Sli med Geforce GTX 560, inte hundraprocentigt!

Permalänk
Medlem

Sli med Geforce GTX 560, inte hundraprocentigt!

Hej!

Efter många moment när det gäller att köra SLI med två kort, slutade det med att jag köpte två Nvidia GTX 560TI kort. Det blev dock ett från Sparkle och ett från KFA2 men det fungerar iaf. Datorn känner av båda grafikkorten och jag får bild etc. Till detta köpte jag ett kraftigare nätagg som har 750W (Crossair) för att klara strömförsörjningen.

Nu till problemet. Jag tycker prestandan inte har blivit mycket bättre. Som måttstock använder jag BF3. Med mitt tidigare kort, nämligen ett Geforce GTX 470 (också från KFA2) så kunde jag ha samma grafikinställningar med undantag att skärmen flimrade grönt ibland vid tunga banor. Jag installerade inget nytt graikprogram till de nya korten för mitt gamlaprogram ställde om sig till de nya korten och dessutom hade jag senaste programvaran när jag försökte ladda hem från nvidias hemsida!.

Nån som vet vad som kan vara fel, eller är det ett nedköp jag har gjort!?

Tacksam försvar!

Permalänk
Medlem

Processor som flaskhalsar?

Sen så borde du väl installera om drivrutinerna. Nvidia släppte ju dessutom nya (beta) drivrutiner tidigare i dag.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Säger som Decster
Installera om grafikdrivrutinerna.
1. Avinstallera nvidia drivisar
2. Kör drive sweeper http://www.guru3d.com/category/driversweeper/
3. Installera senaste beta drivisar.

va för övriga komponenter har du? kan ju va en p4 som flaskar haha

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

BF3 kräver mer än 1gb vram på högre inställningar

Permalänk
Medlem

Hej! kanske borde vara mer specifik!

Moderkort: Asus P755D, socket 1156
Processor: Intel I5, 2,8 Ghz
Ramminne: 8 gig (spelminne, kommer inte ihåg vilket märke)

Grafikkort vet ni ju iof. Eftersom jag har två rätt så maffiga kort så tycker jag att ja borde kunna maxa BF3 eftersom jag körde high på allt med det gamla kortet! Men jag ska testa att ta bort alla drivrutiner och försöka igen! Kan ju fungera!

Permalänk
Medlem

Vilken cd bör jag använda för drivrutinerna? spelar det ngn roll, som sagt två olika tillverkare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Vilken cd bör jag använda för drivrutinerna? spelar det ngn roll, som sagt två olika tillverkare!

Ingen.

Ladda ner.

Permalänk
Medlem

Så ja bör ta bort alla nvidia drivrutiner i kontrollpanelen å ladda ner på nytt?

Permalänk
Medlem

560ti är bättre än 470 men det är ingen direkt brutal skillnad ändå. Låter ju som att bara ett av korten jobbar nästan. Har du kollat så SLI bryggan sitter bra och att SLI är påslaget i nvidias kontrollpanel? När du har igång tex MSI afterburner så syns det att bägge korten jobbar?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Hedersmedlem

Först plocka hem de nyaste från nVidia, börja installera och välj avancerade... bocka i att den skall rensa de gamla och kör vidare, låt den starta om och bli färdig, voilá, färdig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Hej!

Efter många moment när det gäller att köra SLI med två kort, slutade det med att jag köpte två Nvidia GTX 560TI kort. Det blev dock ett från Sparkle och ett från KFA2 men det fungerar iaf. Datorn känner av båda grafikkorten och jag får bild etc. Till detta köpte jag ett kraftigare nätagg som har 750W (Crossair) för att klara strömförsörjningen.

Nu till problemet. Jag tycker prestandan inte har blivit mycket bättre. Som måttstock använder jag BF3. Med mitt tidigare kort, nämligen ett Geforce GTX 470 (också från KFA2) så kunde jag ha samma grafikinställningar med undantag att skärmen flimrade grönt ibland vid tunga banor. Jag installerade inget nytt graikprogram till de nya korten för mitt gamlaprogram ställde om sig till de nya korten och dessutom hade jag senaste programvaran när jag försökte ladda hem från nvidias hemsida!.

Nån som vet vad som kan vara fel, eller är det ett nedköp jag har gjort!?

Tacksam försvar!

Antar att du inte tog bort de gamla drivrutinerna och då presterar det exakt likadant. Testa ta bort de och intstallera nya.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

560ti är bättre än 470 men det är ingen direkt brutal skillnad ändå. Låter ju som att bara ett av korten jobbar nästan. Har du kollat så SLI bryggan sitter bra och att SLI är påslaget i nvidias kontrollpanel? När du har igång tex MSI afterburner så syns det att bägge korten jobbar?

Hej! Tänkte att eftersom det är två kort borde prestandan höjas istället för ett kort av äldre modell! Men jag har installerat om allting nu och ska se hur det fungerar! Vad är MSI afterburner?

Permalänk
Medlem

Hittar inte heller nånstans där jag kan aktivera SLI, men antar att det sker automatiskt eftersom när ja tittar på systeminformation så ser jag båda korten.

Permalänk
Medlem

Hmm same problem! pengarna i sjön, svar ja! Fungerade jätte bra i början, men sen började det fucka ur!!

Kan det vara att jag använder automatisk clockningsfunktion med programmet Turbo EVO? Eller är det så stor skillnad med high och ultrahigh? Ja ahr till och med rökgrafiken på medium och skuggorna på high för att spara lite prestandakrävande grafik :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Hmm same problem! pengarna i sjön, svar ja! Fungerade jätte bra i början, men sen började det fucka ur!!

Kan det vara att jag använder automatisk clockningsfunktion med programmet Turbo EVO? Eller är det så stor skillnad med high och ultrahigh? Ja ahr till och med rökgrafiken på medium och skuggorna på high för att spara lite prestandakrävande grafik :S

How to enable or disable NVIDIA SLI mode
MSI afterburner är ett prog för att tex överklocka sina kort eller helt enkelt bara undersöka att korten jobbar medans man spelar.. står sånt bra att veta som belastnings % per kort och även hur varma korten går.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen! Mindre banor är inga problem, men de större så är det det! Ska testa det ni tipsat om! Tack

Permalänk
Medlem

Det måste vara så att ngt är fel för jag har inte den där fliken "set sli configuration", hmm bör öppna burken igen och kontrollera att den sitter ordentligt! Annars vet jag inte hur ja aktiverar

Permalänk
Medlem

Var säker på att du i nVidias kontrollpanel valt att AKTIVERA SLI (något med MAX performance tror jag det står). Annars använder den bara ett kort till grafiken.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Tackar för hjälpen! Mindre banor är inga problem, men de större så är det det! Ska testa det ni tipsat om! Tack

Hur mycket minne har du på dina kort? 1GB räcker ju inte som sagt på högre inställningar.

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk
Avstängd

Som några redan sa, installera om drivers och se till att enable SLI i Nvidias kontrollpanel. Under SLI, man kan inte missa det.

Kör själv med 2x 560ti Twin frozr. och battlefield snurrar alldeles utmärkt på Ultra, har dock dragit ner AA för det segar ner spelandet skapligt

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmaom:

Hur mycket minne har du på dina kort? 1GB räcker ju inte som sagt i på högre inställningar.

På ULTRA och med AA så äter spelet för mycket minne och det 1GB som 560ti har räcker inte till. Men om man drar ner AA eller kör spelet på HIGH så bör det rulla på fint. Jag kör på high i 1920x1080 och det flyter på utan några som helst problem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att sli inte ens funkar för han.. det hörde vi redan från start egentligen.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Säker på att du ens har aktiverat SLI ^^?

Permalänk
Avstängd

Har du suttit på en SLI brygga?

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem

En SLI brygga sitter på, men någon flik för att aktivera SLI finns inte på min nvidia kontrollpanel. Kan det vara så att moderkortet inte aktiverar SLI? Jag har ju två ingångar till graikkort iaf vilket vore konstigt isf!

Jag ominstallerade till de nya drivrutinerna igår ialla fall!

Permalänk
Medlem

Om det är detta kort du menar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=465510
så stödjer inte det SLI enligt prisjakt. Däremot stödjer det CrossfireX och det är därför det har två PCI-E 16x portar.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem

Faaan hur kan ja vara så jäkla dum! Och korten stödjer inte crossfire! Vilken tabbe! Så nu bör jag alltså köpa nytt moderkort som stödjer SLI? Några rekomendationer?

Permalänk
Medlem

Eller bör ja köpa två nya kort och köra crossfire istället? Ngn som har nått kort att rekommendera att köra crossfire på samt klara högsta på bf3???

Bör inte detta 560 fungera med sli, det har 2048 i minne! Ja hittar inga kort som har mycket, minne och klarar crossfire å inte kostar 1miljon. Ja har en fet budget men inte för fet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bättre om ens möjligt att köra SLI med mitt GTX 470 kort tillsammans med mitt 560 kort om jag köper ett nytt moderkort som stödjer sli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Är det bättre om ens möjligt att köra SLI med mitt GTX 470 kort tillsammans med mitt 560 kort om jag köper ett nytt moderkort som stödjer sli?

Jag skulle inte tro att det är möjligt då SLI kräver samma GPU och det har inte 470 och 560 såvitt jag vet. Sen så är 560 Ti bättre än 470 så det spelar ingen roll ändå.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400