PS3 Store konflikt med support - Vem har rätt?

Permalänk
Medlem

PS3 Store konflikt med support - Vem har rätt?

Hej allesammans! Vet inte riktigt vad jag skulle använda mig av för rubrik men konflikt är väl vad det är...

Kommer att bifoga en mailkonversation med PS3 Supporten (Nordisk Film Hotline) Är det som har hand om den. Olyckligtvis är det danskar som jobbar där.. (SUCK). Nåväl nu ska jag inte klaga på danskar..

Allt börjar med att jag för mer än ett år sedan köpte ett spel (Worms 17) Till mitt PS3. Men för ett tag sedan så märkte jag att det inte längre gick att starta spelet. Jag köpte konsollen av en vän till mig och det KAN vara så att jag köpte spelet när jag var inne på hans konto, som jag nu i efterhand raderat för att jag inte längre delar lägenhet med honom...

Anyways.. Här kommer mailkonversationen.

Jag:
Hejsan! Förutom att det är jättesvårt att hitta något telefonnummer eller e-post så man kan nå er såhär personligen så har jag ett problem..

Jag har köpt ett spel för ett tag sedan (2/5/2010). Spelet är Worms 17, men problemet är att nu går det helt plötsligt inte längre att spela! Man trycker så att man ska starta spelet, men så blir man hänvisad till affären. Men jag har ju redan köpt spelet en gång så jag förstår inte varför jag ska göra det igen! Vet inte vad ni vill ha för info från min sida, men mitt konto är samma e-mail som jag skickar med härifrån: *******@hotmail.com

Vänligen/
Patrik

Supporten:
"Hej,

Er du sikker på at du er logget ind med dem rigtige “user”. Altså den ”user” der har købt spillet?

Best Regards/Med Venlig Hilsen
Jesper

Jag: Om du menar själva användarkontot så ja det är jag rätt säker på! Kan nog inte svära på det, men jag tror det. Vad skulle problemet kunna vara annars? Att jag köpt spelet från en annan användare på själva PS3et? Spelet borde ju ändå gå att spela från alla användare? Det konstiga är ju att jag har ju själva "ikonen" för att starta spelet. Så det ser ut som att det ska funka, men när jag ska spela det så blir jag hänvisad till ps3 store..

/Patrik

Supporten:Hej,

Jeg kan se du har købt demo’en ikke spillet:

Purchase Order: 25/4-2010 Worms Demo [Worms] 0.00 Kr

Jag:Ja. Demot laddade jag ned först för att se om hela spelet var värt att köpa! Ska jag ta bilder när jag är inne i menyn så får ni se själva att jag har spelet?

Som jag skrev i förra mailet så har jag ju till och med datum! (om man trycker på triangel "grön trekant" så kommer man till information och där ser man när spelet, alltså fullversionen installerades.

Detta är inget jag hittar på och jag kräver att jag på något sätt kan få använda spelet igen. För jag har verkligen betalat för det. 2/5/2010.
Skall kolla kontohistorik om det går att gå tillbaka och se när banken debiterade för spelet.

Om jag minns rätt så blev spelet ospelbart i samband med hackerattacken som utfördes mot er.

Vänlig hälsning/
Patrik

*Här är jag nog ute och cyklar lite, fick känslan av att det var i samband med hackerattacken men det var nog efter att jag raderat kontot snarare.. Och jag börjar tro att jag faktiskt köpte det när jag var inne på kompisens konto(dumt kanske ja men men)*

Supporten:Hej,

På denne konto "MITT KONTO" har du ikke købt Worms:

Er du sikker på det ikke er på en anden account du har købt spillet?

f.eks. "KOMPISENS KONTO"

*Coolt att de kunde gissa rätt exakt vilket konto det var som nog hade köpt det...*

Jag:Hmmm.. Det kan vara mycket möjligt då jag köpte PS3et av min vän (MIN KOMPIS EMAIL)

Vad finns det för åtgärder jag kan göra då för att få över licensen eller spelet till MIN EMAIL?

