Permalänk

Datorn byter grafikkort

Har köpt ett nytt grafikkort till min dator, men det fungerar som det vill. Ena stunden går datorn igång på det nya grafikkortet, men andra stunden kan jag inte starta upp datorn för skärmen hänger inte med, och blir tvungen att stänga av datorn på strömbrytaren. Efter det får jag byta tillbaks skärmen till det gamla grafikkortet. Sen kan det gå kanske en vecka, en dag eller en timme och datorn vill starta på det nya igen. Vad ska man göra så den bara startar upp och fungerar på det nya grafikkortet och inte byter fram och tillbaka? Hur kan man avinstallera gamla drivrutiner så datorn inte installerar om dem av sig själv?

Har testat installerat om det nya kortet men det gör ingen skillnad, avinstallerat det gamla grafikkortsprogrammet som ändå bara installeras om automatiskt, och kollat så grafikkortet sitter rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betterday:

Har köpt ett nytt grafikkort till min dator, men det fungerar som det vill. Ena stunden går datorn igång på det nya grafikkortet, men andra stunden kan jag inte starta upp datorn för skärmen hänger inte med, och blir tvungen att stänga av datorn på strömbrytaren. Efter det får jag byta tillbaks skärmen till det gamla grafikkortet. Sen kan det gå kanske en vecka, en dag eller en timme och datorn vill starta på det nya igen. Vad ska man göra så den bara startar upp och fungerar på det nya grafikkortet och inte byter fram och tillbaka? Hur kan man avinstallera gamla drivrutiner så datorn inte installerar om dem av sig själv?

Har testat installerat om det nya kortet men det gör ingen skillnad, avinstallerat det gamla grafikkortsprogrammet som ändå bara installeras om automatiskt, och kollat så grafikkortet sitter rätt.

kör du Sli / CF eller har du skaffat ett till nytt kort och inte plockat ut ditt gamla?

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

kör du Sli / CF eller har du skaffat ett till nytt kort och inte plockat ut ditt gamla?

Vet inte riktigt vad Sli / CF är, men har inte haft något annat grafikkortet än det som är inbyggt?

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker du ska stänga av det interna grafikkortet i datorns bios.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av betterday:

Vet inte riktigt vad Sli / CF är, men har inte haft något annat grafikkortet än det som är inbyggt?

okej, sli är när du kör 2st nvidia kort ut samma serie och modell med en brygga emellan typ, 2st gtx560ti eller 2st gtx480 osv. å CF likadant fast amd/ati. men om du har ett inbyggt grafikkort så inaktivera det i bios. skriv ner vad du har för system så blir de lite lättare å veta om de är inbyggt grafik i din cpu eller på ditt moderkort.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Är det inbyggt i moderkortet. Bör du stänga av det. Annars lär detta fortsätta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har testat gått in i bios, läste någonstans att man ska gå in i advance bios features - primary graphics adapter och välja PCIE, men hittar inte det?
Annars står det onboard GPU - enable if not ext PEG? Om det har med det att göra..
Brukar inte hålla på med datorer så vet inte helt vart jag ska ändra i bios..

Permalänk
Medlem
Skrivet av betterday:

Har du 2 grafikkort i datorn samtidigt? För det är så jag tolkar det du skrivit?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Har du 2 grafikkort i datorn samtidigt? För det är så jag tolkar det du skrivit?

Nej jag har bara ett, det andra jag menade var det inbyggda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av betterday:

Aha, ok, ja det var viktig information tyckte i alla fall jag.

Finns det något speciellt du gör när den går tillbaka till det inbyggda grafikkortet? Uppdaterar du några drivrutiner? Är du och byter sladd?

Går det att stänga av det inbyggda grafikkortet i BIOS helt? Jag vet faktiskt inte, spekulerar bara om det kanske går att lösa på så vis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av betterday:

Står inte lika tydligt som med mitt mobo.

Men ska väll finnas att Pic-e ska komma först eller liknande?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av betterday:

Har testat gått in i bios, läste någonstans att man ska gå in i advance bios features - primary graphics adapter och välja PCIE, men hittar inte det?
Annars står det onboard GPU - enable if not ext PEG? Om det har med det att göra..

"enable if not ext PEG" låter ju som om den aktiverar det ifall den inte hittar något "Externt Pci-Express Grafikkort". Prova att ändra det till disabled eller om det finns något som säger använd bara "ext PEG". Sen se till så att sladden är ikopplad i det nya kortet med.

Permalänk

Nej jag gör ingenting speciellt, blir bara plötsligt att den startar upp på det nya kortet.

I ”init display first” kan jag välja mellan PCI, PEG och onboard VGA, har testat att starta med alla och alla går igång som vanligt.

Vid ”onboard GPU” kan jag välja mellan enable if not PEG och always enable, har testat båda dom med men skärmen startar som vanligt ändå.

Ska skärmen inte komma igång när jag har sladden i det vanliga/inbyggda kortet om jag valt att den ska starta upp ifrån det nya grafikkortet i bios? Eller måste jag stänga av datorn efter jag ändrat i bios och byta sladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av betterday:

Nej jag gör ingenting speciellt, blir bara plötsligt att den startar upp på det nya kortet.

I ”init display first” kan jag välja mellan PCI, PEG och onboard VGA, har testat att starta med alla och alla går igång som vanligt.

Vid ”onboard GPU” kan jag välja mellan enable if not PEG och always enable, har testat båda dom med men skärmen startar som vanligt ändå.

Ska skärmen inte komma igång när jag har sladden i det vanliga/inbyggda kortet om jag valt att den ska starta upp ifrån det nya grafikkortet i bios? Eller måste jag stänga av datorn efter jag ändrat i bios och byta sladd?

Generellt sett skulle jag säga att den startar med det grafikkort som den hittar en skärm på. Detta för att datorn ska fungera korrekt. Däremot är det inte alltid så. Jag rekommenderar dock att bara ha en skärm och den kopplad till det nya grafikkortet när du startar datorn.

Visa signatur

Permalänk

Joo, jag har bara en skärm kopplad.

Permalänk
Medlem

Ställ in dessa inställningar.
”init display first” - Välj : PEG
”onboard GPU” - Välj : Enable if not PEG

Jag hade öppnat datorn och monterat om grafikkortet.
Låter som det inte sitter i riktigt.

Lycka till.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator?
Märkesdator eller hemmabygge?

Vad är det för märke modell och ålder på nätagget och vad är det för grafikkort som belastar den?
Det är viktigt att man kollar sånt innan man köper grafikkort och inte gör som många okunniga som stirrar sig blinda på antal watt.

Permalänk

Det är ett hemmabygge, och han som byggt ihop datorn sa att det nya grafikkortet jag har skulle passa, det fungerar ju också ibland så jag antar det. Vet inte annars hur jag ser modell osv..

Nu avinstallerade jag de gamla och nya drivrutinerna och satt om grafikkortet, men skärmen startade sig på moderkortet eller det inbyggda grafikkortet ändå. Då avaktiverade jag dem gamla och installerade de nya igen, startade om och nu fungerar det. Vågar bara inte starta om datorn nu eftersom den antagligen kommer vilja starta upp på det gamla..

Permalänk
Medlem

Du tar ut nätagget så ser du vad det är för märke modell på klisterlappen. Du sa aldrig hur gammal den var.

För att kunna hjälpa dig så behöver vi svar om ditt nätagget och grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betterday:

Det är ett hemmabygge, och han som byggt ihop datorn sa att det nya grafikkortet jag har skulle passa, det fungerar ju också ibland så jag antar det. Vet inte annars hur jag ser modell osv..

Nu avinstallerade jag de gamla och nya drivrutinerna och satt om grafikkortet, men skärmen startade sig på moderkortet eller det inbyggda grafikkortet ändå. Då avaktiverade jag dem gamla och installerade de nya igen, startade om och nu fungerar det. Vågar bara inte starta om datorn nu eftersom den antagligen kommer vilja starta upp på det gamla..

Ett tips är att alltid avinstallera drivrutinerna för det tidigare kortet, innan du monterar det nya.
Det minskar konflikter som kan uppstå.

Fick du ändrat inställningarna i BIOSen ?

Och hur fungerar det för dig nu ? efter omstart ?

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av betterday:

På mitt moderkort (M4A89GTD) som har möjlighet till Crossfire (två PCI-e) ska det sitta ett litet kort i den oanvända PCI-e platsen om man endast har ett grafikkort. Detta följde med moderkortet, och jag antar att det har att göra med detektering av grafikkort att göra. Kan det vara så att ditt kräver samma sak, men att det saknas, och att ditt BIOS då antar att ditt inbyggda ska användas? Det bör stå i moderkortets manual om så är fallet.

Visa signatur

Intel i5 4670K | Asrock Z87 Extreme4 | GTX 760 | 8GB ram | 40GB SSD + 1TB HDD | Antec 300

Permalänk

Den är kanske 5 år gammal, men ska kolla med nätagg och det om den inte startar upp igen..

Jo, har gjort samma sak som nu flera gånger om och avinstallerat det gamla, så vet inte riktigt vad det blev för skillnad. Jo, det står "init display first - PEG", "onboard GPU - enable if not PEG" nu. Datorn gick tillbaka till en svart skärm en gång när jag startade om, men då stängde jag bara av den och startade upp sen fungerade det igen. Har bara startat om 3 gånger så får hoppas det håller.. : )

Ska kolla det med!