Samsung kopierar kontinuerligt designer från Apple - löjligt eller ej?

Permalänk
Medlem

Samsung kopierar kontinuerligt designer från Apple - löjligt eller ej?

Tidigare har de apat efter designen på iPhone och iPad, vilket har lett till stämningsansökningar som hånats både här och på andra sidor.

Det verkar dock inte hindra dom från att göra det igen:

Citat:

Over the course of the past year, Samsung has shamelessly stolen Apple’s design on everything from the iPod touch, the iPad 2 Smart Cover, iOS’s homescreen, and more. Heck, they’ve even poached the actresses who star in Apple’s current iPhone 4S commercial!

Having apparently run out of new Apple products to rip-off, Samsung has decided to examine Apple’s past portfolio of devices for new designs to flagrantly plagiarize. The latest? Meet the Galaxy Ace Plus, Samsung’s new entry-level Android phone that looks just like the three year old iPhone 3G design!

This is just beyond parody at this point. Next up? Samsung announces the Galaxy Tab 8.5 Noir, which shamelessly violates the design of the 1993 Apple Newton.

http://www.cultofmac.com/137752/samsung-is-now-shamelessly-ri...

Vad anser ni, är stämningarna obefogade? Är det OK att planka designer gång på gång trots all turbulens kring tidigare stämningar?

Varför är det just Samsung som gör det här, när andra tillverkare lyckas komma på andra lyckade designer?

Permalänk
Medlem

Kameran sitter ju inte äns på samma ställe.
Sedan har samsungen 3 knappar längst ner och inte än som iphone (dom andra 2 lyser bara när man rör vid skärmen eller dom knapparna)

Sedan kan jag säker hitta en äldra telefon med nästan samma design har för mig att den svenska Nano eller vad telefonen hette/skulle heta såg ut såg och det var för iphone tiden.

Edit:
Sedan ger dom alltid sig på den största där dom kan tjäna pengar ger dom sig på en mindre tillverkare så är det itne säkert dom får ut några pengar utan att den tillverkaren lägger ner och går i konkurs.

Tycker dagens alla smartphone är väldigt lika varanda Precis som alla tv apparater är väldigt lika varandra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Hm, exakt vad är det dom snott på hemskärmen? Fyrkantiga ikoner i ett rutnät?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Kameran sitter ju inte äns på samma ställe.
Sedan har samsungen 3 knappar längst ner och inte än som iphone (dom andra 2 lyser bara när man rör vid skärmen eller dom knapparna)

Sedan kan jag säker hitta en äldra telefon med nästan samma design har för mig att den svenska Nano eller vad telefonen hette/skulle heta såg ut såg och det var för iphone tiden.

Edit:
Sedan ger dom alltid sig på den största där dom kan tjäna pengar ger dom sig på en mindre tillverkare så är det itne säkert dom får ut några pengar utan att den tillverkaren lägger ner och går i konkurs.

Tycker dagens alla smartphone är väldigt lika varanda Precis som alla tv apparater är väldigt lika varandra.

De har gjort hemknappen lite bredare och bytt plats på var kameran sitter, men skalet är i stort väldigt likt.

Exempel på andra designer som inte är lika varandra, men ändå populära:

Desire:

Arc:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hm, exakt vad är det dom snott på hemskärmen? Fyrkantiga ikoner i ett rutnät?

Jag har inte använt telefonen i fråga, men vad jag kan se från bilden så ser upplägget likt ut (rader om fyra fyrkantiga ikoner).

Permalänk
Medlem

Baksidan är ju t.ex. svår att göra så mycket annorlunda.
Alla telefoner ser ju ganska lika ut tycker jag.
Att stora företag ger sig på varandra gör ju inte så mycket heller eftersom att dom inte står och faller på ett par produkter.
Det är värre när dom ger sig på en liten konkurrent och tvingar bort dom med hjälp av lagligt trassel och pengamuskler.
Vi kommer snart inte behöva oroa oss tror jag.
Det kommer bara att finnas några megaföretag som styr det mesta snart ändå.

Visa signatur

Livet är hårt men orättvist
i7 6700@4,6GHz - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Vengeance 3000Mhz DDR4 16GB - Radeon 290x Crossfire

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är okej, med tanke på att dagens smartphones enbart är en stor skärm med ett avskalnat ytter blir det svårt att få telefoner att inte likna varandra lite.

Permalänk
Medlem

för en gångs skull måste jag säga att jag kan se likheten ...

anledningen måste ju vara gratisreklam för samsung när apple stämmer dem ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte argumentet att det är svårt att få telefonerna att se annorlunda ut eller att alla är lika varandra håller - det finns massvis med exempel på andra tillverkare som har andra designer som inte alls är särskilt lika.

Permalänk
Medlem

På en hemsida som heter cult of mac... nej, men har dom inte mixtrat med bilden(Som Apple Har gjort mot Samsung innan) så är det lite löjligt faktiskt.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Att andra företag vill efterlikna Apples produktdesign ser jag inte som nått konstigt då Apples produkter är i en klass för sig, deras design är ju suverän.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så ser inte den telefonen ut så. Visst den är lik, men storleken är inte rätt här.

Kenny, smaken är som baken. Men 3G/S har aldrig varit det minsta snygg. Mesta av det nya är dock glassiga saker.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Jag har inte använt telefonen i fråga, men vad jag kan se från bilden så ser upplägget likt ut (rader om fyra fyrkantiga ikoner).

Mjo, men det gör det ju på varenda telefon jag använt, sen min Nokia 3310. Förutom vissa undantag med smalare skärmar, då det bara vart 3 i bredd

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Om jag inte minns fel så ser inte den telefonen ut så. Visst den är lik, men storleken är inte rätt här.

Kenny, smaken är som baken. Men 3G/S har aldrig varit det minsta snygg. Mesta av det nya är dock glassiga saker.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=807130,448967

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Ogillar apple mer än allt annat, så är inte direkt objektiv.
Varför går man ut som världens störta företag och stämmer mindre företag för att dom gör en produkt som är lik sin egen, har girigheten INGA gränser?
Apple får in nog med pengar ändå, på sina överprissatta lyxprodukter, så det är inte det minsta synd om den när andra företag försöker ta igen marknadsandelar.
Det går liksom inte att göra touchtelefoner på så himla många sätt, och vad jag vet så är det bara Apple som gnäller, det är väll inte några patentstrider mellan de andra företagen?

Imho är enda gången man har anledning att köra en Apple produkt om man: Vunnit 1 mille, Inte har den blekaste om vad man behöver eller vill ha, aldrig har suttit vid en dator förut och inte förstår bättre än att betala de dubbla prestanda/krona priset.
Vet inte hur många gånger jag försökt övertyga Applefolk om att köper de en intellaptop istället kan dom köra IOS om det nu är så häftigt, och komma undan med halva priset för samma specs jämfört med om dom köpt äpple.
Visst, det är "bra flyt" i deras produkter, men det är rätt naturligt när programvaran är anpassad och optimerad för deras egen hårdvara och inte ska fungera på 150 andra smartphones/surfplattor/datorer som finns i omlopp....

Ps. Nej jag nerdbashar inte apple för att jag inte har råd etc, är uppvuxen med dem i hemmet, använt de flesta produkterna och det är samma visa varje gång: Ja, dom är "bra", men med tanke på priset och vad man får är det inte ens ett tänkbart alternativ.

Permalänk
Medlem

Fast sen så har Apple antagligen modifierat bilden till deras fördel.
De har gjort det förut åtskilliga gånger, så varför skulle de inte göra det nu igen?

Permalänk
Medlem

aha. Själv när jag tittar på telefonen i fråga på riktigt ser den inte alls ut som en 3gs, men måtten var jävligt lika faktiskt, haha.

Skrivet av Dallebull:

Ogillar apple mer än allt annat, så är inte direkt objektiv.
Varför går man ut som världens störta företag och stämmer mindre företag för att dom gör en produkt som är lik sin egen, har girigheten INGA gränser?
Apple får in nog med pengar ändå, på sina överprissatta lyxprodukter, så det är inte det minsta synd om den när andra företag försöker ta igen marknadsandelar.
Det går liksom inte att göra touchtelefoner på så himla många sätt, och vad jag vet så är det bara Apple som gnäller, det är väll inte några patentstrider mellan de andra företagen?

http://farm5.static.flickr.com/4128/5061246255_45a015568b.jpg
UOngefär så ser det ut i stämningarna företagen emellan.

