Vad är förbättrat på Udac-2?

Permalänk
Medlem

Vad är förbättrat på Udac-2?

Hej
Beställde för någon dag sedan en Udac (NUFORCE UDAC - HEADPHONE AMP/DAC - BLACK - Förvandla din dator till en High-End musikmaskin! - Produktinformation) och upptäckte nu att det finns ny version av den (NUFORCE UDAC 2 - HEADPHONE AMP/DAC - BLACK - Produktinformation). Det står att den har blivit förbättrad men har sökt på massa sidor utan att hitta just vad det är som är förbättrat..
Så nu till frågan, vad är det som gör Udac-2 250:- dyrare än sin föregångare?

Permalänk
Medlem

Framförallt så har man använt en bättre volymkontroll, den som sitter i orginal uDac har mer eller mindre problem med olika volym mellan kanalerna vid låga volymer. Sen lär det ju påverkar ljudkvalliteten i stort med en del.

Sen har man uppdaterat DAC:en till en som klarar högre upplösning, som på det hela borde förbättra ljudet lite till.

Så på det hela handlar det väll om att man har pollerat orginal dac:en lite, uDac2 ska för övrigt inte fungera med iPad, det ska uDAC göra, då iPad inte klarar av att skicka rätt signal till DAC:en i 2:an.

Headfi har en tråd om uDAC2 an om du vill läsa mer.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte funderat på att kolla på nuforce.com? Varsågod! Jag har själv en uDAC med ett smärre kanalbalansproblem, så jag funderar på att reklamera den och kolla om man kan lägga till en liten slant och få tvåan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Framförallt så har man använt en bättre volymkontroll, den som sitter i orginal uDac har mer eller mindre problem med olika volym mellan kanalerna vid låga volymer. Sen lär det ju påverkar ljudkvalliteten i stort med en del.

Sen har man uppdaterat DAC:en till en som klarar högre upplösning, som på det hela borde förbättra ljudet lite till.

Så på det hela handlar det väll om att man har pollerat orginal dac:en lite, uDac2 ska för övrigt inte fungera med iPad, det ska uDAC göra, då iPad inte klarar av att skicka rätt signal till DAC:en i 2:an.

Headfi har en tråd om uDAC2 an om du vill läsa mer.

Oj måste missat hans tråd, ska kika i den.
Men det är alltså inte någon jätte skillnad annat än om man haft problem med obalanserade kanaler?

Skrivet av widL:

Du har inte funderat på att kolla på nuforce.com? Varsågod! Jag har själv en uDAC med ett smärre kanalbalansproblem, så jag funderar på att reklamera den och kolla om man kan lägga till en liten slant och få tvåan.

Ah tittade där men måste ha missat några rader :S
Är det alla uDAC som har problem med balansen eller är det bara en del och är det bara på låg volym man upplever dessa problem?

EDIT: Ah, det var inte en användare som hette Headfi det var alltså en sida

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BesteN:

Ah tittade där men måste ha missat några rader :S
Är det alla uDAC som har problem med balansen eller är det bara en del och är det bara på låg volym man upplever dessa problem?

Det är mest på lägre volym som det märks, men jag kan enkelt kompensera det genom balanskontrollen på min NAD-förstärkare. Att köra hörlurar direkt i uDAC kan jag tyvärr inte rekommendera, eftersom det blir märkbart högre volym i ena kanalen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är mest på lägre volym som det märks, men jag kan enkelt kompensera det genom balanskontrollen på min NAD-förstärkare. Att köra hörlurar direkt i uDAC kan jag tyvärr inte rekommendera, eftersom det blir märkbart högre volym i ena kanalen!

Det lät ju inte bra, nåväl får bilda mig en egen uppfattning när jag får hem den. Hur funkar den i dator till stereo då? Om man inte vill ha hörlurarna i den, märkbar skillnad mellan balans osv?

Permalänk
Medlem

Jag upplever ingen skillnad sä länge volymkontrollen står någotsånär uppvriden, drar bara ner volymen på källan (läs spotify) och höjer lite på uDAC en. Som jag förstått det

Om du kopplar uDAC en till stereon så kan du antagligen dra upp volymen på uDAC en och sänka på stereon så att balansproblemet blir försumbart. Skulle jag däremot köpa en ny och inte hade extremt liten budget skulle jag ta en 2:a.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Mitt svar jag fick

Citerar

NuForce har väl annars en prisvärd USB-dac med inbyggd hörlursförstärkare.

