Pumpar CSN mig med pengar så jag ska betala mycket ränta?

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att tråden är på väg åt fel håll, jag vet mycket väl att man KAN göra av med pengarna. Jag hade bara fått bilden av att det är svårt att få råd med det allra viktigaste (Nej, sprit, snus, fika, utemat, inträde till krogen, chips, prylar mm är INTE det viktigaste i detta sammanhang).

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Studentboende som kostar 4000kr är inget ovanligt om man inte bor i de mest avlägsna delar av landet.

Edit: Här kommer ett urplock

http://img64.imageshack.us/img64/1200/gteborg1.th.jpg

Från Chalmers

http://img710.imageshack.us/img710/3449/gteborg2.th.jpg

En till från Chalmer

http://img845.imageshack.us/img845/438/lund.th.jpg

Från Lund. I denna stad verkar många bostäder vara temporära.. kanske någon annan som har en bättre källa?

http://img716.imageshack.us/img716/7770/malmz.th.jpg

Från Malmö

http://img535.imageshack.us/img535/1600/thng.th.jpg

Från Trollhättan. I dessa vet jag att det varken ingår el, varmvatten eller bredband i hyran.

Ahaa, ja där ser man. Men det är väl ändå gratis på sommaren i de flesta i sådant fall?

Själv delar jag en trea inklusive garage och en parkeringsplats för 6360kr , ja alltså delat på 2. Då ingår uppvärmning samt vatten.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Det känns lite som att tråden är på väg åt fel håll, jag vet mycket väl att man KAN göra av med pengarna. Jag hade bara fått bilden av att det är svårt att få råd med det allra viktigaste (Nej, sprit, snus, fika, utemat, inträde till krogen, chips, prylar mm är INTE det viktigaste i detta sammanhang).

För många är det allra viktigaste att leva också, inte bara att ha råd med hyran. men ska man hårddra det och ta bort all form av nöje/resturang och klädinköp ja då hamnar man någonstans runt 8500-9000:- utan sparade/buffert.

Du fick 9600:- av csn med lån+bidrag?

Får du något tilläggslån eller merkostnadslån?

En vanlig CSN-utbetalning är
Bidrag 2 720
Lån 5 956

Då hamnar vi på 8676:-

Själv tar jag ett tillägslån så jag får drygt 10300:- vilket gör att jag klarar mig precis.

Skrivet av Sentenced:

Ahaa, ja där ser man. Men det är väl ändå gratis på sommaren i de flesta i sådant fall?

Själv delar jag en trea inklusive garage och en parkeringsplats för 6360kr , ja alltså delat på 2. Då ingår uppvärmning samt vatten.

Gratis på sommarmånaderna är nog inte i de flesta fall, många studenter bor i vanliga lägenheter men de som bor i studentlägenheter är det inte många som får gratis på sommrarna vad det gäller stockholm iaf, kan ju va andra siffor på andra studentstäder som lund/uppsala osv.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

För många är det allra viktigaste att leva också, inte bara att ha råd med hyran. men ska man hårddra det och ta bort all form av nöje/resturang och klädinköp ja då hamnar man någonstans runt 8500-9000:- utan sparade/buffert.

Du fick 9600:- av csn med lån+bidrag?

Får du något tilläggslån eller merkostnadslån?

En vanlig CSN-utbetalning är
Bidrag 2 720
Lån 5 956

Då hamnar vi på 8676:-

Själv tar jag ett tillägslån så jag får drygt 10300:- vilket gör att jag klarar mig precis.

Gratis på sommarmånaderna är nog inte i de flesta fall, många studenter bor i vanliga lägenheter men de som bor i studentlägenheter är det inte många som får gratis på sommrarna vad det gäller stockholm iaf, kan ju va andra siffor på andra studentstäder som lund/uppsala osv.

jag får 8676:- plus bostadsbidrag på 1100:-

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ahaa, ja där ser man. Men det är väl ändå gratis på sommaren i de flesta i sådant fall?

Själv delar jag en trea inklusive garage och en parkeringsplats för 6360kr , ja alltså delat på 2. Då ingår uppvärmning samt vatten.

Kollar du på bilderna så ser du att inga av Chalmers har fri hyresmånader, de i Trollhättan har det inte heller. Vet inte hur det är för dem i Malmö eller Lund men jag betvivlar det starkt.

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Det känns lite som att tråden är på väg åt fel håll, jag vet mycket väl att man KAN göra av med pengarna. Jag hade bara fått bilden av att det är svårt att få råd med det allra viktigaste (Nej, sprit, snus, fika, utemat, inträde till krogen, chips, prylar mm är INTE det viktigaste i detta sammanhang).

