Permalänk

3 skärmar på HD 6850?

Hej!
skulle vilja veta hur jag kan köra 3 skärmar på mitt ATI Radeon HD 6850 (Så här) http://www.youtube.com/watch?v=cgzM_Uscds8&feature=related.

Tänkte köpa 3 billiga skärmar. för runt tusen lappen

Mvh niklas

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Och hur tycker ni dom ska stå? har ganska trångt så dom kommer som va som så här tror ni det blir bra? mvh niklas kanske inte exakt den vinkeln men.

Ställning av skärmar: \_/

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Ett vanligt grafikkort har inte stöd för mer än två skärmar p.g.a. begränsningar i kortet. Det finns vissa undantag, som FleX-korten ifrån Sapphire som klarar av tre eller fyra skärmar. Dessa är dock för klena för att kunna spela på med tre skärmar.

För att köra tre skärmar (vilket när du använder Ati kallas för Eyefinity) behöver du minst två stycken grafikkort som körs i Crossfire. Förutom ett grafikkort som stödjer tekniken ( vilket 6850 gör) behöver du också ett moderkort med minst två PCI-E 16x portar och stöd för tekniken. För att driva två grafikkort krävs naturligtvis också ett nätaggregat som klarar av den högre belastningen.

Ytterligare en begränsning i tekniken är att minst en skärm måste köras på en displayport vilket kräver en skärm som stödjer detta eller en aktiv adapter ( en passiv duger inte). Sedan bör ju förstås alla skärmar ha samma storlek och upplösning av estetiska skäl även om det rent tekniskt inte är något problem att blanda.

Sen får du komma ihåg att det är långt ifrån alla spel som stödjer Eyefinity och att det kräver betydligt mer datorkraft för att rendera tre skärmar.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem

Du kan köra 3 skärmar på ett grafikkort utan problem enda är att du måste ha minst en skärm med displayport eller en aktiv adapter som bara kostar ett par hundralappar.

Permalänk

kanske satsar på en 3D skärm ist då:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renanyuu:

Du kan köra 3 skärmar på ett grafikkort utan problem enda är att du måste ha minst en skärm med displayport eller en aktiv adapter som bara kostar ett par hundralappar.

Jepp, tre skärmar på ett grafikkort funkar bra på ATI:s 5xxx och 6xxx serie (utom möjligen de allra billigaste korten) så länge en av skärmarna kopplas till displayportkontakten. (med en aktiv adapter om man inte har några skärmar med displayport ingång) ... så jag vet inte vad Erik pratar om - jag tror han blandar ihop det Nvidias lösning som kräver två kort

Dock är det så som nämnts att det kostar en hel del grafikkortsprestanda att köra över tre skärmar, och ett 6850 är sannolikt i underkant för de flesta spel. Ju mer pulver desto bättre!
Normalt sett ser spelen de tre skärmarna som en enda stor "platt" skärm, så det kommer inte se riktigt rätt ut om du vinklar in de yttre skärmarna för mycket. (brukar dock inte märkas jättemycket, så länge man inte överdriver)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

OM det verkligen är så trångt som du antyder tycker jag att du borde nöja dig med två skärmar. Det blir nog skönare om du inte känner dig alldeles instängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik1138:

Ett vanligt grafikkort har inte stöd för mer än två skärmar p.g.a. begränsningar i kortet. Det finns vissa undantag, som FleX-korten ifrån Sapphire som klarar av tre eller fyra skärmar. Dessa är dock för klena för att kunna spela på med tre skärmar.

För att köra tre skärmar (vilket när du använder Ati kallas för Eyefinity) behöver du minst två stycken grafikkort som körs i Crossfire. Förutom ett grafikkort som stödjer tekniken ( vilket 6850 gör) behöver du också ett moderkort med minst två PCI-E 16x portar och stöd för tekniken. För att driva två grafikkort krävs naturligtvis också ett nätaggregat som klarar av den högre belastningen.

Ytterligare en begränsning i tekniken är att minst en skärm måste köras på en displayport vilket kräver en skärm som stödjer detta eller en aktiv adapter ( en passiv duger inte). Sedan bör ju förstås alla skärmar ha samma storlek och upplösning av estetiska skäl även om det rent tekniskt inte är något problem att blanda.

Sen får du komma ihåg att det är långt ifrån alla spel som stödjer Eyefinity och att det kräver betydligt mer datorkraft för att rendera tre skärmar.

Varför skulle man behöva köra Crossfire? Är väl Nvidia som har dom problemen

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Varför skulle man behöva köra Crossfire? Är väl Nvidia som har dom problemen

Syftar nog på prestandan på 6850:t. Kommer inte vara speciellt trevlig spelupplevelse

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Syftar nog på prestandan på 6850:t. Kommer inte vara speciellt trevlig spelupplevelse

Ja prestandan på ett 6850 räcker nog inte till mycket alls

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hoppa in här om du vill läsa/lära mer om Eyefinity

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag är inte värre än att jag kan erkänna när jag har fel, det går visst bra att köra tre skärmar på 6850. Skillnaden med FleX-korten som jag var inne på är att de klarar tre kort på DVI.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk

men om jag kör 2 skärmar hur blir det då när man spelar ? bild på det :)? Med vänlig hälsning, niklas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik1138:

Ett vanligt grafikkort har inte stöd för mer än två skärmar p.g.a. begränsningar i kortet. Det finns vissa undantag, som FleX-korten ifrån Sapphire som klarar av tre eller fyra skärmar. Dessa är dock för klena för att kunna spela på med tre skärmar.

För att köra tre skärmar (vilket när du använder Ati kallas för Eyefinity) behöver du minst två stycken grafikkort som körs i Crossfire. Förutom ett grafikkort som stödjer tekniken ( vilket 6850 gör) behöver du också ett moderkort med minst två PCI-E 16x portar och stöd för tekniken. För att driva två grafikkort krävs naturligtvis också ett nätaggregat som klarar av den högre belastningen.

Ytterligare en begränsning i tekniken är att minst en skärm måste köras på en displayport vilket kräver en skärm som stödjer detta eller en aktiv adapter ( en passiv duger inte). Sedan bör ju förstås alla skärmar ha samma storlek och upplösning av estetiska skäl även om det rent tekniskt inte är något problem att blanda.

Sen får du komma ihåg att det är långt ifrån alla spel som stödjer Eyefinity och att det kräver betydligt mer datorkraft för att rendera tre skärmar.

Nej här har du lyckligtvis helt fel! (i biten om crossfire)

Det går bra med valfritt ATI grafikkort som stödjer eyefinity, det vill säga i stort sett alla moderna grafikkort från ATI. Dock måste som du tidigare var inne på en skärm ha stöd för displayport om inte får man köpa till en AKTIV displayport till dvi/vga adapter för några hundringar.

Permalänk
Medlem

vilka spel ska du spela ?

själv sitter jag på 1x 6950 och lirar wow på ultra med 5760x1080 (3x24") , ligger runt 100-120fps i stormwind/orgrimmar.
så ska du bara spela wow så räcker det lätt med 1 graffekort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

men om jag kör 2 skärmar hur blir det då när man spelar ? bild på det :)? Med vänlig hälsning, niklas

Skickades från m.sweclockers.com

För spelande är 2 skärmar ganska kass. Det blir ju oftast en kant precis mitt i bilden!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Testpilot

Flyttar din tråd då den är felplacerad.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

men om jag kör 2 skärmar hur blir det då när man spelar ? bild på det :)? Med vänlig hälsning, niklas

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har testat det, när CDON inte skickade min tredje skärm.
Och det är inte kul kan jag lova Du får en svart rand i mitten (Skärmarnas ramar), som gör att du inte ser vad som är i mitten. Det är inte värt det.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Okej. då vet jag satsar nog på en 3D skärm tack för hjälpen. Men föresten Idag så köpte ja nytt chassi och satt in åh när jag startar datorn står det att jag måste sätta in installationen CD:n (w7) men går inte boota skivan. går absolut inte. sen nu står det att BOOTMGR fil saknas någon som vet vad som kan vara felet? har provat en annan cdläsare och Hdd också. Jätte stort tack för tips mvh niklas

Btw Toppensida (Y)

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

glömde skriva att när allt satt i de gammla chassit så funka allt klockrent :S

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Okej. då vet jag satsar nog på en 3D skärm tack för hjälpen. Men föresten Idag så köpte ja nytt chassi och satt in åh när jag startar datorn står det att jag måste sätta in installationen CD:n (w7) men går inte boota skivan. går absolut inte. sen nu står det att BOOTMGR fil saknas någon som vet vad som kan vara felet? har provat en annan cdläsare och Hdd också. Jätte stort tack för tips mvh niklas

Btw Toppensida (Y)

Kolla så att hårddisken som har operativsystemet installererat på sig ligger först i boot-order

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

i bios? Har satt in disken i en annan dator nu för kan inte ens boota upp en skiva med w7 på.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

i bios? Har satt in disken i en annan dator nu för kan inte ens boota upp en skiva med w7 på.

Repig skiva kanske?
Har du bara flyttat över komponenterna till ett annat chassi så ska datorn fungera som vanligt, men ibland kan datorer vara väldigt mystiska
Min dator startade inte efter jag hade bytt chassi, men efter några timmar så gick det fint.

Testa rensa CMOS (ta ut batteriet på moderkortet i typ 5 minuter), och sedan ändra boot-order så din hårddisk med OS ligger först, alternativt din dvd-läsare om det inte skulle fungera.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Nybränd skiva. provat olika skivor också och bytt läsare ! och och cd-rom är först för att bootas :S men får väll prova på ta ut batteriet. ingen annan som har nå tips :)?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Nybränd skiva. provat olika skivor också och bytt läsare ! och och cd-rom är först för att bootas :S men får väll prova på ta ut batteriet. ingen annan som har nå tips :)?

Säker på att dvd-läsaren ligger först i boot-order då?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Jaa First CD-Rom ? det är väll första va :)?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av racefactory:

Jaa First CD-Rom ? det är väll första va :)?

Annars går det att forcera detta enklare. Spamma F11 (på de flesta moderkorten) precis när du startar datorn, så skall Boot manager komma fram!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

tycker de är konstigt att många gnäller över 2 skärmar när de kör spel. jag klarar alla spel jag spelat med 2 skärmar. jag kör 5770. har aldrig haft nått problem. inte heller har jag märkt av märkbara skillnader i prestanda om jag stänger av andra skärmen genom datorn. dock ligger inte spelet över båda skärmarna då. om det är de ni gnäller över.
ena skärmen är 1080p och den andra typ 1024x768

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

dock ligger inte spelet över båda skärmarna då. om det är de ni gnäller över.

Det är det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Annars går det att forcera detta enklare. Spamma F11 (på de flesta moderkorten) precis när du startar datorn, så skall Boot manager komma fram!

Ska testas

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |