Hur har ni råd med påkostade datorbyggen?!

Permalänk
Medlem

Hur har ni råd med påkostade datorbyggen?!

Hallå hallå, vejk här.
Jag har varit medlem här på swec ett tag nu och det är en sak som lämnat mig sömnlös mången natt.

HUR HAR NI RÅD?!

Jag förstår att merparten av er som bygger mer avancerade byggen har jobb och tjänar ganska mycket men ändå, för mig som det är nu så drar jag in 1000kr efter diverse räkningar och mat.. Som man då märker har jag verkligen inte råd att göra ett stort projektbygge, men det finns inget jag hellre vill göra än just det!
Kollar några gånger i veckan på gallerierna och blir så himla frestad på att bara råna en bank så jag har råd med delar.

Ni som gör dessa mer påkostadde byggen, hur får ni råd? Har ni ett jobb som betalar så pass bra och isåfall vad?

Permalänk
Medlem

Yeeaaah buddy!
Handlar väl om prioriteringar?

Annars har jag en känsla av att det flesta här har en hyffsad utbildning och jobb därefter.
Vill du veta vad folk tjänar finns det väl en "vad tjänar du"-tråd nånstans

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

Nu var det ett tag sen jag hade nåt projekt sist, men jag tjänar dryga 20k/månad, har ut cirka 16k och jag har då råd att betala hyra och andra räkningar på cirka 8k, sen 2-3k på mat, då har jag ungefär 5k att lägga på annat, i dagsläget sparas det till en ny bil.

Så man Behöver inte ha nån monsterlön för att ha råd med en ny dator. Jag försörjer både mig och frugan på min lön.

Permalänk
Medlem

Prioriterar? Vissa har bil som kostar 4000kr månaden vissa spenderar hellre pengarna på datorn, tror de flesta skulle kunna köpa sig värstingsystem som har jobb ifall de prioriterade olika. Ex du kan prioritera bort maten och lägga det på datorn istället. Vissa sparar ex 1000kr månaden för att få råd och vissa har haft turen att tjäna bra. Eller tänk dig tjäna 16000kr och bo hemma hos morsan och farsan?

Permalänk

Vanliga persondatorer är inte så dyra jämtemot annat som bilar, resor m.m. Så det handlar om prioriteringar, där även många är tvungna att ha en schysst dator i hemmet för att kunna behålla sitt arbete.

Den skaran här som köper extrema persondatorer här upplever jag om liten, där det till stor del handlar om hobby, men även vissa som är tvungna att lägga ut mycket pengar för att få en dator med "acceptabel prestanda".
Man behöver inte göra något avancerat för att upptäcka att dagens persondatorer är extremt mycket slöare än ens dagliga behov, det är bara spela in film i 1080i och börja redigera.

Nå jag själv köper inga extremdatorer, jag kör med det slöaste som går för mitt behov hela tiden. Och sambandet prestanda och pris är knappast linjär när man börjar komma över15000kr för datorn exklusive utrustning som skärm.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag har under mina år som studerande i princip lagt sommarjobbspengar på uppgradering av hårdvara och då oftast en uppgradering per år, med olika komponenter. Dvs kanske chassi, moderkort+cpu det ena året och grafikkort, minnen och skärm det andra.

Först nu när jag pluggat klart och har ett heltidsjobb har jag haft råd med att köpa ett helt nytt system (förutom kringutrustning) och ändå inte behövt lägga allt för många tusenlappar.

Iom att jag inte har någon bil så slipper jag också månatliga kostnader. Hade jag däremot inte varit nikotinberoende hade jag nog haft ännu roligare prylar i burken.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar i stort sett bara om prioriteringar. Även på den tiden som jag hade förhållandevis dålig lön så var det inga problem att lägga undan ganska många tusenlappar i månaden till roliga saker. Billigt boende, på den tiden ingen bil, hyggligt låga omkostnader i övrigt och bra koll på vart pengarna tog vägen. Köpte dock inte mycket datorprylar under den tiden utan det mesta hamnade i kameraväskan istället.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag är student med dryga 8700kr/mån. Som stora ledare Oskar000 ovan säger så handlar allt om prioriteringar. Hålla sig borta från krogen, ät "normal" mat och handla inte ute, slösa inte pengar på en massa onödigt skit i största allmänhet. Jobba extra när du kan och få in lite extra kapital. Viktigaste är att hålla kostnader nere kontra dina inkomster och du kommer ha råd till en hel del.

Permalänk
Medlem

Vissa köper fräscha lee eller andra jeans för 1500k, andra lägger samma pengar på en dator. Har man sjysst jobb är det inget större att få råd med båda.

Själv köper jag de flesta av mina kläder på tradera/second hand, majoriteten av pengarna går till spar och de tusenlapparna som blir över går till datorn. Ibland är det 1000, ibland är det 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Vissa köper fräscha lee eller andra jeans för 1500k, andra lägger samma pengar på en dator. Har man sjysst jobb är det inget större att få råd med båda.

Själv köper jag de flesta av mina kläder på tradera/second hand, majoriteten av pengarna går till spar och de tusenlapparna som blir över går till datorn. Ibland är det 1000, ibland är det 8000

Hehe.. försöker själv satsa på att alltid handla på typ Dressman när de har sina utförsäljningar eller 3 för 2 erbjudanden för att spara lite pengar på kläder. Hade sån tur att jag fick tag på 5 par jeans för typ 250kr nu i sommar.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det inte är samma personer som köper ny dator hela tiden även om aktiviteten är hög på här på "köpråd" sidorna...
Det är knappast så många som köper helt ny dator varannan månad eller så.

Personligen tycker jag inte att en dator kostar sådär löjligt mycket i förhållande till folks inkomster.
Själv skulle jag utan problem kunna köpa en monsterdator varje månad och samtidigt spara en slant. Då tjänar jag ändå inte så mycket över genomsnittet, men bor dock hos föräldrarna för tillfället i väntan på att köpa bostadsrätt.

Själv är jag mer skeptisk till hur folk "har råd" med bostadsrätter som kostar 5-10 gånger mer än deras årsinkomst.
Där kan man tala om att ta gigantiska oansvariga risker med pengar man inte ens äger.
Priset på en liten monsterdator motsvarar bara ett minimalt steg i budgivningsprocessen...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Vad JesperT sa. TS har troligen mest råkat ut för att jämföra sig själv med alla andra än att faktiskt tagit sig en titt på sin egen kategori.
Fråga sig själv först, hur har jag råd? Därefter tittar man och jämför på en medlem i taget, inte alla på en gång.
Den som sitter med senaste SSDs i raid-0 sitter kanske med IPS-panel. Den som sitter med tripplemonitor saknar SSDs i raid-0.
Den som mot förmodan har allt saknar uppenbart krävande flickvän osv.

Prioriteringar är boven nummer två.

I tredje led kommer tid och fördelning. Hur många av superbyggena du ser i galleriet är gjorda på en vecka? Ett halvår innebär en två många månadslöner, därmed kan man fördela sin utgift precis som man planerar sin budget varje månad till löning. Kostar det så tar det tid.
På det hela så håller sig galanta byggen en lång tid, till skillnad från billiga fuskbyggen från Elgiganten eller dylikt. En god investering brukar innebära en högre insats.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag är egen företagare och jobbar med rörlig grafik, så allt som har med datorer att göra är avdragsgillt! Mohahahahaaa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Jag är egen företagare och jobbar med rörlig grafik, så allt som har med datorer att göra är avdragsgillt! Mohahahahaaa!

ffffuuuuuu
Borde också få sådana förmåner på jobbet. Jobbar ju trots allt som programmerare.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Om man inte har några barn så är det fråga om prioriteringar och ekonomiskt sinnelag. Oavsett hur risig inkomst du har i princip.

Med 1000kr kvar efter "diverse räkningar" och mat så skulle du alltså kunna ha en inkomst på, ptja, 7-8000kr netto, om du lever ganska sparsamt. Jag skulle inte tro att det är så dock, eftersom den suspekta posten "diverse räkningar" säkert innefattar flertalet "onödiga" utgifter.

Steg ett är att inse att man inte har råd med allt. Därefter fokuserar man på att skaffa det man värderar mest.

Permalänk

Själv är jag student men lägger inte pengar från studiebidraget på teknik. Jag driver en liten enskild firma där jag håller på med webbutveckling, digital design och allmänt arbete som IT-konsult för att få in extra pengar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Den som mot förmodan har allt saknar uppenbart krävande flickvän osv.

Eller fru och barn

Skrivet av Alakai:

I tredje led kommer tid och fördelning. Hur många av superbyggena du ser i galleriet är gjorda på en vecka? Ett halvår innebär en två många månadslöner, därmed kan man fördela sin utgift precis som man planerar sin budget varje månad till löning. Kostar det så tar det tid.
På det hela så håller sig galanta byggen en lång tid, till skillnad från billiga fuskbyggen från Elgiganten eller dylikt. En god investering brukar innebära en högre insats.

Bygger nytt typ vart 4:e år, sedan läggs det ca 2000-3000 per år i uppgradering på något som jag kommer fram till är helt nödvändigt, en ps3 för att kunna streama pippi långstrump o bamse från datorn till största tjejen, eller ett grafikkort till för att "testa CF" fast det var år och dar sedan jag spelade fps regelbundet...
Förstående fru underlättar.

