fel på Hdd eller Sata?

Permalänk
Medlem

fel på Hdd eller Sata?

behöver hjälp med en skum grej. min caviar green disk beter sig minst sagt märkligt, då den har överföringshastigheter neråt 4 mb/sek och klarar knappt av att spela upp hd film.

så jag har testat att formatera om den utan framgång samt bytt Sata kabel och bytt Sata portar utan förbättring. så tänker ev. returnera varan.

Men för att verkligen vara 100% att de e disken som är felet så tar jag med den till en kompis dator och testar den där, och i crystal disk mark blir det liknande resultat som hemma vid min burk, men att sedan föra över filer mellan hårdiskarna går betydligt fortare. inte några 4-12 mb/sek utan där ligger den i 65-90mb/sek där jag anser är okej för en sån här disk.

så min fundering börjar gå åt att de e något strul med Sata portarna, så testar min hdd och ssd och får följande resultat:

detta på min WD caviar green 1TB

,

detta på min Corsair force GT 120GB

Värt att nämna är att jag bara har Sata 2 portar.

vad tror ni, fel på HDD eller sata portar eller något annat?

mvh

Permalänk
Medlem

Det är inte så att diskarna sitter i Jmicron-kontrollern? (De alla första portarna tror jag det är). Fick märkbar skillnad när jag satte min primära HDD i en av de vanliga portarna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

kan det va den svarta Sata porten du menar? har 1 svart samt 6st ljusblåa. har inte testat den svarta porten, utan enbart dom ljusa.

http://www.dustinhome.se/product/5010329466

Permalänk
Permalänk
Medlem

den sitter inte i Jmircron porten.