Permalänk
Hedersmedlem

Är väl relativt klassiskt att ta en fungerande design och göra det lite egen? Apple har ju kopierat notifikationssystemet från Android i senaste IOS till exemempel. Jag anser inte som många Apple-användare att kopiering av design nödvändigtvis är dåligt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Skrivet av Supermotard:

Samma tillverkare kanske? Du kanske inte var helt seriös, men det finns skitmånga laddare som ser ut precis som varandra.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

WALLOFTEXT

Apple är långt ifrån världens största företag Deras varumärke är stort men jag kan räkna upp tio svenska företag som har mångdubbla tillgångarna

Permalänk
Medlem

Ah... Skärmen är fyrkantig!

Näe, men klart dom "snor" designen från apple, men dom använder ju saker som andra har hela tiden... Apple var först med surfplattor, nu är det många surplattor ute på marknaden så alla har snott idén från apple men det är så tekniken går framåt.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Vit - Moderkort: ASUS P8P67 PRO - CPU: Intel® Core i7-2600K - Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - Cpu kylare: Corsair H80 - Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB - SSD: Crucial m4 SSD 2,5" 128GB - PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W - GPU: Radeon HD 6970 Crossfire.

Permalänk
Medlem

Oj vad fel det kan bli. Dumt att "applefanboya" för man vet aldrig när det kan hoppa upp och bita en i arslet...

http://www.youtube.com/watch?v=JQ8pQVDyaLo&feature=player_emb...!

http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=QQkXSDKcslI

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Apple är långt ifrån världens största företag Deras varumärke är stort men jag kan räkna upp tio svenska företag som har mångdubbla tillgångarna

Apples börsvärde var i tredje (möjligen även fjärde) kvartalet störst i hela världen. Så på ett sätt kan man hävda att apple är världens största företag.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_corporations_by_market_c...

Permalänk
Avstängd

Alltså dessa jävla apple.. Vad är dom, 4 år eller?
Nej samsung har inte kopierat, iphone har kopierat
Apple gör inget annat än att kopiera och göra nytt, så vafan gnäller dom över?
Skrota apple för fan.
Jävla skit företag

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem

Har inget emot apple.... men det här är ju löjligt! Vad är det för likhet?! Båda är fyrkantiga och har en skärm? WOW är det inte apple som kopierat alla de första mobilerna som kom ut isf? Dom hade också en skärm och var fyrkantiga Detta är bara så sjukt löjligt.

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk

Fråga om design och om man ska stämma folk är rätt svårt, men överlag tycker jag itne det är ok, kollar bara på bilar, hur många finns det itne som ser likadana ut. Kolla speciellt på -80 -90 tals asiatiska märken som kopierar BMW och Mercedes tex.

om man ska kunna stämma folk för design bara för att det liknar något, ja då går vi en farlig väg.

Sen är det ju inte så att Samsung försöker sälja den som en Apple Iphone, men hade vi snackat kopior där namn och allt är samma, det är en annan sak.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av crexx:

Ah... Skärmen är fyrkantig!

Näe, men klart dom "snor" designen från apple, men dom använder ju saker som andra har hela tiden... Apple var först med surfplattor, nu är det många surplattor ute på marknaden så alla har snott idén från apple men det är så tekniken går framåt.

Nja, det vet jag inte om jag håller med om:
http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Tablet_PC

PC med roterbar, löstagbar pekskärm. Den var före iPad.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Det är ju Apple som snor design från Samsung!

Samsung gjorde en picture frame, sen snodde Apple designen från dom och stämde sedan Samsung och sa att dom stulit designen från dom!

Vidare så hade ju Apple photoshoppat bevisen så att Samsungs platta skulle se ut from iPad!

2006

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det är ju Apple som snor design från Samsung!

Samsung gjorde en picture frame, sen snodde Apple designen från dom och stämde sedan Samsung och sa att dom stulit designen från dom!

Vidare så hade ju Apple photoshoppat bevisen så att Samsungs platta skulle se ut from iPad!

http://i756.photobucket.com/albums/xx203/gkpm/94|82f735|289b_...

2006

Någon källa på detta?