Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

The White Box

Hejsan!
Har länge funderat på att bygga ett chassi, och idag fick jag den rätta känslan så jag började.
Jag ska använd en gammal hylla som chassi, och #1 i sign kommer att hamna i. Det som är meningen med projektet är att få en tystare låda och ett snyggt chassi som kan hänga på väggen eller bara stå på golvet och att projektet inte år kosta något. Kommer att inhandla nytt grafikkort, men det räknas inte med Är ny med att skriva bygglogg, så vi får se hur det blir. Hoppas ny vill följa med projektet och att ni blir inspirerade att bygga nåt kul.
Blir mycket inproviserande under projektet eftersom jag inte alls vet hur det ska bli, delar ja ska använda osv.

Saker som kommer att användas:
- Ett gammalt chassis moderkortsplåt
- Datorkomponenterna från #1 i sign
- Hyllan
- Något plexiglas på framsidan
- Verktyp som sticksåg, mejslar, borrmaskin, borrar, gängtappar osv.

Bilder kommer förhoppningsvis ikväll!

Oscar

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Hejsan!
Har länge funderat på att bygga ett chassi, och idag fick jag den rätta känslan så jag började.
Jag ska använd en gammal hylla som chassi, och #1 i sign kommer att hamna i. Det som är meningen med projektet är att få en tystare låda och ett snyggt chassi som kan hänga på väggen eller bara stå på golvet och att projektet inte år kosta något. Kommer att inhandla nytt grafikkort, men det räknas inte med Är ny med att skriva bygglogg, så vi får se hur det blir. Hoppas ny vill följa med projektet och att ni blir inspirerade att bygga nåt kul.
Blir mycket inproviserande under projektet eftersom jag inte alls vet hur det ska bli, delar ja ska använda osv.

Saker som kommer att användas:
- Ett gammalt chassis moderkortsplåt
- Datorkomponenterna från #1 i sign
- Hyllan
- Något plexiglas på framsidan
- Verktyp som sticksåg, mejslar, borrmaskin, borrar, gängtappar osv.

Bilder kommer förhoppningsvis ikväll!

Oscar

Ett tips till framtiden är att läsa igenom det du skrivit för att förhindra konstiga stavfel mm

Permalänk

Ska bli intressant att följa

Permalänk
Geeks
SweClockers

Dedär är ingen rubrik. Klura ut en ny och skicka den i PM till mig, så låser jag upp tråden.

*Låst*

Edit: Rubrik redigerad, upplåst.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Okey, har kommit en bit framåt (hoppas jag) på projektet och nu får ni se några bilder.

Sådär ser hyllan, lådan ut.

Här ser vi den gamla datorn jag använder delar om moderkortsplåt och möjligen bakplåt, vet ej ännu. Den har en Intel processor med så mycket som 800Mhz Började med att plocka bort alla komponenter

Borrade nitarna så att jag fick bort plåten.

Här är plåten borta...

Plåten i garaget.

Min hörna med 3 datorer och en stereo samt mitt hemlagade skrivbord nöjd

Kommer troligtvis att åka till farsans jobb imorgon för att såga ut hål för fläktar och sånt.
Blir väl att klura ut nåt ikväll då

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Har hållit på i 5 timmar med projektet hittils idag, utan att komma just någonstan. Blir mycket funderande över hur man ska såga osv. när man inte har planerat.

Började med att plocka ner lådan, för att sedan börja såga ut hålet åt moderkortsplåten.

Passar in moderkortet i "taket" på lådan, för att veta var jag ska såga.

Börjar såga ut hålet med en jiggsåg.

Done! Passar perfekt! Blev faktiskt riktit nöjd med hålet också.

Kom fram till att lådan är för stor, enligt mig och kortade av den med 125mm.

Kommer inte ha någon Dvd spelare eftersom jag har en extern ifall att jag skulle behöva en.
Blir möjligen en till update ikväll. På måndag beställer jag troligtvis ett grafikkort och en Processorfläkt.
Kommer en helhetsbild så fort som möjligt.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Tyvärr, blev det inge mera gjort denhär kvällen eftersom jag fick min cykel stulen medans jag arbetade, vilket innebar en låååång sökning genom hela stora staden Nykarleby på 7000 invånare. Sånt som händer.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Idag blev det 4 timmars arbete vid farsans jobb. Känns riktigt bra. Tror jag är färdig med allt sågande och det blir endast placering och fastläggning av komponenterna som fattas.

Fick utsågat hålet för strömkällan enligt mig. Strömkällan ska också målas vit eller svart? Säg vad ni tycker, vit eller svart?

Fick också utsågat fläkten som ska målas vit och moddas med blåa leds, eftersom strömkällan lyser blått.
Blir väl en testrunda ännu ikväll, annars imorgon, har en massa läxor att göra

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Detta ska följas! :>

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på färger. Jag har blåa leds i fläkten och i nätagg. Funderar på att ha måla hela lådan svart och ha vitt nätagg och fläktar. Eller ska jag ha vit låda och svart nätagg och fläktar?
Eller kan man ha allt vitt?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Tycker du ska skippa LEDs helt, kanske en liten vit LED i lådan som visar det du byggt, med en strömbrytare!!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Fast nätagget har redan leds, och tycker det skulle bli snyggt eftersom moderkortet också är blått. Men jag funderade på ett nytt projekt med min morbror om att bygga ett akvarium, med 2 olika lager glas och fisken på framsidan, så att det der ut som om fisken skulle simma bland moderkortet osv. Några ideer?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Varit oaktiv ett tag med projektet pga. av mycket skolarbete, men här kommer en update till...

Skruvade upp nätagget för att gänga in en 4mm skruv.

Min upphöjda moderkortsplåt. Ghettomod

Up and going, blev riktigt nöjd med kabeldragningen, endast plexiglas på framsidan som fattas...
Funderar på en bit från Biltema eller clas ohlsson. Men jag skulle få av min morbror som små 10x10 plexibitar och funderade på att lägga ihop 6 olika plexiglas som på ett fönster. förstår ni? Vad tror ni?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Det blir nog snyggt med ett sådant fönster. Skulle personligen valt att handla på Clas. Biltemas plastglas är visserligen billigt men känns också väldigt "billigt" om du förstår (och det är tydligen inte riktigt plexi dvs akrylglas utan styren-akrylnitril). Dock lättarbetat. En kostnadsfråga helt enkelt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone