Storläcka avslöjar Intel Ivy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Jo visst, fast att kunna överklocka den LÄNGRE betyder väl samma sak? inte LÄGRE asså...

Nä då syftar du på tid, att du kan överklocka den en längre stund. Högre är rätt, en högre klock frekvens.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Jag undrar när steget till 8 riktiga kärnor kommer till oss konsumenter.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Trodde inte jag skulle säga detta. Men fortsätter det såhär och AMD inte kan komma i kapp så får man kanske köpa Intel. Deras lösningar börjar bli riktigt intressanta nu.

Jag märkte en sak. Jag citerar:

"I runda slängar sägs Ivy Bridge vara 10–15 procent snabbare än dagens Sandy Bridge, beroende på användningsområde"

Och från en annan artikel om nästa generations Bulldozer kallad Piledriver som kommer användas i Trinity.

"Enligt senaste uppgifterna ska Piledriver bjuda på 10% högre x86-prestanda än Bulldozer"

Så förutsatt att det gäller IPC prestanda så kommer AMD inte knappa in ett dugg i prestanda mot Ivy Bridge.

http://www.nordichardware.se/images/labswedish/nyhetsartiklar...

Källor:

http://www.sweclockers.com/nyhet/14790-storlacka-avslojar-int...

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/44306-amd...

Dessa 10% är media content workload... Gud vet vad det betyder men jag tror inte det handlar om 10% på alla uppgifter för att om det gjorde det skulle de inte behöva skriva vad för sorts workload det gällde.

Tror att enda chansen är att de hand optimerar bulldozer. Att ha mycket sämre design och betydligt sämre tillverkningsteknik än intel gör det väldigt svårt att konkurrera på något sätt hur än gärna jag skulle vilja se AMD lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Intressantaste är väl GPU förbättringar och lägre strömförbrukning, tycker dock att det är lite missvisande att jämföra HD4000 mot HD2000 och inte HD3000, vilket är det dom flesta faktiskt använder.

Håller med, hade varit intressantare med HD3000 som jämförelse. Men skoj att mer info "läcker" om Ivy Bridge !

Permalänk

Konstigt att man inte släper något under 35W till desktopsidan. Men det är ju till laptopsidan som de riktigt intressanta Ivy Bridge kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Alltid kul med ny information!

Känns också skönt att sitta på en 2600K sedan snart ett år tillbaka... Fortfarande i topp!

Det där nog mer tragiskt än du inser.

Det betyder att AMD inte har erbjudit ett hot, och att du och jag är losers.

Hade AMD Bulldozer varit bättre hade man släppt Sandy Bridge E med åtta kärnor i stället för som nu, enbart sex kärnor.

Så, du, vi sitter inte i toppen utan i geggan.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

3770K borde ju nästan kunna nå 5GHz stabilt på luft med den strömförbrukningen

Du menar inte att den skulle kunna överklockas högre...?

Det står LÄNGRE och inte LÄGRE

Permalänk

Mer godis från källan;

http://imup.se/g/FVeVLq

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hade AMD Bulldozer varit bättre hade man släppt Sandy Bridge E med åtta kärnor i stället för som nu, enbart sex kärnor.

Word!

En defacto monopol situation är dåligt för oss som konsumenter och för teknikutvecklingen.

C

Permalänk
Medlem

Jag sitter mest och väntar på Ivy-baserade ultrabooks. Mest pga av grafikkortets uppgradering, CPU prestanda känns orelevant för mig idag och har gjort det de senaste 4åren säkert.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Vi har nu lärt oss att läckta grejer oftast är Äkta. Kul för intel att de lyckas igen. Som det ser ut nu lär aldrig AMD komma ikapp. De utvecklade Bulldozer i en halv evighet och när resultatet stod klart visade det sig att de ägnat en halv evighet åt att polera en bajskorv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av 14ccKemiskt:

Konstigt att man inte släper något under 35W till desktopsidan. Men det är ju till laptopsidan som de riktigt intressanta Ivy Bridge kommer.

Möjligen http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Atom#Future samt http://imup.se/v/P3wAdidMJ9 men det känns ändå som ett rejält mellanrum mellan 10-15W upp till 35W. Men Apple lär älska 4-kärnor för 13" i 35W.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Skrivet av sAAb:

"Hade AMD Bulldozer varit bättre hade man släppt Sandy Bridge E med åtta kärnor i stället för som nu, enbart sex kärnor."

Källa på det?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av celerity:

Welcome to the dark side!

AMD har aldrig haft en chans mot Intel. De hade prestandatronen senast i början av 2000-talet med Athlon, men det var bara p.g.a Intels totala breakdown med P4. AMD har varit ur spelet helt sedan Conroe -06.

Hehe tackar. Vi får se om man testar Intel som sagt. Men jag älskar AMD som ett företag. Däremot är jag imponerad av Intels produkter men deras tidigare handlingar är det som jag inte gillar alls.

Skrivet av havoc:

Möjligt att AMD kommer bli hjälpt av Windows 8 också då man redan nu med ett långt i från optimerat OS skall vara 10% snabbare än Windows 7.
http://www.tgdaily.com/opinion/59039-amd-s-fx-chip-and-the-au...

Men på det stora hela ser framtiden ytterst osäker ut för AMD, inte bara pga egna designval utan också mycket pga stora problem med tillverkning.

Jo precis där borde finnas lite att hämta. Ja GlobalFoundries har uppenbarligen problem med 32nm processen framförallt med yieldsen.

Skrivet av AxMi-24:

Dessa 10% är media content workload... Gud vet vad det betyder men jag tror inte det handlar om 10% på alla uppgifter för att om det gjorde det skulle de inte behöva skriva vad för sorts workload det gällde.

Tror att enda chansen är att de hand optimerar bulldozer. Att ha mycket sämre design och betydligt sämre tillverkningsteknik än intel gör det väldigt svårt att konkurrera på något sätt hur än gärna jag skulle vilja se AMD lyckas.

Aha ja det ha du rätt i. Jo Bulldozer måste optimeras och Globalfoundries 32nm process måste bli bättre sett till yields. Där är ju fortfarande brist på Llano och Bulldozer i våra butiker. Sen har jag faktiskt för mig att GlobalFoundries 32nm process är mer avancerad än Intels 32nm process rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk

amd?

vars är amd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autotragisk:

Källa på det?

Källa på att det inte är så? Du förstår väl att det är spekulationer? Jag tror inte Intel skulle ha så stora problem att snabba på utvecklingstakten ytterligare med tanke på deras enormt stora sparbössa.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Fick känslan av att IVY skulle vara lösningen på allt, men tio till femton procent?

Då är frågan, vad kommer efter, och pallar man vänta?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Fick känslan av att IVY skulle vara lösningen på allt, men tio till femton procent?

Då är frågan, vad kommer efter, och pallar man vänta?

Klart man orkar. Tänk på den lägre förbrukningen samt den ökade överklockningspotentialen, som dessutom är den man är ute efter då det är taket som är intressant inte golvet där man börjar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Welcome to the dark side!

AMD har aldrig haft en chans mot Intel. De hade prestandatronen senast i början av 2000-talet med Athlon, men det var bara p.g.a Intels totala breakdown med P4. AMD har varit ur spelet helt sedan Conroe -06.

Är du glad över detta ? Det verkar så...
Right Snarare halva 2000 talet. AMD 64 krossade allt innan mitten av 2006 sen kom core2 men kan ju säga att det inte såg ljust ut för intel direkt innan dess men pga. 64an. Dock med Intels fulspel och och oem kontrakt sålde de mycket bättre än AMD trots amd hade mycket bättre produkter och det blev deras fall. IDAG hänger inte AMD med längre men att säga att de aldrig haft en chans är fel då de var de bästa under en stordel av denna tid där man faktiskt har kunnat åstakomma lite mer med en dator.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Kommer det bli pci-e 3 i nya Ivy bridge? Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBoX:

Kommer det bli pci-e 3 i nya Ivy bridge? Någon som vet?

Om jag inte har missat det i det "läckta" materialet så ser det ut som om det är 16 lains pci-e 3.0 och 8 lains pci-e 2.0.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

F*n vad det läcker överallt! Tror nog det är med avsikt

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

Källa på att det inte är så? Du förstår väl att det är spekulationer? Jag tror inte Intel skulle ha så stora problem att snabba på utvecklingstakten ytterligare med tanke på deras enormt stora sparbössa.

Var bara det jag ville påpeka, doxa dvs dina åsikter. Och att tro att det är så enkelt som pengar = utvecklingstakt är farligt anser jag. Har hört det argumentet så många gånger, för att leka med din tankegång. Varför bygger inte storföretag X överlägsna produkt Y bara för att det har resurserna? Att storföretag är gudomliga på marknaden(och bara om de kände för det kunde sälja överlägsna processorer under tillverkningskostnader till konsumenten), att den viktigaste variablen ska vara hur bra processorerna AMD lanserar.

Mer kärnor är inte hur enkelt som helst, tillverkningen, kostnaden för tillverkning, storleken, värme, efterfrågan. Sen vet storföretagen ofta vad konkurrenterna planerar(industrispionage etc), antagligen långt före vi konsumenter vet det i och med läckor. Att bygga en ny processor är i min meningen att det handlar om de avgörande designbesluten i början av R&D och hur bra tillverkningen i fabrik ter sig(och mellan dessa två beslut pratar vi empiriskt om X år). Se bara hur Intel betedde sig med Intel P4 Netburst, det är inte helt lätt att fasa ut sämre produkter eller styra om inriktningen och långsiktigt planering. Oavsett hur mycket resurser man har som företag.

Utvecklingen kortsiktigt tror jag inte påverkas i stora drag av konkurrenterna som du lägger fram det, snarare prissättningen. Där förlorar konsumenterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autotragisk:

Källa på det?

Så klart inte!

Intel är inte dumma, normalt sett (fast nu finns ju läckan).

Men varför tror du det finns 8 kärnor färdiga, medan enbart 6 är 'påkopplade'. Intel skulle ju aldrig erkänna det, så klart, och de behöver ju varken erkänna eller de två extra kärnorna... De slår ju Bulldozer med marginal ändå, och har nu två i reserv om något skulle gå snett.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Så klart inte!

