320kbps konstant, VBR kan droppa ner till 256kbps då och då.

http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_bitrate

http://en.wikipedia.org/wiki/Constant_bitrate

Permalänk
Medlem

som jag förstått det så blir det Bättre kvalitet med VBR, men att den inte stöds på vissa mp3 spelare. Men alla mp3 spelare verkar stödja Vbr efter 2006 enligt wikipedia länken

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Rekordmedlem

Vbr ger bättre kvalitet vid en given filstorlek jämfört med samma filstorlek och cbr, det behöver inte använda bitar för att koda "tomrum" utan kan omfördela till där det behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är i Göteborg nu, vet någon om något bra ljudställe för hörlurar här?:) jag vill pröva lite.. Skulle gärna vilja pröva AIAIAI tma-1, så om någon vet ett ställe här i Göteborg som har dem, snälla berätta!!

Permalänk
Skrivet av JKey:

Är i Göteborg nu, vet någon om något bra ljudställe för hörlurar här?:) jag vill pröva lite.. Skulle gärna vilja pröva AIAIAI tma-1, så om någon vet ett ställe här i Göteborg som har dem, snälla berätta!!

Hifiklubben har väl några lurar. Vet inte om så många ställen.

Hifiklubben har 3 butiker i göteborg: http://www.hifiklubben.se/butiker/vara-butiker/

4sound har också en butik i göteborg, och de har några lurar: http://4sound.se/shops.aspx

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Enbart beställningsvara om man kollar på nätet. Annars hade du kunnat kollat in Webbhallen.

Du kan ju kolla in andra lurar hos Webbhallen. Finns på följande adress.

Ekelundsgatan 4

Öppet till 16