Permalänk
Medlem

Köpråd: Spelskärm 120Hz 2ms

Hej!

Jag är på jakt efter en gaming skärm, och det ska vara 2ms responstid och 120Hz uppdateringsfrekvens. Frågan är villken skärm ska jag köpa?
3D ska helst vara på skärmen.
Jag vill inte ha någon BenQ skärm.
23"/24" ska det vara.
Min budget ligger på max 3000.

Är lite sugen på denna: http://www.dustinhome.se/asus-vg236he-23-wide-tft-led-black-1... Men jag vet inte om det är ett så jättebra köp, då den är något år gammal.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Intel i7 2600K | ASUS GTX 580 Matrix Platinum | Corsair Obsidian 650D | Corsair Vengeance 8 GB | Corsair AX850 | ASUS Maximus Gene-Z | Corsair Force GT 60 GB | WD Caviar black 1 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vers1on:

Hej!

Jag är på jakt efter en gaming skärm, och det ska vara 2ms responstid och 120Hz uppdateringsfrekvens. Frågan är villken skärm ska jag köpa?
3D ska helst vara på skärmen.
Jag vill inte ha någon BenQ skärm.
23"/24" ska det vara.
Min budget ligger på max 3000.

Är lite sugen på denna: http://www.dustinhome.se/asus-vg236he-23-wide-tft-led-black-1... Men jag vet inte om det är ett så jättebra köp, då den är något år gammal.

Tacksam för svar.

Jag ska nog köpa XL2420T snart. 3D vision 2 verkar inte helt fel Angående den skärmen du länkade vet jag inte om den har den där lightboost teknologin (eller vad den hur heter) som tydligen ska ge mycket bättre ljus i 3D enligt Linus Tech Tips. Om du ska köra 3D då ^^

EDIT: Såg att du inte ville ha BenQ. Får man fråga varför?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Jag ska nog köpa XL2420T snart. 3D vision 2 verkar inte helt fel Angående den skärmen du länkade vet jag inte om den har den där lightboost teknologin (eller vad den hur heter) som tydligen ska ge mycket bättre ljus i 3D enligt Linus Tech Tips. Om du ska köra 3D då ^^

EDIT: Såg att du inte ville ha BenQ. Får man fråga varför?

Jo, jag har hört av flera att dom har lite dålig kvalite. Även så har flera polare BenQ skärmar, och ena har haft ljus som kommer in vid kanterna, och massa andra problem.
Jag vet dock inte om det är samma på dom lite dyrare skärmarna. Jag kan ju ha fel också.

Visa signatur

Intel i7 2600K | ASUS GTX 580 Matrix Platinum | Corsair Obsidian 650D | Corsair Vengeance 8 GB | Corsair AX850 | ASUS Maximus Gene-Z | Corsair Force GT 60 GB | WD Caviar black 1 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vers1on:

Jo, jag har hört av flera att dom har lite dålig kvalite. Även så har flera polare BenQ skärmar, och ena har haft ljus som kommer in vid kanterna, och massa andra problem.
Jag vet dock inte om det är samma på dom lite dyrare skärmarna. Jag kan ju ha fel också.

Jag har en BenQ TFT 24'' G2420HDBE och har inte haft några som helst problem. Eller jag kanske har haft tur...?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vers1on:

Jag kan intyga det där med ljus i kanterna iaf på min XL2410T men det märks bara i extremt mörka lägen. Andra problem har jag inte märkt av. Vad jag hört så har alla skärmar olika dåliga saker beroende på paneltyp/modell, frågan är bara vilka problem man kan leva med.

Permalänk
Medlem

Ljus i kanterna kallas för bleeding och det är något de flesta(alla?) Tn-panelerna lider av. Har själv just köpte en 120hz-skärm och kan inte säga att jag är imponerad. Jag hade lagt pengarna på en IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Ljus i kanterna kallas för bleeding och det är något de flesta(alla?) Tn-panelerna lider av. Har själv just köpte en 120hz-skärm och kan inte säga att jag är imponerad. Jag hade lagt pengarna på en IPS.

I dagsläget har jag en IPS Dell skärm, och jag är lite trött på den. Dock så är det en ganska gammal skärm, men jag söker mer utav en spel skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Jag har en BenQ TFT 24'' G2420HDBE och har inte haft några som helst problem. Eller jag kanske har haft tur...?

