Permalänk
Relik 📜
Skrivet av X2Power:

De äldre korten som t.ex 480 (2009), 580 etc, testades på den tiden med en svagare processor, vilket kan avgöra poängen dom fick då.

Det är inte sant. Givetvis testar vi om alla kort på den nya plattformen, annars går det inte att jämföra värdena. Samtliga siffror är färska, de äldsta är från recensionen av Geforce GTX 560 Ti 448 för några veckor sedan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av X2Power:

Det där med % höjningarna, skulle jag ta med en nypa salt. 7970 testas med en Intel Core i7 3960X @ 4,0 GHz.

De äldre korten som t.ex 480 (2009), 580 etc, testades på den tiden med en svagare processor, vilket kan avgöra poängen dom fick då.

Mitt GTX480, ligger - 150 poäng ifrån för att få 7000 i 3DMark 11. 7970 får drygt över 8000, det är väldigt långt ifrån 50% snabbare.

Hursomhelst så ska 7970 prestera bättre eftersom det är en ny generation och teknik.

Trolololo, trodde du att de inte testade om allt med den nya x79 platformen?

Permalänk
Medlem

Herrejävlar, läste löst snack om rykten, kan knappt vänta om det är sant.
Att NDA endast är på crossfire är för att benchmarks visar låg prestanda, pga att dem fixat microstuttering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfisse:

Det låter som att du tror att ett 7970 skulle kunna ersätta 3 st gtx580s?

Det tror jag inte alls, är dock bara trött på alla buggar och det dåliga stödet som det innebär att köra 3-way SLI. Vill ha ett kraftfullt singel-gpu kort och då verkar 7970 vara det ultimata kortet för det, visst det kommer inte prestera i närheten av 3-way setupen men att kunna spela utan buggar och att allt funkar bra vore underbart.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är inte sant. Givetvis testar vi om alla kort på den nya plattformen, annars går det inte att jämföra värdena. Samtliga siffror är färska, de äldsta är från recensionen av Geforce GTX 560 Ti 448 för några veckor sedan.

Ville passa på att tacka er för att ni gör ett så fantastiskt jobb här på Sweclockers det senaste året, helt fantastiskt!

Permalänk

Varför är sweclockers fps resultat jätte olikt tomshardware (http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7970-benchmark-...)

Visa signatur

Computer Specs:
[CPU: Intel i5-750 @ 3.8ghz ]
[RAM: 8GB DDR3 1600mhz ]
[GPU: Sapphire Radeon HD 6970 ]
[Monitor: 1920 x 1080 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrothermia:

Varför är sweclockers fps resultat jätte olikt tomshardware (http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7970-benchmark-...)

kanske för att det e olika test riggar mm.....sen tror jag att det e mer seriösare här på swe c.....faktist ...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

segt att ett av dessa för ca 5 papp inte slåt två 6950 för strax under 5 papp.. väntar spänt på 7950 gärna upplåsningsbara

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Det tror jag inte alls, är dock bara trött på alla buggar och det dåliga stödet som det innebär att köra 3-way SLI. Vill ha ett kraftfullt singel-gpu kort och då verkar 7970 vara det ultimata kortet för det, visst det kommer inte prestera i närheten av 3-way setupen men att kunna spela utan buggar och att allt funkar bra vore underbart.

Personligen tycker jag 3 way sli .. funkar betydligt bättre än med både 1 samt 2 kort i sli. skalningen är helt sjukt bra runt 98 % på alla 3 korten
för mig beroende på applikation o spel.

Visa signatur

[Moderkort: Asus Z370-H Gaming ] [Cpu: i5 8700K ] [Grafikkort: Msi Gtx 1070 ] [Minne: 16Gb 3000Mhz ] [Ljudkort: asus xonar essence stx ll ]

Permalänk
Medlem

Hur kommer de fram till en prislapp på 5000kr ? är ju sinnes då ett i staterna bara kostar 3600kr på alla benchmarks jag sett så säger dom att det är exakt samma prisklass som 580 , 550dollar finns det utrymme för att tjäna en slant på att köpa i staterna ??? känner en som skall till sverige på begraVning från usa kanske kan höra om dem kan ta med sig ett.. 3600kr och 5000kr är ju en rätt markant skillnad.. men statsministgern måste väl få in pengar lite var stans då vi har så högt skattetryck i detta land

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Hedersmedlem

väldigt bra prestanda på 7970 kortet, dock så har jag köpt mig redan Geforce GTX580 SOC, som presterar över min förväntan för tillfället och är i dagsläget nöjd, inväntar den nya nvidia GTX-serien så att man kan få en jämförelse och det singel-gpu som presterar bäst därefter blir nog mitt nästkommande inköp då jag redan lagt ut en mindre förmögenhet på den datorn man äger idag och har nog inte råd förräns nvidia har börjat släppa sina nya kort. håller dock mina tummar på nvidia och detta är bara min personliga åsikt då jag annars tror att nvidia kommer hamna på efterkälken om dom inte presterar likvärdigt eller bättre än 7970.

Skrivet av emilakered:

Det är inte sant. Givetvis testar vi om alla kort på den nya plattformen, annars går det inte att jämföra värdena. Samtliga siffror är färska, de äldsta är från recensionen av Geforce GTX 560 Ti 448 för några veckor sedan.

Hej emil.

detta ligger lite offtopic men var ivrig och tvungen att fråga, när släpper ni ut ert nästa videoklipp på Youtube? 30:e? 6:e?. följer varenda avsnitt.
för övrigt så kollar jag på nästintill i varenda galleri i forumet till och med ditt senaste bygge och jag kan inte säga mer än att denna sida är bäst för alla
pc-nördar i Sverige, även bäst inom gratis support från alla medlemmar.

God Jul & Gott Nytt År allesammans

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Hur länge från lanseringen brukar det ta innan ett grafikkort kan uppgraderas med vattenkylning?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

Hur kommer de fram till en prislapp på 5000kr ? är ju sinnes då ett i staterna bara kostar 3600kr på alla benchmarks jag sett så säger dom att det är exakt samma prisklass som 580 , 550dollar finns det utrymme för att tjäna en slant på att köpa i staterna ??? känner en som skall till sverige på begraVning från usa kanske kan höra om dem kan ta med sig ett.. 3600kr och 5000kr är ju en rätt markant skillnad.. men statsministgern måste väl få in pengar lite var stans då vi har så högt skattetryck i detta land

EU vettu, det är ett handelsembargo. Därför prisskillnaden är stor.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Prestandaindex är baserat på sju spel (rätta mig om jag räknat fel där).

(Vilket spann är det inom? Du skrev ju 15-30%. 35% ligger utanför.)

Du har ändå bara ett test , jag jämför dom tester jag sett, inte utdrag ur ett enskilt där man är extrem åt ena eller andra hållet. brukar bli bättre resultat på det viset som inte påverkas för mycket av den ena eller anda sitens min/maxresultat/hårdvara/mjukvara samt at det är alltid vissa spel som fungerar bättre på ena eller andra kortet.

Skrivet av rullekorn82:

Nej. han skrev i ett tidigare inlägg att kortet presterade 10-30% bättre och jag undrade var han fick 10% ifrån. Jag vet inte varför du drar upp "tävlingen" då vi diskuterar HD7970 mot GTX580 och inte vem av tillverkarna som har den "bästa" nya generationen. Gör det ont i dig när AMD släpper ett bra kort?

Skrev 15-30% smmantaget av dom tester jag läst vilket är ett större antal, om det blev 10% så var det tryckfelsnisse.

Skrivet av ArakanI2:

Fast du har ju redan jämfört 580 med 7970 och klankat ned på 7970, så det är lite sent att komma med att man inte borde jämföra dem nu.