/patrik

Supporten: Hej,

Der er ingen mulighed for at flytte data/spil fra 1 account til en anden.

Jeg beklager.

Jag:Jaha okej det var ju dåligt (och tråkigt).....

Då gör jag så att jag snackar med honom så får jag ta del av hans konto för att spela, eftersom jag känner personen i fråga

Tack ändå

*Här börja jag tappa tålmodeshelvetet för att det känns helt overkligt att det inte går att göra något åt mitt problem? Sen kanske jag inte hade behövt säga detta heller men det roliga är det här med account sharing... Hur fan kan de veta vem som loggar in på kontot om det är nån annanstans än där det brukar loggas in? Ponera att jag går till en annan kompis och loggar in med MITT konto på hans PS3. Inte fan kan de väl banna mig för att de tror då att det är "unauthorized"? Mer om detta i följande mail snart..*

Support:Hej,

Jeg må huske dig på at dette ikke lovligt, og kan føre til I begge to bliver banned, derfor må jeg henvise dig til at du selv investerer i spillet.

*VADÅ SJÄLV INVESTERAR I SPELET? JAG KÖPTE DET JU FRÅN FÖRSTA BÖRJAN, DANSKIDDI!*
suck...

Jag:Haha skojar du? Hur kan det vara olagligt att med hans tillåtelse, spela spelet som jag betalat för?

Nåja..

Supporten:Hej,

Det du beskriver er account sharing og det er forbudt.

Jag:Okej, det kan jag förstå. Men jag tycker det verkar lite konstigt, att det är heelt omöjligt att detta inte går att lösa? Jag är ju köpare till spelet? Varför går det inte om han, "MIN KOMPIS" t.ex. Mailar er, där han personligen, medger och samtycker till att spelet tas bort från hans konto och sen registreras på mitt? Det kan inte vara omöjligt? Jag ser inte problematiken eller något som skulle sätta stopp för detta? Spelet är inte ens betalt från hans bankkonto.
vad är det för regler eller liknande som gör detta helt omöjligt?

Tack/
Patrik

Supporten:Hej,

Se venligst I Terms of Service:

You must keep your password and other account details secret (other than your Online ID), and not share them with anyone else, to prevent unauthorised use of your Sony Online Network account. If you share account details with someone who uses your account in breach of these Conditions or we believe that your account has been compromised, your account and/or access to Sony Online Network may be suspended or terminated. We are not liable for any unauthorised use or sharing of your Sony Online Network account.

http://legaldoc.dl.playstation.net/ps3-eula/psn/e/e_tosua_en....

*oooookej, här så läste jag, och ja jag förstår vad de menar, men jag ser faktiskt vissa kryphål i denna text. Bl.a. Detta med om jag loggar in med mitt konto nån annanstans, hur kan de veta VEM som sitter bakom spakarna och loggar in och spelar? Då är det ju inte unauthorized? Eftersom jag själv loggar in nån annanstans..

Eller om man ger sitt medtycke till någon då, då blir det ju authorized eftersom man ges tillåtelse? Men visst, de fortsätter tjata om att "det är account sharing".. Men jag tycker inte riktigt det kan vara så!*

Jag:Ja okej, jag läste det där också tidigare idag. Men du svarade fortfarande inte på min fråga i föregående mail.

Den där regeln du skrev är lite löjlig ändå.. Det betyder alltså att jag inte kan logga in med MITT konto hos en kompis och spela? För då tror ni att det är någon annan som är inne på MITT konto?
För om han tillåter mig spela på hans konto så är ju det EJ "unauthorized" utan "authorized" eftersom han tillåter mig..

"Okej, det kan jag förstå. Men jag tycker det verkar lite konstigt, att det är heelt omöjligt att detta inte går att lösa? Jag är ju köpare till spelet? Varför går det inte om han, "MIN KOMPIS" t.ex. Mailar er, där han personligen, medger och samtycker till att spelet tas bort från hans konto och sen registreras på mitt? Det kan inte vara omöjligt? Jag ser inte problematiken eller något som skulle sätta stopp för detta? Spelet är inte ens betalt från hans bankkonto."

Jag ber om ursäkt om jag verkar besvärlig i denna fråga, det är inte min mening. Men för mig så "har kunden alltid rätt.." och jag tycker det verkar helt konstigt att detta inte går att lösa?

Vänligaste hälsningar/
Patrik

Supporten:Hej igen Patrik,
Account sharing er ikke tilladt, som min kollega også har informeret dig om.
Der ikke mere vi eller SCEE kan gøre for dig i denne sag.

*MEN F** OFF!*

SUCK. Kommer ju ingenvart. Med allt detta menar jag inte att jag har helt rätt i denna fråga. För jag gör som många andra när man registrerar sig etc på vissa saker. Man klickar bara i att man godkänner avtal etc, utan att läsa dem. Men denna fråga i sig känns faktiskt som att det borde gå att lösa. För jag har ju faktiskt betalat spelet men ja det hamnade väl på hans konto från början. Och det är väl kanske det som är det stora jävla problemet men det verkar ändå så jävla löjligt. Vad händer om man vill byta kontonamn då? Ska man inte ha rätt till en CDkey eller licensen till spelet och sen regga om det på sitt nya konto? Eller vad händer om ens e-mail försvinner? Typ hotmail.com lägger ned? Förstår ni vart jag vill komma? Det borde inte vara omöjligt att få spelet avregistrerat från hans konto och sen registrerat på mitt? Men visst, jag kanske är helt ute och cyklar eftersom jag inte läst alla avtal..

Ja det är ingen big deal, spelet kostar 100kr. BUT STILL.. som man brukar säga.

Synpunkter? Tack för att du tog dig tiden att läsa igenom detta!

/Patrik

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det borde vara något problem med att flytta över spelet, tråkigt att dom inte kan gå med på det.

Angående att dela konton osv, hur är det ens möjligt för dom att få reda på sådant? Det kan ju vara precis som du säger, att man loggar in med sitt konto hos någon annan.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jag tycker inte det borde vara något problem med att flytta över spelet, tråkigt att dom inte kan gå med på det.

Angående att dela konton osv, hur är det ens möjligt för dom att få reda på sådant? Det kan ju vara precis som du säger, att man loggar in med sitt konto hos någon annan.

Eller hur? Fattar inte problemet för dem..

Det är det jag menar, alltså borde jag kunna be om lösen från polarens konto och logga in med det hemma å lira. Intefan kan de veta vem som faktiskt loggar in och spelar på det. :/

Permalänk
Medlem

Har läst snabbt igenom vad du har skrivit och måste säga att jag håller nog med supporten!

Det är ju egentligen inte direkt du som köpt spelet utan ditt konto kan man väll säga, sedan vem som betalt det kan ju inte supporten veta!

Om du loggar in på din väns konto så går det säkert att spela men jag tror nog du måste köpa spelet igen om du vill ha det!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Det är ju så här att sony ändrade lite för ett tag sen, förut kunde ett spel vara reggat på 5 konsoller samtidigt, nu har man minskat detta till 2.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmoth:

Har läst snabbt igenom vad du har skrivit och måste säga att jag håller nog med supporten!

Det är ju egentligen inte direkt du som köpt spelet utan ditt konto kan man väll säga, sedan vem som betalt det kan ju inte supporten veta!

Om du loggar in på din väns konto så går det säkert att spela men jag tror nog du måste köpa spelet igen om du vill ha det!

Ja precis så kan man nog säga, att det är ju kontot jag var inloggad på som köpte det. Där håller jag med.. Men det är ju inte hans bankkonto som betalat det. Ja självklart kommer det gå om jag loggar in med hans konto. Men då kommer det där med account sharing upp. Hur ser du på det efter allt du läst här :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det är ju så här att sony ändrade lite för ett tag sen, förut kunde ett spel vara reggat på 5 konsoller samtidigt, nu har man minskat detta till 2.

Det hade jag ingen aning om! Tack för svaret. Då är ju detta ändå inte ett problem? Eftersom spelet fortfarande är på 1 konsoll?.. Den jag har alltså..

Permalänk
Sötast

Tyvärr, men du har köpt ett spel ÅT din vän inte åt dig själv iom att du använde hans konto.

Hur skulle det se ut om de hade överfört spelet till ditt konto och du hela konversationen var en lögn?
Nästa gång personen skulle spela så har han plötsligt inte spelet längre.

Däremot så är Sony rötägg själva. De har tagit bort vissa gamla titlar från PSN store helt och hållet helt utan möjlighet att få tillbaka sina pengar <- hänt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tyvärr, men du har köpt ett spel ÅT din vän inte åt dig själv iom att du använde hans konto.

Hur skulle det se ut om de hade överfört spelet till ditt konto och du hela konversationen var en lögn?
Nästa gång personen skulle spela så har han plötsligt inte spelet längre.

Däremot så är Sony rötägg själva. De har tagit bort vissa gamla titlar från PSN store helt och hållet helt utan möjlighet att få tillbaka sina pengar <- hänt mig.

Det är jag mycket väl medveten om, men jag har ju föreslagit att han kan kontakta dem, det borde väl förtusan gälla? Jag är ju mycket väl medveten om att det finns folk som ljuger och försöker luras. Men det är ju inte kul när man är bland dessa som faktiskt är ärliga :/ Det är ju faktiskt därför jag försöker bevisa så mycket jag kan etc etc. Och inte bara kräva att de ska göra som jag säger. Men de verkar absolut inte vara samarbetsvilliga som jag upplever det

Permalänk
Medlem

Håller med supporten i frågan.
Visst, de borde införa ett system som tillåter att man flyttar köpta spel/saker mellan konton om båda parter tillåter det. Men om supporten själva skulle börja härja runt med detta och börja flytta spel mellan konton manuellt så tror jag att de skulle skjuta sig själva i foten.

Jag anser att du gjort fel som köpt spelet till fel konto, och får helt enkelt stå ditt kasst.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Sony, Microsoft, Nintendo osv vill alla tjäna pengar, troligen får de en procentuell summa utav spelskaparna för varje sålt spel och att då tillåta "andrahands köp" skulle vara en loss för dem.

Och det är ALLTID pengar som styr. :/ Och lite klantigt är det att köpa ett spel på sin kompis konto be honom köpa samma spel till dig? xD

Permalänk
Medlem

Inte för att vara negativ men är det verkligen värt att lägga så mycket energi på detta? Vad kostade spelet dig?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ananasen:

Ja precis så kan man nog säga, att det är ju kontot jag var inloggad på som köpte det. Där håller jag med.. Men det är ju inte hans bankkonto som betalat det. Ja självklart kommer det gå om jag loggar in med hans konto. Men då kommer det där med account sharing upp. Hur ser du på det efter allt du läst här :)?

Som jag ser på saken så gjorde du en miss i att köpa spelet på din väns konto!

Finns egentligen inget att snacka om, du måste köpa spelet igen om du vill ha det eftersom det för tillfället inte tillhör ditt konto!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Gnäll inte på supporten de gör bara sitt jobb.
Att sen Sony är ett otroligt arrogant företag mot sina kunder är en annan sak.
I det här fallet verkar det ju dock som du själv råkat göra fel. Inte så mycket man kan göra då.

Permalänk
Medlem

Supporten har rätt. Handlar du inte via ditt konto äger du inte vad du köper

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer