Permalänk
Medlem

Novis i kris.

Yo, skaffade nyligen ett 100 mbit från kom hem och en diktator där jag bor kräver att jag kör trådlöst. Har som ni säkert är bekanta med netgear cg3100 som följer med som standardmodem. Eftersom mitt hem kommer förvandlas till en krigzon om jag inte använder trådlöst gick jag iväg och köpte mig ett D-link DWA-547, som hade inte en utan TRE antenner! Tjockt nice tänkte jag! Nu kommer jag flyga fram! Sedan när jag insåg att jag endast får ut 2,5 nedströms grät jag i några timmar efter mitt korta sammanbrott satte jag mig och ändrade kanaler (testat alla), stängde av strömsparfunktioner, bytte lösenord, stängde av säkerheten på nätverket. Och BAM 3,4 mbit/s.

Snälla Sweclockers, hjälp mig innan jag stryper mig själv med hdmisladden.

Permalänk
Avstängd

Svenskan sitter på sin plats, helt klart.

Permalänk
Medlem

Dra en kabel.

Permalänk
Medlem

Som sagt dra en kabel... Finns massor med källor som kan störa ett trådlöst nätverk och därmed dra ner hastigheten.

Permalänk
Medlem

det kan ju vara stickan som du använder i datorn? vad stödjer den? har du stoppat så det bara är N hastighet på routern, inget kompabilitets läge? (sänker hastigheten tror jag)

har ingen aning hur den routern ska presterar dock

Permalänk
Inaktiv

Vinn kriget, jag slåss gärna för den goda sakens skull.

EDIT:
Vill "den där andra" slippa kablar liggandes så finns det någon lösning där man drar nätverket genom eluttagen, ... vet dock inget om varken prestanda eller namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulle:

Svenskan sitter på sin plats, helt klart.

wow, du är otrologt hjälpsam märker jag! du kanske borde jobba för polia?

OnT: Varför krävs trådlöst? vill han/hon inte ha kablar liggande?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Mina tips:
Prova först vad du får MED sladd, lite tillfälligt bara. Sen funderar du på om du har 3,4 mbit/s eller 3,4MB/sec (eller 3,4MiB som coola data-snubbar gärna säger). Sen provar du en annan tid på dygnet, för jag antar att du provar med tptest.se. Sen provar du mot en annan dator på ditt LAN (om du har det) med typ ett sånt här progg.

Skiter det sig fortfarande ska du ta ett glas stärkande så kommer du se att internet känns fortare!

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajser:

Som sagt dra en kabel... Finns massor med källor som kan störa ett trådlöst nätverk och därmed dra ner hastigheten.

dra en kabel och förklara att det inte är någon ide att ha 100 mbs för att det trådlösa inte orkar ge ut 100 mbs om du nu inte vill att vi ska lägga på ca 1500 kr på trådlösa nätverkskort och ny router IGEN bara för att få ca 20 mbs till

(visa sen lite ställen där ni kan gömma kablar och dylikt så dem inte syns så mkt)

min gamla mobil kunde störa ut alla nätverk som var i närheten (inom 300 meter XD)

vår granne ringde och frågade om vårt trådlösa också dog XD

(detta var 2003 ^^)

(samsung telefon som man viker upp)

var buggad antenn på den skulle jag tro den ballade ur totalt och en vecka senare såg man ränder på skärm efter att den gått i tvättmaskin äsh tänkte jag och satte mig vid farsans dator internet slutade nyss fungera
sa jag till farsan medans jag höll på och stänga av mobilen
några sekunder efter att farsan kommit in så startar jag om telefonen (internet hoppar igång i några sekunder och jag går ut på nätet för och spela lite flashspel och liknande det dör igen kollar på mobilen och funderar lite sen stänger jag av den och internet hoppar tillbaka utan problem ^^)

då säger jag högt min mobil stör ut internet är det normalt ?
nej det ska den inte göra sa farsan och någon dag senare fick jag en ny telefon (den ajg hade innan var en sliten skit och skulle inte gå på garantin iallafall då den gått x antal gånger i tvättmaskin )
(detta var någon random samsung med liknande skärm som klassikern 3310 minns att den var mörkblå nästan mörk lila efter ett par gånger i tvätten ^^ jag hade då. Den nya blev en sony ericsson som jag behöll tills 2007 då blev det en nokia 5500 sport som jag fortfarande använder )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

precis min gamla mobil kunde störa ut alla nätverk som var i närheten (inom 300 meter XD)

