Permalänk
Medlem

Flasha för att fixa SSD

läste i en tråd om att flasha bioset kunde göra så man hittar SSDn igen. fick nämligen problem med min Force 3 120gb igår kväll. bsod och när jag startar om står det bara bootmgr missing eller något sådant. tänker jaha.. får söka forum då! så jag sätter mig med min bärbara och letar igenom efter liknande problem och lösningar. står i några trådar att det räcker med att starta om lite och att dra ur och sätta i satakablar kan hjälpa! så jag startar om några ggr. märker detta funkar inte. ger upp så jag drar ut sata (data och ström) till ssdn och går och lägger mig. kommer hem från skolan idag, håller tummarna. sätter i kablarna och startar. ingen boot.

läser igenom lite till och flasha bios ska tydligen hjälpa. så jag tar min usb sticka, laddar ned v1101 från asus hemsida och unzipar på usb minnet. pluggar in i datorn startar går in i bios/tools/ASUS EZ flash 2 utility och tänker det här går ju bra, också gjorde det inte det :pPPpppp SUCK! har ingen aning vilken fil jag ska starta från. finns 3 olika "drive info" fs0:/ fs1:/ fs2:/ här blir jag ett stort frågetecken.. tydligen så hittar jag min ssd här! så jag bara nice testar boota. går inte...

så jag försöker boota från USBn. vilket borde vara fs0:/ för 1 är SSD och 2 är min HDD.
på fs0:/ finns det under folder info 2 val. Boot och System Volume Information. tänker att det måste ju vara boot ofc! trycker på den. då kommer det upp flera rader med först ett datum 11/12/11 på samtliga, 03:43a <dir> också en bokstavskombination cs-CZ da-DK etc.

vilken ska jag använda för att flasha? är det olika språk dom där eller vad är det? tacksam för snabba svar.
läste i några trådar att jag var tvungen att lägga bios-filen i root mappen på USB fattade detta som att det var den mapp som låg längst upp? eller måste man göra på något annat sätt?
jag gjorde en ny mapp som jag döpte till ROOT lade den längst upp och unzippade bios zippen till den så jag fick en .ROM fil.

hatar verkligen att jag var tvungen att göra en ny tråd om detta. men har läst igenom typ 10 trådar redan om detta problem men fortfarande inte fått det att funka. var tydliga i svaren så kanske fler kan få hjälp med samma sak. slipper vi fler trådar. tack!

EDIT: något konstigt hände precis, kollade runt i bios lite på ai tweeker och sådant. kollar på boot och scrollar lite upp och ned. helt plötsligt ploppar ssdn upp så jag trycker bara på den och vipps! "starta windows i felsäkert läge?.." är inne i windows nu och allt verkar funka som det ska :S men ni får fortfarande svara på frågorna om flashen även om problemet är löst för tillfället så verkar dessa problem vara återkommande.

SOLVED! om någon mer har samma problem läs detta! för att mitt usb minne skulle hittas av bios så var jag tvungen att formatera, om ni inte vet hur man gör detta läs guiden lite längre ned. efter att du har formaterat är det bara att ladda ned senaste bioset från asus hemsida, unzippa det på USB minnet och starta sedan om datorn. gå in i advanced mode/tools/asus ez flash 2 utility och välj usb minnet. Mitt hette NY VOLYM för jag orkade inte döpa det efter formateringen ^^ när du valt usb minnet är det bara att välja filen som börjar med ditt moderkorts namn och slutar med .ROM
efter det är det bara att trycka enter tills det står processing längst ned. tiden det tar att flasha är lagom för att gå och hämta en macka! fun fact.

när man formaterar trycker du start/skriver diskhanteraren i sök fältet/då får du upp en liten ruta/högerklicka på usbminnet/välj formatera/se till att du formaterar i FAT32 annars funkar det inte. ALL information på usb minnet kommer att raderas så spara alltviktigt när du formaterar. sedan är det bara välja formatera och vänta lite.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?, de flesta asus korten i dagensläge kräver bara att du ska ha bios romen på din hårddisk sedan uppdatera genom bios självt.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Vad har du för moderkort?, de flesta asus korten i dagensläge kräver bara att du ska ha bios romen på din hårddisk sedan uppdatera genom bios självt.

ojdå glömde det. p8z68-v men jag kunde ju inte boota in i windows så kunde ej lägga filen på hddn. hade jag kunnat det hade jag gjort det.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

ojdå glömde det. p8z68-v men jag kunde ju inte boota in i windows så kunde ej lägga filen på hddn. hade jag kunnat det hade jag gjort det.

Ha romen på usb stickan boota in i bios när den sitter i så kan du hitta den där också du kan ju se usbn i asus flash bios menyn

Edit: Kanske borde säga att jag inte tror att ditt bios flashande kommer göra så bootmgr för din disk kommer återkomma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Ha romen på usb stickan boota in i bios när den sitter i så kan du hitta den där också du kan ju se usbn i asus flash bios menyn

jag har ju bootat med stickan i och tror jag hittar den i bios i flash utilityn men jag vet inte vilken fil jag ska välja att boota från. kommer ju upp typ 20-30 st nästintill identiska!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V/#do...

tryck bios ta senaste och för bara in den i din usb och flasha den så är det avklarat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V/#do...

tryck bios ta senaste och för bara in den i din usb och flasha den så är det avklarat.

du verkar inte förstå mitt problem, jag har laddat ned det, tryckt in det på mitt usb. går in i bios men vet inte vilken fil jag ska flasha från!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

du verkar inte förstå mitt problem, jag har laddat ned det, tryckt in det på mitt usb. går in i bios men vet inte vilken fil jag ska flasha från!

Den filen du lagt i root-mappen.
edit: FLytta upp filen ett steg så att den inte ligger i någon mapp och lägg filnamnet på minnet, eller se till att det inte finns något annat på USB-minnet som distraherar dig. Läs även sida 3-35 i manualen (PDF-manualen, papperskopian du har kan vara annan upplaga med annorlunda sidnumrering).

Skrivet av Mr.Azum:

jag gjorde en ny mapp som jag döpte till ROOT lade den längst upp och unzippade bios zippen till den så jag fick en .ROM fil.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Den filen du lagt i root-mappen.

men det finns ju ingen fil som heter p8z68-v-pro-asus-1101.ROM
dom heter ju bara cs-CZ elelr något sådant

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du säger ju själv att du packat upp en .ROM-fil. Det är vad du ska flasha med, och det du har på USB-minnet "11/12/11 på samtliga, 03:43a <dir> också en bokstavskombination cs-CZ da-DK etc." är mappar, något annat skräp du har liggande på minnet. Radera skiten. Allt du ska ha är .ROM-filen som du packade upp tidigare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du säger ju själv att du packat upp en .ROM-fil. Det är vad du ska flasha med, och det du har på USB-minnet "11/12/11 på samtliga, 03:43a <dir> också en bokstavskombination cs-CZ da-DK etc." är mappar, något annat skräp du har liggande på minnet. Radera skiten. Allt du ska ha är .ROM-filen som du packade upp tidigare.

iom att jag lyckas boota via boot i bios så lade jag över .ROM filen till den interna HDDn, tyckte det skulle vara enklare att hitta! och mkt riktigt, hittar filen där men när jag försöker "starta" med den säger den något i stil med "image integrety check failed" eller något sådant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

laddade ned filen på nytt från deras hemsida, lade den på HDDn och startade om, valde filen och startade från den, då stod det "selected file is not a EFI BIOS" och det var p8z68-v-ASUS-0902.ROM
såg att förra filen var för -V-PRO versionen, därför den inte funkade

Visa signatur

Permalänk

Asus BIOS har problem med filer som lagras på NTFS-partionerade diskar. (Dvs din vanliga hårddisk).

Lägg den istället på en USB-sticka så bör det fungera. USB-stickor är oftast FAT32 formaterade.

Det brukar också gå att bränna filen till en CD-skiva och läsa den därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmstroem:

Asus BIOS har problem med filer som lagras på NTFS-partionerade diskar. (Dvs din vanliga hårddisk).

Lägg den istället på en USB-sticka så bör det fungera. USB-stickor är oftast FAT32 formaterade.

Det brukar också gå att bränna filen till en CD-skiva och läsa den därifrån.

raderade filmen jag hade på usb minnet och lade dit .ROM filen igen. tydligen var det inte usb minnet som var fs0:/ för alla dom är kvar. kollade i diskhanteraren och komfram till att det måste vara backup partitionen. så USB minnet dyker alltså inte upp i ASUS EZ FLASH UTILITYN. ska testa lägga filen på SSDn och boota från den

kan jag partionera en del av min HDD som FAT32? alltså ta typ 10gb och göra till FAT32 eller måste hela disken vara i FAT?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Edit: Kanske borde säga att jag inte tror att ditt bios flashande kommer göra så bootmgr för din disk kommer återkomma.

tror inte att det kommer lösa problemet men corsair säger på forumet att man borde göra en update innan man gör firmware update. men såg i en annan tråd att den hade kommit tbx när han flashade bios så värt ett försök. sedan är det ju alltid bra att ha det senaste

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

tror inte att det kommer lösa problemet men corsair säger på forumet att man borde göra en update innan man gör firmware update. men såg i en annan tråd att den hade kommit tbx när han flashade bios så värt ett försök. sedan är det ju alltid bra att ha det senaste

HA! pwn, det löste sig ingen bootmgr! lösning finner du i första inlägget!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

HA! pwn, det löste sig ingen bootmgr! lösning finner du i första inlägget!

Grattis.

Visa signatur