Du har inte på något sätt räknat med några direkt oförutsägbara utgifter, det där är liksom de perfekta månaderna. Vissa behöver spara undan pengar för att kunna leva på sommaren. Sen kan det komma oförutsägbara utgifter som gör att det ökar drastiskt en månad som gör att flera månader efter kan bli lidande. Datorn kanske går sönder, för många är en dator i hemmet än viktig sak för att kunna klara av utbildningen på ett smidigt sätt. Alla har inte en fallskärm ifall det händer och det kan sätta hål och förstöra ens ekonomi rätt mycket. Det är inget unikt för studenter, det är viktigt med en buffert i sin ekonomi så man inte blir tagen på sängen om det händer något. Men börjar man direkt efter gymnasiet, man kommer från en familj där ens föräldrar inte har kunnat spara undan pengar till en så är det inte konstigt om man inte har en buffert och kanske inte överdrivet bra ekonomisk tänk ifall något händer som gör att det kan braka.

Sen har det tagits upp i forumet förut, det är skillnader på levnadskostnader i olika städer.

Sen vill nog de flesta studenter sätta av lite pengar på nöjen också, leva som en eremit och bara lägga saker på saker som är nödvändiga. Det är klart att det inte är en rättighet, men det kan vara nödvändigt för att klara av att hålla motivationen m.m. uppe. Gymkort, diverse resor m.m. är saker som jag anser att man kan "unna" sig om man har möjligheten att lägga pengar på. Det handlar inte om att slösa pengar direkt, det handlar om att få en lite trevligare tillvaro och har man pengarna att kunna lägga på detta så vill nog de flesta göra det. Det är inte direkt så att studenter lever slösaktigt bara för de får lite mer pengar än existensminimum. De pengarna måste inte gå till bara alkohol och rena nöjen, de kan t ex gå till träningskort, tandläkare, sjukhusavgifter m.m.

Var glad att du lever så billigt och trevligt som du verkar göra, känner du inte att du behöver alla pengar så ta inte emot alla eller spara undan dem för "sämre tider".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

Du har inte på något sätt räknat med några direkt oförutsägbara utgifter, det där är liksom de perfekta månaderna. Vissa behöver spara undan pengar för att kunna leva på sommaren. Sen kan det komma oförutsägbara utgifter som gör att det ökar drastiskt en månad som gör att flera månader efter kan bli lidande. Datorn kanske går sönder, för många är en dator i hemmet än viktig sak för att kunna klara av utbildningen på ett smidigt sätt. Alla har inte en fallskärm ifall det händer och det kan sätta hål och förstöra ens ekonomi rätt mycket. Det är inget unikt för studenter, det är viktigt med en buffert i sin ekonomi så man inte blir tagen på sängen om det händer något. Men börjar man direkt efter gymnasiet, man kommer från en familj där ens föräldrar inte har kunnat spara undan pengar till en så är det inte konstigt om man inte har en buffert och kanske inte överdrivet bra ekonomisk tänk ifall något händer som gör att det kan braka.

Sen har det tagits upp i forumet förut, det är skillnader på levnadskostnader i olika städer.

Sen vill nog de flesta studenter sätta av lite pengar på nöjen också, leva som en eremit och bara lägga saker på saker som är nödvändiga. Det är klart att det inte är en rättighet, men det kan vara nödvändigt för att klara av att hålla motivationen m.m. uppe. Gymkort, diverse resor m.m. är saker som jag anser att man kan "unna" sig om man har möjligheten att lägga pengar på. Det handlar inte om att slösa pengar direkt, det handlar om att få en lite trevligare tillvaro och har man pengarna att kunna lägga på detta så vill nog de flesta göra det. Det är inte direkt så att studenter lever slösaktigt bara för de får lite mer pengar än existensminimum. De pengarna måste inte gå till bara alkohol och rena nöjen, de kan t ex gå till träningskort, tandläkare, sjukhusavgifter m.m.

Var glad att du lever så billigt och trevligt som du verkar göra, känner du inte att du behöver alla pengar så ta inte emot alla eller spara undan dem för "sämre tider".

Jo jag är superglad att jag lever så billigt, det är inte så att jag klagar Men det verkar så overkligt att andra snålar då jag lyxar till det varje månad

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

För många är det allra viktigaste att leva också, inte bara att ha råd med hyran. men ska man hårddra det och ta bort all form av nöje/resturang och klädinköp ja då hamnar man någonstans runt 8500-9000:- utan sparade/buffert.

Du fick 9600:- av csn med lån+bidrag?

Får du något tilläggslån eller merkostnadslån?

En vanlig CSN-utbetalning är
Bidrag 2 720
Lån 5 956

Då hamnar vi på 8676:-

Själv tar jag ett tillägslån så jag får drygt 10300:- vilket gör att jag klarar mig precis.

Gratis på sommarmånaderna är nog inte i de flesta fall, många studenter bor i vanliga lägenheter men de som bor i studentlägenheter är det inte många som får gratis på sommrarna vad det gäller stockholm iaf, kan ju va andra siffor på andra studentstäder som lund/uppsala osv.

"Att leva" känns som något slags inneord för 90-talister nuförtiden. Att vara student är en relativt begränsad del av ens liv. Det är i runda slängar 4-5 sk. hundår som det är meningen att du ska leva lite knapert och inte kunna unna dig så värst mycket för att i slutändan ska du få jobba med något som du verkligen vill. Det är inte meningen att studiemedlet ska gå till att leva något slags liv som är jämförbart med en som redan är inne i arbetslivet.
¨
*** EDIT ***

Det finns grupper i samhället vars lön på sin höjd är några tusen kronor mer än studiemedlet och de får gott klara sig på den lönen. Förmodligen är det riktigt tufft det med och dessa personer yrkesarbetar alltså och förväntar sig inte att få något mer. De har säkert också svårt att "unna sig något" eller att "leva".

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

"Att leva" känns som något slags inneord för 90-talister nuförtiden. Att vara student är en relativt begränsad del av ens liv. Det är i runda slängar 4-5 sk. hundår som det är meningen att du ska leva lite knapert och inte kunna unna dig så värst mycket för att i slutändan ska du få jobba med något som du verkligen vill. Det är inte meningen att studiemedlet ska gå till att leva något slags liv som är jämförbart med en som redan är inne i arbetslivet.
¨
*** EDIT ***

Det finns grupper i samhället vars lön på sin höjd är några tusen kronor mer än studiemedlet och de får gott klara sig på den lönen. Förmodligen är det riktigt tufft det med och dessa personer yrkesarbetar alltså och förväntar sig inte att få något mer. De har säkert också svårt att "unna sig något" eller att "leva".

Många säger att t.ex. nudlar är studentmat, för att det är billigt. Jag flyttade och hade inställningen att det billigaste alternativet är det enda alternativet, står valet emellan coops egna korv för 10:- eller scans för 13:- så spelade dessa 3:- stor roll. I slutet av den månaden hade jag 8k kvar. (Man fick dubbelt bidrag/lån den första månaden). Sen dess har jag inte tänkt egentligen på vad jag handlar och har ~3k kvar efter mat, hyra och nödvändigheter. Jag klagar inte men lite utmaning hade varit spännande, till en början iaf.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Många säger att t.ex. nudlar är studentmat, för att det är billigt. Jag flyttade och hade inställningen att det billigaste alternativet är det enda alternativet, står valet emellan coops egna korv för 10:- eller scans för 13:- så spelade dessa 3:- stor roll. I slutet av den månaden hade jag 8k kvar. (Man fick dubbelt bidrag/lån den första månaden). Sen dess har jag inte tänkt egentligen på vad jag handlar och har ~3k kvar efter mat, hyra och nödvändigheter. Jag klagar inte men lite utmaning hade varit spännande, till en början iaf.

Jag har inga problem med att leva på studiemedlet heller. Vill jag unna mig något extra så får jag skaffa mig ett extrajobb och därmed kunna tjäna ihop till detta. Vilket jag också gjort. Hade jag inte haft ett sådant arbete så hade det möjligen varit svårare att unna sig lyx men inte omöjligt lite då och då efter lite sparande.

I princip alla av mina vänner har studerat någon gång i sina liv och ingen av dem har någonsin sagt att det skulle vara svårt att överleva på studiemedlet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Nej jag lägger inte undan till sommaren, bor hemma i norrland och sommarjobbar.

Skrivet av Manneh:

jag får 8676:- plus bostadsbidrag på 1100:-

Det här får jag inte ihop. Om man har en normallön på sitt sommarjobb kommer man ganska snabbt över maximal årsinkomst för att man ska vara berättigad till bostadsbridrag. Du bor ju dessutom ganska billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det här får jag inte ihop. Om man har en normallön på sitt sommarjobb kommer man ganska snabbt över maximal årsinkomst för att man ska vara berättigad till bostadsbridrag. Du bor ju dessutom ganska billigt.

Både bidraget och årsinkomsten slås ut per år, eftersom jag började med mitt bostadsbidrag i augusti så får man bidrag för januari-december under tiden augusti-december, detta skulle bli skyhögt så dom har en maxgräns på 1100:-/månad. Morsan jobbar på försäkringskassan med just bostadsbidrag och hon gjorde en preliminärräkning på vad jag skulle få nästa år med 20-30k från sommarjobb, då skulle jag få 900:-/månaden. Tror att det var något sånt Hon förklarade väldigt vagt och jag brydde mig inte om hur det funkar

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

Ja, man får rätt mycket pengar. Min lösning på "problemet" med för mycket pengar är att inte snåla eller tänka vidare mycket på ekonomin (mer än att förhindra fullständiga galenskaper); jag äter ute flera dagar i veckan (tjänar in flera timmar i veckan på detta, så det är välspenderade pengar), på studentpuben blir det trappistöl snarare än skräpöl och jag vägrar köpa Eldorado-sylt... Det kostar mig en tusenlapp eller så i månaden, men det ger mig en frihet jag inte känner för att slänga bort (genom att minska lånet). Om allt går vägen med utbildning och jobb så kommer jag ändå att få in 3-4 gånger mer än vad jag gör nu redan som ingångslön: värdet jag får ut per krona kommer med största sannolikhet alltid att minska för mig (annat än vid ev. pension), varför det är dumt att spara mer än nödvändigt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Vad är problemet?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Både bidraget och årsinkomsten slås ut per år, eftersom jag började med mitt bostadsbidrag i augusti så får man bidrag för januari-december under tiden augusti-december, detta skulle bli skyhögt så dom har en maxgräns på 1100:-/månad. Morsan jobbar på försäkringskassan med just bostadsbidrag och hon gjorde en preliminärräkning på vad jag skulle få nästa år med 20-30k från sommarjobb, då skulle jag få 900:-/månaden. Tror att det var något sånt Hon förklarade väldigt vagt och jag brydde mig inte om hur det funkar

Jodå, det känner jag till. Med "bara" 20-30k (brutto antar jag) låter det rimligt att du är berättigad till bostadsbidrag. Jag gissade att trean du delar är 80 kvm och räknade på att du betalar 3,3k för 40kvm. Med 30k från inkomst av tjänst och 26k (80% av studiebidraget) landar jag på 500kr/mån.

Skrivet av Random-person:

Ja, man får rätt mycket pengar. Min lösning på "problemet" med för mycket pengar är att inte snåla eller tänka vidare mycket på ekonomin (mer än att förhindra fullständiga galenskaper); jag äter ute flera dagar i veckan (tjänar in flera timmar i veckan på detta, så det är välspenderade pengar), på studentpuben blir det trappistöl snarare än skräpöl och jag vägrar köpa Eldorado-sylt... Det kostar mig en tusenlapp eller så i månaden, men det ger mig en frihet jag inte känner för att slänga bort (genom att minska lånet). Om allt går vägen med utbildning och jobb så kommer jag ändå att få in 3-4 gånger mer än vad jag gör nu redan som ingångslön: värdet jag får ut per krona kommer med största sannolikhet aldrig att minska för mig (annat än vid ev. pension), varför det är dumt att spara mer än nödvändigt.

Jag tänker något liknande. Man vinner så pass lite på att snåla in på allt. Däremot så ger det där lilla extra man kan unna sig en märkbar skillnad i livskvalité. Det gäller att hitta sin egen balans för där det faktiskt ger ett mervärde att spendera mera pengar. Själv har jag möjlighet att sväva ut ännu mera ekonomiskt, men jag tror helt enkelt inte att det är värt det.

Permalänk
Medlem

Jaepp, jag känner igen mig. Sparar 1500 per månad (typ framtida resa, eller köp av systemkamera eller liknande) och har en nöjesbudget på 1000 kronor. Sett ur ett ekonomiskt perspektiv lever man bra som student.

CSNlånets ränta är för övrigt skrattretande låg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jodå, det känner jag till. Med "bara" 20-30k (brutto antar jag) låter det rimligt att du är berättigad till bostadsbidrag. Jag gissade att trean du delar är 80 kvm och räknade på att du betalar 3,3k för 40kvm. Med 30k från inkomst av tjänst och 26k (80% av studiebidraget) landar jag på 500kr/mån.

Jag bor ensam på 29 kvm och betalar 4,3k/månaden

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

"Att leva" känns som något slags inneord för 90-talister nuförtiden. Att vara student är en relativt begränsad del av ens liv. Det är i runda slängar 4-5 sk. hundår som det är meningen att du ska leva lite knapert och inte kunna unna dig så värst mycket för att i slutändan ska du få jobba med något som du verkligen vill. Det är inte meningen att studiemedlet ska gå till att leva något slags liv som är jämförbart med en som redan är inne i arbetslivet.
¨
*** EDIT ***

Det finns grupper i samhället vars lön på sin höjd är några tusen kronor mer än studiemedlet och de får gott klara sig på den lönen. Förmodligen är det riktigt tufft det med och dessa personer yrkesarbetar alltså och förväntar sig inte att få något mer. De har säkert också svårt att "unna sig något" eller att "leva".

Håller med. Gnällande studenter som klagar på att dom "lever på existensminimum" när dom får låna pengar på löjligt låg ränta utan krav mer än att plugga medan dom går på fester varje helg och köper nya mobiler märkeskläder och äter ute får mig fan att må illa. Alkohol-kulturen som florerar utan pardon på högskolorna i Sverige och den stora andel avhoppare gör det ännu värre. Tittar man på hur hängivna studenter i t.ex. Indien eller Kina är och vilka levnadsvillkor dom har, och jämför, får dom Sveriges högskole-elever att likna bortskämda dagisbarn som inte vet vad "ansvar" betyder. Sen så kan man argumentera om det är så p.g.a. lagar och regler för högskolor i Sverige eller om svenska elever helt enkelt bara är dumma i huvudet men oavsett är det där jävla gnällandet riktigt äcklande. Existensminimum är INTE när man har råd med nya kläder, boende, mat varje dag, fria transporter, gratis vård, dator och mobil, bredband och telefoni, sprit och fest varje helg, och allt annat som svenska studenter tar för givet. Existensminimum (för studenter) är när man inte har råd med ett jävla riskorn mer än att hålla sig vid liv och studera... Något som inte existerar i Sverige i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Tandläkarbesök hörde ju inte riktigt hit, anta att du äter vitaminer och borstar tänderna.

Det jag fått höra är att bara leva ska vara snålt. Alltså bara göra det man flyttar för att göra:
Äta, sova, skita, plugga. inget mer. Ingen sprit, ingen bil, inga nöjen och det ska fortfarande vara tight. Det går inte ihop för mig, hade inte jag köpt grejer hade jag lagt undan 13k nu :S Det anser inte jag vara tight

Går det inte ihop för dig att läsa utan att supa och slänga pengar på kostsamma nöjen kanske du inte borde studera från första början, det är en skola, skolor går man på för att studera och inte för att supa med polarna på helgerna och åka karusell. Sen är din misstanke om att dom "pumpar dig med pengar" bara totalt löjlig, tror du dom tjänar bra på att låna ut pengar utan krav på säkerhet till en löjligt låg ränta? Om det hade varit så hade väl alla banker bara slängt alla krav åt skogen och börjat låna ut hundratusentals kronor till vem fan som helst till 2% vilket hade varit lägre än alla andra former av lån? Får du för mycket pengar - minska lånet eller spara överskottet, vad är problemet? Har du missat att du går i skola och får en utbildning? Verkar fan nästan som det, allt från fikapengar till räntan på lånet är jätteviktigt men det faktum att du är så jävla lyckligt lottad att du ens har möjligheten att gå på en högskola från första början är inte något beaktningsvärt? Det är fan så man baxnar...

Permalänk

WaR, vad är det för människo- och studiefientliga åsikter du har? Jag kan lova dig att det finns extremt många människor i åldern 18-25 som jobbar och köper nya kläder, är ute och super varje helg och så vidare. Jag utgår från att du inte heller tycker det är okej?

Du verkar inte förstå att de som studerar gör det möjligt för många av de som jobbar (inkl. de själv då, såklart) att öht. kunna få ett jobb, de bidrar enormt till Sveriges ekonomi (eller du kanske tycker att Sverige borde vara ett land där ingen studerar? Lycka till att klara av den internationella konkurrensen då... Det är hög utbildning som gör att Sverige inte är ett U-land) dessutom är det till största delen lån vi pratar om, de som utbildar måste alltså betala tillbaka (ofta) hundratusentals kronor.

Med existensminimum menas inte din definition, "får jag mindre så slutar jag existera": vi pratar om Sverige, där vi ställer rejält höga krav på livsstandard (till skillnad från i många andra länder). Och det är jävligt bra, eftersom våra krav har gjort att vi har en väldigt hög livsstandard även för fattiga studenter. Sen kan man tycka att eftersom det i Sverige inte riktigt går att vara fattig kan det vara dumt att använda ordet fattig, men givetvis anses fattig vara i relativa termer. Men 9000:-/månaden är trots allt under 50% av vad ens det sämsta vanliga arbetet skulle ge.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Går det inte ihop för dig att läsa utan att supa och slänga pengar på kostsamma nöjen kanske du inte borde studera från första början, det är en skola, skolor går man på för att studera och inte för att supa med polarna på helgerna och åka karusell. Sen är din misstanke om att dom "pumpar dig med pengar" bara totalt löjlig, tror du dom tjänar bra på att låna ut pengar utan krav på säkerhet till en löjligt låg ränta? Om det hade varit så hade väl alla banker bara slängt alla krav åt skogen och börjat låna ut hundratusentals kronor till vem fan som helst till 2% vilket hade varit lägre än alla andra former av lån? Får du för mycket pengar - minska lånet eller spara överskottet, vad är problemet? Har du missat att du går i skola och får en utbildning? Verkar fan nästan som det, allt från fikapengar till räntan på lånet är jätteviktigt men det faktum att du är så jävla lyckligt lottad att du ens har möjligheten att gå på en högskola från första början är inte något beaktningsvärt? Det är fan så man baxnar...

Wow, verkar som att någon är riktigt fattig eller inte kom in/fick gå på högskolan, avslag på lån kanske? Alla har ju möjligheten att söka högskola.

Jag klagar absolut inte. Jag super inte och jag är här för att plugga (Det var som anledningen till att jag flyttade). Det som jag ville diskutera var vad alla andra lägger pengar på som behövs för att leva, har kommit fram till det nu att "fattig student" är skitsnack. Man kan inte vara fattig student, man kan vara student som lägger sina pengar på skit. Det är skillnad. Fattig för mig är när man har svårt att få ihop varje månad med mat, hyra och skolrelaterade kostnader. Fattig för mig är inte att man bara kan supa 3 av 4 helger på en månad.

