The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Jag klarade Thieves guild igår! För den som gillar att smyga och vara ond men ändå inte riktigt "Dark brotherhood" är detta ett perfekt val Man får göra mycket roliga uppdrag där det handlar om att smyga sig in i hus och sno saker (utan att döda eller bli upptäckt).

Vilken level kommer man upp till, eller är menat att ta sig till? Hörde att det finns en cap på 70 men att de tror att folk kommer till 50?

50 levels som ger perks, sen minskar bara farten har jag för mig. Fast det finns säkert nån övre gräns också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Hur slutar jag vara vampyr?

För övrigt så mountain jumpade jag mig upp på Troat of the world, ända till toppen, precis på toppen fanns lite ore att mina, ganka besivken, sedan nedanför fanns en såndär vägg som man får dragon shouts ifrån fast den verkade inte vara aktiv, kanske för att jag itne ska kunna komma dit än? Är ju någon hård vind som blåser som man inte ska kunna ta sig förbi än antar jag.. Kunde även hoppa ner på High Hrothgar och gå in från borggården, även fast ytterdörrarna än är låsta
Alltid kul att hitta saker man itne ska kunna göra
Hihi, inte kört en sekund på mainquest sen jag kom ut från Helden, lvl 15 nu tror jag..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Har lirat Skyrim nu i några timmar nu och är väldigt positivt överaskad. Hela UI't är väldigt mycket bättre än Oblivions extremt oanvändarvänliga inventory, karta osv. Vilket var det som jag störde mig mest på i Oblivion, även om det fortfarande känns väldigt konsolifierat, vilket märks väldigt väl när man ska välja perks, det är väldigt omständligt att navigera perksen med musen...

Även om skyrims UI är lååångt mycket sämre än Morrowinds UI! Det märktes att Morrowinds UI var anpassat för PC vilket gjorde att man kunde använda musen till allt! Det kändes väldigt bekvämt att använda och att det var väldigt justerbart med de olika fönsterna

Jag saknar Morrowinds Rollspells questande där mycket gick ut på att läsa sig fram till hur man skulle klarade quests. Sedan Oblivion släpptes har det blivit mer casual och för att klara quests är det bara att följa en pil på kompassen vilket gör att det känns mer hjärndött, och man får inte lika bra stämning i spelet. Journalen nu känns mer som en instruktionsbok än en Dagbok, korta meningar med "gå dit, gör det".

Har dock väldigt mycket positivt att säga om Skyrim jämfört med Oblivion. Nått jag känner att dom har lyckats med är rösterna och ansiktena, vilket inte var särskilt vackert i Oblivion.

Jag lirade själv aldrig ut main story i Oblivion pga av att det inte var särskilt roligt att springa ut och in i portaler. Blev istället många timmar på sidequests och de olika Guildsen. Jag hoppas att dom nu har lyckats gjort ett Main quest i klass med Morrowind, vilket jag tvivlar på men man kan alltid hoppas!

Har sprungit runt och gjort lite sidequests nu i Skyrim, lootat lite gamla ruiner och tränat lite smithing, och det har varit en väldigt trevlig upplevelse hitintills.

Ett måste på PC är att ändra Field Of View till ca 90 för att inte känna sig som en häst med skygglappar.
För att ändra det var det bara att skriva FOV 90 i spelets konsoll.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Nått annat jag saknar i Skyrim är hotkeys på 1,2,3,4,5!.

Du kan binda 1-8 på de saker som ligger i din favorit-lista. Bara att hålla musen över det du vill binda och sedan trycka på önskat nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

Du kan binda 1-8 på de saker som ligger i din favorit-lista. Bara att hålla musen över det du vill binda och sedan trycka på önskat nummer.

Ok!:)

En annan grej, om man byter Kontrollen Ready/Sheathe till knappen F, hur gör man då för att favorisera grejer? Går inte att ändra i Controlls vilken knapp som man favorisera med och kollar man i inventoryt står det fortfarande Favorit [F], men trycker man F då så kastar man ut grejen eftersom man han har ändrat Ready/Sheathe till F.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Jag saknar Morrowinds Rollspells questande där mycket gick ut på att läsa sig fram till hur man skulle klarade quests. Sedan Oblivion släpptes har det blivit mer casual och för att klara quests är det bara att följa en pil på kompassen vilket gör att det känns mer hjärndött, och man får inte lika bra stämning i spelet. Journalen nu känns mer som en instruktionsbok än en Dagbok, korta meningar med "gå dit, gör det".

Tycker nog tvärtom, var bara onödigt jobbigt att hitta questerna i Morrowind. Det är lite vad man gör det till tycker jag. Jag lyssnar och läser questerna, men att sedan leta runt i en värd som tar timmar att ta sig igenom känns lite väl. Jag tycker det är smidigt med en pil som "guidar" dig igenom vissa partier, då kan du fokusera på ditt "gameplay" och göra det mesta av det

Det är mitt tyck och smak och alla har vi olika!

