Asus 1215B - Problem med ljud i film och musik

Permalänk

Asus 1215B - Problem med ljud i film och musik

Hej!

Jag har nyligen införskaffat mig en laptop (märke i titel), och jag upplever lite problem med den!

Det är nämligen så att när jag ser på film, eller bara lyssnar på musik så är det ungefär som att det laggar till och ett "brus" på en halv sekund kommer upp.
Ifall jag ser film så blir det samma ljudproblem, fast bilden fryser till i samma veva.
Det blir så oavsett vilka program jag använder.

Har tankat senaste drivrutinerna till ljudkortet så det sitter inte där. Har även uppdaterat BIOS till senaste (ingen aning om varför men kändes rätt).
Verkar inte vara något prolle-relaterat då det uppstår även fast jag bara kör en .mp3 i windows media player som knappt drar något alls.

Är det någon som känner igen detta och kan hjälpa mig?

Mycket tacksam för hjälp!!

Med vänlig hälsning

Visa signatur

.

Permalänk

Har en likadan dator och har inte alls upplevt något sånt problem.. Vilken BIOS-version kör du samt vilken drivrutinsversion? Kör du på det operativsystemet som följer med datorn eller har du installerat en egen?

Permalänk
Skrivet av Nizor:

Har en likadan dator och har inte alls upplevt något sånt problem.. Vilken BIOS-version kör du samt vilken drivrutinsversion? Kör du på det operativsystemet som följer med datorn eller har du installerat en egen?

Jag har de senast släppta drivrutinerna på grafikkort och ljudkort, hittar inga senare på dessa.
Jag har även senaste BIOS-versionen som jag hittade på hemsidan.

Ska testa formatera datorn och dra in en 32bit version av windows imorgon, kör för tillfället med operativsystemet som följde med.

Har även avinstallerat all jävla skit som följer med datorn, men det hjälpte tyvärr inte.

Någon som har några mer tips på rak arm? Börjar bli lite smygless!

Visa signatur

.

Permalänk

Har 2st Asus 1215B men ingen med detta problem. Men installera om den så kanske det funkar som det ska.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Om du inte redan har testat så gör bara en recovery över hela hårddisken, fungerar det direkt så grattis.. annars kan du testa att uppdatera de drivrutiner du tror det är som failar. Fungerar det fortafarande inte så måste det vara något annat fel på datorn. Kanske kan vara så att något är defekt på ett eller annat vis om du har otur.

Permalänk
Skrivet av Nizor:

Om du inte redan har testat så gör bara en recovery över hela hårddisken, fungerar det direkt så grattis.. annars kan du testa att uppdatera de drivrutiner du tror det är som failar. Fungerar det fortafarande inte så måste det vara något annat fel på datorn. Kanske kan vara så att något är defekt på ett eller annat vis om du har otur.

Testat köra en recovery nu, ingen lycka där!

När problemet uppstår verkar CPU:n dra 100% i en kort jäkla stund, men kan inte hitta vad det är som drar såpass mycket att det ska märkas.

Testar dra in W7 Ultimate idag, hoppas på det bästa. Annars blir det reklamation!

edit: Har nu installerat W7 från scratch, och har bara installerat de "livsviktiga" drivrutinerna än så länge och märker inte av någon större processoranvändning. Ska dock inte jinxa det för mkt.

Nu jäklas det dock med grafikkortets drivisar, vägrar installeras haha! Men det ska gå att ordna, återkommer med resultat på hur det går.

edit2: Såja, nu fungerar det (tar i trä)! Inget lagg på 720-filmer, ljudet verkar flyta på bra och prollen ligger på ~40% stabilt med filmen igång.
Hoppas att det fungerar framöver! Ifall någon hittar den här tråden med samma problem, installera om W7 så fungerar det!

Tack alla hjälpsamma!

edit3: Tog ut segern i förskott, fungerar fortfarande inte, testat 720-filmer samt streams och musik några gånger nu, och problemet uppstår förvisso mindre, men det är fortfarande där.
Lämnar tillbaka datorn under morgondagen så får de avgöra vad som ska göras. Mest troligt kommer jag häva köpet och köpa någon annan dator, dåligt första intryck av denna!

Med vänlig hälsning
Andreas

Visa signatur

.