Din inställning och dina falska anklagelser om mina alkoholvanor och varför jag studerar kan du hålla för dig själv, har svårt att tro att du vet något om dem.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

WaR, vad är det för människo- och studiefientliga åsikter du har? Jag kan lova dig att det finns extremt många människor i åldern 18-25 som jobbar och köper nya kläder, är ute och super varje helg och så vidare. Jag utgår från att du inte heller tycker det är okej?

Du verkar inte förstå att de som studerar gör det möjligt för många av de som jobbar (inkl. de själv då, såklart) att öht. kunna få ett jobb, de bidrar enormt till Sveriges ekonomi (eller du kanske tycker att Sverige borde vara ett land där ingen studerar? Lycka till att klara av den internationella konkurrensen då... Det är hög utbildning som gör att Sverige inte är ett U-land) dessutom är det till största delen lån vi pratar om, de som utbildar måste alltså betala tillbaka (ofta) hundratusentals kronor.

Med existensminimum menas inte din definition, "får jag mindre så slutar jag existera": vi pratar om Sverige, där vi ställer rejält höga krav på livsstandard (till skillnad från i många andra länder). Och det är jävligt bra, eftersom våra krav har gjort att vi har en väldigt hög livsstandard även för fattiga studenter. Sen kan man tycka att eftersom det i Sverige inte riktigt går att vara fattig kan det vara dumt att använda ordet fattig, men givetvis anses fattig vara i relativa termer. Men 9000:-/månaden är trots allt under 50% av vad ens det sämsta vanliga arbetet skulle ge.

Men det som jag har hört om studentlivet har inte varit att det är fattigt, och sedan målat en egen bild utefter vad jag anser vara fattigt. Vänner och lärare har sagt att det är svårt att inte gå hungrig i slutet av månaden ungefär och att dricka, godis, lämna lampan på när man går till skolan om man betalar för el inte får plats i budgeten. Det är så mycket skitsnack det kan bli, iaf i mitt scenario. Därför undrar jag vad dessa personer har haft för kostnader som är så otroligt mycket högre än mina.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

WaR, vad är det för människo- och studiefientliga åsikter du har? Jag kan lova dig att det finns extremt många människor i åldern 18-25 som jobbar och köper nya kläder, är ute och super varje helg och så vidare. Jag utgår från att du inte heller tycker det är okej?

Varför utgår du från det? Och vad är "studie-fientlig"? När man tycker att studenter ska fokusera på att studera och inte att supa och festa och lyxkonsumera? Tjänar man sina egna pengar får man väl supa och köpa kläder precis hur mycket man vill, överkonsumerar man får man ta smällen själv, direkt. I det läget ser jag varken något fel med att gnälla om låg lön eller slänga pengar på vad man vill. Du vet att man tar lån när man studerar?

Citat:

Du verkar inte förstå att de som studerar gör det möjligt för många av de som jobbar (inkl. de själv då, såklart) att öht. kunna få ett jobb, de bidrar enormt till Sveriges ekonomi (eller du kanske tycker att Sverige borde vara ett land där ingen studerar? Lycka till att klara av den internationella konkurrensen då... Det är hög utbildning som gör att Sverige inte är ett U-land) dessutom är det till största delen lån vi pratar om, de som utbildar måste alltså betala tillbaka (ofta) hundratusentals kronor..

Jag förstår lika väl som du att det i längden är både främjande och nödvändigt med högskoleutbildningar i Sverige, jag är inte dum i huvudet. Mitt inlägg handlade om enskilda elevers inställning till deras möjlighet att studera och inte om att vi ska avskaffa alla högskoleutbildningar, då har du tolkat det väldigt fel. Att det är lån det handlar om är jag medveten om, du verkar däremot inte vara medveten om det faktum att möjligheten att ta ett studielån är ett extremt stort privilegium och att räntan är lägre än om du tagit vilket annat slags lån som helst. Du verkar inte heller riktigt vara medveten om att lånegivare vanligtvis ställer stora krav på dom som lånar och kräver någon form av säkerhet, något som man slipper helt och hållet med CSN.

Citat:

Med existensminimum menas inte din definition, "får jag mindre så slutar jag existera": vi pratar om Sverige, där vi ställer rejält höga krav på livsstandard (till skillnad från i många andra länder). Och det är jävligt bra, eftersom våra krav har gjort att vi har en väldigt hög livsstandard även för fattiga studenter. Sen kan man tycka att eftersom det i Sverige inte riktigt går att vara fattig kan det vara dumt att använda ordet fattig, men givetvis anses fattig vara i relativa termer. Men 9000:-/månaden är trots allt under 50% av vad ens det sämsta vanliga arbetet skulle ge.

Du kanske borde köpa en ordbok och leta upp orden "existens" och "minimum". Vadå "vi ställer rejält höga krav på livsstandard"? Krav? Det är inga jävla krav, det är bara att vi är vana vid att ha det så bra som vi har det. Vad tror du händer med våra "krav" om Sverige plötsligt skulle bli lika fattigt som Indien? "Öh nä jag kan inte gå två mil till marknaden för att sälja kvistar så jag har råd att äta och hålla mig vid liv idag, jag måste kolla min facebook och fixa håret, var är min dator och mitt hårvax? Eller just det jag har ju ingen dator och vet inte ens vad hårvax är, och har aldrig varit i ett hus med internetuppkoppling. Hur ska det nu gå med mina KRAV?"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Wow, verkar som att någon är riktigt fattig eller inte kom in/fick gå på högskolan, avslag på lån kanske? Alla har ju möjligheten att söka högskola.

Jag klagar absolut inte. Jag super inte och jag är här för att plugga (Det var som anledningen till att jag flyttade). Det som jag ville diskutera var vad alla andra lägger pengar på som behövs för att leva, har kommit fram till det nu att "fattig student" är skitsnack. Man kan inte vara fattig student, man kan vara student som lägger sina pengar på skit. Det är skillnad. Fattig för mig är när man har svårt att få ihop varje månad med mat, hyra och skolrelaterade kostnader. Fattig för mig är inte att man bara kan supa 3 av 4 helger på en månad.

Din inställning och dina falska anklagelser om mina alkoholvanor och varför jag studerar kan du hålla för dig själv, har svårt att tro att du vet något om dem.

Det går inte ihop för dig att leva utan sprit men samtidigt super du inte? Och du "behöver inget busskort för du bor granne med skolan" men samtidigt kan du inte leva utan bil trots att du är där du är för att plugga och inte köra bil? Får inte riktigt ihop det... I övrigt håller jag ju med dig i grund och botten. "Dina alkoholvanor" grundande jag på det inlägg där du skrev att du inte klarar dig utan sprit och inget annat.

EDIT: Det kan nog ha varit en missuppfattning från min sida, ursäkta. Läste nog ditt inlägg fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Jag bor ensam på 29 kvm och betalar 4,3k/månaden

Oj, jag måste ha läst väldigt fel någonstans. Då är jag med på noterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Går det inte ihop för dig att läsa utan att supa och slänga pengar på kostsamma nöjen kanske du inte borde studera från första början, det är en skola, skolor går man på för att studera och inte för att supa med polarna på helgerna och åka karusell. Sen är din misstanke om att dom "pumpar dig med pengar" bara totalt löjlig, tror du dom tjänar bra på att låna ut pengar utan krav på säkerhet till en löjligt låg ränta? Om det hade varit så hade väl alla banker bara slängt alla krav åt skogen och börjat låna ut hundratusentals kronor till vem fan som helst till 2% vilket hade varit lägre än alla andra former av lån? Får du för mycket pengar - minska lånet eller spara överskottet, vad är problemet? Har du missat att du går i skola och får en utbildning? Verkar fan nästan som det, allt från fikapengar till räntan på lånet är jätteviktigt men det faktum att du är så jävla lyckligt lottad att du ens har möjligheten att gå på en högskola från första början är inte något beaktningsvärt? Det är fan så man baxnar...

Vad har räntan på lånet för betydelse, det är fortfarande pengar som man LÅNAR som måste lämnas åter när man är klar med utbildningen, det spelar ingen roll om det är 2% eller 0%, CSN är ingen hjälporganisation som ger studenter gratis pengar, man LÅNAR och betalar tillbakas senare.

Och din bild på studenter verkar vara stämma in på en kinesiskt idrottskoala där eleverna inte gör annat än utövar idrotten. Finns säkert dessa typer av studenter som bara går till skolan, betalar sin nödvändiga utgifter och inget annat, men att vara student innebär också att vara social och knyta kontakter under sin tid på skolan. Självklart innebär det inte att supa skallen av sig varenda helg men det är långt ifrån alla som gör det också.

Frågan man först ska ställa sig är vad är fattigt eller leva knapert?

Själv har jag 3 poster som kanske inte är livsnödvändiga Nöje 500kr, Restaurang 500kr och kläder 500kr... Skulle jag ta bort dessa poster skulle jag klara mig precis på gränsen, det skulle innebära att jag endast rörde mig mellan skolan och hemmet men för att inte bli ett socialt misslyckad tar jag ett tilläggslån för att kunna "LEVA", gå på några uteluncher per månad, köpa hem lite fina matvaror ibland kanske lite fredagsmys, i min budget ingår ingen sprit. Detta gör ju också att man får lite motivation och inte bara tänka på skola 24/7.

Så ja det finns inga studenter som lever "fattigt" i ordens rätta bemärkelse eller njae det kanske finns ett handfull fall någonstans i landet men jag skulle nog tro att för de flesta så vill man ha någon nöje/fritid så att man kommer ifrån skoltänket ibland.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

WaR, vad är det för människo- och studiefientliga åsikter du har? Jag kan lova dig att det finns extremt många människor i åldern 18-25 som jobbar och köper nya kläder, är ute och super varje helg och så vidare. Jag utgår från att du inte heller tycker det är okej?

Du verkar inte förstå att de som studerar gör det möjligt för många av de som jobbar (inkl. de själv då, såklart) att öht. kunna få ett jobb, de bidrar enormt till Sveriges ekonomi (eller du kanske tycker att Sverige borde vara ett land där ingen studerar? Lycka till att klara av den internationella konkurrensen då... Det är hög utbildning som gör att Sverige inte är ett U-land) dessutom är det till största delen lån vi pratar om, de som utbildar måste alltså betala tillbaka (ofta) hundratusentals kronor.

Med existensminimum menas inte din definition, "får jag mindre så slutar jag existera": vi pratar om Sverige, där vi ställer rejält höga krav på livsstandard (till skillnad från i många andra länder). Och det är jävligt bra, eftersom våra krav har gjort att vi har en väldigt hög livsstandard även för fattiga studenter. Sen kan man tycka att eftersom det i Sverige inte riktigt går att vara fattig kan det vara dumt att använda ordet fattig, men givetvis anses fattig vara i relativa termer. Men 9000:-/månaden är trots allt under 50% av vad ens det sämsta vanliga arbetet skulle ge.

Hur mycket efter skatt anser du att det "sämsta vanliga" arbetet ger idag egentligen?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Vill man ha en extra guldkant i tillvaron, så får man helt enkelt jobba lite.
Det är få program idag som inte "tillåter" tid över till lite arbetstimmar.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Skrivet av H-can:

Vill man ha en extra guldkant i tillvaron, så får man helt enkelt jobba lite.
Det är få program idag som inte "tillåter" tid över till lite arbetstimmar.

Sen måste jag återigen trycka på det här med att det är under en extremt begränsad tid av ens liv som man studerar. Vissa får det att låta som att de minsann ska leva på nudlar och secondhandkläder i sju svåra år.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Vad har räntan på lånet för betydelse, det är fortfarande pengar som man LÅNAR som måste lämnas åter när man är klar med utbildningen, det spelar ingen roll om det är 2% eller 0%, CSN är ingen hjälporganisation som ger studenter gratis pengar, man LÅNAR och betalar tillbakas senare.

Ja vad har räntan för betydelse... Jag vill inte låta nedlåtande men du kan ju läsa in dig lite på grundläggande ekonomi och lånevillkor/räntor så får du svaret på den frågan, kan nog vara nyttigt att kunna om man tar lån ändå. CSN är visst en "hjälporganisation" (myndighet rättare sagt) som dels ger studenter gratis pengar (studiebidrag), och dessutom ger lån utan säkerhet till en ränta som dom inte tjänar ett piss på, och samtidigt går back miljarder på folk som inte betalar tillbaka av diverse anledningar, vilket är en konsekvens av att inte ha några krav på säkerhet.

Citat:

Och din bild på studenter verkar vara stämma in på en kinesiskt idrottskoala där eleverna inte gör annat än utövar idrotten. Finns säkert dessa typer av studenter som bara går till skolan, betalar sin nödvändiga utgifter och inget annat, men att vara student innebär också att vara social och knyta kontakter under sin tid på skolan. Självklart innebär det inte att supa skallen av sig varenda helg men det är långt ifrån alla som gör det också.

Det är sjukt vanligt och dessutom väldigt accepterat att supa skallen av sig varenda helg. Tar man dessutom i beaktning att vi har flest högskole-avhopp i europa (eller iaf medaljplats) kan man ju fråga sig om det inte vore bättre med lite mer "kinesisk idrottsskola där eleverna inte gör annat än utövar idrotten", bara lite.

Citat:

Frågan man först ska ställa sig är vad är fattigt eller leva knapert?

Själv har jag 3 poster som kanske inte är livsnödvändiga Nöje 500kr, Restaurang 500kr och kläder 500kr... Skulle jag ta bort dessa poster skulle jag klara mig precis på gränsen, det skulle innebära att jag endast rörde mig mellan skolan och hemmet men för att inte bli ett socialt misslyckad tar jag ett tilläggslån för att kunna "LEVA", gå på några uteluncher per månad, köpa hem lite fina matvaror ibland kanske lite fredagsmys, i min budget ingår ingen sprit. Detta gör ju också att man får lite motivation och inte bara tänka på skola 24/7.

Så ja det finns inga studenter som lever "fattigt" i ordens rätta bemärkelse eller njae det kanske finns ett handfull fall någonstans i landet men jag skulle nog tro att för de flesta så vill man ha någon nöje/fritid så att man kommer ifrån skoltänket ibland.

Okej, tycker du att du lever i en jävla misär och på "existensminimum"? Jag klandrar dig inte för att du som student lägger 1500:- per månad på saker man kan vara utan, bara om du samtidigt gnäller över din ekonomiska situation