Behöver ideér för möblering av mitt rum!

Permalänk
Medlem

Behöver ideér för möblering av mitt rum!

Tjenare!

Jag behöver hjälp med hur jag ska möblera mitt rum. Rummet är ganska svårt att möblera för det är ett ganska litet rum och avlångt, 212x610 cm. Rummet har två dörrar, en som går in till resten av huset och en ytterdörr. Plus att det har en 20cm hög och 11cm bred kant som går längs en hel vägg (Det är den som gör allt så förbannat jobbigt :/) och en annan liten vägg som går ut bredvid ytterdörren.

Jag behöver alla ideér jag kan få och uppskattar alla svar

Saker som ska få plats i rummet är:

Skrivbord 139x80cm (70cm högt)
Säng 200x90cm (50cm hög)
Byrå 80x48cm (100cm hög)
32" TV, antingen på Väggen, TVbänk 35x80cm (74cm hög), eller på Byrån.
2 st Högtalare 21x32cm (107cm höga) Bredvid Skrivbordet

Bilder och mått på rummet:

Lite tidigt men GOD JUL!

Permalänk
Medlem

lyckat att du länkar till ett annat forum där man måste vara medlem för att se bilderna.

Permalänk
Medlem

Jag har inget konto på minhembio och kan därför inte se bilderna. Du får nog ladda upp på ett till ställe så att chanserna att någon kollar på bilderna ökar.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Oops var inte medveten om det! Fixat nu iaf.

Permalänk
Medlem

Ett sätt att komma runt väggkantsproblemet kan vara att kanske demontera bort två ben på möblerna och se om du antingen kan fästa de i väggen, eller palla upp med något under på ett bra sätt. Har för mig att många sängben är antingen ~10 eller ~20cm höga där det borde kunna fungera. TV:n väggmonteras så klart.

Övrig yta längs kant-väggen kanske du skulle kunna ha hyllor med samma djup som kanten. En väggmonterad tv bör ju inte sticka ut mycket mer än väggkanten heller, så det kanske kan bli riktigt snyggt om man lägger lite tid och energi på det.

Sängen skulle jag nog placera med huvudänden mot rummets kortsida tvärs över rummet från innerdörren. Dör bör de 90 centimentrarna vara "som minst" i vägen.

En vettig tv-placering känns svårt om du inte har någon mer sittmöbel. Känns som att en fåtölj borde vara gött att ha.

Ett 80cm djupt skrivbord skulle kunna bytas ut mot ett 60-70cm om du istället monterar upp skärmen, antingen via väggfäste eller sådant bänkfäste som man sätter i bänkskivan (finns på kjell vill jag minnas). Normalt så äter ju foten till skärmen upp ~20cm av djupet på skrivbordet.

Kan tyvärr inte skissa nått då jag inte har någon mus tillgänglig :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

En fördel är om du berättar vad du skulle vilja ha i rummet. Det är ju inga problem att sätta skrivbord och andra hyllor och mycket annat vid den väggen med kanten.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Ett sätt att komma runt väggkantsproblemet kan vara att kanske demontera bort två ben på möblerna och se om du antingen kan fästa de i väggen, eller palla upp med något under på ett bra sätt. Har för mig att många sängben är antingen ~10 eller ~20cm höga där det borde kunna fungera. TV:n väggmonteras så klart.

Övrig yta längs kant-väggen kanske du skulle kunna ha hyllor med samma djup som kanten. En väggmonterad tv bör ju inte sticka ut mycket mer än väggkanten heller, så det kanske kan bli riktigt snyggt om man lägger lite tid och energi på det.

Sängen skulle jag nog placera med huvudänden mot rummets kortsida tvärs över rummet från innerdörren. Dör bör de 90 centimentrarna vara "som minst" i vägen.

En vettig tv-placering känns svårt om du inte har någon mer sittmöbel. Känns som att en fåtölj borde vara gött att ha.

Ett 80cm djupt skrivbord skulle kunna bytas ut mot ett 60-70cm om du istället monterar upp skärmen, antingen via väggfäste eller sådant bänkfäste som man sätter i bänkskivan (finns på kjell vill jag minnas). Normalt så äter ju foten till skärmen upp ~20cm av djupet på skrivbordet.

Kan tyvärr inte skissa nått då jag inte har någon mus tillgänglig :).

Schysst! Det var ju många bra idéer, Tack

Skrivet av jonazz:

En fördel är om du berättar vad du skulle vilja ha i rummet. Det är ju inga problem att sätta skrivbord och andra hyllor och mycket annat vid den väggen med kanten.

Skrivbord 139x80cm (70cm högt)
Säng 200x90cm (50cm hög)
Byrå 80x48cm (100cm hög)
32" TV, antingen på Väggen, TVbänk 35x80cm (74cm hög), eller på Byrån.
2 st Högtalare 21x32cm (107cm höga) Bredvid Skrivbordet