Nytt grafikkort för ca 2000

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort för ca 2000

Jag har blivit lite sugen på att köpa nytt grafikkort - iom Skyrim, BF3 etc. - och funderar på vad jag ska köpa. Nuvarande setup är:

  • i5-750

  • Moderkort som inte klarar CF/SLI

  • 4GB RAM

  • NVidia 7800GT

Som jag ser det verkar det mest prisvärda alternativet just nu ett 560Ti (det med DirectCU II för att va exakt), eftersom 6950 kostar lite över 2k med 1GB minne och mycket över med 2GB. Dock hör jag många som säger att man ska vänta på 7xxx-serien och inte köpa nu. Men hur mycket sparar jag på det egentligen? För jag har ingen vidare lust att vänta med inköpet i 2-3 månader om jag inte sparar väldigt mycket på det.

Permalänk
Medlem

I den prisklassen lär du inte kunna spara ngt på att vänta 3 månader. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Jag har blivit lite sugen på att köpa nytt grafikkort - iom Skyrim, BF3 etc. - och funderar på vad jag ska köpa. Nuvarande setup är:

  • i5-750

  • Moderkort som inte klarar CF/SLI

  • 4GB RAM

  • NVidia 7800GT

Som jag ser det verkar det mest prisvärda alternativet just nu ett 560Ti (det med DirectCU II för att va exakt), eftersom 6950 kostar lite över 2k med 1GB minne och mycket över med 2GB. Dock hör jag många som säger att man ska vänta på 7xxx-serien och inte köpa nu. Men hur mycket sparar jag på det egentligen? För jag har ingen vidare lust att vänta med inköpet i 2-3 månader om jag inte sparar väldigt mycket på det.

Du sparar antagligen inte många kronor.
Priserna på 6950 kanske går ner nån hundralapp på sin höjd, marginalerna är så pass små på dessa produkter att det inte finns marginal att ha någon superutförsäljning.
Det verkar dessutom så att de är 7xxx-seriens toppsegment som är intressant - och med din budget är det knappast aktuellt..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Hedersmedlem

GTX 560 Ti är nog det mest prisvärda för dom pengarna. Jag själv använder ett MSI GTX 560 Ti twin frozr (http://cdon.se/hemelektronik/msi_n560gtx-ti_twin_frozr_ii%252...) som är billigare och svalare (vad jag vet) än DCU II versionen. Kan verkligen rekommendera det!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

I den prisklassen lär du inte kunna spara ngt på att vänta 3 månader. Rätta mig om jag har fel.

stämmer. korten kommer vara dyrare än 2k. samt att prestanda segmentet kanske inte ens kommer inom tre månader............ köp ett 560ti eller 6950.

Permalänk
Medlem

Okej, men i så fall får det nog bli ett 560Ti. Men vilken kylare är bäst? TwinFrozr, DirectCU II eller någon annan?

Permalänk
Avstängd

Man kan få ett HD 6950 2gb för 1950 inkl frakt på cdon
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_hd6950_2_gb_pci-e_full_...
Rabattkod: SWECNOV

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Permalänk

Klockrena köpet för TS

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IsseBisse:

Okej, men i så fall får det nog bli ett 560Ti. Men vilken kylare är bäst? TwinFrozr, DirectCU II eller någon annan?

TwinFrozr kyler bättre, men endast marginellt, så det är inte värt 400kr extra (nu jämför jag alltså med priset på chainzaw's länk) ;). Köp ett DCU II från inet istället.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Det blev ett 560Ti DirectCU från Inet. Tack till chainzaw för tipset!

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

Det blev ett 560Ti DirectCU från Inet. Tack till chainzaw för tipset!

Gött

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort UNDER 2000 kr

Min gamla "Radeon HD4870 x2 2GB GDDR5" har tackat för sig efter att ha bakat den i ugnen gånger flera. Nu orkar jag inte baka den mer.
Tänkte köpa ett nytt och körde en prisjakt sökning och sorterade efter användar-omdöme och fick dessa 3:

1. Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB
2. Sapphire Radeon HD6850 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB
3. MSI GeForce N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC 1GB

Kommer jag gå ner mig i prestanda i jämförelse med mitt gamla med tanke på den förra var 2 GB.
Vilken skulle ni välja? FInns det någon bättre inom samma prisklass? (Kan ingenting om grafikkort.. n00b mao)

Sitter just nu på en "ASUS M3N78-EM moderkort MATX", "AMD Phenom II X4 955" och "4GB DDR2 PC8500 1066Mhz OCZ Reaper"
Det förra grafikkortet lät som in i helvete.. vill helst köpa ett grafikkort som är ganska tyst. Behöver inte vara något VÄRSTING-grafikkort, även o mdet är ett plus.