Har haft samma skärm i ett snart ett år nu^^ Har inte haft några problem, så du är inte ensam

Permalänk
Medlem

1. Låg ms är inte ens i närheten av lika viktigt som lågt input lag. 2, 3 eller 5ms är irrelevant.

2. Blödningar finns på de flesta tn-paneler.

3. Skärmvärlden går inte fort framåt, en ett år gammal skärm är inte gammal i skärmmått mätt.

4. BenQs nya vill jag se input lag-test innan jag uttalar mig om, är rädd för att det kan bli högre än önskvärt pga. "förbättringar".

Permalänk
Medlem

Vill du ha 3D vill du också ha Lightboost, tro mig. Och den enda skärmen med Lightboost som är 23-24" är Benq XL2420T för tillfället. Har dock inte testat skärmen personlingen så jag kan inte rekommendera den men jag kommer mest troligt att köpa den själv till jul om inte allt för förskräckliga recensioner ploppar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavN:

Vill du ha 3D vill du också ha Lightboost, tro mig. Och den enda skärmen med Lightboost som är 23-24" är Benq XL2420T för tillfället. Har dock inte testat skärmen personlingen så jag kan inte rekommendera den men jag kommer mest troligt att köpa den själv till jul om inte allt för förskräckliga recensioner ploppar upp.

Du kommer inte få recensioner innan jul.

Tog väl en sisådär 2-3mån för lillebror att få sig en vettig recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du kommer inte få recensioner innan jul.

Tog väl en sisådär 2-3mån för lillebror att få sig en vettig recension.

Är det verkligen så illa? :-S Förstår inte vad som tar sån tid i så fall?

Ja du, två månader orkar jag inte vänta, då blir det hellre blindköp och hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem

Jag införskaffade en XL2420T i förra veckan från Dustin, tycker den är grym för för de spel som jag testat den med (BF3 och Skyrim). Funkar bra överlag med en gedigen kvalitetskänsla, känns väldigt robust och stadig överlag. Kan inte annat än rekommendera denna för spel. Även för mig var detta min första 120hz skärm så kan inte riktigt uttala mig om hur den står mot andra 120hz skärmar.

Hur som helst bra skärm, rekommenderas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavN:

Är det verkligen så illa? :-S Förstår inte vad som tar sån tid i så fall?

Ja du, två månader orkar jag inte vänta, då blir det hellre blindköp och hoppas på det bästa

Sidor ska få upp intresset för den, vilket inte alltid är så att de får.

Användarrecensioner ifrån folk som haft en flera år gammal skärm innan är totalt ointressant. Chansen att en ny skärm är sämre än en 4-5år gammal TN-skärm är inte stor. Lägg på att 99% av de som sitter vid en dator inte har någon aning om vad blödningar, bra färger eller input lag är, och du får en dålig beslutsgrund.

Du kommer med stor sannolikhet att bli nöjd med skärmen. Såvida du nu inte mot all förmodan tillhör den lilla gruppen av personer som vet hur korrekta färger ser ut och vill ha det mm.

Permalänk
Medlem

Om det inte är pga eget behov du vill ha just 120 hz så köp IPS istället.
Bara för att någon annan säger att du ska ha det ska du inte köpa det.
Kolla först om du SJÄLV upplever skillnaden mellan 60 och 120 hz tillräckligt mycket innan du bestämmer dig för just 120 hz.
För att verkligen få nytta av 120 hz kräver det också att du har en maskin som klarar att leverera 120+ fps i dom spelen du tänkt spela.
Har själv varit framför exakt samma beslut och provade först 120 hz men sitter nu istället med en IPS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Är det någon större skillnad mellan BenQ X2420T och XL2410T förutom antalet ingångar?
Hur är det att se film på dem? Är det någon "bra" bildkvalite på dem?
Om jag skall ha en IPS-skärm så är det väl bara Dell U2410 som har ungefär samma anslutningsmöjligheter, dvs HDMI+DVD+Displayport.
Har inte hittat någon annan IPS som har alla dessa anslutningar, det verkar som om det alltid saknas någon av dem.
Nackdelen med Dell är väl bara priset, 1000:- mer än BenQ 2420T

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Är det någon större skillnad mellan BenQ X2420T och XL2410T?
Hur är det att se film på dem? Är det någon "bra" bildkvalite på dem?
Om jag skall ha en IPS-skärm så är det väl bara Dell U2410 som har ungefär samma anslutningsmöjligheter, dvs HDMI+DVD+Displayport.
Har inte hittat någon IPS som har alla dessa anslutningar, det verkar som om det alltid saknas någon av dem.

