Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

En ssd och en mekanisk äldre HDD på ny dator, problem?

Permalänk
Medlem

En ssd och en mekanisk äldre HDD på ny dator, problem?

Hej!

Har byggt en ny dator och nu har jag stoppat in en ny intel ssd 3gb/s 120GB samt en gammal mekanisk hårdisk på 250GB som redan har win XP installerat.

Nu till min fråga. Vad rekommenderas i det här fallet. Efter att ha läst lite här på forumet så får jag känslan av att jag egentligen bara ska låta min ssd vara inkopplad vid första starten så att den väljs som första hårdisk och att jag får in hela win7 på den. (så den inte w7 sprids ut på två diskar)???
Att jag sedan kopplar in min andra hårdisk och låter den vara disk två och att jag där kan gå in och ta grejer som jag inte har rensat än för att sedan formatera den gamla hårdisken.

Tackar för ett svar.

Permalänk
Medlem

Det är rätt preci som du själv skriver.
Det är rekommenderat att ha bara ssd inkopplad först och sedan när w7 är installerat så sätter du i din hdd.
du kommer kunna komma åt alla filer du hade på hdd'n innan.

Om man har båda inkopplade samtisigt när du installerar w7 så tror jag att boot.mgr kan hamna på hdd'n och då går det inte att starta datorn utan den sen.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herkele:

Hej!

Har byggt en ny dator och nu har jag stoppat in en ny intel ssd 3gb/s 120GB samt en gammal mekanisk hårdisk på 250GB som redan har win XP installerat.

Nu till min fråga. Vad rekommenderas i det här fallet. Efter att ha läst lite här på forumet så får jag känslan av att jag egentligen bara ska låta min ssd vara inkopplad vid första starten så att den väljs som första hårdisk och att jag får in hela win7 på den. (så den inte w7 sprids ut på två diskar)???
Att jag sedan kopplar in min andra hårdisk och låter den vara disk två och att jag där kan gå in och ta grejer som jag inte har rensat än för att sedan formatera den gamla hårdisken.

Tackar för ett svar.

Skrivet av Gipp3r:

Det är rätt preci som du själv skriver.
Det är rekommenderat att ha bara ssd inkopplad först och sedan när w7 är installerat så sätter du i din hdd.
du kommer kunna komma åt alla filer du hade på hdd'n innan.

Om man har båda inkopplade samtisigt när du installerar w7 så tror jag att boot.mgr kan hamna på hdd'n och då går det inte att starta datorn utan den sen.

Exakt som Gipp3r skriver, så kör hårt på den lösningen

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tänk också på att koppla in SSDn på första SATA-kontakten för moderkortets huvudkontroller eller åtminstone så att den mekaniska senare kommer att sitta på en kontakt med högre nummer. Då får man normalt inga problem med bootordningen om man senare kopplar in den gamla mekaniska med en aktiv partition kvar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Det är rätt preci som du själv skriver.
Det är rekommenderat att ha bara ssd inkopplad först och sedan när w7 är installerat så sätter du i din hdd.
du kommer kunna komma åt alla filer du hade på hdd'n innan.

Om man har båda inkopplade samtisigt när du installerar w7 så tror jag att boot.mgr kan hamna på hdd'n och då går det inte att starta datorn utan den sen.

Jag gjorde misstaget att låta den gamla HDDn sitta kvar efter att kopieringen av Windows-partitionen blev klar. Nu startar inte datorn när jag försöker boota datorn på den nya HDDn. Någon som har en lösning? Jag uppskattar verkligen svar!

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk
Medlem
Skrivet av EazeR:

Jag gjorde misstaget att låta den gamla HDDn sitta kvar efter att kopieringen av Windows-partitionen blev klar. Nu startar inte datorn när jag försöker boota datorn på den nya HDDn. Någon som har en lösning? Jag uppskattar verkligen svar!

Installera om.

EDIT: den har lagt lite startfiler på din andra hårddisk så endera installerar du om och gör det rätt, eller sätter du in den gamla hårddisken och låter den sitta där.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Installera om.

EDIT: den har lagt lite startfiler på din andra hårddisk så endera installerar du om och gör det rätt, eller sätter du in den gamla hårddisken och låter den sitta där.

Jag hamnade i denna kniviga situation när jag försökte klona min systemdisk till en ny ssd. Lösningen blev att jag installerade om Windows helt och hållet på ssd:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk
Medlem
Skrivet av EazeR:

Jag hamnade i denna kniviga situation när jag försökte klona min systemdisk till en ny ssd. Lösningen blev att jag installerade om Windows helt och hållet på ssd:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha. Saken är den att när du klonar får du inte riktigt saker uppsatta korrekt. Jag har för mig att man måste göra något manuellt för att den ska förstå att den nya hårddisken är den som datorn ska läsa startfiler ifrån.

Alternativt måste du sätta in den klonade disken på samma SATA anslutning som du hade den första disken på.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT