Dator slocknar när man kör lite kraftigare spel

Permalänk
Medlem

Dator slocknar när man kör lite kraftigare spel

När jag kör spel som tex skyrim slocknar datorn efter 10min, och det är bara att starta om den, fläkten på min är dator urkass men jag har en extern fläkt som kör så att det hålls relativt svalt i min dator, men det funkade bara den första månaderna jag hade fläkten, nu har problemet kommit tillbaka. Datorn är lite mer än 1½ år gammal, det är en
Acer Aspire M3820
Processor: Penitum Dual-Core CPU E5400 @ 2.70 GHz
Ram minne: 8GB
Grafikkort: Nvidia GeForce GT320 1024MB
OS: W7 Home Premium 64-bit
Något tips hur man kan lösa detta otroligt irriterande problem?

Permalänk
Medlem

Vad har du för temps när du lirar? Har du överklockat något? Och isf; hur kraftigt nätagg har du?

Visa signatur

AMD PhenomII X6 1090T | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 4gb | ASUS GTX570 1280Mb | OCZ SSD Agility 3 120Gb + Samsung 1Tb | Fractal Design Define R3 | Antec VP550P

Permalänk

Kan vara överhettning eller så är nätagget på väg att säga sitt sista.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 | Asus ROG Strix B450-F Gaming | Ryzen 5 2600x | Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Geforce RTX 3060 ti | OCZ 750w 80 Plus | OCZ Agility 3 -WD Green 1TB | AOC 24" 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heklep:

När jag kör spel som tex skyrim slocknar datorn efter 10min, och det är bara att starta om den, fläkten på min är dator urkass men jag har en extern fläkt som kör så att det hålls relativt svalt i min dator, men det funkade bara den första månaderna jag hade fläkten, nu har problemet kommit tillbaka. Datorn är lite mer än 1½ år gammal, det är en
Acer Aspire M3820
Processor: Penitum Dual-Core CPU E5400 @ 2.70 GHz
Ram minne: 8GB
Grafikkort: Nvidia GeForce GT320 1024MB
OS: W7 Home Premium 64-bit
Något tips hur man kan lösa detta otroligt irriterande problem?

Låter som om att nätagget inte kan leverera tillräckligt med ström under en längre period.
Har själv haft det problemet, däremot så kan du säga vad ditt nättag heter och vad den har för effekt

Permalänk
Skrivet av kenix:

Låter som om att nätagget inte kan leverera tillräckligt med ström under en längre period.
Har själv haft det problemet, däremot så kan du säga vad ditt nättag heter och vad den har för effekt

Batteriet borde ge mer än 10 minuter backup (för... du missade väl inte att det handlade om en bärbar dator?).

Höga temperaturer leder säkert till det här. Rensa på damm mha tryckluft (på burk). Inte dammsugaren.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag hade öppnat datorn och för att kolla om den är full med damm.. 9 gånger av 10 är dom det tyvär... Nu vet inte jag hur mycket du kan med datorer men det brukar vara väldigt enkelt att ta bort vissa bitar av baksidan för att rengöra den.. Men det är på egen risk. Skulle bli väldigt förvånad om det inte var överhettning lycka till !

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem

P, om inte annat är datorn väldigt svag - möjligtvis för svag för att köra dessa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Batteriet borde ge mer än 10 minuter backup (för... du missade väl inte att det handlade om en bärbar dator?).

Höga temperaturer leder säkert till det här. Rensa på damm mha tryckluft (på burk). Inte dammsugaren.

Det är en stationär dator, den ligger tillochmed i Stationära datorer: Support och övriga trådar.

Permalänk
Medlem

Som alla säger så låter det som nätagget vilket märke är det på den?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Det är en stationär dator, den ligger tillochmed i Stationära datorer: Support och övriga trådar.

Acer Aspire M3820 är en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

Hm då blev det genast mycket svårare. Det du kan göra om du är lite tekniskt är att skruva upp den blåsa ur den med tryckluft byt gärna kylpasta och förhoppningsvis funkar den då

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av M rosenberg:

Acer Aspire M3820 är en bärbar dator.

Oki då vet jag.

Permalänk
Medlem

Det är en stationär dator, det är en m3802 inte m3820 my bad, och det blir ganska varmt i datorn, som ni kan se på bilden nedanför, men vad kan jag göra åt nätagget då?

Permalänk
Medlem

Inga problem med överhettning av CPU, men grafikkortet verkar ju köra helt utan kylning då det ligger en bit över rekommenderad max.
Kolla så att fläkten på grafikkortet snurrar som den ska och att den inte är igensatt med damm.

Edit: och det är garanterat överhettningen av ditt grafikkort som är problemet, inte nätagget.
Att du haft en extern fläkt (gissar bordsfläkt?) gör ju inte saken bättre då detta gärna sätter igen GPU och CPU fläktarna ännu snabbare om du inte har ordentliga dammfilter i chassit, men jag gissar att du kört med öppet chassi om du haft en fläkt som blåst in i datorn.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Edit: och det är garanterat överhettningen av ditt grafikkort som är problemet, inte nätagget.
Att du haft en extern fläkt (gissar bordsfläkt?) gör ju inte saken bättre då detta gärna sätter igen GPU och CPU fläktarna ännu snabbare om du inte har ordentliga dammfilter i chassit, men jag gissar att du kört med öppet chassi om du haft en fläkt som blåst in i datorn.

Mm jag kör med öppet chassi, men fick tipset på ett annat forum att det kunde vara kylpastan, och man kan kan köpa det för 70 spänn och smeta på det på ett specifikt ställe på grafik kortet, men när jag tittade efter det där stället på mitt grafik kort hittade jag det inte. Vet du vart stället man smetar på kylpasta på en Nvidia GeForce gt320 är?

Permalänk
Medlem

Om du ska applicera ny kylpasta så får du plocka bort kylaren och sätta kylpasta på alla ställen där kylaren sitter emot kretsarna på kortet, bör vara lätt att hitta då det bör vara kladd där från den gamla pastan.
Se till bara att du tvättar bort den kylpasta som redan sitter där innan du applicerar nytt.

Men innan du gör det så kolla att kylaren faktiskt funkar och är dammfri, kan räcka med att bara blåsa rent kylflänsarna som fläkten sitter på.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jevlar vilket varmt grafikkort! Skulle gissa på att det är problemet. Som sagt var kontrollera så att fläktarna på grafikkortet snurrar, om de gör de så kika på hur mycket damm det är som sätter igen kylfänsarna. Om det inte blir bättre efter att du har rensat på damm kanske det kan vara så att det har hänt nått med kylpastan. Kolla på lite guider innan du börjar applicera kylpasta, hyffsat viktigt att det blir rätt med pasta och kylkuddar/tejp. Innan du börjar pilla med grafikkortet för mycket kan du ju kolla garantin på datorn.