Jag kan tycka att det borde finnas mera mysterier, pussel typ av delar i spelet. Där man får tänka till lite mera för att kanske ta sig igenom en dörr etc.. Men vi kan inte alla få allt

Permalänk

Jag använder knappt musen längre i menyerna. WASD fungerar så smutt! Tycker det är skönt att man kan ta sig snabbt in och ut ur menyer med tangenter istället för klicka med mus.
Älskar det här spelet redan nu. Har 5 karaktärer och kan inte riktigt bestämma mig vem jag ska köra med

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Jag använder knappt musen längre i menyerna. WASD fungerar så smutt! Tycker det är skönt att man kan ta sig snabbt in och ut ur menyer med tangenter istället för klicka med mus.
Älskar det här spelet redan nu. Har 5 karaktärer och kan inte riktigt bestämma mig vem jag ska köra med

Jag håller med.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Tycker nog tvärtom, var bara onödigt jobbigt att hitta questerna i Morrowind. Det är lite vad man gör det till tycker jag. Jag lyssnar och läser questerna, men att sedan leta runt i en värd som tar timmar att ta sig igenom känns lite väl. Jag tycker det är smidigt med en pil som "guidar" dig igenom vissa partier, då kan du fokusera på ditt "gameplay" och göra det mesta av det

Det är mitt tyck och smak och alla har vi olika!

Jag kan tycka att det borde finnas mera mystierier, pussel typ av delar i spelet. Där man får tänka till lite mera för att kanske ta sig igenom en dörr etc.. Men vi kan inte alla få allt

Det första jag hittade i Skyrim var just ett pussel för att ta sig igenom dörrar, om man går upp till Black Falls Barrow, ruinen som man ser så fort man kommer ut i vida världen. Där stöter man på två "mini pussel" för att öppna dörrar

På tal om att det tar timmar att resa i Morrowind är det fel, det går att ta sig till i princip alla städer i hela Vvardenfell (den ön av världsdelen Morrowind som spelet i själva verket utspelar sig på)
Med hjälp av båt, Silth Strider och Teleport i mage guild. Det gick även att använda magierna "Mark" och "Recall", med dom kunde man sätta Mark i en stad(eller vart som helst), och sedan bege sig ut på äventyr, och när man har utforskat klart eller vad man nu har gjort är det bara att använda Recall för att ta sig tillbaka till staden.
Det finns också två olika scrolls:
Scroll of Almsivi Intervention, tar dig till närmaste Tribunal temple.
Scroll of Divine Intervention, tar dig till närmaste Imperial Cult shrine.
Med hjälp av allt ovan beskrivna medel så behöver man nästan inte lägga mer restid i Morrowind än i Oblivion/skyrim. Det ger bara mer stämning och känns mer som att man lever i spelet, med de färd sätten som finns i Morrowind än Oblivion/skryim.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Hur slutar jag vara vampyr?

För övrigt så mountain jumpade jag mig upp på Troat of the world, ända till toppen, precis på toppen fanns lite ore att mina, ganka besivken, sedan nedanför fanns en såndär vägg som man får dragon shouts ifrån fast den verkade inte vara aktiv, kanske för att jag itne ska kunna komma dit än? Är ju någon hård vind som blåser som man inte ska kunna ta sig förbi än antar jag.. Kunde även hoppa ner på High Hrothgar och gå in från borggården, även fast ytterdörrarna än är låsta
Alltid kul att hitta saker man itne ska kunna göra
Hihi, inte kört en sekund på mainquest sen jag kom ut från Helden, lvl 15 nu tror jag..

Finns nån i falkreath eller va det heter som har nån quest för att hitta botmedel mot vampyrism eller så blir du varulv istället.

Se till att göra allt innan du blir stage 4 vampyr för jag hade ett helvete att ens kunna göra quester osv för oavsett var jag gick så attackera alla mig och då menar jag ALLA.

Under min tid som vampyr stötte jag på ganska roliga buggar som att hela whiterun började jaga en av dom små flickorna:P

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Hur slutar jag vara vampyr?

Make your way to Falkreath. Once there, speak to the owner of the inn and ask about any rumors going around. She will tell you that Falion in Morthal studies vampires. Speak to him and he will tell you that, in order to perform the ritual, a black soul gem must be filled. To fill it, cast a Soul Trap spell on a human target and proceed to kill them. Once done, speak to Falion. He will ask you to meet him at dawn, not far from his house. Once there, he will perform the ritual and you will be cured of vampirism.
Another option of curing vampirism is to join the Companions and ascend through the ranks to the Circle. They will then have you drink the blood of a werewolf, giving you the powers of a werewolf and taking away the vampire powers. Therefore, it is not possible to become a werewolf-vampire.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Det första jag hittade i Skyrim var just ett pussel för att ta sig igenom dörrar, om man går upp till Black Falls Barrow, ruinen som man ser så fort man kommer ut i vida världen. Där stöter man på två "mini pussel" för att öppna dörrar

På tal om att det tar timmar att resa i Morrowind är det fel, det går att ta sig till i princip alla städer i hela Vvardenfell (den ön av världsdelen Morrowind som spelet i själva verket utspelar sig på)
Med hjälp av båt, Silth Strider och Teleport i mage guild. Det gick även att använda magierna "Mark" och "Recall", med dom kunde man sätta Mark i en stad(eller vart som helst), och sedan bege sig ut på äventyr, och när man har utforskat klart eller vad man nu har gjort är det bara att använda Recall för att ta sig tillbaka till staden.
Det finns också två olika scrolls:
Scroll of Almsivi Intervention, tar dig till närmaste Tribunal temple.
Scroll of Divine Intervention, tar dig till närmaste Imperial Cult shrine.
Med hjälp av allt ovan beskrivna medel så behöver man nästan inte lägga mer restid i Morrowind än i Oblivion/skyrim. Det ger bara mer stämning och känns mer som att man lever i spelet, med de färd sätten som finns i Morrowind än Oblivion/skryim.

Jag menar (personligen) att det var krongligare än det behövde vara. Är personligen imot detta "Fort och simpelt och jag är nöjd" men att göra saker omständigt är inte min typ av spelstil!

Yes! Det var roligt, med dörrarna och märken. Jag älskar när det skapas en mystik över något, där man får samla ledtrådar för att ta sig vidare. Mer sådant och jag hade varit mera nöjd än vad jag redan är ^^

Permalänk
Medlem

Nu har jag buggat fast två gånger

När jag kommer till anduins wall i skytemple så börjar Esten hamra (Wtf?) på en eld och sedan så händer inget mer, totalt fast.

Dold text

Bestämde för att göra lite brotherhood men fastna där med...

Questen där man ska gömma sig i night mothers kista, cicero kommer in, hummar lite sen blir det tyst för evigt, ingen progress

Dold text

Så nu kan jag varken fortsätta på brotherhood eller main quest, spelet får nog ligga tills några patcher kommit ut nu..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av Mr.Snark:

Jag menar (personligen) att det var krongligare än det behövde vara. Är personligen imot detta "Fort och simpelt och jag är nöjd" men att göra saker omständigt är inte min typ av spelstil!

Yes! Det var roligt, med dörrarna och märken. Jag älskar när det skapas en mystik över något, där man får samla ledtrådar för att ta sig vidare. Mer sådant och jag hade varit mera nöjd än vad jag redan är ^^

Håller med. Blev glatt överaskad när jag hitta min första Skattkarta

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusM:

Skulle gå fram till Arngeir och snacka när detta hände:

http://www.youtube.com/watch?v=7b0gQU0cREY

OST- BÅGAR!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag thieves guild?
Och vart hittar/lär jag mig nya shouts?
Kan bara det första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Nu har jag buggat fast två gånger

När jag kommer till anduins wall i skytemple så börjar Esten hamra (Wtf?) på en eld och sedan så händer inget mer, totalt fast.

Dold text

Tips:

Gå ner tillbaks där du kom ifrån och hämta tjejen som följde med er så kommer hon och tänder den andra facklan. Hände samma sak för mig, verkar vara en bugg..

Dold text

.

Fel på quote
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamajka:

Vart hittar jag thieves guild?
Och vart hittar/lär jag mig nya shouts?
Kan bara det första.

Du kan hitta stenar som lär dig shouts lite här och var, i grottor typ. Men för att kunna använda dom så måste du skaffa dragon souls genom att döda drakar.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Lamajka:

Vart hittar jag thieves guild?

Åk till Riften

Dold text
Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk

Tjopp, avrätta mig inte nu om frågan blivit ställd förut, det skulle vara nice om man kunde söka i varje tråd efter något ett inlägg innehåller btw.
Anyways, till frågan; Sitter på PC och lirar, men kör nästan alltid i 3D-persons vy, och skulle därför vilja köra med en 360 kontroll - så jag undrar, är det någon som har erfarenhet av detta? Lite surt att gå och köpa en och sen att det inte skulle fungera.

mvh tyrenberg

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingulf:

För er som gjort klart main quest

Förutom den helt episka avslutningen bland forna hjältar, så saknas det ju helt och hållet belöning för allt slit. Hade förväntat mig lite gear eller något. Men varken loot från alduin, eller belöning av någon efteråt, inte ens blades:(
Menmen, fick belöna mig själv istället med lite dragonscale armor /skäms