Eftersom för MIG så MÅSTE jag jämföra med vad jag nu har, dvs 580 och finner på inget sätt att ett kort av nyare generation bara är ca 15-30% snabbare som nåt större nyhetsvärde eller ens värt slösa spaltmeter på och hur många watt det drar är ointressant då det inte betyder nåt i slutändan när det inte finns nåt att jämföra med än. Först när vi vet vad nvidia lyckas med kan någon vara imponerad av 7970 men det behövs inte mycket till för att behålla skillnaden med 28nm generationen som med 40nm generationen 580 vs 6970 och då är 7970 inte imponerande då man inte lyckats knappa in på försprånget vilket är vad som krävs för att man skall vara impad av 7970.

Skrivet av Kilroy:

Jag jämför dom sakerna som finns i butik med dom andra sakerna som finns i butik.

Än så länge finns inte 7970 eller Kepler-baserade kort i butik så det är inte så mycket att jämföra.

Helt korrekt men som jag sa kan man inte jämföra gen1 med gen2 utan att få konstigt resultat för det är ju givet att det nyare är bättre och inte nödvändigtvis billigare, bara när man jämför gen2 med gen2 får man rättvisade resultat och först då kan fälla slutgiltig dom.
Äpplen vs äpplen och päron vs päron.

Skrivet av xXBaconXx:

Är du seriös?
Det finns ju i stort sett inga spel med modern grafik där 7970 lyckas hålla måttet i över 1920x1080. Ett 7970 är långt ifrån overkill för 1080p, så länge man är lite kräsen.

Klart det går, han sa ju att man offrar AA/AF samt inställningar för FPS och man behöver inte en drös med FPS för att det skall flyta och om 580 3GB kan dra runt moderna spel i 1080P utan bekymmer så går det med 7970 för sen när blev 67FPS som minFPS i BF3 ospelbart, tom 50 som min är fullt spelbart om man " är kräsen" eller som det heter "måste" maxa. Läs testet här så ser du att 7970 kan dra runt alla spel i 1080P utan problem och som sagt man behöver inte maxa inställningar då det är fullt tillåtet att köra lägre även om man är kräsen duger det gott. Tom 580 i detta testet drar runt alla spel utan problem.

Skrivet av brajonk:

Hur kommer de fram till en prislapp på 5000kr ? är ju sinnes då ett i staterna bara kostar 3600kr på alla benchmarks jag sett så säger dom att det är exakt samma prisklass som 580 , 550dollar finns det utrymme för att tjäna en slant på att köpa i staterna ??? känner en som skall till sverige på begraVning från usa kanske kan höra om dem kan ta med sig ett.. 3600kr och 5000kr är ju en rätt markant skillnad.. men statsministgern måste väl få in pengar lite var stans då vi har så högt skattetryck i detta land

Nej 550 dollar blir ca 5000-5500 här pga att det räknas som 1 USD=1 EUR och destuom har nån hollänsk butik lagt ut pris på 525€ men med tvivelaktiga fakta då det skulle vara ASUS brandat.

Permalänk
Medlem

Fläskigt!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Det borde gå bra att han tar med sig ett kort ifrån staterna, vad man får vara försiktig med är att han får posta kvittot via brev till dig. Garantiärenden är en annan sak man kan få problem med. Dyrt att skicka kort till han i usa, som i sin tur skickar kortet på service.

Vad som annars är smart är att låta vänner eller släckt i detta lågprisland skicka vidare gods du beställt till dem. Du kan komma förbi både tull ovh moms om det är en "present" eller julklapp. Extra lätt om den som skickar har samma efternamn som dig.

Permalänk
Snusfri

Som intel och nvidia fanboy så får jag faktiskt gratulera amd till ett riktigt bra grafikkort.

Dock så blir det inget sådant i min burk, väntar på nästan geforce

Men kul att dom gjort något bra efter skräpet BD.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Mycket imponerade trodde faktiskt inte den skulle vara så här övertygande.

Hmm... exakt vad är det som är så övertygande. I många fall kommer ett överklockat GTX580 i närheten av 7970. Dessutom blir skillnaden ännu mindre om man jämför med GTX580 3GB's varianten. Visst det är roligt med den nya arkitekturen och allt den för med sig, men spel siffrorna är däremot inte lika imponerande. Här kommer några utdrag från Anandtech vilka jag tycker sammanfattar det hela ganska bra:

At the end of the day the 7970 is specifically targeted as a gaming workhorse. Regardless of any architecture changes, what’s important is how fast the card is, how much it costs, whether it works correctly, and what its physical attributes are like. With respect to all of these aspects AMD has made an acceptable card, but this is not a groundbreaking product like we’ve seen in the past.

Meanwhile if you look at straight averages the 7970 is only around 15-25% faster than the GTX 580 in our tests, with its advantage being highly game dependent. It always wins at 2560 and 1920, but there are some cases where it’s not much of a win.

(Det finns säkert många andra som skrivit liknande inlägg men jag orkar inte gå igenom allt just nu)

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

5000:- är ju på tok för mycket för kortet när man kan köpa två 6950 för mindre pengar och få ut mer ös. Visst, finns nackdelar med två kort men när det är såpass stor skillnad prestanda/krona så kan man leva med dem.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

5000:- är ju på tok för mycket för kortet när man kan köpa två 6950 för mindre pengar och få ut mer ös. Visst, finns nackdelar med två kort men när det är såpass stor skillnad prestanda/krona så kan man leva med dem.

tveksamt. sålde mina 6950 och köpte ett 580. Microstuttering förstör hela upplevelsen.. även om du rullar med 100+ fps i bf3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Är du seriös?
Det finns ju i stort sett inga spel med modern grafik där 7970 lyckas hålla måttet i över 1920x1080. Ett 7970 är långt ifrån overkill för 1080p, så länge man är lite kräsen.

Menart.... Finns ju inget kort som klarar tex att köra bf3 med alla filter på i 1080p med 80+ min fps...............................

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

tveksamt. sålde mina 6950 och köpte ett 580. Microstuttering förstör hela upplevelsen.. även om du rullar med 100+ fps i bf3.

Jag har aldrig upplevt det som något problem när jag kört mina 460s. AMD bekymmer?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vänta en månad eller två så är det säkert en del billigare

Räkna med ett halvår kanske. Så länge det inte finns riktigt gott om kort så kommer inte priserna gå ner.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Jag har aldrig upplevt det som något problem när jag kört mina 460s. AMD bekymmer?

Nej, men alla personer är inte lika känsliga mot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Eftersom för MIG så MÅSTE jag jämföra med vad jag nu har, dvs 580 och finner på inget sätt att ett kort av nyare generation bara är ca 15-30% snabbare som nåt större nyhetsvärde eller ens värt slösa spaltmeter på och hur många watt det drar är ointressant då det inte betyder nåt i slutändan när det inte finns nåt att jämföra med än. Först när vi vet vad nvidia lyckas med kan någon vara imponerad av 7970 men det behövs inte mycket till för att behålla skillnaden med 28nm generationen som med 40nm generationen 580 vs 6970 och då är 7970 inte imponerande då man inte lyckats knappa in på försprånget vilket är vad som krävs för att man skall vara impad av 7970.

Börjar man jämföra 285 mot 480 och 480 mot 580 lite snabbt så verkar det ju inte mycket mer än 20-30% skillnad i de flesta spelen, och det är väldigt relevant hur många watt den drar, även om man bara kan jämföra mot föregående generation. Hade kortet dragit 30% mer ström och bara varit 30% snabbare så hade ju kortet bara varit en dålig krympning med högre clock/fler cores som drar mer ström än föregångaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

5000:- är ju på tok för mycket för kortet när man kan köpa två 6950 för mindre pengar och få ut mer ös. Visst, finns nackdelar med två kort men när det är såpass stor skillnad prestanda/krona så kan man leva med dem.

