XFX PSU Core Edition 850w eller Corsair HX 850w

Permalänk
Medlem

XFX PSU Core Edition 850w eller Corsair HX 850w

Jag kan inte bestämma mig vilken jag ska välja, vad jag har förstått är skillnaden att ena är 80+ Bronze och den andra 80+ Silver. Då är min fråga, är det värt att spendera ~500 kr mer på Corsair eller kommer det fungera lika bra med XFX?

System specs:
i7 2700k
2x Gigabyte GTX 580
3 120mm och 1 140mm fläkt
Z68A-GD55
Corsair Force 120GB SSD

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem

Tittar även lite på Corsair GS 800w men är inte säker om det räcker...

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem

själv valde jag xfx core 650w före corsairs tx 650w (priserna var dock mer jämna då)

inget att klaga på i XFX nätagget

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Corsair HX/AX serie är bra värt dom extra slantar du hostar upp. Mindre strul med överklockning och slitage på dina delar, ju högre certifiering desto bättre effektivitet = du använder inte nätagget på max 24/7.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Corsair HX/AX serie är bra värt dom extra slantar du hostar upp. Mindre strul med överklockning och slitage på dina delar, ju högre certifiering desto bättre effektivitet = du använder inte nätagget på max 24/7.

Vaaaa? Varför skulle corsair varra bättre på att överklocka än vilket annat agg som helst? Sen vadå inte belastar nätaggregatet till max?
belastning är hur många procent du använder av aggregatets fullakapacivitet. Effekttivitet är hur många watt den drar från vägen och hur mycket energi levereras ut till datorn. Hur mycket enerrgi som blir värme i processen. Ju högre efektivitet ju mindre skillnad på in och ut strömen och lägre värme utveckling. I enkla drag så drar datorn mindre ström om man har högeffektivitet.Två heltskillda saker!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

lyssna på upl8447 för han vet vad han snackar om! stämmer bra!

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

hx äe ju halvmodulärt också, allt utom 24 pin och 8 pin äe modulärt så du kan ta dom kablaena du behöver. på ax är allt modulärt, även 24 pin. funkar säkert lika bra med xfxs men vad jag vet så använder corsair sig av hög kvalitativa komponenter av högre standard än xfx.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Jag vet inget om Corsair, men XFX Core har fått väldigt bra recensioner. Jag kör själv ett 650W som är tyst och fint, och har gott om PCI-E-kablar för flera grafikkort.

Det är hög kvalitet på komponenterna, det enda jag saknade på mitt är väl modulära kablar, men det finns gott om plats att lägga kablar i botten på mitt nya HAF 912, så just nu stör det mig inte längre. Jag skulle inte lägga 500kr extra bara för att få modulärt och någon eventuell procent hit och dit i effektivitet. Det är redan ett högkvalitetsagg till bra pris.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Ska du ha ditt nätagg länge och ha högpresterande komponenter samt överklocka så tycker jag att HX 850W kan vara värt lite extra, de har en mycket hög verkningsgrad näst intill GOLD och klarar av högt över de angivna watt antalet :).

Men har du inte lust/pengar till det så duger XFX gott och väl, inget snål-agg precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Tittar även lite på Corsair GS 800w men är inte säker om det räcker...

GS är inget du ska titta på då det är ett låg budget agg!

om man ska ha corsair så sak det vara ax serien. då xfx har bättre priser för vad man får på alla sina agg. men dem skickar inga agg på under 1000watt i high end serierna. jag skulle rekommendera dig att lägga till 160kr och köpa ett ax 850 watt eller gå på det lite billigare xfx core edition 850watt. ska ge dig lite hjälp så att du vet vad vill ha sen:) mellan ax 850watt och xfx core edition 850 watt alltså;)
1# du kommer kunna ha ax en längre tid kanske 2år längre. då corsair lämnar längre garantitid.
2# corsair är tystare (halv passivt upp till 25% belastning)
3# corsair har finare rippel värden. spelar inte så stor roll då båda aggen håller riktigt bra värden.
4# corsair är hel modulärt
5# corsair har högre 80+ märkning vilket kommer göra att datorn drar ca 5%mindre ström från väggen. (båda levererar fortfarande 850watt ut i själva datorn)
du får med andar ord överväga om funktionerna är värda pengarna?
6# corsair är även lite säkrare! men det ska inte vara någon fara så länge du inte blir utsatt för strömavbrott eller likande ofta. men då är det nog bättre att köpa en ups:)
fundera i första han på punkt 1, 4 och 5 hur länge ska du ha agget, kommer du tjäna på den extra 80+ märkningen och är du i behov av modulära kablar? vilket chassi har du btw?
du får med andra ord fundera och överväga om du kommer utnyttja de extra funktionerna i förhållande till priset.
kan nämna att jag sitter på ett xfx core edition 750 watt själv:)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)