Processor-fläkt alltid på 1200 RPM ? Asus P8P67 PRO

Permalänk
Medlem

Processor-fläkt alltid på 1200 RPM ? Asus P8P67 PRO

Tjenare!

Dras med ett, enligt mig, irriterande problem då processorfläkten på datorn i sign helatiden går på 1200 RPM (vilket jag antar är max) på min Noctua NH-D14.
Väldigt irriterande när man t.ex. kollar på film. Just nu är datorn klockad men även när jag inte hade rört några inställningar i BIOS så gick fläkten på max hela tiden.

När jag stresstestar så ligger CPUn på 4ghz i 1.25 volt och går upp i ungefär 53 grader. Men när man inte gör nå tunga grejer på datorn klockan processorn ner sig och ligger under 1 volt. Trots detta ligger fläkten på max-varv.

Någon som har en aning om vad problemet kan bero på?

tacksam för svar!
Erik

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

har du provat att koppla den till PWM kontakten istället för en MOLEX? för det låter som att du har kopplat den till molex, då kör den ju full rpm ständigt

hoppas det hjälpte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

har du provat att koppla den till PWM kontakten istället för en MOLEX? för det låter som att du har kopplat den till molex, då kör den ju full rpm ständigt

hoppas det hjälpte

nejdå jag kör inte molex då vore det självklart inte konstigt om den låg på full fart hela tiden ^^. fläkten är kopplad till CPU_fan på moderkortet : )

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Moderator
Moderator

CPU_fan headern är 4-pin och därmed avsedd för en 4-pins PWM-fläkt. Koppla in fläkten i en 3-pins header (förutsatt att mobot har spänningsreglering på dessa).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

CPU_fan headern är 4-pin och därmed avsedd för en 4-pins PWM-fläkt. Koppla in fläkten i en 3-pins header (förutsatt att mobot har spänningsreglering på dessa).

3 pins kontakten från fläkten passar ju på 4 pins kontakten på moderkortet som heter CPU_Fan men en pinne bli såklart kvar. Finns precis bredvid en grej med 3 pinnar på. händer dock inte ett skit när man kopplar fläkten dit. Fläkten står bara still varesig man sätter kontakten på ena sättet eller upp och ner.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Den fjärde piggen är varvtalsstyrnigen, en fläkt med en 4-pins header styrs den vägen, en 3-pins styrs genom spänningsreglering.
Om det sitter tre piggar bredvid som du kan koppla fläkten till i olika riktningar är det absolut inte en fläktkontakt utan troligtvis en jumper. Kolla manualen för mobot för fler fläktheaders om du inte hittar dem.

För vissa moderkort kan man också välja i BIOS om CPU_fan skall styras genom rpm eller spänningsreglering, så du kan ju kika där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Den fjärde piggen är varvtalsstyrnigen, en fläkt med en 4-pins header styrs den vägen, en 3-pins styrs genom spänningsreglering.
Om det sitter tre piggar bredvid som du kan koppla fläkten till i olika riktningar är det absolut inte en fläktkontakt utan troligtvis en jumper. Kolla manualen för mobot för fler fläktheaders om du inte hittar dem.

För vissa moderkort kan man också välja i BIOS om CPU_fan skall styras genom rpm eller spänningsreglering, så du kan ju kika där.

Jaha okej tack för infon! Vet du ungefär vad inställningen brukar heta för att styra genom spänningreglering? ska ta och leta fram manualen också men.. ; p

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

På mitt Asus kort (M4A89GTD) finns möjligheten att ändra i BIOS så att CPU_fan antingen styrs med pwm eller med spänningsreglering, samt temperaturreglering i båda fallen. Kan vara värt att kolla upp=)

Visa signatur

Intel i5 4670K | Asrock Z87 Extreme4 | GTX 760 | 8GB ram | 40GB SSD + 1TB HDD | Antec 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quak:

På mitt Asus kort (M4A89GTD) finns möjligheten att ändra i BIOS så att CPU_fan antingen styrs med pwm eller med spänningsreglering, samt temperaturreglering i båda fallen. Kan vara värt att kolla upp=)

hittar inga sånna inställningar i UEFI

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon med ett ASUS-P8P67 Pro rev 3.1 som vet hur man ändrar så att CPU fläkten ska styras via spänning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, har samma problem med mitt P8Z67 deluxe.

Efter att ha gått igenom många många trådar på asus forum, här och på overclockers är svaret tyvärr: det går inte. Asus slutade med den funktionen för 2-3 år sedan. Fläktproducenterna är efter med sina 3-pins fläktar.
Åtminstone inte om du vill köra på något annat sätt än manuellt med varvtalsregulator.

En del lyckas ställa in det via FanXpert (det som följer med på skivan till moderkortet eller som går att ladda ner via asus hemsida). Då får dom manuellt sätta in vilken hastighet fläkten skall gå på vid vilken temperatur. Dock är det inte alla som får till det, verkar vara hugget som stucket.
Ett annat problem där är att det inte går att installera AI suit II för många med windows vista/7, en bug. Det finns en fix till buggen till ditt moderkort men för många fungerar det ändå inte.

Det du kan göra är att byta till Gigabyte, dom verkar fortfarande ha funktionen att voltstyra cpu_fan.

Tråkiga nyheter men men.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |