Alternativ för att fjärrstyra datorer likt Team Viewer

Permalänk
Medlem

Alternativ för att fjärrstyra datorer likt Team Viewer

De som använder Team Viewer har säkert märkt att dom har börjat avbryta anslutningen automatiskt efter ca 5 min om man inte köper programmet. Lite som ett demo m.a.o. Jag har väl inga problem att köpa program, men tycker att det är lite väl saftigt med $400 för billigaste varianten.

Så nu tänkte jag se om det finns alternativ. Det viktigaste för mig är att det ska vara lätt att dra igång på klientdatorn, vilket Teamviewer är. Man bara laddar hem filen och startar direkt (ingen installation) och sedan kommer ett ID nummer upp automatiskt som man bara knappar in och sen är man igång. Den ska också fixa brandväggar automatiskt så VNC och RDP går bort

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Vila i frid

Använder du Teamviewer privat och får den typen av nedkopplingar, maila Teamviewer-supporten och felanmäl ditt ID så att de får slå av din flagga företag-som-leechar-på-fria-teamviewer. Du får svar inom några timmar max ett dygn. $400 för enkanals-licensen (dvs obegränsad installation av klienter men bara en fjärrkanal öppen åt gången) tjänas lätt in för ett företag som fjärrar kunder.

Permalänk
Medlem

ammyy.com
logmein.com
join.me
crossloop.com
mikogo.com
mingleview.com

MingleView får jag inte att fungera. Har för mig att Ammyy, Crossloop & Mikogo begränsar ungefär som TeamViewer gör efter ett tag. LogMeIn är helt gratis men lämpar sig bäst för fasta installationer. Join.me är väldigt enkelt och har något samröre med nämnda LogMeIn (Googla "logmein express"), saknar tyvärr filöverföring:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Använder du Teamviewer privat och får den typen av nedkopplingar, maila Teamviewer-supporten och felanmäl ditt ID så att de får slå av din flagga företag-som-leechar-på-fria-teamviewer. Du får svar inom några timmar max ett dygn. $400 för enkanals-licensen (dvs obegränsad installation av klienter men bara en fjärrkanal öppen åt gången) tjänas lätt in för ett företag som fjärrar kunder.

Tack, men det är för företag. Och visst tjänar man in det, men det är ändå fruktansvärt mycket för en sådan mjukvara kan jag tycka. I värsta fall får man väl köpa, men jag ville bara undersöka vad det fanns för alternativ innan. Tack cbtcp för alla fina tips och sammanfattningen. Ska forska lite

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spanXen:

Tack cbtcp för alla fina tips och sammanfattningen. Ska forska lite

You´re welcome:-) Återkom gärna med utsago. Min klara favorit just nu är Join.me, saknaden av filöverföring till trots. Ruskigt enkelt för både dig & klienten... Bästa alternativ annars är LogMeIn, men som sagt, det lämpar sig bäst för mer fasta installationer. En mix av de båda kommer man såklart långt med.

Permalänk
Medlem

Varför duger inte TightVNC? Det har jag kört fjärrstyrning med datorer med sedan jesus var pojk... http://www.tightvnc.com/

Nu kanske jag har missat något vad Team Viewer kan göra, men för att fjärrstyra datorer i sitt nätverk fungerar tightVNC bra. Det går även styra linuxburkar med Tight klienten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Varför duger inte TightVNC? Det har jag kört fjärrstyrning med datorer med sedan jesus var pojk... http://www.tightvnc.com/

Nu kanske jag har missat något vad Team Viewer kan göra, men för att fjärrstyra datorer i sitt nätverk fungerar tightVNC bra. Det går även styra linuxburkar med Tight klienten.

Läs första inlägget igen! Det handlar för det första inte om lokala nätverk, för det andra så ska INTE portar i brandväggar behöva öppnas för att släppa igenom VNC-trafik (port 5900 om inte jag minns helt fel (länge sedan jag använde VNC (tack & lov))). Annars öppnar nog de flesta hellre för RDP-trafik om det nu ska öppnas något alls.

Citat:

Så nu tänkte jag se om det finns alternativ. Det viktigaste för mig är att det ska vara lätt att dra igång på klientdatorn, vilket Teamviewer är. Man bara laddar hem filen och startar direkt (ingen installation) och sedan kommer ett ID nummer upp automatiskt som man bara knappar in och sen är man igång. Den ska också fixa brandväggar automatiskt så VNC och RDP går bort