Du kan tacka svenska skatter och moms för detta. Men så har det alltid varit att värsting grafikkort kostar mycket tyvärr. Men tänk när 8800gtx ultra kom dom låg på en prislapp på drygt 8-900$ då så korten har ju ändå sjunkit kraftigt i pris genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Här kommer några utdrag från Anandtech vilka jag tycker sammanfattar det hela ganska bra:

Vad är det för fel på Sweclockers sammanfattning? Du tycker Anandtechs är bra för att den passar din åsikt. Ska man vara något så när objektiv går det att kolla igenom flera recensioner och försöka få en uppfattning om vad de flesta testat och sagt om kortet.

Angående förbättring mot tidigare kort har Hardware Canucks en sammanställning från sin recension.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Bara jag som hart vart nöjd med drivers etc från AMD?
Senast jag hade problem med drivers var mitt x700, dom crasha hela tiden och starta om etc etc men efter det har jag bara haft mindre problem någon enstaka gång och då har det vart för att jag vart för lat att avinstalera och köra drive sweep innan nyinstallation.

Var samma visa med mitt 8800 gts från nvidia så jag ser inga skillnader där.

Nej du är verkligen inte ensam, jag har haft ungefär lika mycket problem med AMDs drivar som med Nvidias. Vissa tror verkligen att Nvidia är änglar när det kommer till drivrutiner...

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Vad är det för fel på Sweclockers sammanfattning? Du tycker Anandtechs är bra för att den passar din åsikt. Ska man vara något så när objektiv går det att kolla igenom flera recensioner och försöka få en uppfattning om vad de flesta testat och sagt om kortet.

Angående förbättring mot tidigare kort har Hardware Canucks en sammanställning från sin recension.
http://i.imgur.com/uqKFN.jpg

Min åsikt? Anandtech råkar vara den mest respekterade siten och är kända för sina utförliga tester. Inget ont om den här siten, jag tycker sweclockers är grymma. Men samtidigt så vet jag att de som jobbar på Anandtech har avsevärt mycket djupare kunskap och förståelse om hur tekniken fungerar. Därav tog jag den som exempel. Det har ingenting med min åsikt om Amd eller 7970 att göra. Jag var på väg att köpa kortet själv innan jag läste ett flertal recensioner. Skrev även att med lite överklockning samt samma mängd VRAM så är inte övertaget speciellt stort, vilket jag tycker det borde varit. Visst man blir säkert lite extra besviken av all hype med olika slides man sätt innan. Nu finns ju inte Keplar ännu, men känner mig rätt säker på att dessa ökningar i prestanda mot Nvidias nuvarande generation kommer se rätt ynkliga ut när deras flaggskepp släpps. Only time will tell.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Kanske 7970 pressar CPU:n hårdare. Det är ju trots allt förbrukningen för hela systemet.

Skrivet av backfeed:

Kalla mig efterbliven, men just "maximum" antyder ju att det är just maximal effekt - den kan ju vara samma för båda korten, även om de har olika snittförbrukning? Låter logiskt för mig iaf, men det här var första gången jag sett termen MBP så jag bara gissar.

Anandtech testade belastningen i OCCT och kom fram till att 7970 drar 54W (!) mer än 6970 vilket det inte borde göra enligt specsen. De testade också i Metro 2033 och där drog 7970 21W mer, eller hela systemet drog 21W mera om vi ska vara ärliga. Men i OCCT borde det inte spela nån roll eftersom det endast belastar CPU:n.

Skrivet av X2Power:

Just nu är det värt att vänta så att bägge sidorna, speciellt nvidia kommer upp med något.

Precis, det brukar jag alltid göra.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6