Intel är inte dumma, normalt sett (fast nu finns ju läckan).

Men varför tror du det finns 8 kärnor färdiga, medan enbart 6 är 'påkopplade'. Intel skulle ju aldrig erkänna det, så klart, och de behöver ju varken erkänna eller de två extra kärnorna... De slår ju Bulldozer med marginal ändå, och har nu två i reserv om något skulle gå snett.

Skriver du till mig? Om så är fallet var har jag påstått att de sitter och gömmer 8 kärnor?

Jag antar att du syftar på;

http://www.anandtech.com/show/5091/intel-core-i7-3960x-sandy-bridge-e-review-keeping-the-high-end-alive

Tror inte det handlar om AMD varför man valde göra så, utan snarare att inte konkurrera med sin egen produktlinje Xeon om man ser på prissättning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Källa på det om åtta kärnor?

Självklart inser jag att en monopol är dålig för alla utom Intel, men var skulle Intel få sina extra kärnor ifrån? Jag tror inte att Ivy Bridge magiskt skulle bli 1000% bättre bara för att Bulldozer nu skulle utge ett hot.

Kan man säga att vi sitter högst upp i ''geggan''?

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Datavetare

Med den förbättringen av GPU så borde Ivy Bridge vara helt i nivå med GPUn i dagens versioner av Llano.

Och tittar man på detta test så inser man hur extremt begränsad Llano GPUn är av minnes-bandbredd. Finns väldigt lite som pekar på att hastigheten på RAM skulle öka dramatiskt närmaste tiden, vilket betyder att AMD lär få svårt att öka prestanda speciellt mycket mer utan att ta till någon form av GPU-lokalt minne vilket skulle öka antalet transistorer ganska mycket -> dyrt.

Naturligtvis skulle AMD kunna gå till 3 eller 4 kanaler mot RAM, men det betyder ny sockel och betydligt dyrare moderkort...

Jaja, för egen del blir det i alla fall en Ivy Bridge dator nästa år då jobb-laptopen ska bytas ut. Väntar nog till Haswell innan min privata MBP (Arrandale) får maka på sig för något nytt och snabbare

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Att det finns 8 kärnor rent fysiskt men att de bara säljs med 6 stycken enabled behöver inte betyda att de medvetet snuvar oss på konfekten. Det kan vara så att man haft problem med att få en bra yield och att detta används som ett sätt att öka den. Om jag inte minns fel har GTX470 var åttonde fysisk core disabled (för att minska produktionsbortfall). Dock låter var fjärde lite väl mycket, men det kanske är skakigt ur marknadsföringssynpunkt att ha en 7-core processor?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Wizbro:

Källa på det om åtta kärnor?

Gissar att det är denna bild som "åtta kärnor" kommer ifrån

Ser väldigt mycket ut som om det är 8-kärnor på denna bild på Intel Core i7 3960X (6-kärnor). Endera så slås två kärnor av alt. man har en felmarginal på 2 av 8 kärnor. Eller så är de lite mörkare ytorna något annat och folk bara spekulerar...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Är du glad över detta ? Det verkar så...
Right Snarare halva 2000 talet. AMD 64 krossade allt innan mitten av 2006 sen kom core2 men kan ju säga att det inte såg ljust ut för intel direkt innan dess men pga. 64an. Dock med Intels fulspel och och oem kontrakt sålde de mycket bättre än AMD trots amd hade mycket bättre produkter och det blev deras fall. IDAG hänger inte AMD med längre men att säga att de aldrig haft en chans är fel då de var de bästa under en stordel av denna tid där man faktiskt har kunnat åstakomma lite mer med en dator.

Är varken glad eller ledsen för AMD. Visst, lämnar AMD processormarknaden kan Intel göra vad de vill, men mycket är också deras eget fel. Företaget har dålig intern struktur (Hector Ruiz någon?), de ljuger - t.ex. förfalskar prestandatester för Bulldozer och är generellt ohederliga när de aggressivt marknadsför en processor som är skit (vilket knappast ger dem gott rykte). Det faktum att många i AMDs styrelse ansåg att Intels processorer är bättre, vilket framkom i dokument i olika rättsprocesser, visar bara att företaget behöver en komplett omstrukturrering. Jag hade hellre sett ARM, IBM, Motorola än AMD som motvikt på x86-marknaden.

AMD har inte släppt något bra sedan Opteron och Athlon 64, eller för att uttrycka det mer cyniskt, det är AMDs enda vettiga processorer under sina 40 år. AMDs "storhet" rådde i högst 3-4 år. Jag kommer fortfarande ihåg den tid när megahertzmyten rådde och AMD var tvungna att ta kål på den för att de helt enkelt inte kunde hänga med. Det spekuleras om att AMD kommer satsa mer på mobila marknaden, men jag har inga stora förhoppningar med tanke på att de har noll erfarenhet i det. Om AMD istället satsat på fortsatt utveckling av K8/K9 istället för att kasta bort stora summor pengar på Bulldozer hade de åtminstone någorlunda kunnat konkurrera.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C