Permalänk
Medlem

Byggt ny dator startar inte

Tjena, har precis satt ihop min första dator och självklart så får jag inte liv i någonting!
inget i datorn får ström kan någon ge mig tips på hur jag felsöker bäst? tack!

Detta har jag i datorn
Seagate Intern Hårddisk Barracuda Green 2TB
Samsung DVD±RW Samsung 22X SATA Bulk Svart
Asus P8Z68-V PRO, Z68, Socket 1155, ATX
Corsair AX 750W Professional Series Gold/Modulära kablar
Gigabyte GTX580 1536MB PCI-E
Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
Kabinett Fractal Design Define R3, Svart
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Corsair SSD Performance Pro 128GB
Corsair Cooling Hydro H60

Trodde att jag installerat allt korrekt men som sagt får ingen ström till något, hur börjar man felsökningen ?

Permalänk
Medlem

Det första självklara är att kolla pwr, reset och HDD- kablarna från moderkortet till chassit. Mitt tips är att börja där, och sedan dubbelkolla att alla anslutningarna från nätaggregatet sitter som de ska.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Har du monterat moderkortet på distanser eller har du något annat som isolerar baksidan av kortet från chassit?

Kolla även så att alla strömkablar sitter på rätt platser och ordentligt.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Har du en startknapp på mobot? Tryck på den o testa.

Testa kör nätagget för sig själv o kolla om de får ström
se denna: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/8...

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt en typisk grej när man sätter ihop en dator för första gången är att det kan bli fel med inkopplingen av start / reset knappar.

Har du kopplat in all ström till moderkortet? 24pin och 4/6 pin?

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jungklo:

Som andra har sagt en typisk grej när man sätter ihop en dator för första gången är att det kan bli fel med inkopplingen av start / reset knappar.

Har du kopplat in all ström till moderkortet? 24pin och 4/6 pin?

För att förtydliga, det är normalt sett aldrig 6-pin till moderkortet, utan 4 eller 8-pin. 6 och även 8, men då med helt olika koppling i kontakten, används till grafikkort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

allright jag har dubbel kollat så att allt sitter rätt gått igenom manualen och bett flera andra ta sig en titt, och det är inget felkopplat.
Jag tror att antingen moderkortet eller psu'n är trasig, och som tur är har jag ju köpt grejor ifrån 3 olika ställen så att få support från tex cdon kommer bli underbart :D!
aja är nästa steg att byta ut nätagget?

Permalänk
Medlem

kan man åka till inet och be dom om hjälp? har dock bara köpt 4 grejor där :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

kan man åka till inet och be dom om hjälp? har dock bara köpt 4 grejor där :/

Det skadar inte att fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

För att förtydliga, det är normalt sett aldrig 6-pin till moderkortet, utan 4 eller 8-pin. 6 och även 8, men då med helt olika koppling i kontakten, används till grafikkort.

Det var ju självklart 8 jag mena

Visa signatur

The computer is a moron.