Pumpar CSN mig med pengar så jag ska betala mycket ränta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Hyra 4000:-
El 200:- När hyran är så hög som 4000 brukar elen ingå
Hemförsäkring 100:- Hemförsäkring kostar hälften (källa folksam)
Telefoni/mobil 500:- Nja, det där kostar inte ens en iphone. Den rätta summan är 300 kronor per månad. Personligen tycker jag dessutom att man får skylla sig själv om pengarna inte räcker till om man lånar pengar till en mobiltelefon (vilket man faktiskt gör med ett abonnemang)
Bredband 300:- Även bredbandet ingår vid en sådan hyra
Hygien 300:- Detta verkar inte heller riktigt stämma om man nu inte köper sitt schampo på NK. Själv passade jag på att köpa på ikea och fick schampoo, balsam och duschtvål för 60 kronor och det har räckt i 3 månader. Raklödder och rakhyvel blir också under 50lappen per månad.
Kläder 500:-
Träningskort 300:- att hitta billigare än detta är knappast svårt, på friskis kostar det 250 kronor, och jag tvekar inte på att det går att hitta billigare
Busskort 600:- Inte ens i Stockholm är busskortet så dyrt, 520 kronor är den korrekta summan.
Mat 2000:- En matbudget på 2500? Själv ligger jag på 2000 och känner att jag ligger i överkant då jag äter ute 1-2 gånger i veckan. De flesta schabloner rekommenderar 1500 kronor.
Restaurangbesök/fika 500:-
Tandläkare/sjukhus 100
Böcker 300
Nöje 500
Övrigt

straxx över 10 000:-

Där har du ett gäng kategorier som "normalt" folk lägger pengar på.
att du har gratis bredband+försäkring osv är rätt ovanligt och långt ifrån alla som får det

Därmed kan du med lätthet dra ned 2000 kronor och vips har du helt plötsligt 500 kronor över, med bostadsbidraget har du 1600 över, som du då kan lägga på onödigheter som mobil osv. Och jag tycker inte att 1600 är en dålig summa att röra sig med när det mesta är betalt. Jag själv sparar som sagt 1500 per månad trots att jag har en kraftigt tilltagen nöjesbudget på 1000 kronor och handlar mat för nästan 2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Ja vad har räntan för betydelse... Jag vill inte låta nedlåtande men du kan ju läsa in dig lite på grundläggande ekonomi och lånevillkor/räntor så får du svaret på den frågan, kan nog vara nyttigt att kunna om man tar lån ändå. CSN är visst en "hjälporganisation" (myndighet rättare sagt) som dels ger studenter gratis pengar (studiebidrag), och dessutom ger lån utan säkerhet till en ränta som dom inte tjänar ett piss på, och samtidigt går back miljarder på folk som inte betalar tillbaka av diverse anledningar, vilket är en konsekvens av att inte ha några krav på säkerhet.

Hur vi än vrider och vänder på det kommer vi inte från att det fortfarande är ett LÅN som måste betalas tillbaka, sen om vissa individer inte betalar tillbaka detta hör inte hit. Folk tror ju att man lever så bra med csn och får en massa pengar gratis, visst får man ett bidrag på 2700:- men resten är lån som ska tillbaks. När jag själv blir klart om 3 år kommer jag ha drygt 280 000:- att hosta upp, men eller utan ränta är detta fortfarande en stor summa pengar som man måste skrapa ihop.

Citat:

Det är sjukt vanligt och dessutom väldigt accepterat att supa skallen av sig varenda helg. Tar man dessutom i beaktning att vi har flest högskole-avhopp i europa (eller iaf medaljplats) kan man ju fråga sig om det inte vore bättre med lite mer "kinesisk idrottsskola där eleverna inte gör annat än utövar idrotten", bara lite.

Citat:

Okej, tycker du att du lever i en jävla misär och på "existensminimum"? Jag klandrar dig inte för att du som student lägger 1500:- per månad på saker man kan vara utan, bara om du samtidigt gnäller över din ekonomiska situation

Jag tycker inte att jag lever i misär med tanke på att jag har tur att jag jobbat några år innan jag började plugga vilket gjorde att jag kunde få detta tilläggslån, mao kan jag unna mig lite saker utanför skolan. Hade jag inte haft detta tilläggslån då hade jag nog haft det väldigt knapert plus att jag har väldigt bra kontakt med tidigare arbetsgivare vilket gör att jag nästan har garanterat sommarjobb vilket också gör att jag kan betala min hyra under sommarmånaderna.

Skrivet av MooD:

Därmed kan du med lätthet dra ned 2000 kronor och vips har du helt plötsligt 500 kronor över, med bostadsbidraget har du 1600 över, som du då kan lägga på onödigheter som mobil osv. Och jag tycker inte att 1600 är en dålig summa att röra sig med när det mesta är betalt. Jag själv sparar som sagt 1500 per månad trots att jag har en kraftigt tilltagen nöjesbudget på 1000 kronor och handlar mat för nästan 2000.

Som det har nämnts flera gånger, det ingår ingen el eller bredband eller föräskring i de flesta studentlägenheter än mindre i vanliga lägenheter vilket jag bor i.

Så för att kortfatta
Hyran är helt rimlig
El ingår ej
Försäkring ingår ej, för att vara exakt betalar jag drygt 105:- för hemförsäkring+allrisk
Telefoni är egentligen största posten, telefon 24mån abb* 300:-/mån plus lite samtal.
Bredband ingår ej
Hygien - ja 300, diskmedel, tvättmedel, tandkräm, schampo, rakhyvel, toapapper mm listan kan göras lång
busskort i stockholm kostar 790:- som student 560:-
Matbudget är väldigt personligt och beror på hur mycket och vad man äter. men 2000:- för handladmat är normalt.

Det syns att du inte har någon uppfattning av vad saker och ting kostar i lite större städer, allting kostar lite extra.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Därmed kan du med lätthet dra ned 2000 kronor och vips har du helt plötsligt 500 kronor över, med bostadsbidraget har du 1600 över, som du då kan lägga på onödigheter som mobil osv. Och jag tycker inte att 1600 är en dålig summa att röra sig med när det mesta är betalt. Jag själv sparar som sagt 1500 per månad trots att jag har en kraftigt tilltagen nöjesbudget på 1000 kronor och handlar mat för nästan 2000.

Det är ganska ovanligt att elen ingår i hyran oavsett hyra, att bredband ingår i hyran är ytterst ovanligt. Kostnaden för hemförsäkring beror på lägenheten, lösöre och den försäkrade, men 100kr är närmare sanningen än 50kr (källa: praktisk erfarenhet) för dom allra flesta. Annars håller jag med om matbudgeten dit även fika/resturangbesök bör räknas in och att mobilkostnaden är alldeles för hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Telefoni är egentligen största posten, telefon 24mån abb* 300:-/mån plus lite samtal.

Som sagt, har du lånat till en dyr mobil har du bara dig själv att skylla på. Att låna till lyxkonsumtion är bland det dummaste du kan göra. Hur vettigt det nu ens är att en student ska ha iphone 4s eller vilken android du nu har, det finns betydligt mer prisvärda telefoner.

Skrivet av RoleX:

Hyran är helt rimlig
El ingår ej
Bredband ingår ej

Du betalar alltså ~4000 kronor för en lägenhet ~20 kvm där elen och bredband inte ingår? Du får gärna länka till en sådan.

Skrivet av RoleX:

Hygien - ja 300, diskmedel, tvättmedel, tandkräm, schampo, rakhyvel, toapapper mm listan kan göras lång

Ptja handlar du på vivo så blir det såklart dyrt. Det handlar om att anpassa sina inköpsställen till sin budget och ju mindre pengar man har ju bättre måste man planera. Det är inte hållbart att springa ned och köpa 1 toalettrulle för 10 kronor två minuter innan man ska skita. Jag själv köpte 64 toalettrullar för 40 kronor på city gross för en tid sedan, det blir under kronan per rulle. Diskmedel kostar 5-10 kronor och räcker i över en månad. Rakhyvel, köp saftey razors så blir det billigt eller köp billigt på internet (tror jag lagt ut 100 kronor totalt på ett halvår för rakning).
Så ja, allt handlar om planeringar.

Skrivet av RoleX:

Hygien - ja 300, diskmedel, tvättmedel, tandkräm, schampo, rakhyvel, toapapper mm listan kan göras lång
busskort i stockholm kostar 790:- som student 560:-

Fel, 1540/3 = 513 kronor.
Är du under 20 (vilket endel studenter är) kostar det 134 kronor per månad.

