Techspot Skyrim prestandatest

Permalänk
Medlem

Techspot Skyrim prestandatest

http://www.techspot.com/review/467-skyrim-performance/

Visar sig att om man kör allt på max är Skyrim extremt CPU-beroende. Detta för att de valt att lägga viss rendrering på CPU enligt techspot/rykten. Om det skulle stämma låter det som en konsollrest, kan inte se hur det skulle vara snabbare på PC.

Permalänk
Medlem

Hade nog en medelfps på strax över 35 de första 20 minuterna av spelet. Körde dator i sign och auto-inställningarna i spelet. Varför är det så tro?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Hade nog en medelfps på strax över 35 de första 20 minuterna av spelet. Körde dator i sign och auto-inställningarna i spelet. Varför är det så tro?

Tror inte att CF fungerar på Skyrim

Visa signatur

i5 4670K @ 3.8 GHz - Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2 - ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB - Corsair 8gb 1600 MHz - G1.Sniper Z87 - 650 W PSU - G2420HDBL (1920*1080) - Fractal Design R3
inet fraktfritt

Permalänk

Sitter på Q6600 och hade max på allt - 40-45 FPS men flöt rätt bra. Stängde av FXX och laddade ner texture mods och ligger på samma FPS och samma flyt men mer detaljrikt. Kanske hade varit dags att försöka knipa åt sig en q9550

Permalänk
Skrivet av blagi:

Hade nog en medelfps på strax över 35 de första 20 minuterna av spelet. Körde dator i sign och auto-inställningarna i spelet. Varför är det så tro?

Skrivet av marre910:

Tror inte att CF fungerar på Skyrim

CF stödjs inte (än) nej. Men med RadeonPRO så fungerar CF för mig. Fick nästan en fördubbling i fps när jag skaffade programmet.

Permalänk
Medlem

Ibland droppar min framerate till 30-40 FPS. Men då har jag kört med 8x MSAA + 16x AF.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk

Tycker att min fps sjunker lite väl ibland, ner till 30-40 fps ibland, och tycker ändå att mina två GTX 560 Ti borde klara sig bättre. Är det dåligt optimerat för SLI eller vad är problemet? D:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem

Häftigt; ett argument för 3960x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Häftigt; ett argument för 3960x?

De körde visserligen CPU-testet i 1680x1050 och inte 1920, men det är ändå rätt stor skillnad mot de flesta spel där GPU brukar sätta gränsen. Där de klockat en 2600K ser man jämn ökning av framerate med klockfrekvensen. Detta med max inställningar på grafiken (inkl 4x MSAA).

Permalänk
Medlem

Det är inte optimerat för SLI/CF, och det är bara riktigt krävande för CPU.

Lirar på Max (+ lite ini-tweaks som också drar en del) och mitt (1 st) Gtx 580 går inte upp i varv.

Processorn däremot! Klockade upp den till 4.5 GHz, då blev det flyt i spelet ska jag säga!

Det positiva i detta är att man kan passa på att lägga på alla fina extraeffekter i Nvidia-kontrollpanelen då grafikkortet ändå inte jobbar för fullt

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk

va fan :S får dom 72 avg fps med ett 560... ? själv får ja köra utan AA utan AF och på high för att kunna hålla mig på avg 60 fps :S?

Permalänk

Ja, skuggorna renderas på CPU'n, idiotiskt.

Tomshardware har gjort ett test också.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Tycker att min fps sjunker lite väl ibland, ner till 30-40 fps ibland, och tycker ändå att mina två GTX 560 Ti borde klara sig bättre. Är det dåligt optimerat för SLI eller vad är problemet? D:

Det är värre än så, Skyrim och/eller grafikkortstillverkarna har inget stöd alls för CF/SLI i nuläget, endast med 3:e parts program såsom RadeonPRO till ati kan du får multi-gpu att fungera någorlunda.

Skrivet av Sound Shower:

Ja, skuggorna renderas på CPU'n, idiotiskt.