Prisvärd var väl att ta i, den kostar mycket mer än ett XonarDX och har mycket sämre DAC(Wolfson) dessutom via USB finns det problem med jitter, bandbredd och uteffekt. Pcie har inga som helst problem alls av den arten.

Jag förutsätter att XonarDX utklassar Nuforce uDAC,

Har läst en del användare som säger att Asus essence STX ska prestera lika bra som hörlursförstärkare runt 10k

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Jag satt just och läste på stereophile.com, där anser de att Xonar Essence ST/STX är det absolut billigaste sättet att komma i närheten av det som kallas absolut high-end ljud. De hade bla en USB DAC som var 9 ggr dyrare som lät marginellt bättre ...

XonarDX har ju en bra DAC, men hörlursförstärkaren i den är inte så högklassig så där måste man nästan använda en extern förstärkare för att få ut så bra som möjligt i lurar. Har man en bra hörlursförstärkare är jag säker på att XonarDX låter mycket likt STX.

Fördelen med STX är just att det redan sitter en mycket bra hörlursförstärkare i den. Själv är jag supernöjd med mitt XonarDX nu när jag använder en gammal HiFi-förstärkare som hörlursförstärkare, men alla har inte tillgång till en sån eller vill ha en stor klump i närheten av datorn.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jo, har sett korten men inte riktigt kommit underfund med hur jag ska få in det i min laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Jo, har sett korten men inte riktigt kommit underfund med hur jag ska få in det i min laptop?

Det är så sant så

Laptop blir USB helt klart, där finns flera tänkbara lösningar typ Nuforce eller M-Audio Fasttrack Pro, själv har jag inte fördjupat mig i vilken USB-variant som eventuellt är bäst för pengarna. Ingen lösning i lågprisklassen lär ju vara lika bra som Xonar STX, men förhoppningsvis kan man komma nära.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Rotade lite i något att ansluta via USB till datorn för att driva ett par hörlurar för ett tag sen, för att vara ärlig finns inget i närheten av uDAC, utan att jag nu provlyssnat allt i närheten i pris, men för pengarna ~1000:- som är kaffe pengar i ljudsammanhang finns i princip ingen konkurens.
Sen ska man inte förvänta sig undervärk för en tändstickas stor låda för 1000 lappen, men den krossar inbyggda ljudkortet i vilken bärbar som helst.

För att få något "bättre" snackar vi 3-4 ggr pengarna, Music fidellity X-can, eller någon DAC+hörlursförstärkare, men nu hamnar vi direkt långt över 1000:-

Ett Xonar ST kostar ju nästan dubbelt mot vad en uDAC kostar vore ju f... om den inte lät bättre
Och så måste det in i datorn, inta alltid det är möjligt, antingen sitter man på en bärbar, eller som jag på jobbet och jag inte riktigt känner för att stoppa in ny hårdvara i min CAD burk.

Visa signatur

Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BesteN:

Det lät ju inte bra, nåväl får bilda mig en egen uppfattning när jag får hem den. Hur funkar den i dator till stereo då? Om man inte vill ha hörlurarna i den, märkbar skillnad mellan balans osv?

Balansproblemet kvarstår även om du kör RCA ut till en stereo, men skillnaden är att stereoförstärkare har en egen balanskontroll som kan kompensera, vilket hörlurar saknar.

Permalänk
Medlem

Vill bara påminna om M-Audio Fasttrack Pro, det kostar runt 1300Kr och har om inte annat en hel del mer funktionalitet än uDac. Det är ju gjort för semiprofessionella lösningar, så det bör knappast låta dåligt och lär garanterat inte ha någon obalans i några kanaler(sånt tolereras inte i inspelningsvärlden).

edit. Här är Fasttrack Pro billigast, 1440Kr, lite dyrare än sist jag kollade;

M-AUDIO FAST TRACK PRO - Svensk International Cyberstore

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men uDAC 2 har inget balansproblem eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Murpie:

Men uDAC 2 har inget balansproblem eller?

De sprider rejält i kvalitet, kolla på de här mätningarna av den http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De sprider rejält i kvalitet, kolla på de här mätningarna av den http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html

Det verkar ju som han föredrar denna från Behringer som till och med är fruktansvärt billigare. Dock inte lika snygg:

http://www.thomann.de/se/behringer_ucontrol_uca_202.htm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Behringern är ett billig o bra ljudkort, den har som du ser på dess mätningar bra prestanda som dac, men dålig hörlursdrivning, och bör kompletteras med en hörlursförstärkare, udacen är ett hörlursinterface med dålig dac och oerhört dålig nivåkontroll, focusriten är ett inspelningdsinterface med balanserade ingångar, så det är olika typer av produkter och inte helt lätta att jämföra, förutom att udacen har konstruktionsfel som gör att den uppför sig fult.
Så vad är du ute efter ? ska du ha nått för att driva hörlurar från datorn? eller ett ljudkort för inspelning?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I första hand driva lurar till datorn. Men eftersom jag lirar gitarr på hobby-nivå är det najs om man kan spela in med den. Tack för otroligt snabbt svar btw.