Dold text

Håller med

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Tjopp, avrätta mig inte nu om frågan blivit ställd förut, det skulle vara nice om man kunde söka i varje tråd efter något ett inlägg innehåller btw.
Anyways, till frågan; Sitter på PC och lirar, men kör nästan alltid i 3D-persons vy, och skulle därför vilja köra med en 360 kontroll - så jag undrar, är det någon som har erfarenhet av detta? Lite surt att gå och köpa en och sen att det inte skulle fungera.

mvh tyrenberg

Ska finnas full support för det

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Tjopp, avrätta mig inte nu om frågan blivit ställd förut, det skulle vara nice om man kunde söka i varje tråd efter något ett inlägg innehåller btw.
Anyways, till frågan; Sitter på PC och lirar, men kör nästan alltid i 3D-persons vy, och skulle därför vilja köra med en 360 kontroll - så jag undrar, är det någon som har erfarenhet av detta? Lite surt att gå och köpa en och sen att det inte skulle fungera.

mvh tyrenberg

Se till att köpa en med sladd bara, för annars måste du ha en trådlös dongel som kostar runt 300kr och som inte finns att köpa i sverige. Men bara du köper en med sladd så är du good to go

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NePpo:

Det första jag hittade i Skyrim var just ett pussel för att ta sig igenom dörrar, om man går upp till Black Falls Barrow, ruinen som man ser så fort man kommer ut i vida världen. Där stöter man på två "mini pussel" för att öppna dörrar

På tal om att det tar timmar att resa i Morrowind är det fel, det går att ta sig till i princip alla städer i hela Vvardenfell (den ön av världsdelen Morrowind som spelet i själva verket utspelar sig på)

Utan att säga för mycket men jag tyckte det snarare var en grafisk riddle än ett pussel. Men det var ett kul alternativ ;).
Jag hade gärna sett mer pussel som i machinarium där tankepussel i flera steg är återkommande. Alltså där facit inte finns att hitta innan uppgiften är avklarad utan man måste med logik/trial and error hitta lösningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Lamajka:

Tack, vilken level borde man vara då? Spelar det nån roll?

Dold text

Nej, ingen level krävs för att bli med, då det inte är utmanade på det sättet, jag var i level 15 när jag gjorde det, men var extremt overkill då man ska döda en civil

Dold text
Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av tyrenberg:

Tjopp, avrätta mig inte nu om frågan blivit ställd förut, det skulle vara nice om man kunde söka i varje tråd efter något ett inlägg innehåller btw.
Anyways, till frågan; Sitter på PC och lirar, men kör nästan alltid i 3D-persons vy, och skulle därför vilja köra med en 360 kontroll - så jag undrar, är det någon som har erfarenhet av detta? Lite surt att gå och köpa en och sen att det inte skulle fungera.

mvh tyrenberg

Finns ju en "Sök i Tråden" knapp längst upp under dom blå siffrorna där du väljer "sida" i tråden.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tyrenberg:

Tjopp, avrätta mig inte nu om frågan blivit ställd förut, det skulle vara nice om man kunde söka i varje tråd efter något ett inlägg innehåller btw.
Anyways, till frågan; Sitter på PC och lirar, men kör nästan alltid i 3D-persons vy, och skulle därför vilja köra med en 360 kontroll - så jag undrar, är det någon som har erfarenhet av detta? Lite surt att gå och köpa en och sen att det inte skulle fungera.

mvh tyrenberg

Jag har svarat på det tidigare i tråden här med zoomfunktionen i tredjeperson ;).
Tillägg är att du kan trycka in höger styrspak så växlar den mellan tredjeperson och förstaperson.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av NePpo:

Ok!:)

En annan grej, om man byter Kontrollen Ready/Sheathe till knappen F, hur gör man då för att favorisera grejer? Går inte att ändra i Controlls vilken knapp som man favorisera med och kollar man i inventoryt står det fortfarande Favorit [F], men trycker man F då så kastar man ut grejen eftersom man han har ändrat Ready/Sheathe till F.

'F' används ju till att växla mellan första och tredjepersons-vy i vanliga fall, så jag antar att du får använda knappen du bundit till det.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Någon som vet om protection spell:sen i Alteration (stoneskin etc) funkar med heavy armor? Märker ingen som helst skillnad med eller utan stoneskin på min lvl 3 mage-warrior

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Nee skulle jag ha märkt, måste buggat som det finns gott om i spelet för mig iaf.
Kul man blev av med alla dragon bones..

Skrivet av flancen:

min companion är bort och jag vet inte hur jag får tillbaka henne, kan inte heller rekrytera en ny, någon som vet varför?

prova att gå till era hus eller till ställena ni rekryterade medhjälparen så borde de vara där, om inte så vänta bara ett tag

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"