Tomshardware har gjort ett test också.

Fast det beror ju på hur bra processor du har. Är processorn väldigt bra så är det ju slöseri om den inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Fast det beror ju på hur bra processor du har. Är processorn väldigt bra så är det ju slöseri om den inte används.

Tycker det minst är lika mycket slöseri om man har en massa kraft kvar i gfx korten som inte används...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Tycker det minst är lika mycket slöseri om man har en massa kraft kvar i gfx korten som inte används...

Fast utnyttjandet av grafikprestanda är ju inget problem (bortsett från den tillfälliga avsaknaden av CF/SLI stöd). I övrigt så utnyttjar det ju grafikkortet bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Fast utnyttjandet av grafikprestanda är ju inget problem (bortsett från den tillfälliga avsaknaden av CF/SLI stöd). I övrigt så utnyttjar det ju grafikkortet bra.

Jasså? Enligt prestandatestet behöver man ju inte mer än ett midrangekort för att maxa spelet om man har en någolunda ny processor.

Tycker också att många klagar på att det inte utnyttjar gfxkorten som det borde. Många har väl kanske lite vassare gfxkort än processor. Att gfxkortet gått lite före processorn har ju varit normen för spel de senaste 10-15 åren.

Finns dock en sli-profil i de senaste betadrivrutinerna men den verkar vara helkass.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Jasså? Enligt prestandatestet behöver man ju inte mer än ett midrangekort för att maxa spelet om man har en någolunda ny processor.

Tycker också att många klagar på att det inte utnyttjar gfxkorten som det borde. Många har väl kanske lite vassare gfxkort än processor. Att gfxkortet gått lite före processorn har ju varit normen för spel de senaste 10-15 åren.

Finns dock en sli-profil i de senaste betadrivrutinerna men den verkar vara helkass.

Jag tänkte inte på att jag har ju ändrat en hel del i .ini filen och dessutom installerat ett dussin mods så det tar ju ut sig rätt på prestandan också.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Fast det beror ju på hur bra processor du har. Är processorn väldigt bra så är det ju slöseri om den inte används.

CPU'er är inte byggda för att beräkna grafik, så när den måste göra det som i fallet Skyrim så tar CPU'n en stor hit prestandamässigt och kan inte skicka den data som en CPU vanligtvis arbetar med till grafikkortet. Dubbel fail.

Ett grafikkort lämpar sig väl typ 100 gånger bättre på att beräkna skuggor och det är ingen frisk utvecklare som lägger grafikberäkningar på processorn.

Sen att Skyrim i princip bara använder 2 kärnor säger väl en hel del om hur dåligt optimerat spelet är för PC.
Se bild:

Mmmmmm, bra att köra skuggor på CPU med en motor som inte är anpassad för moderna datorer...

Permalänk

Jepp det är vad vi har diskuterat en massa på deras forum. Jag vet ju inte exakt vad CPUn har för uppgift när det gäller skuggor, kanske beräknar plats och mängd och sånt men den är iaf involverad i skugg-renderingen förtillfället.

Det är "Shadow Quality" inställningen som speciellt inverkar på FPSen / CPU stressningen. Finns massor med ställen där FPSen dyker ner helt plötsligt, speciellt om man kör med "Ultra" Shadow quality. Själv kör jag och många andra med High på shadow quality som hjälper en hel del redan fast man får ju betydlig prestandaboost ifall man använder medium eller low också fast low och medium så börjar man få fula taggiga skuggor istället för något sånär mjuka och jämna som på high och ultra.

När du kommer till ett sånt ställe där FPSen sjunker ser man också att GPU användningen minskar med t.ex GPU-Z eller Afterburner, vilket också är ett tecken på att CPUn flaskhalsar. Är CPUn flaskhalsen spelar det ingen som helst roll ifall du använder t.ex. ett GTX 460 eller GTX 580 SLI, du kommer ändå få samma 35 FPS eller whatever ifall CPUn flaskhalsar för grafikkortet får vänta på att CPUn är klar med sitt först vilket den gör på typ allas datorer iaf på vissa ställen (speciellt i vissa städer kanske grottor osv). En annan sak som bevisar CPUn flaskhalsar pga hur Bethesda kodat spelet så att CPUn involveras i skugg-renderingen är ju t.ex. Techspots test som länkades ovan, man får typ nästan linjär prestanda boost med den %-ökning i klockfrekvens man drar upp processorn med. Samt kan man tvärtom konstatera att klockar du upp grafikkortet får du ingen FPS boost alls ifall det är ett "låg fps" ställe där CPUn flaskhalsar.

Sen stöder spelet endast dual core förtillfället ÄVEN om Bethesda rekommenderar Quad core för high inställningar. LOL Visst kollar man CPU användningen med t.ex. en Intel i7 så kanske du ser att alla 4 cores är använda men bara upp till 50% vilket är samma sak som full load på 2 cores och detta är hur iaf Intel processorer funkar och inte med hur spelet är kodat (varför det är typ 40~50% CPU användning på 4 cores). Hade spelet stött quad core hade vi iaf haft en ordentlig prestandalyft, kanske till den punkt att det hade inte varit ett problem och spelarna hade fått valuta för vad de har spenderat sina pengar i... Som sagt det är ju en konsoll port och konsollerna har ju betydligt kraftigare processorer i förhållande med grafikkort så därför var det ju klokast att göra på detta viset för konsoller. Men för PC användare med betydligt kraftigare grafikkort hade det säkert varit smartare att låta GPUn göra hela jobbet.

Man vet att CPU och GPU balansen i spelet är absurd och spelet är ett kanske av historiens mest CPU-fokuserade spel när t.ex. ett GTX 460 tycks hantera spelet helt ok i typ 1680x1050 / 1920x1080 4xAA och 16xAF men t.o.m inte ens en i7-2600K @ 4.5GHz är tillräckligt för konstant 60 FPS med Ultra shadow quality.

Men sett från den positiva sidan så har vi ju fått ett riktigt smaskigt CPU benchmark test nu! Eller ja iaf för att benchmarka IPC (instructions per core) "per core" prestanda då på vissa ställen kommer man va HELT fri från GPU prestanda inverkan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag tänkte inte på att jag har ju ändrat en hel del i .ini filen och dessutom installerat ett dussin mods så det tar ju ut sig rätt på prestandan också.

Jag har kört allt i den här guiden förutom steg 3 Skyrim Total Enhancement Project. Tittar jag mot den lilla byn när man åker i vagnen i början av spelet tycker jag ändå det inte är riktigt flyt. Tar jag mig sen en titt hur mina gfxkort jobbar.. så ligger de på 50% vardera.

en i5'an på 4.5Ghz bör vara tillräckligt för att inte flaska ett spel som detta. Grymt dåligt utvecklat om det är den som håller det nere så att korten inte belastas tillräckligt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är värre än så, Skyrim och/eller grafikkortstillverkarna har inget stöd alls för CF/SLI i nuläget, endast med 3:e parts program såsom RadeonPRO till ati kan du får multi-gpu att fungera någorlunda.

Fast det beror ju på hur bra processor du har. Är processorn väldigt bra så är det ju slöseri om den inte används.

Skulle inte nvidia ha stöd för SLI? Det var nått må jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Jag har kört allt i den här guiden förutom steg 3 Skyrim Total Enhancement Project. Tittar jag mot den lilla byn när man åker i vagnen i början av spelet tycker jag ändå det inte är riktigt flyt. Tar jag mig sen en titt hur mina gfxkort jobbar.. så ligger de på 50% vardera.

en i5'an på 4.5Ghz bör vara tillräckligt för att inte flaska ett spel som detta. Grymt dåligt utvecklat om det är den som håller det nere så att korten inte belastas tillräckligt.