Skrivet av WaR:

Kostnaden för hemförsäkring beror på lägenheten, lösöre och den försäkrade, men 100kr är närmare sanningen än 50kr (källa: praktisk erfarenhet)

Skrivet av RoleX:

Försäkring ingår ej, för att vara exakt betalar jag drygt 105:- för hemförsäkring+allrisk

50-60 kronor hos folksam iaf, bara dra in på deras hemsida och ta er en titt. Förstår dock inte varför du har allrisk? Självrisken ligger oftast på 1000-1500 och det dyraste jag har i mitt hem är min stationära dator värde 4000 (för 1 år sedan), men ser inte alls hur den kan vara i farozonen. Så vad har ni fattiga studenter som kräver en allrisk? Dyr macbookpro för 15 000 som man bara måååååååååååååååste ha som student?

Skrivet av WaR:

Det är ganska ovanligt att elen ingår i hyran oavsett hyra, att bredband ingår i hyran är ytterst ovanligt.

Mjaså av 27 områden i stockholm ingick elen i 23 stycken av dessa (bland de billigaste lägenheterna). Så ganska ovanligt?
http://www.sssb.se/index.php?page=ourapartments

Att stockholmarna betalar lika mycket som mig i hyra gör mig dock ganska upprörd. Varför har ni möjligheten och bo mitt i en storstad när jag bor mitt ute på landet med en stor urskog som närmsta granne? GAH!

Angående bredbandet, mja tydligen var det ganska ovanligt. Antog felaktigt pga alla här på campus har 10-100 mbit som ingår i hyran

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Det går inte ihop för dig att leva utan sprit men samtidigt super du inte? Och du "behöver inget busskort för du bor granne med skolan" men samtidigt kan du inte leva utan bil trots att du är där du är för att plugga och inte köra bil? Får inte riktigt ihop det... I övrigt håller jag ju med dig i grund och botten. "Dina alkoholvanor" grundande jag på det inlägg där du skrev att du inte klarar dig utan sprit och inget annat.

EDIT: Det kan nog ha varit en missuppfattning från min sida, ursäkta. Läste nog ditt inlägg fel.

Japp, massiv missuppfattning från din sida. Har varit ut 2 gånger sedan jag flyttade i augusti. Jag kan leva utan bil då jag har 3 minuter till coop och 10 till skolan. Citera gärna inlägget där jag skriver att bara super och att det gör att jag inte har råd med annat xD Hittar det inte, står det så måste det redigeras.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

Att leva bara på studiemedlet funkar och många kan t.o.m. få en hel del över men tänk att alla är inte som dig. Man behöver inte ha högre levnadsstandard, tänk att du har allergi (medecin för 100kr per månad eller så), du kanske har synfel och får lägga en 2-3000kr per år i kostnader runt det, du kanske inte kan hitta någon lägenhet närma skolan och måste ha busskort för mellan 300-900kr beroende på var du bor osv. Kombinera det med att du går en linje som kräver ganska dyr kursliteratur samt med svårigheten att hitta lägenheter idag så kanske man råkar ut som mig och får leva på ett vindsrum på ca 18 kvm utan frys och kök utöver en spisplatta från biltema och en vask+micro med delad toalett som du får ge 4000kr/månad för det. Då behöver du knappast ha någon hög levnadsstandard för att få det knapert på studiemedel och sen kanske man måste köpa möbler (vissa kan väll ses som "lyxmöbler" så säg att du nöjer dig med en stol, ett bord och en madrass, kläder osv kan du ha i påsar och kartonger) vilket lär bli nästintill omöjligt med den budgeten och går något sönder/man blir rånad eller liknande så blir det riktigt krisigt.

Själv hade jag dock aldrig kunnat leva ett liv där man bara studerar och inte gör något annat, jag värderar nöjen, god mat ibland, snygga (och ja dyrare) kläder, sen vill jag gärna ha smartphone med ett najs data abb, bra bredband, modern teknik och hårdvara, klippa mig för ca 3-400kr/månad, etc, etc. Men jag räknar inte att kunna leva som jag vill på studiemedel utan väljer helt enkelt att jobba och ta pengarna jag tjänar in från jobb på sådana saker.

Ang existensminimum, jag har hört från en som lever på existensminimum och då får denna person (ensamstående utan barn) ca 4000kr/månad att leva på utöver hyra, el, vatten, osv. Då bor denna person i en tvåa (+kök) på ca 60kvm betydligt större än de flesta studenter har och har ändå mer pengar att röra sig fritt på varje månad än många studenter. Sen kan man väll säga att existensminimum i Sverige knappast är vad som behövs för att precis kunna överleva utan folk kan faktiskt leva ett okej liv på existensminimum.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag studerar också datavetenskap. aldrig sommarjobbat; köpt allt i min signatur(hifi grejorna kostar typ 13k sammanlagt) plus musikutrustning för ungefär 15k på vad sparat undan varje månad.

En normal månad går jag ungefär 3k plus på.

hyra: 2.2k
mat: 800kr (allt inräknat. vi är tre pers som lagar middag tillsammans varje dag)
el: 120
bredband: 50
nöjen (äta ute, supa, åka buss osv osv): 2k

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Nja dom tar väl nått mellanting på allt.
Själv studerade jag inte men gick lärling på ca 8k ut ett tag. (aktivitetstöd)
4000hyra
1000el/tele/förs/skatt/mm..
1500bensin till från plats. (inga direkta buss/tåg om man inte ville sitta 2,5timmar dit / hem = 5 tim varje dag,)

Så till slut 1500 till mat kläder o div nöjen/mån.. Tur man hade lite svart;)

Edit: Sen visst går det leva på den standard åxo om man vill, 1000mat/2-300kläder/2-300nöjen egentligen inga problem om man ser det så.. men.... nje...

Permalänk
Medlem

Kört med halva CSN + bostadsbidrag den här terminen vilket uppgår till totalen ~5100kr. Kommer gå upp i fullt lån från och med nästa termin då min utbildningen börjar närma sig sitt slut och då CSN lånet är ett otroligt "prisvärt" och förmånligt lån relativt till många andra lån.

Min månadsbudget har sett ut som följande:
Hyra: ~3100kr (bredband ingår)
El: 150-200kr
Försäkring: ~70kr (kan säkert hitta något billigare men ids inte byta)
Mat: ~1000kr
Mobil: 50-100kr
Bospar: 300kr

Brukar bli runt 400kr kvar som antingen sparas, går åt till övrigt eller förs över till budgeten för nästföljande månad. Är en flitig biblioteksbesökare så kurslitteraturen är i 9 fall av 10 lånad. Vad gäller utekvällar brukar det väl bli 1-2 gånger i månaden men med ett eventuellt redigt förkrök plus nationspriser a la 19-25 kr för en stor stark så brukar de bli rätt lindriga. En disciplinerad matbudget är väl det viktigaste nästan.

Har svårt att förstå ett klädkonto på 500kr månaden Jag ligger på kanske en tusenlapp om året och inte fan går jag runt i trasor direkt.

Permalänk
Medlem

Det är så härligt när man sen ska betala tillbaka lånet till CSN och var tredje månad får man räkning som håller på i år efter år, det är verkligheten men den har du inte kommit till ännu.

Tyckte också det var kul med CSN pengar när jag gick på högskolan, men inte kul sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Det är så härligt när man sen ska betala tillbaka lånet till CSN och var tredje månad får man räkning som håller på i år efter år, det är verkligheten men den har du inte kommit till ännu.

Tyckte också det var kul med CSN pengar när jag gick på högskolan, men inte kul sen.

Jag betalar hellre en csnränta på 1,9% än ett fett bostadslån på 5%+

Permalänk

2700/månad i hyra KTH-Södertälje, betalar dock endast för 10månader så hyra/månad blir väll en 2200ish nånting. Bredband ingår. Ej EL (dock väldigt billigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Det är så härligt när man sen ska betala tillbaka lånet till CSN och var tredje månad får man räkning som håller på i år efter år, det är verkligheten men den har du inte kommit till ännu.

Tyckte också det var kul med CSN pengar när jag gick på högskolan, men inte kul sen.

Jag tyckte det var smidigare att få den månadsvis för att lättare kunna planera. Men jag antar att du vet att du kan ändra på inbetalningsplanen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Man kan ju välja att ta ut mindre lån om man inte behöver allt.

Jag gick back varje månad med några hundra, men hade hyra på 5000:- plus el, bredband, försäkringar o.s.v.. Sedan hade jag 1600:- i månaden i resekostnader eftersom jag pendlade Uppsala-Stockholm.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av MooD:

Därmed kan du med lätthet dra ned 2000 kronor och vips har du helt plötsligt 500 kronor över, med bostadsbidraget har du 1600 över, som du då kan lägga på onödigheter som mobil osv. Och jag tycker inte att 1600 är en dålig summa att röra sig med när det mesta är betalt. Jag själv sparar som sagt 1500 per månad trots att jag har en kraftigt tilltagen nöjesbudget på 1000 kronor och handlar mat för nästan 2000.