OnT:
Tid, som ovan sa

C

Permalänk
Medlem

Precis som många säger så handlar det om prioriteringar. Nu kanske det inte är studenter som bygger dom dyraste datorerna utan folk med heltidsjobb. Kan bara tala för mig själv men jag skulle ha råd med ett par rejäla datorbyggen om året men jag prioriterar att lägga mina sparade pengar på resor. Har man ett heltidsjobb och inte allt för stora utgifter så får man pengar över varje månad.

Permalänk

1. Inkomst.
2. Prioritering.
3. Förhållande.

Själv bor jag med min mor då jag ligger ute och jobbar = no need för ett eget place. Har runt 25.000 efter skatt.
Ger mor min pengar till alldagliga saker som mat etc. Sen är man nikotinberoende och har 2 bilar.

Och eftersom jag endast är hemma under helger så har jag knappt tid med att spendera pengar, det ger mig ca 15.000 att lägga på t.ex datorn.

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk
Medlem

Har man inget liv är det rätt lätt att fixa en OK speldator även på CSN, men det är ingen vidare investering med tanke på hur snabbt skiten tappar värde

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Har man inget liv är det rätt lätt att fixa en OK speldator även på CSN, men det är ingen vidare investering med tanke på hur snabbt skiten tappar värde

Ska man investera är det väl allmänt känt att datordelar aldrig varit en bra investering?

Permalänk
Medlem

Datorhobbyn är ju jäkligt billig om man jämför med andra hobbys så som bilar, motorcyklar, jakt, osv. Så om du undrar hur folk har råd med en grym dator så är det bara fickpengar jämfört med att köpa en ny bil som ju massor med svenskar gör, bara värdeminskningen första året på en ny bil skulle kunna finansiera ett antal värstingdatorer.

Permalänk
Medlem

Datorer är ju inte en speciellt dyr hobby egentligen. Bilar och motorcyklar som många inkl jag sysslar med är betydligt dyrare än att köpa ett riktigt bra spelsystem och hålla det uppdaterat varje år.

Permalänk
Skrivet av soulis:

Datorhobbyn är ju jäkligt billig om man jämför med andra hobbys så som bilar, motorcyklar, jakt, osv. Så om du undrar hur folk har råd med en grym dator så är det bara fickpengar jämfört med att köpa en ny bil som ju massor med svenskar gör, bara värdeminskningen första året på en ny bil skulle kunna finansiera ett antal värstingdatorer.

Skrivet av sunnis:

Datorer är ju inte en speciellt dyr hobby egentligen. Bilar och motorcyklar som många inkl jag sysslar med är betydligt dyrare än att köpa ett riktigt bra spelsystem och hålla det uppdaterat varje år.

Tänker precis likadant som er två. Man funderar lite ibland och har lite småångest över hur mycket man lagt på datorn senaste 1,5 året vilket är runt 80.000 inte inräknat vad man fått tillbaka på dem äldre delarna. Men sen när man tänker på kompisar som har lån på t.ex Skylines och Supror på 2-700.000 så mår man plötsligt hur jävla bra som helst. Ännu bättre känns det när dem rasar en växellåda som dem måste byta för 50k.

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk
Medlem

Så länge man inte skuldsätter sig för att uppehålla sin hobby är det väl lungt?
Min datorhobby kostar mig mindre per år än t.ex. MC:n eller fotot, så ..

Permalänk
Testpilot
Skrivet av chrono:

Har man inget liv är det rätt lätt att fixa en OK speldator även på CSN, men det är ingen vidare investering med tanke på hur snabbt skiten tappar värde

Många av de som hänger på Sweclockers anser nog att datorer är en del av deras liv, att inte ha nått liv beror ju helt på vem man frågar. Alla gillar exempelvis inte att gå ut på krogen varje helg utan köper kanske hellre datordelar för pengarna

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Skaffa ett bra jobb efter skolan (gymnasiet/högskolan) så kan du i stort sätt bygga vad du vill.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Det har inte mycket att göra med inkomst egentligen. Sålänge du tjänar runt genomsnittet eller aningen under/över så får du väl prioritera datorkomponenter före chips och snus.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Har ungefär 6 1/2 tusen över efter räkningar och nödvändiga utgifter (mat, busskort o.s.v), sen är det bara att välja vad man vill lägga det på. Har dock inte prioriterat att uppgradera eller snygga till datorn. Köpt lite annat som en ny säng, och sen har man ju ett studielån på 80 000:- som hänger över en och som man vill bli av med. Känns roligare att bli av med 5000:- på det än att lägga det på ett grafikkort som kommer vara värdelöst om 6 månader ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har ungefär 12-15k kvar per månad att leva på.
En del går till datorer/hemelektronik, men största delen läggs undan
till ny bil då jag köper ny vart 3:e år ungefär.