Permalänk

7970 vs 580

Hej kära SweC, ska ha nytt grafikkort till julen och hade tänkt att köpa ett 580 men är riktigt sugen på ett 7970 och det enda som håller mig tillbaka från att vänta på 7970 är att man vill ju liksom ha nytt NU och inte vänta men tror ni det kommer vara värt att vänta en månad(troligtvis lite mer) för 7970?

Permalänk
Medlem

om du inte måste ha ett nu så vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomlarsson:

Hej kära SweC, ska ha nytt grafikkort till julen och hade tänkt att köpa ett 580 men är riktigt sugen på ett 7970 och det ända som håller mig tillbaka från att vänta på 7970 är att man vill ju liksom ha nytt NU och inte vänta men tror ni det kommer vara värt att vänta en månad(troligtvis lite mer) för 7970?

Snabbare kort sen eller långsammare nu, inte svårare än så ;p
Ska själv vänta på 7970 och se hur dyrt det blir....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat, sägs ju att HD7970 kanske släpps redan i December! Däremot kan man undra när det går att få tag i.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

vet ts om att inga prestandatester på 7970 är släppta än?

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag hade väntat, sägs ju att HD7970 kanske släpps redan i December! Däremot kan man undra när det går att få tag i.

5 dagar om man har riktigt flyt

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

vet ts om att inga prestandatester på 7970 är släppta än?

Fel. Det finns.
Dock baserade på ES kort.
Men prestandan ligger runt ett 6990.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hej kära SweC, ska ha nytt grafikkort till julen och hade tänkt att köpa ett 580 men är riktigt sugen på ett 7970 och det ända som håller mig tillbaka från att vänta på 7970 är att man vill ju liksom ha nytt NU och inte vänta men tror ni det kommer vara värt att vänta en månad(troligtvis lite mer) för 7970?

Det är ju ganska fail om det släpper ett nytt prestandakort som inte slår nVidias nuvarande generation.

Om inte annat så säger historien iaf att det lär vara mer prisvärt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Fel. Det finns.
Dock baserade på ES kort.
Men prestandan ligger runt ett 6990.

Så inga prestandatester är släppta än... Men de är, as always, småläckor av obekräftade uppgifter..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Så inga prestandatester är släppta än... Men de är, as always, småläckor av obekräftade uppgifter..

Samma person som läckte bilderna har även läckt tester med korten.

Permalänk
Medlem

Jag "TROR" det kommer äga upp 580ganska rejält så jag hade väntat

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag "TROR" det kommer äga upp 580ganska rejält så jag hade väntat

Enligt dom få spel det är jämfört mot ett 580 så vinner ett 7970.
Och detta är fakta
Men sen kommer Keplar.. Och så håller det på i all framtid framöver haha

Permalänk
Medlem

Någon som vågar gissa vad priset kommer landa på? 4k?

Edit: sökte runt lite och det verkar stämma hyffsat bra
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Samma person som läckte bilderna har även läckt tester med korten.

Med tanke på att drivrutinerna inte är anpassade för 7000-serien än så blir de prestandatesten ganska orelevanta, och troligtvis handlar det om "engineering samples".

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Med tanke på att drivrutinerna inte är anpassade för 7000-serien än så blir de prestandatesten ganska orelevanta, och troligtvis handlar det om "engineering samples".

Precis vad jag skrev. Han sitter på ES kort och beta drivisar.

Edit: Människor har kunnat komma över ES exemplar sedan början.
För att inte glömma så finns redan en IB ES ute sedan ett år tillbaka men då kunde inte moderkorten lira rätt.
Samma sak med 2011. Men då var det ju så att inga moderkort ens fanns för Socker R.

Sen att folk spenderar skyhöga summor är relativt. Det är en dyr hobby och det gäller att vara först.
Titta bara på HWBot

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Precis vad jag skrev. Han sitter på ES kort och beta drivisar.

Edit: Människor har kunnat komma över ES exemplar sedan början.
För att inte glömma så finns redan en IB ES ute sedan ett år tillbaka men då kunde inte moderkorten lira rätt.
Samma sak med 2011. Men då var det ju så att inga moderkort ens fanns för Socker R.

Sen att folk spenderar skyhöga summor är relativt. Det är en dyr hobby och det gäller att vara först.
Titta bara på HWBot

Jag kommer ihåg mitt gamla 9800 Pro, det var grejer det! 2002 måste det ha varit, skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Jag kommer ihåg mitt gamla 9800 Pro, det var grejer det! 2002 måste det ha varit, skulle jag tro.

Lite som att spela Quake med ett ATI Rage
Sen oj oj!!! VooDoo och Turok.. Tills kompisen köpte ett Geforce som visade att voodoo var skit..
Känns som att det fanns lite mindre att hålla reda på då.
Bortsett från det årliga: Pixel Shaders 2.1?!! Jag som bara har 2.0

Permalänk
Medlem

amd är knappast korkade och de lär inte direkt ha kort i överflöd i början, detta betyder att om 7970 presterar över gtx580 så kommer också prislappen att vara propertionerlig mot detta eftersom något annat vore totalt ologiskt. De korten som släpps kommer bli sålda och de driver sitt företag för att maximera vinst.

du kommer inte få ett billigare kort som presterar bättre än gtx580.

Bottom line: om du vill ha något som presterar bättre än 580 och är beredd att betala därefter är det bara vänta, annars kvittar det.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Lite som att spela Quake med ett ATI Rage
Sen oj oj!!! VooDoo och Turok.. Tills kompisen köpte ett Geforce som visade att voodoo var skit..
Känns som att det fanns lite mindre att hålla reda på då.
Bortsett från det årliga: Pixel Shaders 2.1?!! Jag som bara har 2.0

Ja just det! Det var då Voodoo började gå under när det byttes från OpenGL till DirectX...
Jag var inte gammal på den tiden men jäklar vad man lirade Turok!

Permalänk

Visst är det värt att vänta, eftersom du då ser om ett HD 7970 är så mycket bättre än ett 580, och om prisskillnaden är värt det. Annars så kan du naturligtvis köpa ett 580 nu och sälja det senare om det visar sig att du vill byta till ett HD 7970.

Titta på min avatar, förresten.

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt vissa ska det komma innan jul men det börjar bli lite tajt. Men i vilken ända skall du ha det?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwittenx:

Någon som vågar gissa vad priset kommer landa på? 4k?

Edit: sökte runt lite och det verkar stämma hyffsat bra
Skickades från m.sweclockers.com

Räkna med 5000-6000:-.

Varför?

Jo, med svensk moms hamnar priset på ~4400:- och det kommer vara EXTREM efterfrågan. Se bara vad som hände med hårddiskar när fabrikerna blev översvämmade i Thailand, jo snikna butiker satte priser på typ 1500kr för 500gb diskar.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cindori:

Räkna med 5000-6000:-.

Varför?

Jo, med svensk moms hamnar priset på ~4400:- och det kommer vara EXTREM efterfrågan. Se bara vad som hände med hårddiskar när fabrikerna blev översvämmade i Thailand, jo snikna butiker satte priser på typ 1500kr för 500gb diskar.

Det var inte de "snikna butikerna" som satte priserna utan "marknaden" som det ju så fint heter, du vet tillgång och efterfrågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte varför de ska stoppa produktionen av 6970, kommer den nya generationen vara så himla mycket bättre?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Enligt vissa ska det komma innan jul men det börjar bli lite tajt. Men i vilken ända skall du ha det?

För att spela såklart Min budget är runt 4k så ni tror att den kommer ligga på 5-6k, eller?

Permalänk
Medlem

För att spela såklart Min budget är runt 4k så ni tror att den kommer ligga på 5-6k, eller?

Ja. Priset på 7970 kommer att ligga runt 549 euro, vilket är lite över 5 000 kr. Men det gäller Europa, Sverige ligger alltid lite högre, så någonstans mellan 5 500 och 6 000 får du räkna med.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

5 dagar om man har riktigt flyt

Skrivet av Jeddan:

Whaat, var är det detta sägs?

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Jag förstår fortfarande inte varför de ska stoppa produktionen av 6970, kommer den nya generationen vara så himla mycket bättre?

Med tanke på att transistor densiteten dubbleras när man går från 40nm till 28nm så borde det i terorin gå att trycka in dubbelt så många transistorer på samma yta i en 28nm krets jämfört med 40nm. Med andra ord väldigt mycket mer prestanda!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uzor:

Så är det när produktionen ändras i det här fallet storleksmässigt (nm) då går det inte att låta några fabriker inte göra något "gammalt".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holypalaswe:

Whaat, var är det detta sägs?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14851-radeon-hd-7970-kan-trimmas-till-over-10-ghz

"Radeon HD 7970 lanseras i december."

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650