(detta var 2003 ^^)

var buggad antenn på den skulle jag tro den ballade ur totalt och en vecka senare såg man ränder på skärm efter att den gått i tvättmaskin äsh tänkte jag och satte mig vid farsans dator internet slutade nyss fungera
sa jag till farsan medans jag höll på och stänga av mobilen
några sekunder efter att farsan kommit in så startar jag om telefonen (internet hoppar igång i några sekunder och jag går ut på nätet för och spela lite flashspel och liknande det dör igen kollar på mobilen och funderar lite sen stänger jag av den och internet hoppar tillbaka utan problem ^^)

då säger jag högt min mobil stör ut internet är det normalt ?
nej det ska den inte göra sa farsan och någon dag senare fick jag en ny telefon (detta var någon random samsung med liknande skärm som klassikern 3310 ^^ jag hade då den nya blev en sony ericsson som jag behöll tills 2007 då blev det en nokia 5500 sport som jag fortfarande använder )

Cool story, vad hade det med saken att göra?

OnT:
Slåss, som en chef.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Cool story, vad hade det med saken att göra?

OnT:
Slåss, som en chef.

nja du vet inte riktigt XD

(det är lätt och skriva lite offtopic när man sovit dåligt (ca 3 timmar och är inte trött än men kommer snart bli X)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

OnT: Varför krävs trådlöst? vill han/hon inte ha kablar liggande?

Yes kablar är no go.

Permalänk

dubbel kolla dina inställningar och stäng av tv:n

Skrivet av Shreeks:

Yo, skaffade nyligen ett 100 mbit från kom hem och en diktator där jag bor kräver att jag kör trådlöst. Har som ni säkert är bekanta med netgear cg3100 som följer med som standardmodem. Eftersom mitt hem kommer förvandlas till en krigzon om jag inte använder trådlöst gick jag iväg och köpte mig ett D-link DWA-547, som hade inte en utan TRE antenner! Tjockt nice tänkte jag! Nu kommer jag flyga fram! Sedan när jag insåg att jag endast får ut 2,5 nedströms grät jag i några timmar efter mitt korta sammanbrott satte jag mig och ändrade kanaler (testat alla), stängde av strömsparfunktioner, bytte lösenord, stängde av säkerheten på nätverket. Och BAM 3,4 mbit/s.

Snälla Sweclockers, hjälp mig innan jag stryper mig själv med hdmisladden.

Som titeln säger "dubbel kolla dina inställningar och stäng av tv:n"

checklista:

1, Om du har IP-TV från tex com-hem eller telia stäng av dekodern den kan ta 90% av bandbredden.

2, Kolla att n-standarden är aktiverad på både router och nätverkskortet.

3, Ställ om antennerna på nätverkskortet så att de täcker x-/y-/z-planen (en lodrät, en horisontalt och en "rakt ut").

4, Kolla hur många trådlösa nätverk du har i området och vilka band de använder, du kan använda en wlan "sniffer" till detta, ladda hem en proffesionel sådan om du inte har en du behöver ju den bara under testperioden för att försöka att hitta ett så "ostört" band som möjligt.

Bilden ger dig en ungefärligt bild av vilka band som stör varandra.

5, betänk din "siktlinje" dvs den väg som signalen tar genom väggar osv. Hur stark är signalen? dålig signalstyrka tyder på att du har hinder som stör signalen tex om du har otur bor du i ett nytt eller ny renoverat hus där man har tejpat upp gipsskivorna med aluminium och det är rikligt med armering i väggarna. Detta kan avhjälpas med en bryggsändare i en hall tex så att signalen kan gå genom trädörrarna istället för armeringen. Du ska dock först testa att vrida på routern, många routrar har en fast inbyggd antenn som är orienterad i y-planet (lodrät) vilket gör att störningen från armering blir maximal och att rum en våning upp eller ner får dålig täckning. Det kan avhjälpas ibland genom att vinkla om routern som helhet (lägg den på sida, högkant osv).

6, betänk vilka aktiva signalstörare som kan finnas, släck alla billiga lågenergi lampor, mikron, tvättmaskiner osv när du testar och jämför resultaten, har personligen svurit över en plötsligt försämmrad täckning hemma som orsakades av en billig lågenergi lampa i en julstjärna.

mvh Den_Samme

ps. kom ihåg att 100mb är en siffra du mest troligt kommer upp i när du laddar ner från en server i samma stad. tp-kollen mfl kollar mot en server i en stad säg Sundsvall men du bor i Kalix om du ändrar testserver till Luleå din närmaste T3 hubb så kan du få helt andra svar så tillvida din internetprovider skickar all trafik via en server tex Lund för dokumentering mm. ds

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

http://www.metageek.net/products/inssider/ - Mjukvara för att kolla hur det står till med kanaler och stryka på ditt Wlan.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com