Har du stängt av vsync i cfg filen?

Skrivet av Lasergurka:

Skulle inte nvidia ha stöd för SLI? Det var nått må jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet faktiskt inte säkert.

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

en i5'an på 4.5Ghz bör vara tillräckligt för att inte flaska ett spel som detta. Grymt dåligt utvecklat om det är den som håller det nere så att korten inte belastas tillräckligt.

Med tanke på att EN GTX 460 klarar spelet galant i 1680x1050, AA4x/AF16x/multisampling=on och massa textur mods osv som inte tycks ge någon betydlig FPS drop vad jag än drar upp på max grafik men inte ens en Sandy Bridge 2500/2600K @ 4.5GHz klarar av det så måste jag hålla med.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Enligt testet så använder Skyrim ganska många trådar.. men tyvärr är det bara en eller två trådar som belastas riktigt hårt, resten används väl bara någon procent. Om de kunde flytta över skuggberäkningarna till tråd 3/4/6 så skulle tråd 1 & 2 få mer kräm kvar så spelet skulle flyta bättre.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Fast det beror ju på hur bra processor du har. Är processorn väldigt bra så är det ju slöseri om den inte används.

Skillnaden är väl att när det kommer till parallela beräkningar av grafikrelaterat slag så har ett GTX 580 kort t.ex. 512 kärnor istället för 4 eller 8 som en processor har. Då spelar det egentligen inte någon roll hur häftig CPU du har för den kommer vara en begränsning endå (vilket du också kan se i testet där även en 2600K ökar fps då den klockas från 3.5 till 4.0 GHz)

Permalänk
Skrivet av A7V:

Enligt testet så använder Skyrim ganska många trådar.. men tyvärr är det bara en eller två trådar som belastas riktigt hårt, resten används väl bara någon procent. Om de kunde flytta över skuggberäkningarna till tråd 3/4/6 så skulle tråd 1 & 2 få mer kräm kvar så spelet skulle flyta bättre.

Nej, det använder bara 2 trådar, men, i Windows Task Manager ser det ut som att alla trådar används till 50% (om man har en 4-kärnig processor). 2 kärnor av 4 = 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Nej, det använder bara 2 trådar, men, i Windows Task Manager ser det ut som att alla trådar används till 50% (om man har en 4-kärnig processor). 2 kärnor av 4 = 50%.

Eftersom spelet rätt så linjärt ökar prestandan med klockfrekvensen vore det dåligt om de bara utnyttjade 50% av CPU flertrådat. I Techworld-testet ger 2GHz 44 fps och 4GHz 81 fps på en 2600K. Det innebär att max 50% CPU användande är i princip en halvering av prestandan (även om det förstås inte fungerar exakt så, men jag menar att när spelet är CPU-beroende så bör det förstås utnyttja CPU när det finns).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

...
Man vet att CPU och GPU balansen i spelet är absurd och spelet är ett kanske av historiens mest CPU-fokuserade spel när t.ex. ett GTX 460 tycks hantera spelet helt ok i typ 1680x1050 / 1920x1080 4xAA och 16xAF men t.o.m inte ens en i7-2600K @ 4.5GHz är tillräckligt för konstant 60 FPS med Ultra shadow quality. ;)...

Ånej, det finns många lir som kör grejer på CPU, ett "skräck"-exempel är Everquest 2 som jag kört mycket, rätt så marginell GPU-användning men skalar upp väldigt mycket med bättre CPU.
Har för mig att ex. WoW är rätt glad i CPU också väl?

Så det finns en del, säkert också grejer från små bolag som inte vill göra att kunderna är bundna vid att ha feta grafikkort.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Tycker inte skyrim belastar cpun nämnvärt å jag sitter på en ganska klen quad. en kärna e la på 50% resten kanske på 10-15%

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag kör det helt ok på HTPC:ns AMD X2 1,9 Ghz... i kombination med ett 5570 för 300 spänn.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."