Permalänk

Köpa mig ett Bredband

Tja.

Jag har Flyttat och behöver något Nät att surfa på. Jag har kollat över lite snabbt Tre och Telias Alternativ och jag tycker bla 10GB låter lite lite för min del plus att det är rätt bra äckligt dyrt på Felias sida.

Jag bor i lgh som inte har tillgång till mer än Telefoni på sin sida.

Vad är det bättre alternativiet för min del?
Köpa mig ett halvdyrt Mobilt bredband och tvingas sniksurfa halva månaden när datamängden tar slut? Lite jobbigt att binda sig i 2år+ dessutom.
Köpa mig ett fast ADSL och betala dyrt då jag inte har någon fast telefon (jobbtelefon endast) Men hur blir det om man flyttar? bindningstid? kostnad för medflytt etc?

Eller göra en rövare och surfa på någon annans nät med eller utan deras tillåtelse? Lagligt då dvs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband kan du ju få utan begränsningar samt hyffsad prestanda. Kostar ju dock lite mer kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tja.

Jag har Flyttat och behöver något Nät att surfa på. Jag har kollat över lite snabbt Tre och Telias Alternativ och jag tycker bla 10GB låter lite lite för min del plus att det är rätt bra äckligt dyrt på Felias sida.

Jag bor i lgh som inte har tillgång till mer än Telefoni på sin sida.

Vad är det bättre alternativiet för min del?
Köpa mig ett halvdyrt Mobilt bredband och tvingas sniksurfa halva månaden när datamängden tar slut? Lite jobbigt att binda sig i 2år+ dessutom.
Köpa mig ett fast ADSL och betala dyrt då jag inte har någon fast telefon (jobbtelefon endast) Men hur blir det om man flyttar? bindningstid? kostnad för medflytt etc?

Eller göra en rövare och surfa på någon annans nät med eller utan deras tillåtelse? Lagligt då dvs.

10gb? hoppas du menar 10mbit

och nej, du ska inte ta någon annans bb

och det känns lite skumt att bo i en lägnehet som inte har tillgång till mer än telefoni? dubbelkolla det annars finns det ju 4G-mob.bb som ska vara rätt bra

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av thexps:

Mobilt bredband kan du ju få utan begränsningar samt hyffsad prestanda. Kostar ju dock lite mer kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Några uppgifter på det? Felia tar ju närmare 300kr för ynka 10Gb i månaden iaf. Det använder man rätt snabbt upp om man så bara glor lite på youtube.

Skrivet av Mithras:

10gb? hoppas du menar 10mbit

och nej, du ska inte ta någon annans bb

och det känns lite skumt att bo i en lägnehet som inte har tillgång till mer än telefoni? dubbelkolla det annars finns det ju 4G-mob.bb som ska vara rätt bra

Hastigheten brukar la ligga från 5-30mbit enligt de flesta operatörer. det jag syftade på var det tak som många har vad man max får nyttja varje månad och 10Gb är för lite för min del.

Det jag menade med att surfa på någon annan är att man frågar runt i huset om man får snylta på deras och betala lite om de har en fast lina som de kanske inte använder lika hårt eller att man helt eneklt surfar på ett öppet nät. = lagligt.

Lägenheten jag bor i har endast Telefoni in och då är det nog bara på sin höjd adsl som går att få installerat dock till en förhöjd månadskostnad då jag inte vill ha fast telefoni.
Jag vet inte redigt hur det ligger till hur många linor som det är in i huset häller.

Jag tänkte på en dum idee att huset ägare kunde dra in tex fiber i huset om det finns i gatan utanför och sen så sätter man en switch i källaren så alla i huset kan vara med och betala på det hela. Fast så snäll tror jag ingen ens är. Man är fan yrkesskadad när man känner att man vill göra om något bara för man är elektriker och ser brister i allting som hade kunnat bli så bra för sån liten ansträngning.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Telenor har mobilt bredband med 50 GB/månad för 199 kr/månad med upp till 16 Mbit/s hastighet.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Inaktiv

Tror bredbandsbolaget har 24Mbit via adsl för 249kr första året (plus 69kr ifall man inte har telefonabbonemang). Kolla det - tror inte att det går att få vettigare pris på någorlunda normalt bredband.

Permalänk
Medlem

Spela/Surfa = ADSL/VDSL
Surfa = Mobilt bredband

Kolla upp om du kan få VDSL från Telia om inte, så kör på vilket random ADSL som helst.

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Skrivet av Xellofan:

Telenor har mobilt bredband med 50 GB/månad för 199 kr/månad med upp till 16 Mbit/s hastighet.

Skrivet av anon150406:

Tror bredbandsbolaget har 24Mbit via adsl för 249kr första året (plus 69kr ifall man inte har telefonabbonemang). Kolla det - tror inte att det går att få vettigare pris på någorlunda normalt bredband.

Har ni några uppgifter om bindningstid och evt startavgift? Sånt brukar ju ibland vara luddigt eller rätt dyrt för att kompensera emot en billigare månadskostnad.

Skrivet av alindvall:

Spela/Surfa = ADSL/VDSL
Surfa = Mobilt bredband

Kolla upp om du kan få VDSL från Telia om inte, så kör på vilket random ADSL som helst.

Vad skiljer vanligt adsl och vdsl? Är det trippleplay du syftar på?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Har ni några uppgifter om bindningstid och evt startavgift? Sånt brukar ju ibland vara luddigt eller rätt dyrt för att kompensera emot en billigare månadskostnad.

Telenor har 24-månaders bindningstid och ingen startavgift, modem ingår.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

http://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbredband/mobiltbredband1... 149:- första året sen 199:- 50GB data i månan.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Skrivet av Xellofan:

Telenor har 24-månaders bindningstid och ingen startavgift, modem ingår.

Det låter ju rätt bra då även om två år är ganska lång tid men verkar ju vara ett av de bättre alternativen och i stan så bör täckningen vara bra.

Någon som har något positivt eller negativt att nämna om respektive aktör? Felia må kanske vara bäst men klart dyrast

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Några uppgifter på det? Felia tar ju närmare 300kr för ynka 10Gb i månaden iaf. Det använder man rätt snabbt upp om man så bara glor lite på youtube.

Hastigheten brukar la ligga från 5-30mbit enligt de flesta operatörer. det jag syftade på var det tak som många har vad man max får nyttja varje månad och 10Gb är för lite för min del.

Det jag menade med att surfa på någon annan är att man frågar runt i huset om man får snylta på deras och betala lite om de har en fast lina som de kanske inte använder lika hårt eller att man helt eneklt surfar på ett öppet nät. = lagligt.

Lägenheten jag bor i har endast Telefoni in och då är det nog bara på sin höjd adsl som går att få installerat dock till en förhöjd månadskostnad då jag inte vill ha fast telefoni.
Jag vet inte redigt hur det ligger till hur många linor som det är in i huset häller.

Jag tänkte på en dum idee att huset ägare kunde dra in tex fiber i huset om det finns i gatan utanför och sen så sätter man en switch i källaren så alla i huset kan vara med och betala på det hela. Fast så snäll tror jag ingen ens är. Man är fan yrkesskadad när man känner att man vill göra om något bara för man är elektriker och ser brister i allting som hade kunnat bli så bra för sån liten ansträngning.

Kan ju titta på Telenor, det har något som heter 4G 80 Fri eller liknande, tror det är 250 kr / mån. har dock inte kollat upp det alls

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Du kan lika gärna köpa tjänsten från Bredbandsbolaget

149 kr/mån i 1 år, Därefter kostar det 199 kr/mån.
http://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbredband/mobiltbredband1...

Telenor äger BBB och dom säljer telenors tjänst under sitt eget namn, det är samma tjänst.
(Telenors erbjudande är 49kr/månad året ut sedan fullt pris, sämre än bbb's alltså)

(Samtidigt såg jag precis i Box att befintliga kunder kan köpa Mobilt Bredband 16 för 99kr första året och sedan 149 andra året, ett tips för andra som har bbb och kanske känner du någon som har bbb som kan ta tjänsten åt dig)

Permalänk

Vad hade ni valt? 3G eller 4G?

Skiljer ju en hel del på pris och utlovad hastighet om man så säger.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Krävs ju att du bor på de få platserna om det finns men om du funderar på 4G kan jag tips aom att köpa tjänsten mobilt bredband 32 där man just nu får full 4g hastighet (och du får det under hela din bindningstid)

https://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbredband/mobiltbredband...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Vad skiljer vanligt adsl och vdsl? Är det trippleplay du syftar på?

VDSL är den nya tekniken som byggts ut under året.
ADSL "30" blir 12-24 mbit. VDSL 30 mbit blir 30 mbit och upp till 10 uppströms. Vet inte om de andra operatörerna har VDSL ännu. Men om du kan få 30 eller 60 mbit via VDSL så är det riktigt bra. Går att kika på Telias hemsida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan ta Telias ADSL "utan" telefoni och slippa den där extra avgiften som man brukar få när man ine tar telefoni. Du väljer alltså att ta med bredbandstelefoni och den kostar inget och då slipper du den extra avgiften sen struntar du bara att koppla in den.

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alindvall:

VDSL är den nya tekniken som byggts ut under året.
ADSL "30" blir 12-24 mbit. VDSL 30 mbit blir 30 mbit och upp till 10 uppströms. Vet inte om de andra operatörerna har VDSL ännu. Men om du kan få 30 eller 60 mbit via VDSL så är det riktigt bra. Går att kika på Telias hemsida.

Bredbandsbolaget har haft vdsl och sedan vdsl2 i flera år så att Felia skulle vara pionjärer med nåfot är helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Bredbandsbolaget har haft vdsl och sedan vdsl2 i flera år så att Felia skulle vara pionjärer med nåfot är helt fel.

Givetvis har andra också VDSL men inte sett det på mer än Telia och bredbandsbolagets hemsidor. Dock så är ju inga pionjärer i kopparnätet då det är Skanova som är nätleverantör hur man än vrider och vänder på det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

SO, vad blev det nu då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Givetvis har andra också VDSL men inte sett det på mer än Telia och bredbandsbolagets hemsidor. Dock så är ju inga pionjärer i kopparnätet då det är Skanova som är nätleverantör hur man än vrider och vänder på det.

Det är väl så att Telia är de som har tagit initiativet att de ska ställa VDSL utrustning i alla basstationer. BBB har ju erbjudit VDSL långt före men bara till en begränsad mängd. Jag kan t. ex. bara få VDSL genom Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är väl så att Telia är de som har tagit initiativet att de ska ställa VDSL utrustning i alla basstationer. BBB har ju erbjudit VDSL långt före men bara till en begränsad mängd. Jag kan t. ex. bara få VDSL genom Telia.

Stämmer nog bra det! Har oerhört dålig koll på allt som inte är Telia tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tror det stämmer bra då de enligt sin hemsida håller på med massivs av projekt där de installerar VDSL. Verkar som att de byter ut/uppgraderar hela koppar nätet (stora delar) för att kunna stödja VDSL för de som vill ha det