Orkade inte läsa alla poster men iochmed att du söker en 120hzskärm så måste du ha TN-panel. TN går att få väldigt snabb responstid på medans IPS har snyggare färger. Ingen större skillnad på X2420T och XL2410T skulle jag tro. Båda bygger på samma princip. Att ha extremt snabb responstid. har själv inte testat någon av dem men det är det man söker om man ska spela CS osv på hög nivå. Personligen rekommenderar jag VA-panel. Har det själv och jag är mycket nöjd. VA ger bra svärta och bra betraktningsvinklar. Tycker färgerna är bra också. TN är vanligtvis lite sunkig bild fast betydligt snabbare än VA och IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Orkade inte läsa alla poster men iochmed att du söker en 120hzskärm så måste du ha TN-panel. TN går att få väldigt snabb responstid på medans IPS har snyggare färger. Ingen större skillnad på X2420T och XL2410T skulle jag tro. Båda bygger på samma princip. Att ha extremt snabb responstid. har själv inte testat någon av dem men det är det man söker om man ska spela CS osv på hög nivå. Personligen rekommenderar jag VA-panel. Har det själv och jag är mycket nöjd. VA ger bra svärta och bra betraktningsvinklar. Tycker färgerna är bra också. TN är vanligtvis lite sunkig bild fast betydligt snabbare än VA och IPS.

Det är inte jag som starta tråden.
Hoppade in för att jag såg länken till Inet som har kampanjpris på BenQ XL2410

Jag söker inte nödvändigtvis en 120hz skärm men om jag skall ha en TN så verkar det vara just vara BenQ XL2420T och BenQ2410T som har bäst anslutningsmöjligheter då jag har flera datorer som är anslutna till samma skärm.
Vet dock inte något om bildkvaliten på BenQ och hur väl den är lämplig för att visa film.
Om jag skall ha en IPS så verkar det vara Dell U2410 som har ungefär samma anslutningsmöjligheter. Men den har ju ett ganska hög pris.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Är det någon större skillnad mellan BenQ X2420T och XL2410T förutom antalet ingångar?T

XL2420T har Lightboost vilket i princip är ett måste om du ska använda skärmen till 3D

Permalänk
Avstängd

Såg precis att Inet fått in Acer GD245HQA. Men jag hittar verkligen ingen information om den. Den finns inte ens på Acers hemsida... Skulle vara kul att veta vilken som är bäst av den och Samsung S23A700D / 750D

http://www.inet.se/produkt/2204790/acer-24-tft-gd245hqa-120hz

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Såg precis att Inet fått in Acer GD245HQA. Men jag hittar verkligen ingen information om den. Den finns inte ens på Acers hemsida... Skulle vara kul att veta vilken som är bäst av den och Samsung S23A700D / 750D

http://www.inet.se/produkt/2204790/acer-24-tft-gd245hqa-120hz

Som jag har förståt det funkar inte Samsungen med Nvidia så valet mellan dessa två skärmar är snarare ett val mellan Nvidia 3D Vision eller AMD HD3D. Så jag har fattat det iaf

EDIT: Vilket mest troligt inte gör det till så mycket av ett val eftersom du mest troligt redan har köpt grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GustavN:

Som jag har förståt det funkar inte Samsungen med Nvidia så valet mellan dessa två skärmar är snarare ett val mellan Nvidia 3D Vision eller AMD HD3D. Så jag har fattat det iaf

EDIT: Vilket mest troligt inte gör det till så mycket av ett val eftersom du mest troligt redan har köpt grafikkort.

Okej, du svarade även på nästa fråga ang 3D Det spelar visserligen mindre roll för mig just nu. Och jag har inte köpt grafikkort ännu, ska köpa dator och allt till jul.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Jag har en sån skärm mig själv som TS länkade i början.
http://www.dustinhome.se/asus-vg236he-23-wide-tft-led-black-1...

Kan inte mer än rekommendera den, är riktigt trevlig skärm att spela på och riktigt bra bildkvalitet. Inte IPS kvalitet men riktigt bra för att vara TN.

3D har jag testat 1 gång och det funkar bra tycker jag, men som sagt det var 1 film som jag tittade på.
Att spela i 3D känns inte som något direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Okej, du svarade även på nästa fråga ang 3D Det spelar visserligen mindre roll för mig just nu. Och jag har inte köpt grafikkort ännu, ska köpa dator och allt till jul.

Aha, men dåså! Då har du alla dörrar öppna. Själv sitter jag "fast" med Nvidia så ingen Samsung för mig trots att jag var sugen på den. Jag ångrar dock inte mitt val, 3D Vision verkar mer genomtänkt och bättre genomfört än AMD HD3D (fler spel, riktiga profiler etc), men jag har inte testat AMD:s variant så jag kan inte säga något egentligen.