Snacka om att vara trångsynt och sakna mer verklighetsuppfattning än vad näsan räcker. Alla är inte precis likadana som dig. Man har väldigt olika förutsättningar i olika städer och personer.

Det är inget konstigt med den hyran, det kostar olika i olika städer. Precis samma med hemförsäkring, här i Linköping har vi en billig studentförsäkring, men det är inte samma för alla.
Min bostad är på 26kvm, kostar 4200kr i månaden (dock 10 månaders hyra bara). Det ingår varken el, varmvatten eller bredband i den hyran. Ja, det är inte den billigaste och det är ganska högstandard. Men det är så kallade studentlägenheter (så det är väl tanken att studenter ska bo i dem?) och det är svårt att få en annan lägenhet, jag tänker inte krångla och byta bara för att få en liknande lägenhet för någon hundring billigare hyra.
Som en annan nämnde så är det ganska mycket som ingår i hygienavdelningen, tror inte jag gör av med så mycket varje månad men det känns inte som en helt orimlig siffra.

Om du inte tror mig och vill se en länk (Linköping): http://byggvesta.frontosa.se/ledigalagenheter2.aspx?lcid=1053

Sen det här med affärer du verkar pusha att handla på stora billigare affärer, alla studentstäder har inte dessa affärer och det skiljer dessutom i pris i olika städer. Det är självklart att man försöka hålla sina inköp så billiga som man kan med de förutsättningarna man har. Om det nu finns större affärer i ens stad är det inte ovanligt att de ligger en bra bit bort och att ta sig dit kan ta tid, och som de flesta vet är tid pengar. Självklart lönar sig planering, men vissa saker kan man inte planera ner i pris.

Samma sak med gymmet, friskis och billigare gym finns inte i alla städer, eller så krävs det längre resor för att ta sig dit och än en gång tid är pengar.

Jag har inte låg levnadstandrad, och spenderar ganska olika varje månad utan att slösa. Men jag tar bara studiebidraget och lever på pengar jag sparade ihop när jag jobbade innan jag började plugga och jobb på lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

På de 1500 kr skulle jag dels betala mina middagar, men också de nöjen som jag ville unna mig själv. Visst kan man tycka att jag borde ha slutat snusa och varit nykter under de två år jag gick på skolan, men det ville jag inte.

Det där gjorde min dag.

Personligen studerar jag till engelsk- och svensklärare på distans från Turkiet. Jag får 8500 i månaden och i stan jag bor är det väl mellan tummen och pekfingret lika köpkraftigt som 12000 skulle vara i Sverige. Tro det eller ej, men det är många av studenterna som läser kurser eller program som går att läsa på distans som gör så här. Fan, med 8500 i månaden kan du typ bo i ett palats med eget harem i vissa delar av världen. Allt du behöver är en dator och en någorlunda stabil lina. Jag extraknäcker som engelsklärare och pengarna jag får där tillsammans med frugans lön räcker gott och väl. Varje månad, 8500:- in på sparkontot.

Permalänk
Medlem

Det där med hyror är ett otyg. I varje fall i större städer (Göteborg).

Vill man inte bo i korridor där man riskerar att dela kök med nyligen hemifrån-flyttade, utbytes-studenter och annat spännande har man inte så många val.
Antingen får man ha kötid på flera år, pendla från en förort eller så får man betala ockerhyra för en spartansk etta.

Dessa byggen ligger nära Chalmers och det är relativt lätt att få en lägenhet.

Hyra?
4500kr och uppåt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det där med hyror är ett otyg. I varje fall i större städer (Göteborg).

Vill man inte bo i korridor där man riskerar att dela kök med nyligen hemifrån-flyttade, utbytes-studenter och annat spännande har man inte så många val.
Antingen får man ha kötid på flera år, pendla från en förort eller så får man betala ockerhyra för en spartansk etta.

Dessa byggen ligger nära Chalmers och det är relativt lätt att få en lägenhet.
http://www.strangbetong.se/?get=image&action=view&prefix=text...

http://www.arkitektbyrangbg.se/files/gallery/418.jpg

Hyra?
4500kr och uppåt.