Permalänk
Rekordmedlem

Då kan nog focusrite vara nått, tänk på att du inte kan plugga in en gitarrmik direkt bara, det är fel impedans så det blir en filtereffekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vadå hur ska jag göra då då? En preamp i mellan? Typ:

http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Då kan nog focusrite vara nått, tänk på att du inte kan plugga in en gitarrmik direkt bara, det är fel impedans så det blir en filtereffekt.

Fast den, och nästan alla andra USB-interface har ju en liten knapp för att byta mellan line och instrument så det borde inte vara några större problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

Ja en pre, effektburk, mixer, dibox, eller nåttannat som passar just din mik och gör att du får line ut, det är dessutom väldigt bra att ha en analog nivåkontroll så du slipper offra upplösning genom att ändra nivåer i datorn, focusriten hade gainkontroller, men alla ljudkort har inte det.
En mixer är kanske vettigt om du håller på spelar, för det kanske blir fler instrument, eller sång o dyl, och då har du nytta av en liten mixer med kanske 4 mikingångar och några line in, om inte annat för att slippa koppla om kablar hela tiden, det finns även mixrar med inbyggda ljudkort.
En rörpre färgar ljudet lite, passar ibland, men inte alltid, du bör lyssna på dem så du inte tar nått som inte passar dig ljudmässigt, halvledarmodeller är mer neutrala, men det är som sagt du som ska hitta ditt sound.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Men mikrofoner har olika utimpedansser och ljudet påverkas av ingånsimpedansen, knapparna brukar ändra grundförstärkningen, men det skiljer inte på impedanserna om du kopplar in en dynamisk eller magnetisk mikrofon (elgitarrer)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men mikrofoner har olika utimpedansser och ljudet påverkas av ingånsimpedansen, knapparna brukar ändra grundförstärkningen, men det skiljer inte på impedanserna om du kopplar in en dynamisk eller magnetisk mikrofon (elgitarrer)

Men om jag vill ha bästa ljud till lurarna, vad tror du då är bästa alternativet:

en uDAC, ett externt eller internt ljudkort typ:

http://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx

Permalänk
Rekordmedlem

Udac går totalbort i min värld eftersom den inte fungerar, xonaren är bra, men en riktigt bra extern dac med hörlursförstärkare är bättre, har du råd köp en benchmark, billigare är en citypulse, ännu biliigare xonar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Udac går totalbort i min värld eftersom den inte fungerar, xonaren är bra, men en riktigt bra extern dac med hörlursförstärkare är bättre, har du råd köp en benchmark, billigare är en citypulse, ännu biliigare xonar.

Ok, kan du ge ett produktförslag med länk?

Tror du detta kan vara något:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=365610
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92624

Men billigare vore ju najs.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fast nu blir det lite fel, du jämför ett benchmark dac för 10kkr, med ett litet usb dac för 1200:- spelar inte i samma prisklass eller? Xonar är bättre om man har en stationär, men för folk som har en bärbar så är uDac ett prisvärt alternativ. Även fast du målar upp det som att det skulle vara värsta skiten och den absolut inte går att lyssna på musik med ett sådant....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Rekordmedlem

udacen mäter hemskt, även om man inte driver den så den klipper, upp till 10db kanalobalans är totalt oacceptabelt, 1db är irriterande, 2-3dB då börjar bli mycket dåligt, men 10db obalans, då går det inte att lyssna med nån behållning.
fiio e5 är ett vettigare köp om man vill ha en billig externa hörlursdrivare, eller citypulse som är mycket prisvärd och inte långt från benchmarks prestanda för en bråkdel av priset http://diykits.com.hk/Citypulse%20DA2.03e.htm om man inte har råd med benchmark, men udac2 är inte sund, och deras cd fick ju även den en del konstiga värden när stereophile testade den, nuforce har inte full koll på vad de bygger, de verkar vara en firma som lever på en hype och inte på verkliga meriter, bara man är medveten om det så får man välja att köpa det man vill, men man bör vara medveten om att udacen distar och har kraftig kanalobalans och spridning mellan olika exemplar, det tyder på dålig kvalitetssäkring.

Visa signatur