Sitter på mobilen och ser inte alla bilder, så jag kan ha missat något essentiellt, men; vad är det här för himmelrikeslägenheter? Lagom prisnivå och yta för att dela en sådan lägenhet med en polare? Någon länk? Den bild jag såg visade en stilig fasad i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Skrivet av eas@tetris:

Lagom prisnivå och yta för att dela en sådan lägenhet med en polare? Någon länk? Den bild jag såg visade en stilig fasad i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, verkligen fina lägenheter på utsidan i alla fall. 4500:- är inte särskilt mycket för en hyreslägenhet idag. Klart det är surt med en studentinkomst, men sånt är livet.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Det där gjorde min dag.

[.....]

Hehe.

Men det är väl inte så konstigt att resonera så. Vi skulle alla kunna flytta ut på landet och bli självförsörjande och inte lägga ut en enda krona, utan vare sig rinnande vatten eller el, men det vill vi inte heller. Frågan är bara var man ska dra strecket för vad man går med på att offra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Sitter på mobilen och ser inte alla bilder, så jag kan ha missat något essentiellt, men; vad är det här för himmelrikeslägenheter? Lagom prisnivå och yta för att dela en sådan lägenhet med en polare? Någon länk? Den bild jag såg visade en stilig fasad i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Här är en lägenhet ifrån den första bilden.

http://www.boplats.se/HSS/Object/object_details.aspx?objectguid=80d9e040-0aea-43f5-b06e-ddea379db51c

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Nä, verkligen fina lägenheter på utsidan i alla fall. 4500:- är inte särskilt mycket för en hyreslägenhet idag. Klart det är surt med en studentinkomst, men sånt är livet.

Precis, rena guldgruvan det här om man lyckas få en sådan lägenhet. 4500 är väll lite saftigt om man bor själv, men det borde betyda att en delad lägenhet inte kan kosta så mycket mer.

Trevligt, lite dyrt kanske men om man dricker mindre än genomsnittsstudenten kan det nog gå runt ändå. Lite klurig planlösning bara med pentryt i den smala hallen

Sökte runt lite nu ja, och den stiliga runda byggnaden verkar ligga på Gibraltargatan i Johanneberg.
http://www.chalmersstudentbostader.se/visa.lasso?ukat_id=8000...
Är väll nå slags riktpriser, och tvårummare verkar ju vara helt fantastiskt bra om man står ut med kokvrå.

http://www.boplats.se/HSS/Object/object_details.aspx?objectgu...
Finns liknande lägenheter för drygt 2900kr men med mindre yta, hittade dock inga tvårummare. Verkar ju misstänkt billigt om det verkligen är så fräscht inne som ute?

Kan man välja bort kabel-tv som är obligatoriskt att betala? Eller ska man betala, men inte ha en tv-mottagare och inte betala tv-licensen?

Har sett flera skräckexempel på delade studentkök från en systers studenttid, och det är något jag absolut inte kan tänka mig ha. Gigantiska travar disk, folk som går hela tiden och stök överallt. Usch, går ju inte laga vettig mat i den oordningen.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Sitter på mobilen och ser inte alla bilder, så jag kan ha missat något essentiellt, men; vad är det här för himmelrikeslägenheter? Lagom prisnivå och yta för att dela en sådan lägenhet med en polare? Någon länk? Den bild jag såg visade en stilig fasad i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Saken är att det är rätt tattiga lägenheter.
Linoleum-matta på golvet, tunna gipsväggar, billiga köksluckor etc.
Visst, det är en studentlägenhet men det märks verkligen att de byggt så billigt de kunnat.
Alla rum är handikappanpassade. De fick säkert något extra bidrag tack vare det när det byggdes.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

När jag pluggade så var det inga som helst problem att gå runt under terminerna, när man fick studiemedel. Men under sommar- och vinteruppehållen, då man hade nästan lika höga utgifter som vanligt men ingen som helst inkomst, då gick det inte runt.

Dagens system funkar bra för den som:

- Bor billigt (gärna i studentlägenhet som är gratis på sommaren)
- Har sommarjobb
- Aldrig missar så många tentor att man tappar studiemedlet
- Inte har barn
- Inte är handikappad
- Inte är sjuk ofta

Uppfyller man alla dessa krav lever man rätt gott på studiemedlet och kan, precis som trådskaparen, ställa sig frågan vad tusan alla gör med sina pengar egentligen. För att få svar måste man tänka utanför sin egen horisont och inse att andra kanske har utgifter som inte går att kompromissa med.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka^:

När jag pluggade så var det inga som helst problem att gå runt under terminerna, när man fick studiemedel. Men under sommar- och vinteruppehållen, då man hade nästan lika höga utgifter som vanligt men ingen som helst inkomst, då gick det inte runt.

Dagens system funkar bra för den som:

- Bor billigt (gärna i studentlägenhet som är gratis på sommaren)
- Har sommarjobb
- Aldrig missar så många tentor att man tappar studiemedlet
- Inte har barn
- Inte är handikappad
- Inte är sjuk ofta

Uppfyller man alla dessa krav lever man rätt gott på studiemedlet och kan, precis som trådskaparen, ställa sig frågan vad tusan alla gör med sina pengar egentligen. För att få svar måste man tänka utanför sin egen horisont och inse att andra kanske har utgifter som inte går att kompromissa med.

Så länge de inte gnäller för att de är så pass kompromisslösa så ser jag inget problem. Man får gärna ha principer och krav men det innebär inte att man bör ha svårt att klara sig på studiemedlet. Som sagt så får man minska ner sina utgifter som student. Det är en begränsad del av ens liv och vi ska vara glada att vi överhuvudtaget får låna pengar till detta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Så länge de inte gnäller för att de är så pass kompromisslösa så ser jag inget problem. Man får gärna ha principer och krav men det innebär inte att man bör ha svårt att klara sig på studiemedlet. Som sagt så får man minska ner sina utgifter som student. Det är en begränsad del av ens liv och vi ska vara glada att vi överhuvudtaget får låna pengar till detta.

Det behöver inte vara frivilliga utgifter. Man kanske inte hittar något sommarjobb. Man kanske inte får tag i någon annan lägenhet än en dyr en. Och barn kostar att ha, så är det bara.

Jag håller med om att många som klagar på studiemedlet är bortskämda, men det finns väldigt många som har har det tufft på riktigt också. Studiemedlet är inte väl nog anpassat till alla sorters studenter.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller hur man kan klaga på att man har ont om pengar om man tar fullt bidrag+lån från CSN. Har en studentlägenhet där allt ingår för ca 4000 kr/mån, äter ofta ute, lägger förhållandevis mycket på alkohol (runt 1000 kr/mån) och kan inte på något sätt tycka at jag lever snålt. Trots detta går jag oftast runt 1000 kr plus varje månad.

Hade planer att sänka lånet från CSN men då blev det på gränsen att jag skulle klara mig med samma levnadsstandard som jag har nu. Blir nog att göra så ändå, har man mindre pengar anpassar man ju sig, känns fullkomligt idiotiskt att göra som jag gör nu, låna pengar för att sedan lägga in 1000 kr varje månad på sparkonto.

Vad gör studenter med sina pengar? spelar de poker? jag vet verkligen inte.

Visa signatur

nej

Permalänk

Jag lånar så mycket jag kan och lite till, iom att jag pluggar utomlands kan jag få en massa intressanta merkostnadslån och mer i baslån. Visst det brukar bli lite pengar över varje år men det går åt när man minst anar det. Med tanke på den låga räntan mot inflationen är det bara att låna max, vara lite försiktig och betala tillbaka till CSN när man slutar om det blev nåt kvar. Kan man inte hålla i pengar är det väl bäst att inte ta fullt lån men varför skulle man? Jag vet att jag kommer kunna betala tillbaka mitt lån även om det är ganska stort så allt som kan tänkas lånas från CSN utnyttjas

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Mycket klagade här, själv har jag hyran betald, hemresor betald (ca 25k i månaden), fri mat, fri internet (fås inte användas med egen dator) och 5000kr i handen varje månad.

50kr på bruden och resten på nöje (läs 4000kr på alkohol)
Så går det när man pluggar till officer.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Mycket klagade här, själv har jag hyran betald, hemresor betald (ca 25k i månaden), fri mat, fri internet (fås inte användas med egen dator) och 5000kr i handen varje månad.

50kr på bruden och resten på nöje (läs 4000kr på alkohol)
Så går det när man pluggar till officer.

Jag tycker inte att det varit särskilt mycket klagande. Du kanske skall inse att alla inte har samma villkor som du har bara?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC